18 16 juli 2024 Amsterdam halveert aantal zeecruises en wil PTA weg uit centrum Het Amsterdamse stadsbestuur beperkt het aantal zeecruiseschepen dat mag afmeren bij de Passenger Terminal Amsterdam (PTA). Vanaf 2026 zijn er maximaal honderd welkom per jaar, tegenover 190 nu. Dat meldde de gemeente eind vorige maand. De werkelijkheid blijkt genuanceerder. DOOR EVERT BRUINEKOOL De PTA gaat per direct terug naar één ligplaats en cruiseschepen moeten vanaf 2027 verplicht aan de walstroom. Het streven is een definitief vertrek van de PTA van de huidige locatie aan de Veemkade in 2035. Met deze maatregelen geeft het college uitvoering aan de wens van de gemeenteraad om een einde te maken aan de cruiseterminal in het centrum van Amsterdam. Het is allemaal politiek Toerisme beperken Het weren van cruiseschepen maakt deel uit van een breed pakket maatregelen om de groei van het toerisme te beperken en de overlast die ze veroorzaken tegen te gaan, schrijft het college van burgemeester en wethouders in de bekendmaking. Wethouder Hester van Buren (Haven) licht toe: “Het college wil een leefbare, schone en duurzame stad. Zeecruise is een vervuilende manier van toerisme en draagt bij aan de drukte en uitstoot in de stad.” Door zeecruiseschepen te beperken, walstroom te verplichten en te werken aan een vertrek van cruiseterminal PTA in 2035 geeft het college manier invulling aan het voorstel van de gemeenteraad om te stoppen met zeecruises in het centrum van Amsterdam. Amsterdam wil komen tot een duurzame bezoekerseconomie. “Naast de vermindering van de toeristische drukte, zorgt de maatregel ook voor een vermindering van uitstoot van vervuilende stoffen als fijnstof, stikstof- en zwaveloxiden en CO 2 . Dit komt niet alleen door de komst van minder schepen, maar ook door de verplichting tot walstroom in 2027. Walstroom zorgt bovendien voor minder geluidsoverlast van aangemeerde schepen.” Onderzoeksbureau Berenschot heeft in opdracht van de gemeente een analyse uitgevoerd waarin de verschillende belangen worden geïnventariseerd en tegen elkaar afgewogen. Met de voorgestelde maatregelen volgt het college de aanbevelingen uit het rapport van Berenschot. Rotterdam kan veertig aanlopen overnemen die vanaf 2026 niet meer in Amsterdam gewenst zijn. Door de inperking daalt de veelbesproken toestroom van toeristen, maar dalen ook de bestedingen door cruisepassagiers en rederijen in de stad. Minder inkomsten De inkomsten dalen niet alleen door minder uitgaven van toeristen, maar ook door het inslaan van minder brandstof. Voor de gemeente Amsterdam betekent dat minder inkomsten; doordat er minder toeristenbelasting wordt geïnd en door een lagere dividenduitkering als aandeelhouder van het Havenbedrijf. “De financiële consequenties van het besluit worden verwerkt in de eerstkomende Voorjaarsnota”, meldt de gemeente. “In de begroting voor 2025 worden nog geen gevolgen van dit besluit verwacht.” De afname van havengeld, toeristenbelasting, brandstoffen en andere inkoop zorgt voor een afname van 30 tot 40 procent, verwacht Dick de Graaff, de directeur van Cruise Port Amsterdam. In samenspraak met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Havenbedrijf Amsterdam en Provincie Noord-Holland komt er een financieel en juridisch haalbaarheidsonderzoek naar een mogelijke verplaatsing van de PTA. Die zou van het centrum naar de Coenhaven moeten verkassen. Op basis van dit haalbaarheidsonderzoek beslist het college van burgemeester en wethouders, ook weer in overleg met het Rijk, het Havenbedrijf en Noord-Holland, of verplaatsing in 2035 haalbaar is. Onaangename verrassing PTA-directeur De Graaff blijft ondanks alles positief. Hij kondigt aan zijn schouders er onder te zetten. De werkelijkheid is volgens hem genuanceerder dan de gemeente Amsterdam naar buiten brengt. “Het is allemaal politiek.” “’Halvering’ is een term die niet helemaal klopt. Wij hebben, met het maatschappelijk debat meedenkend, gezegd nog maar maximaal 190 schepen in plaats van 250”, vertelt De Graaff. “Vervolgens kwam er walstroom voor één zeeschip, dus wisten we dat er per dag nog maar één schip tegelijk aan de kade mocht liggen.” Het nóg lagere aantal – honderd
16 juli 2024 19 KOP LOUIS KADER IS MEEST SOCIALE STUDENT VAN HARLINGEN Intro kader kadertekst De Nautilus-prijs Meest Sociale Student Harlingen ging dit jaar naar Louis Vos. De blij verraste vmbo-student kreeg de prijs vrijdagmiddag 5 juli tijdens de diploma-uitreiking. Die vond plaats in de aula van de pas geopende studentenhuisvesting van de Maritieme Academie Harlingen. Nautilus’ communicatieadviseur Hans Walthie reikte de prijs uit. “Ik had nog nooit van deze prijs gehoord, maar ik ben er best wel trots op, want sociaal bezig zijn, zowel op school als aan boord, vind ik best belangrijk”, zei de 16-jarige inwoner van Sneek. Louis Vos. (foto Hans Walthie) Het weren van cruisegasten is een druppel op de gloeiende plaat, vinden critici. Het zijn bovendien bezoekers die geld te besteden hebben. (archieffofo E.J. Bruinekool Fotografie) schepen – kwam wel als een onaangename verrassing binnen bij PTA. De riviercruisesector moest al eerder schrikken, toen bekend werd dat die 50 procent van de aanlopen moest inleveren. Amsterdam wil het aantal riviercruiseschepen van 2.125 in 2023 naar maximaal 1.150 in 2028 verlagen. Alleen de duurzaamste schepen mogen dan nog afmeren in de hoofdstad. De Graaf: “Er wordt één groep bezoekers aan Amsterdam uitgepikt, dat is jammer.” Er wordt één groep bezoekers aan Amsterdam uitgepikt, dat is jammer Touringcars Straks wijken per jaar veertig schepen uit naar IJmuiden en 135 naar Rotterdam. Per schip gaat het om vijftien tot twintig busritten met passagiers, die toch naar Amsterdam willen. Dat zijn circa 3.200 touringcars die de stad in en uit moeten rijden. Reken je met vijftig passagiers per bus, dan zijn dat 160.000 mensen. Dat zijn er 100.000 tot 120.000 minder dan in het drukste jaar, toen 271.000 zeecruisepassagiers de hoofdstad bezochten. Dat is slechts 0,5 procent van het totale aantal toeristen dat Amsterdam jaarlijks bezoekt. Een druppel op de gloeiende plaat, vinden critici van de maatregel. Volgens diverse onderzoeken zijn dit bovendien bezoekers die geld te besteden hebben. Amsterdam wil een rem zetten op de groei van het aantal toeristen. In 2023 bezochten bijna 25 miljoen de stad. Daarvan waren 9 miljoen overnachtingen, 15,1 miljoen dagbezoekers en 700.000 cruisepassagiers; zee- en riviercruise bij elkaar opgeteld. AMER SHIPPING EN MSG SAMEN IN STREAM SHIPPING Amer Shipping uit Raamsdonksveer en MSG uit Würzburg hebben op 4 juli een joint venture opgericht: Stream Shipping. Die is gevestigd in Raamsdonksveer en werkt als zelfstandige rederij met eigen schepen aan nieuwe capaciteit in de binnenvaartmarkt. Met Stream richten ze zich op “een duurzame supply chain waarbij CO2-reductie een grote rol speelt”. Dat willen ze bewerkstelligen door “revolutionaire scheepsontwerpen, laatste technische innovaties en continue focus op alternatieve brandstoffen”. “Amer Shipping en MSG streven dezelfde waarden en doelen na als het gaat om moderne logistiek op de waterwegen in Europa”, aldus Peter Buijks van Amer Shipping en Martin Staats van MSG. “Met de oprichting van deze nieuwe onderneming bundelen wij onze krachten. We kijken ernaar uit om met Stream een nieuwe speler in de markt te zetten en op het gebied van duurzaamheid nieuwe mijlpalen te bereiken.” Familiebedrijf Amer Shipping, opgericht in 1996, heeft een vloot van twintig schepen, goed voor een totale capaciteit van circa 53.000 ton. Amer Shipping is mede-eigenaar van Ruijtenberg Shipyard, ook in Raamsdonksveer. MSG bestaat al sinds 1916 en telt zestig schepen (circa 120.000 ton). De coöperatie heeft vestigingen en deelnemingen van Nederland tot Roemenië en een eigen scheepswerf in Dorfprozelten aan de Main. DE ONDERNEMERS IN DE BINNENVAART KIEZEN VAKER VOOR VERMOGENSBEHEERDER WIERDA Vermogensbeheer is dat men geld laat beheren door een gespecialiseerde vermogensbeheerder. En dat is precies wat Wierda doet. ‘Voor onze klanten beleggen we vrijgekomen middelen in een gespreide effectenportefeuille op eigen naam’, vertelt Wierda, oprichter en directeur van het bedrijf. Maatwerk voor klanten ‘Wij volgen de ontwikkelingen op de financiële markten in de wereld. Dat is onze basis bij het inschatten van risico’s en het analyseren van kansen. Het leveren van maatwerk voor onze klanten is daarbij het uitgangspunt’, stelt Wierda.’ Een nuchtere vermogensbeheerder met voeten in de klei. Wilt u weten of vermogensbeheer iets voor u zou kunnen zijn? Vraag een informatiepakket aan of bel ons voor een afspraak. EDWIN WIERDA Wierda Vermogensbeheer Assen-Laren Bezoekadres Assen Oostersingel 1, 9401 JX Assen T: 0592 301 550 Bezoekadres Laren Stationsweg 2, 1251 KC Laren T: 035 2031 126 info@wierdavermogensbeheer.nl www.wierdavermogensbeheer.nl Let op! Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden. UW VERMOGEN, ONZE ZORG, ONS VAK
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl