Views
5 months ago

2024-15 Vlaamse zeehavens

  • Text
  • Vlaamse zeehavens
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Sluis
  • Shipping
  • Schepen
  • Juli
  • Binnenvaart

2024-15 Vlaamse

HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING DINSDAG 16 JULI 2024 Binnenvaartkrant.nl | Vlootschouw.nl | +31 (0)10 - 4140060 | Jaargang 28 | Editie 15 “SOMETIMES IN THE WIND OF CHANGE WE FIND OUR TRUE DIRECTION.” Verdiende ‘Pluim’ voor LOVK 9 Amsterdam beperkt cruisevaart 18 - 19 Vlaamse zeehavens 25 - 30 Beaufortlogistics.com T: +31 (0)78 303 3020 Dé verwarming voor aan boord! +31 (0)117-401500 STAGE-V 100 - 1650 pK MEER INFO? 088 222 86 00 REINTJES - De beste keuze voor uw schip! REINTJES Benelux BVBA | www.reintjes-gears.com front page_48x50mm.indd 1 22.01.2016 11:09:20 Totaal oplossingen voor geluid & emissie Voor meer informatie: www.discom.eu 078 - 681 09 60 Eén juk gedaan, nog 19 te gaan (foto Mourik) KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Stage V gecertificeerde motoren met Vermogens van 150 PK t/m 1450 PK Na een periode van voorbereiding zijn de werkzaamheden op Stuw Grave nu echt op stoom gekomen. Afgelopen week is het eerste juk met succes vervangen. Er zijn nog 19 jukken te gaan. Aannemerscombinatie Mourik Swarco vervangt in opdracht van Rijkwaterstaat namelijk alle twintig jukken, compleet met schuiven en aandrijvingen. Ook vernieuwt de aannemer de elektrische installatie en besturing. Verder repareert Mourik Swarco erosieschade aan de brugpijlers. De verwachting is dat eind 2025 alle jukken, schuiven en aandrijvingen zijn vervangen. De werkzaamheden hebben geen invloed op het scheepvaartverkeer via de Maas. Eerder dit jaar werden de twee sluisdeuren van het benedenhoofd (noordzijde) van de naastgelegen sluis al vervangen. “Straks te weinig bunkercapaciteit” In Nederland dreigen schepen tijdelijk niet terecht te kumnen bij meerdere bunkerstations doordat hun Certificaat van Onderzoek verloopt. Daarover luidt Koninklijke Binnenvaart Nederland de noodklok. De brancheorganisatie waarschuwt voor regionale brandstoftekorten voor de scheepvaart. Dat is nog het gevolg van de achterstand bij de certificering van schepen authorized partner of man engines offi cieel geautoriseerd dealer TEL. 078 - 3039700 | INFO@DEGROOTMARINE.COM | WWW.DEGROOTMARINE.COM die is ontstaan door de schorsing van het NBKB eind 2023. Op 10 juli kwam KBN in actie. De ondernemersvereniging riep samen met NOVE, de brancheorganisatie voor de zelfstandige brandstofhandel, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op om in te grijpen. Dat gebeurde nadat bekend werd dat de geldigheid van het certificaat van het bunkerponton van Reinplus Scheepvaartweg 9 3356 LL Papendrecht T +31 (0)78 641 68 88 E info@psipiping.com www.psipiping.com Fiwado in Vlissingen die dag zou verlopen. ILT schoot het bedrijf op het laatste moment te hulp met een gedoogconstructie. Het certificaat was eerder door ILT verlengd met een half jaar. Dat deed de inspectie toen voor in totaal 225 schepen, in twee tranches (in december en februari). Die automatische verlenging zou wettelijk echter maar eenmalig zijn toegestaan. Nu kwam er toch een extra verlenging. Anders hadden binnenvaart- en visserijschepen niet meer kunnen bunkeren bij Reinplus Fiwado Vlissingen. De problemen zijn daarmee nog niet voorbij. “De aankomende weken zullen ook andere bunkerpontons en bunkerschepen hun certificaat verliezen als ze niet geïnspecteerd kunnen worden”, voorspelt KBN. Lees verder op pagina 2 (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL WWW.OLTHOF.EU

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant