8 2 juli 2024 Startsein voor modernisering objecten kanalen Zuid-Nederland Op 25 juni is het startsein gegeven voor groot onderhoud en de modernisering van sluizen, beweegbare bruggen en waterreguleringswerken in de Noord-Brabantse en Midden-Limburgse kanalen. Die dag zetten Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Orion hun handtekening onder de samenwerking voor project Tilburg 3 (TB3). De voorbereidende werkzaamheden zijn meteen dezelfde dag gestart. Het consortium van de bedrijven Istimewa Elektrotechniek, Yunex Traffic en Mourik Infra is ook verantwoordelijk voor het oplossen van storingen. In totaal worden 21 waterreguleringswerken (spuien, aflaten en gemalen), elf sluiskolken en acht bruggen aangepakt. De aannemerscombinatie voert de opdracht uit via een DCM-formule: ze zijn verantwoordelijk voor het ontwerp (Design), de bouw (Construct) en het onderhoud (Maintain). De werkzaamheden hebben betrekking op werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties en industriële automatisering. Marksluis Naar verwachting gaat in maart 2026 bij de Marksluis de eerste schop in de grond. Tot en met 2032 ligt de focus op het moderniseren van de beweegbare objecten, zoals bruggen en sluizen. Die worden technisch up-to-date, veiliger en betrouwbaarder Sluis Panheel is een van de objecten die de komende jaren wordt gemoderniseerd. (foto Rijkswaterstaat) gemaakt, zo is de opdracht. Het gaat onder meer om het vernieuwen van verschillende soorten aandrijvingen, het vervangen van camera’s, het vernieuwen van geluid- en marifooninstallaties en het moderniseren van de bediening en besturing vanuit de Bediencentrale in Tilburg. De werkzaamheden worden vooral uitgevoerd binnenin de complexen, zoals aanpassingen aan besturingssystemen en de mechanieken. Op momenten kan het scheepvaart- en wegverkeer desondanks (flinke) hinder ondervinden, waarschuwt Rijkswater staat alvast. “Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een brug of sluis tijdelijk niet gebruikt kan worden. We doen er alles aan om de hinder zoveel mogelijk te beperken.” Directeur-generaal Martin Wijnen van Rijkswaterstaat noemde de ondertekening een mijlpaal voor het project Tilburg 3. “De komende jaren gaat Orion flink aan de slag en met deze aanpak zorgen we gezamenlijk voor het betrouwbaar functioneren van onze sluizen en bruggen in Brabant en Limburg. RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch
2 juli 2024 9 Maasbrachter Havendagen: van begin tot eind een succes Zelfs de stortbui op zaterdagavond kon de pret niet drukken tijdens de Maasbrachter Havendagen. De 41e editie, die van 28 tot en met 30 juni plaatsvond, was van begin tot eind een groot succes. WESTKOLK SLUIS WEURT DEZE ZOMER MEERMAALS GESTREMD Rijkswaterstaat voert groot onderhoud uit aan de westkolk van Sluis Weurt. De aandrijving van de Waaldeur, die op dit moment buiten gebruik is, krijgt een volledige revisie. Daarvoor is de kolk deze zomer meerdere keren gestremd. De oostkolk blijft open tijdens de werkzaamheden. De westkolk is voor deze werkzaamheden gesloten: • op 2 en 3 juli van 07.00 uur tot en met 17.00 uur • van 24 juli tot en met 26 juli dagelijks van 07.00 tot en met 17.00 uur • op 30 juli van 07.00 uur tot en met 17.00 uur • van 31 juli 07.00 uur tot en met 2 augustus 17.00 uur • van 6 augustus 07.00 uur tot en met 8 augustus 17.00 uur (foto Rijkswaterstaat) Op vrijdag arriveerden de schepen. (foto Noud van der Zee) Op vrijdagavond was de officiële opening door Dion Schneider. Voor hem was het de eerste editie; hij is nu een jaar burgemeester van Maasgouw. Topsport Tientallen historische schepen, vrachtschepen, jachten en andere vaartuigen hadden het havenfeest ingeluid met het binnenvaren en aanmeren in de haven van Maasbracht. Toch had dit onderdeel van de havendagen geduchte concurrentie gekregen van de Erfgoedtour door Nederland ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de LVBHB, die van 15 tot en met 17 juli ook Maasbracht zal aandoen. Ook op vrijdag was, speciaal voor ondernemers, het XXL Business Event. Daar sprak autocoureur Tom Coronel over de overeenkomsten tussen ondernemen in de binnenvaart en topsport. Hij spoorde de aanwezige schippers aan om de hedendaagse uitdagingen niet uit de weg te gaan. De scheepvaart- en bedrijvenmarkt op zaterdag 29 juni werd dit jaar drukker bezocht dan tijdens vorige edities. Diverse maritieme maakbedrijven uit Maasbracht stonden zij aan zij met onder meer de Reddingsbrigade van de Maasplassen en Modelbouw Groep Devel en uiteenlopende aanbieders van producten en diensten voor de beroeps- en pleziervaart. Voor de tweede keer was er een Opleidingsplein, waar onderwijsinstellingen van ver buiten Maasbracht aanwezig waren. In de haven lagen ter bezichtiging de opleidingsschepen Ab Initio en Prinses Máxima. De Waterscoutinggroepen uit Roermond en Maasbracht nodigden uit om te wrikken en roeien in sloepen. Scheepswerf Peter Tinnemans had zijn werkponton in de haven gelegd. Daar meerden tal van historische schepen af, zoals de George Stephenson, motorsleepboten Hanny en Anneke, de Vertrouwen 3, de Friezin en de Senior. De tjalk Nooit Volmaakt en de sleepboot Odilo, beide op hun plek aan de museumsteiger, trokken eveneens veel bekijks. De rondvaartboten Stadt Wessem en de Gouverneur van Limburg vervoerden veel bezoekers door de haven van Maasbracht. Het Maas Binnenvaartmuseum had de overtollige spullen uit hun collectie gehaald en in een kraam te koop aangeboden. Deze vonden gretig aftrek onder de bezoekers. Kinderattracties Op zondag 30 juni was er traditiegetrouw een havenbraderie. Die was dit jaar groot opgezet: ruim honderd kramen stonden er op de boulevard. Het hele weekend waren de jongste bezoekers welkom in de Kids Area Zij konden genieten van afwisselend kinderentertainment en knutselactiviteiten. Goochelaar Tim Slaats oogstte veel succes met zijn optredens voor de jongsten. DUITSLAND: HVO100 ACCIJNSVRIJ De binnenvaart in Duitsland hoeft geen belasting te betalen over HVO100. Dat heeft het ministerie van Financiën laten weten. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een alternatieve brandstof die gemaakt wordt uit plantaardige oliën en afval, restoliën en vetten. Het cijfer 100 (procent) geeft aan dat het om zuivere HVO gaat. Ten opzichte van diesel is een CO 2 -vermindering van 70 tot 90 procent mogelijk. De accijnsvrijstelling is verankerd in de Europese Energierichtlijn (ETD), die het verbiedt om belasting te heffen over HVO100 op Europese zeewegen. Lidstaten kunnen dit ook laten gelden voor de scheepvaart op hun binnenwateren. Dat doet Duitsland. Na het bunkeren kunnen binnenschippers de betaalde accijns terugvragen. Het is verstandig om hiervoor een belastingadviseur in te schakelen. Hoe bereik je de binnenvaartschipper? Het is een wereld op zichzelf, waar het leven op het water een eigen dynamiek heeft. Eenmaal onderdeel van deze wereld is het moeilijk om los te komen. De binnenvaartschipper is echter niet zomaar in één zin te omschrijven. Er zijn jonge schippers, ervaren kapiteins, familiebedrijven en systeemvaarders, om zo maar wat te noemen. Het leven op een schip is vaak wat afgezonderd van het leven aan wal. De diversiteit in de branche en het afgezonderde karakter zetten ook aan tot nadenken: hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen de sector goed geïnformeerd wordt over de binnenvaart? Tijdens de algemene vergadering van Koninklijke Binnenvaart Nederland op vrijdag 21 juni vroeg een lid: “Wat is eigenlijk een podcast?” toen aan de zaal was gevraagd of men bekend was met de podcast van KBN. Daarmee merken we al een verschil tussen schippers die tijdens het varen van nature al een podcast aanzetten op de achtergrond en schippers die nog niet zo ver zijn. Bij KBN moeten we dus flexibel zijn in onze communicatiemiddelen. Nieuwsbrieven, sociale media, fysieke bijeenkomsten en ook podcasts zijn allemaal onderdeel van onze pogingen om de binnenvaartsector te bereiken. Het gaat niet alleen om onze leden, die natuurlijk als eerste op de hoogte zijn van de ontwikkelingen. Ook mensen die nog niet verbonden zijn aan KBN hebben informatie nodig over de toekomst van hun onderneming. Het staat dus als paal boven water dat het belangrijk is om iedereen in de binnenvaartwereld te bereiken met relevante informatie. Maar dan praten we niet eens over doelgroepen buiten de sector, wat ook een interessant vraagstuk blijft. Misschien voor een Tijdens de algemene vergadering van KBN op 21 juni kwam de podcast ‘Samen Voortvarend’ aan de orde. (foto KBN) volgende column... Ben je benieuwd naar onze podcast? Luister dan naar ‘Samen Voortvarend’, bijvoorbeeld op Spotify! Op koers Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl