Views
5 months ago

2024-14 Financiële zaken

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Staat
  • Alleen
  • Gaat
  • Onze
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juli
  • Binnenvaart

6 2 juli

6 2 juli 2024 “Ik kan me geen betere ‘leermeester’ voorstellen” Vervolg van pagina 3 de oprichting van CESNI (het Europees comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart, red.). Hierdoor kon de sector vroegtijdig betrokken worden. Het meeste wordt in Brussel en Straatsburg bepaald, van emissiewaarden en milieubescherming tot CDNI, ADN, technische voorschriften, informatietechnologie en personeels- en arbeidsrechtelijke vraagstukken.” “De arbeidstijdenrichtlijn was een mijlpaal omdat hiermee bepaalde bedrijfsvormen überhaupt legaal werden. De richtlijn voor beroepskwalificaties had veel voeten in de aarde en is in sommige lidstaten nog steeds niet omgezet in nationale regelgeving. De bemanningsvoorschriften zijn nog lang niet klaar en blijven een belangrijk dossier.” Personeelstekort Inzake beroepskwalificaties zou men volgens Beckschäfer meer moeten kijken naar nationale bijzonderheden. Duitsland kent van oudsher lange opleidingstrajecten, maar Nederland, België en Frankrijk hadden de afgelopen jaren ook verkorte trajecten met minder verplichte vaaruren. “Zoiets moet je niet van vandaag op morgen willen veranderen. Het resultaat is dat er in Nederland en België minder wordt opgeleid, wat gezien het personeelstekort negatief is voor de sector. Ik adviseer de richtlijn over de beroepskwalificaties al vóór 2028 (het beoogde herzieningsmoment, red.) te evalueren en aan te passen. Als je fouten ontdekt, moet je direct bijsturen.” “Men zou meer kunnen doen met mensen die uit de zeevaart komen. Nu kan alleen een kapitein – na een examen – direct stuurman worden, de rest moet als deksman beginnen. Je kunt ook in de bestaande tabellen kijken naar functies aan boord die je kunt invullen met een ervaren deksman in plaats van een matroos.” “Het zijn kleine aanpassingen, maar ze kunnen helpen. Terugblikkend hadden we de voorwaarden voor de kwalificaties beter kunnen regelen via de CESNIstandaard. Die kun je sneller aanpassen aan veranderde omstandigheden dan een richtlijn. Onder meer door de technische ontwikkeling is werken aan boord de laatste jaren sterk veranderd.” Opvolger Net als destijds Beckschäfer heeft haar opvolger Dirk-Uwe Klaas geen ervaring in de binnenvaart. Hij heeft als jurist jarenlang voor brancheorganisaties gewerkt, maar zat de laatste jaren thuis. “Met té veel energie, meende mijn vrouw! Daarom heb ik gereageerd op de vacature van BDS-Binnenschifffahrt voor een directeur. Ik vind het spannend en ben nieuwsgierig, want binnenvaart is onbekend terrein voor Dirk-Uwe Klaas is Andrea Beckschäfer opgevolgd als directeur van BDS-Binnenschifffahrt. (foto privécollectie) mij. Ik kan me geen betere ‘leermeester’ voorstellen dan Andrea. We waren onlangs samen bij de ESO in Brussel, waar ik gemerkt heb hoezeer haar werk gewaardeerd wordt. Ik treed in grote voetstappen.” Terwijl Dirk-Uwe Klaas de komende weken zijn oor te luister legt bij de leden en ook gaat meevaren, duikt Andrea Beckschäfer in een zee van tijd. Vervelen zal ze zich niet. “Ik heb geen nieuwe hobby’s genomen of plannen gemaakt, maar ik ga me ook zonder werk uitstekend vermaken. Ik heb een mooi huis, een lieve man, twee fijne zonen en schoondochters en veel vrienden. Er zullen vast ook kleinkinderen komen.” Aldus Andrea Beckschäfer, die met plezier terugblikt op haar jaren in de binnenvaart. “Ik wil alle betrokkenen bedanken voor de samenwerking en ik hoop dat de economie in Duitsland snel weer aantrekt. Dat middenstanders sterke ondernemers blijven en dat de bondsregering inziet wat ze aan hen heeft en wat het belang van de binnenvaart is. In deze duurzame vervoersmodus moet je structureel, op lange termijn investeren.” www.edukans.nl/doneren Vakantiewoning in Hellendoorn Even zin om een weekendje of weekje te ontspannen in eigen land? Kom naar het mooie en rustige Hellendoorn. Nieuwe vakantiewoning met 5 slaapplaatsen, airco, hottub en BBQ die het gehele jaar voor u ter beschikking staat. Meer informatie: Erwin de Jong, 0620-953638 /skien@live.nl Werken bij Amsterdam Als nautisch inspecteurs vaarwegen heb je een wel heel bijzondere werkplek. Namelijk óp de Amsterdamse wateren. Dagelijks vaar je er op uit om de veiligheid en leefbaarheid op het water in onze mooie stad te waarborgen. Samen met je collega’s ben je bezig met nautische inspectie en toezicht op en rondom de Amsterdamse grachten. Zo help jij mee aan veilig vaarverkeer! Kom jij ons team versterken? Plaats uw vacature in de krant én online! binnenvaartkrant.nl/adverteren sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060 Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. Nautisch Inspecteur Vaarwegen (vast) Uren per week 36 uur Plaatsingdatum 26-06-2024 Vacaturenummer CA10043358 Werk- en denkniveau mbo Salarisniveau € 3.014,- tot € 4.244,- Sluitingsdatum 27-08-2024 Aantal fte 5 • Verantwoordelijk voor het toezicht houden op de naleving van wet- en regelgeving op de Amsterdamse wateren. • Zorgen dat iedereen in Amsterdam zich veilig en vrij kan voelen. • Het team bestaat, naast de teamleider en twee coördinatoren uit 30 BOA bevoegde nautische vaarweginspecteurs. Informatie Gestuurd Handhaven (IHG), op basis van nieuwe methoden en technieken (nautische informatiesystemen, data-analyse) neemt bij de uitvoering van de werkzaamheden een steeds grotere plaats in. De functie In de functie van nautisch inspecteur vaarwegen houd je je bezig met het uitvoeren van de nautische inspectie, toezicht en handhavingstaken. Dit geschiedt op integrale wijze merendeels op en vanaf het water. Als nautisch inspecteur vaarwegen ben je verantwoordelijk voor het bewaken van het vlot en veilig scheepvaartverkeer op de binnenwateren van Amsterdam. Ook ben je bevoegd tot het geven van verkeersaanwijzingen aan de scheepvaart. Vragen over deze vacature? Ben je geïnteresseerd in deze functie of wil je graag nog meer weten? Kijk op amsterdam.nl/nautisch. Je kan ook een bericht sturen naar nautischtoezicht@amsterdam.nl.

2 juli 2024 7 De schat van de paardenvissers Tussen twee laatste flats richting Noordzee wachten de paarden. Ook verzamelt zich daar langzaamaan meer en meer volk op het plein. Net als op het meer dan brede strand van Oostduinkerke, een eind verdop. Zometeen gaat het gebeuren: het spektakel van de paardenvissers. Decennialang werd op deze manier hier in de Belgische kustplaats de kost verdiend. Nu wordt het hele schouwspel wekelijks vooral ter vermaak geregisseerd voor de zich verpozende mens. Nou ja: vermaak. Een van de vissers heeft blijkbaar genoeg van dit toneelspelen voor elke keer weer die toeristen en dagjesmensen. Hij trekt een gezicht alsof hij op de blaren van zijn verbrande billen moet zitten. Stienestekers Het moment is daar. De hele stoet verplaatst zich nu van boulevard richting golvende zee. Het is fantastisch, en ook lichtelijk merkwaardig om naar te kijken. De aan de branding verzamelde mensenmassa lijkt te wachten op iets dat uit zee zou moeten komen. Niet op een stoet paarden die de zee in zal lopen. Het zijn grote Zeeuwen, akkerpaarden. Met hun kenmerkende klospoten van harige pruiken net boven de hoeven. Met de schoften zo hoog lijken hun ruiters wel kinderen. Klein van stuk als ze ogen, zittend op die imponerend grote trekpaarden. Ook aanwezig is een groepje in oliejekkers gestoken, vrouwelijke garnalenvissers: de Stienestekers. Vernoemd naar een van de eerste vissersvrouwen: Stiene. Maar zij mogen te voet gaan, niet te paard. Verschil moet hier nog steeds zijn, blijkbaar, in dit puntje van de Westhoek aan zee. Terwijl de grote mensen met grote paarden bezig zijn, kijkt een klein jongetje beduusd in een klein plasje water. Waarin een krabbetje is achtergebleven. Het jongetje trekt aan het shirt van zijn vader. Maar die laat zich niet van de wijs brengen. Die is bezig met het spektakel van de garnalenvissers, die in deze contreien ook paardenvissers worden genoemd. Het jongetje huilt. Garnalennetten Nu gaat het echt beginnen. De paarden dragen hun ruiters en garnalennetten de golven in. Fotograferende mensen lopen rond om herinneringen te maken. Zie het onderscheid tussen de amateurs en de profi’s. De laatsten lopen, als het even kan, niet bij elkaar in beeld. In de eenzame verte is ook een prof bezig. Een paardenvisser die zich afzijdig houdt en alleen maar vist. Doen jullie het maar voor de toeristen. De vissers vissen bij tijd en wijle haaks in de branding, op jacht naar de grijsroze, kleine kronkelaars. Na enige tijd sjokken paard en ruiter weer terug naar het strand, traag en behoedzaam. (foto Manon Bruininga) Sloom bijna. ‘Stoned als een garnaal’ zou je onze nationale helden uit vroeger tijden, Van Kooten en De Bie, bijna horen zingen. Het hele flamboyante toneelstuk loopt op z’n eind. De paarden worden door hun ruiters op het strand van last en vangst ontdaan. Vangst De vangst gaat bij de toeschouwers gretig op de gevoelige plaat. Daarbij gaat er een aantal luitjes lomp op de netten staan. Dat vinden de garnalenvissers niet leuk. Want dat wordt boeten. Paarden sjokken terug, mensen sjokken terug. Door het rulle zand richting betonnen boulevard. Al die moeite voor een klein en grijsroze kronkelwurmke dat garnaal heet. De schat van de paardenvissers. Het tastbare verleden. Koester het. Olieprijzen zijn afgelopen week nauwelijks veranderd, net als de vrachten Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun stijgende trend afgebroken. De benchmarks consolideerden rond hetzelfde niveau waarmee ze de week hadden geopend. Brent Crude sloot de week nog 0,2 procent hoger af en eindigde op ,41 per vat. West Texas Intermediate sloot de week na een verlies van 0,2 procent af op per vat. Voor de maand juni lieten beide benchmarks wel een stijging zien: 6 procent. Een van de hoofdoorzaken van de stagnering is de daling van de vraag naar olie in Amerika. Ondanks het zomerseizoen viel de vraag van de eindverbruiker terug naar het laagste punt sinds februari, terwijl de olieproductie in de VS verder toenam. Ondanks de gestegen productie daalde het aantal actieve boorinstallaties afgelopen week verder: naar een totaal van 479 (zes minder). Dat is het laagste niveau sinds december 2021. Toch vonden de prijzen ook enige opwaartse steun afgelopen week. Een mogelijke renteverlaging van de Federal Reserve zou een toename van de vraag naar olie kunnen veroorzaken. Een lagere rente maakt geld lenen goedkoper en stimuleert de economie doordat de consument gemakkelijker geld kan uitgeven. De verwachting is hierdoor dan ook dat een renteverlaging voor een verdere opwaartse beweging van de prijzen kan zorgen. ARA De vrachttarieven in het ARAgebied zijn in vergelijking met voorgaande week minimaal veranderd. Oplopende vertragingen zorgden voor een krappere markt. Desondanks kon de huidige vrije scheepscapaciteit de vraag opvangen. Doordat de maand op vrijdag afliep, hielden de meeste marktspelers zich bezig met hun contractuele verplichtingen. Op maandag 1 juli is in Nederland officieel het ontgassingsverbod ingegaan. Mede door deze verandering in de markt hielden marktspelers een afwachtende houding aan doordat ze hun vloot correct wilden voorbereiden op de aankomende regeling. Rijn Op de Rijn zijn de vrachttarieven, op weekbasis, eveneens vrijwel gelijk gebleven. De globale markt is in een backwardation gekomen, wat het importeren van olie duurder maakt. Hierdoor maken marktspelers gebruik van goedkoper product uit binnenlandse raffinaderijen, om aan de vraag te voldoen. Aanhoudende en oplopende wachttijden in het ARA-gebied maken het importeren van olie eveneens minder aantrekkelijk. Mede hierdoor is het aantal binnenlandse reizen in Duitsland en van Duitsland naar Zwitserland toegenomen. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in vracht tarieven voor de binnentankvaart. 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 2,64 € 2,40 € 2,85 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,60 € 3,40 € 3,85 Antwerpen-Amsterdam € 4,63 € 4,40 € 4,85 Vlissingen-Antwerpen € 4,18 € 4,00 € 4,50 Vlissingen-Rotterdam € 4,70 € 4,20 € 4,90 Vlissingen-Amsterdam € 5,42 € 5,20 € 5,80 Gent-Vlissingen € 4,10 € 4,00 € 4,70 Gent-Antwerpen € 4,45 € 4,30 € 4,50 Gent-Rotterdam € 5,00 € 5,00 € 5,25 Gent-Amsterdam € 5,74 € 5,55 € 6,00 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde Gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 8,75 € 8,25 € 9,25 Dortmund € 12,00 € 12,00 - Keulen € 11,50 € 11,00 € 12,00 Koblenz € 14,21 € 14,21 - Frankfurt € 16,50 € 16,50 - Mannheim € 16,88 € 16,38 € 17,38 Karlsruhe € 17,50 € 17,00 € 18,00 Straatsburg € 19,60 € 19,10 € 20,10 Bazel EUR € 21,97 € 21,47 € 22,47 Bazel CHF € 21,08 € 20,58 € 21,58 In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant