24 16 juli 2024 Het team van Asto Shipyard wenst MTS Inspiration een voorspoedige en behouden vaart! DE TROSSEN KUNNEN LOS! TO BE EXACT. (Foto: Asto Shipyard/Maritime Filming Group) Het vakmanschap van Asto Shipyard is veelzijdig. AFBOUW - CASCOBOUW - CONSTRUCTIE - ELEKTRA - HYDRAULIEK - LEIDINGWERK - ONDERHOUD POEDEROVERSLAG - REPARATIE - RVS/ALUMINIUM - STEVENDOK - VERSPANING f in en scheepvaartgerelateerde projecten. Van ontwerp tot oplevering. ASTO SHIPYARD heeft alles in eigen huis. Alle disciplines onder één dak - voor nieuwbouw, afbouw, reparatie en onderhoud van hoogwaardige binnenvaartschepen Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl f Van harte gefeliciteerd! Familie Leinenga Behouden Vaart! in (foto: EMS) Wij bedanken Klaas Leinenga voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Inspiration een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Namens Team Binnenvaartkrant Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Wij feliciteren Klaas Leinenga van harte met mts Inspiration Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl We zijn trots dat de SLK Shipping Group opnieuw heeft gekozen voor onze Tank-Eye Vapour Lock Valves, ditmaal voor hun nieuwste aanwinst, de MTS Inspiration. Deze innovatieve Tank-Eye Vapour Lock Valves stellen ladingcontroleurs in staat hun werk onafhankelijk en representatief uit te voeren, en dit volledige gesloten en zonder schadelijke emissies. Namens Team Tank-Eye wensen wij de bemanning een behouden vaart. De Noordkade 28 3341 SZ Hendrik-Ido-Ambacht The Netherlands info@tank-eye.com www.tank-eye.com De Noordkade 28 3341 SZ Hendrik-Ido-Ambach The Netherlands info@tank-eye.com www.tank-eye.com
Vlaamse zeehavens 16 juli 2024 25 SPECIAL Vlaamse zeehavens Gent en binnenvaart varen wel bij komst megasluis Terneuzen De Nieuwe Sluis Terneuzen gaat de haven van Gent veel profijt opleveren, verwacht havenbedrijf North Sea Port. De sluis zal nieuwe investeerders lokken en bestaande bedrijven in de stad inspireren om te groeien. DOOR JAN DIRK VAN SCHEYEN Op 11 oktober wordt de nieuwe megasluis in Terneuzen officieel geopend. Voor de binnenvaart een enorme opsteker, denkt woordvoerder Johan Bresseleers van havenbedrijf North Sea Port. “Voor de binnenvaart zijn er dan, na jaren van bouwactiviteit, drie kolken waar ze gebruik van kunnen maken.” “Maar ook de maat van de binnenvaartschepen die de sluis kunnen gebruiken, zal veranderen, zodat ze vlot en soepel het vernieuwde sluizencomplex kunnen passeren op weg naar Gent en verder… Tot Parijs.” Huiswerk Ofschoon de Nieuwe Sluis ook de aller grootste zeeschepen aankan, zal er aanvankelijk worden geëxperimenteerd met het schutten van bredere en langere zeeschepen en niet zozeer met de allerdiepst stekende zeereuzen. “Bij bredere schepen hebben we het dan over schepen tot een breedte van 38,50 meter”, legt Johan uit. “Dat is al een serieus verhaal hoor, qua verkeersmanagement. Er is op dat vlak nog wel Johan Bresseleers: “De sluis is een soort katalysator geweest voor het samengaan van de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen.” enig huiswerk te doen. Wat is het effect op het Kanaal van Gent naar Terneuzen als zulke brede schepen doorvaren naar Gent? Hoe gaan de loods- en sleepdiensten hiermee om? Ook voor hen zal het immers wennen zijn. Hoe kunnen op het kanaal twee van dergelijke schepen elkaar in de toekomst moeiteloos passeren?” Die proeven worden nu voorbereid. Als ze naar wens verlopen, moet daarna worden bezien welke verdere aanpassingen er op het kanaal nodig zijn om ook de allergrootste schepen via de sluis richting Gent te kunnen laten opstomen. De Nieuwe Sluis is geschikt voor zeeschepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 14,50 meter diep. “Dat wordt een langjarig traject, waarin onder meer ook moet worden meegenomen dat het waterpeil van het kanaal in de laatste vijf jaar al drie zomers met zo’n tien centimeter daalde….” Grote troef Omdat door de toegenomen sluiscapaciteit veel meer schepen tegelijk geschut kunnen worden in Terneuzen en er dus ook meer lading door het sluizencomplex gaat, is er volgens Johan in economisch opzicht sprake van “een heel grote troef” voor het Terneuzense en Gentse deel van de haven. “In Gent en Terneuzen zullen zich dankzij de sluis nieuwe bedrijven kunnen vestigen, hetgeen op termijn extra werkgelegenheid kan betekenen.” Volgens de havenwoordvoerder zal de Met de aanleg van het Kluizendok speelde Gent al jaren terug in op de bouw van de Nieuwe Sluis. (foto’s North Sea Port) Nieuwe Sluis ook zorgen voor een verdere groei van de binnenvaart. “Deze neemt nu al zo’n 60 procent van alle goederentransporten tussen de haven en het Europese achterland voor haar rekening. Dan heb je het over goederen die bijvoorbeeld vanuit Terneuzen en Gent naar Noord-Frankrijk gaan, daar gelost worden en verder landinwaarts gaan via het spoor of met vrachtwagens.” Ook Europa zal baat hebben bij de Nieuwe Sluis, is de stellige overtuiging van Johan Bresseleers. “North Sea Port ligt immers op twee grote Europese transportcorridors. Voor de binnenvaart naar het zuiden is de grotere nieuwe sluis dan ook een grote troef. De Europese Unie heeft niet voor niets zo’n 48 miljoen euro in dit project gestoken.” Havenbedrijf North Sea Port heeft als direct belanghebbende een flink bedrag gestoken in het project, zo’n 15 procent van de in totaal circa 810 miljoen euro die de Vlaamse overheid voor de bouw over had. Nederland betaalt ongeveer 190 miljoen euro mee aan het megaproject. Apart “Eigenlijk is deze verdeling best apart”, filosofeert Johan, “aangezien vanuit Vlaams perspectief de nieuwe sluis zich in het buitenland bevindt. Maar dit onderstreept alleen maar het belang ervan voor Vlaanderen. In 1968 bij de bouw van de Westsluis in Terneuzen heeft België eveneens een aandeel betaald van de bouw, volgens een vergelijkbare verdeelsleutel.” De realisering van de Nieuwe Sluis moet ook in historisch perspectief worden gezien als een project dat echt bij Gent hoort, vertelt Johan. “Gent heeft in de geschiedenis altijd de drang naar zee gehad. 200 jaar geleden werd het Kanaal van Gent naar Terneuzen gegraven op instigatie van de toenmalige Koning Willem I.” “In de loop der jaren is deze vaarweg dikwijls aangepast. Hij werd verdiept, verbreed, er zijn bochten afgesneden, stukken verlegd… Nu wordt in oktober deze Nieuwe Sluis in Terneuzen geopend, een project waar Gent eigenlijk al jaren terug op heeft voorgesorteerd toen in 2010 op de linkeroever het Kluizendok in gebruik kwam. De kades van dit dok zitten tot wel achttien meter diep.” “In de aanloop naar de bouw van de nieuwe sluis zijn de destijds nog zelfstandige havenbedrijven van Gent en Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen, red.) naar elkaar toegegroeid. Beide partijen hebben elkaar steeds beter leren kennen en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat zonder die sluis, die immers beide landen bedient, het grensoverschrijdende havenbedrijf North Sea Port waarin Gent, Terneuzen en Vlissingen zijn opgegaan er misschien wel nooit was gekomen… De sluis is een soort katalysator geweest voor het samengaan van deze havens.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl