24 2 juli 2024 ALUMINIUM EN RVS DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com Scheepsbouw zit in ons DNA TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com
2 juli 2024 25 25 jaar Alubouw de Mooy: nog steeds met beide benen op de grond Op 6 juli 1999 richtten Hendrik de Mooy en Anton van den Berg samen Alubouw de Mooy op. 25 jaar later kijken ze nog steeds tevreden terug op die stap… en op wat ze met hun in Hendrik-Ido-Ambacht gevestigde bedrijf hebben opgebouwd. Samen met Hendriks broer Michel, die de in aluminium stuurhuizen gespecialiseerde onderneming in 2008 als mede-eigenaar kwam versterken. De twee ondernemers waren collega’s bij een ander, inmiddels niet meer bestaand bedrijf dat ook aluminium stuurhutten maakte. Die waren in opkomst, maar ze konden zich niet vinden in de manier van werken. Dat kon beter, vonden Anton en Hendrik. De laatste vertelt: “Toen we op een beurs met Ab de Leeuw in gesprek kwamen, bood hij aan om op het terrein van Scheepswerf en Machinefabriek ’t Ambacht een loods te huren. Daar ontstond een groep bedrijven met allemaal hun eigen discipline, die elkaar versterkten. We besloten voor onszelf te beginnen.” ERFGOEDTOUR VAN LVBHB START OP 5 JULI IN MIDDELBURG De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat 50 jaar. Om deze mijlpaal te markeren organiseert de vereniging een 1.000 kilometer lange vaartocht door alle provincies: de Erfgoedtour. Een selectie van historische schepen die zijn aangesloten bijde LVBHB, doet tijdens een 6-weekse tocht in estafettevorm verschillende havens in Nederland aan. Toeschouwers worden getrakteerd op een schouwspel van historische vrachtschepen, vissersschepen, veerponten, parlevinkers en werkbootjes van Nederlandse makelij. De deelnemende schepen zijn minstens vijftig jaar oud en worden met veel liefde door hun – veelal particuliere – eigenaren in de vaart gehouden. De aftrap van de Erfgoedtour vindt plaats op vrijdag 5 juli aan de loskade in Middelburg. Daar leggen de schepen om 17.00 uur aan. Op 6 en 7 juli krijgt het publiek de gelegenheid om de schepen te bewonderen en te bezoeken. Op maandag 8 juli zet de scheepsparade koers naar Veere. De finish van de Erfgoedtour is in het weekend van 16 en 17 augustus in Hasselt. Bij de Kamer van Koophandel bleek al een bedrijf te bestaan met de naam ‘Alubouw’, daarom voegden ze er ‘de Mooy’ aan toe. Hendrik: “Mijn vader had vroeger een scheepsreparatiebedrijf gehad, aan het Zuiddiepje in Rotterdam, en die naam was nog best bekend.” Volop werk Anton en Hendrik startten met z’n tweeën en konden met hun spaargeld, aangevuld door een lening van een bevriende ondernemer, de benodigde apparatuur, gereedschappen en een bestelbus aanschaffen. “Tweedehands, maar prima spul.” Ze hadden meteen volop werk. “Op schepen die bij ‘t Ambacht lagen, maar ook ander werk”, vertelt Anton. Na een paar maanden hadden ze al personeel nodig. De toenemende drukte werd in de jaren daarna deels met freelancers en steeds meer met eigen mensen opgevangen. De stuurhuizen zijn in de loop der jaren steeds groter geworden Het bedrijf is nog steeds gevestigd aan het Noordeinde, op het terrein van ’t Ambacht. Wel in een grotere hal. “Die is echter ook alweer te klein”, bekent Anton. “We zijn eigenlijk uit ons jasje gegroeid, maar we willen hier niet weg. De samenwerking met de andere bedrijven bevalt ons te goed.” Steeds groter Er zijn in de achterliggende kwart eeuw heel wat stuurhuizen gebouwd; ze zijn de tel kwijt. Door de geleverde kwaliteit kreeg Alubouw de Mooy echter veel meer opdrachten. Zodoende maken ze ook Alubouw de Mooy is momenteel druk met het bouwen en plaatsen van meerdere stuurhuizen. (foto Alubouw de Mooy) masten, roefdeuren, beugels, trappen en loopplanken. “Het meeste in alumi nium, maar we werken ook wel met staal”, aldus Hendrik. “Het is net wat de klant wil.” Alubouw de Mooy levert stuurhuizen in alle soorten en maten. Rechtstreeks aan particulieren en rederijen en ook via scheepswerven. Bij de meeste Nederlandse werven zijn ze kind aan huis. “De stuurhuizen zijn in de loop der jaren steeds groter geworden”, zeggen Anton en Hendrik. “Voor volgend jaar staat er eentje van 12 meter op de planning.” “De kolommen maken we overigens niet zelf. Die laten we bouwen. Vroeger in Slowakije, tegenwoordig door een Nederlands bedrijf, dat inmiddels een vaste partner is, waar we van op aan kunnen.” Tevreden De stuurhuizen mogen dan steeds groter worden, die ambitie hebben Anton, Hendrik en Michel met hun bedrijf helemaal niet. Ze blijven met beide benen op de grond. “We zijn tevreden. We zijn met z’n elven en dat is mooi. We doen het met z’n allen en daarom vieren we ook het 25-jarig bestaan samen. In september gaan we samen, mét de partners, een weekend naar Lissabon.” Zonen De volgende generatie klopt intussen op de deur. Sam, Michels zoon, draait in een combinatie werken/leren al een paar jaar mee. Antons zoon is bijna klaar met zijn opleiding en komt dan ook in dienst. “Het zou mooi zijn als zij het bedrijf willen overnemen, en dan is het aan de jongens zelf om te beslissen of zij misschien wel willen groeien. We richten ons nu op het leveren van kwaliteit. Voor ons telt dat elke klant tevreden moet zijn.” Bunkernoot Scheurplus van Reinplus Fiwado opzij bij de Unigas II, UniBarge’ nieuwste schip. (foto Reinplus Fiwado) UNIBARGE KIEST VOOR HVO VAN REINPLUS FIWADO UniBarge heeft een overeenkomst getekend met Reinplus Fiwado Bunker voor de levering van HVO. Het bunkerbedrijf levert die biodiesel onder de naam VARO Renewable Diesel. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) wordt gemaakt van afval- en reststromen en zorgt voor een significante vermindering van CO 2 -uitstoot. De brandstof kan direct worden gebruikt in standaard dieselmotoren of worden gemengd met conventionele diesel. Met ingang van 20 juni is HVO beschikbaar op alle locaties van Reinplus Fiwado. “We zijn toegewijd aan het leveren van innovatieve en duurzame brandstofoplossingen”, aldus Ben van Kol, directeur Bunkering. “Nu ook door HVO. Deze samenwerking met UniBarge onderstreept ons streven naar een duurzamere maritieme sector.” CEO Daniel Wanders van UniBarge: “UniBarge zet onverminderd koers naar een schonere en groenere toekomst voor de binnenvaart. Met deze revolutionaire brandstof realiseren wij aanzienlijke emissieverbeteringen met onder andere een CO 2 -reductie tot wel 90 procent.” ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl