Financiële zaken 18 2 juli 2024 Durieux Subsidie Advies Gespecialiseerd in: subsidies voor de binnenvaart Heeft u nieuwbouw of verbouwingsplannen? Pleeg eens vrijblijvend overleg met ons over de subsidie mogelijkheden SAA SAA Overvliet De maritieme verzekeringsspecialist Phoenixring 13 3328 HR Dordrecht Tel.: 078-6184007 E-mail: durieuxsubsidie@planet.nl Voor deskundig advies en effectieve schadebehandeling EDITIE 19 Op 10 september 2024 STL Kalkar • Binnenvaart • Passagiersvaart • Zeevaart • Scheepswerven • Transport & Logistiek • Aansprakelijkheid • Pensioen, Zorg & lnkomen Bel of mail voor meer informatie naar +31 (0)10-411 9595 of marine@saa.nl of kijk op www.saa.nl/scheepvaart Reserveer nu uw advertentie Op 24 en 25 september 2024 organiseert Messe Kalkar de Nederlands-Duitse vakbeurs Shipping-Technics- Logistics-Kalkar. De enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland met unieke kwaliteiten! Unieke verzekeringen speciaal voor de binnenvaart De ervaring leert dat veel bestaande verzekeringsproducten niet goed aansluiten op de praktijk van de binnenvaartschipper. Daarom hebben wij samen met verzekeraars maatwerkproducten ontwikkeld, zoals: In editie 19 van 10 september besteed de Binnenvaartkrant uitgebreid aandacht aan deze beurs. Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special? Mail ons: sales@binnenvaartkrant.nl Een aansprakelijkheidsverzekering (AVB) specifi ek voor afl ossers. Naar wens aangevuld met algemene voorwaarden op naam Een takelclausule bij uw auto verzekering Gunstigere acceptatienormen bij uw arbeidsongeschiktheidsverzekering met een veelal lagere premie Oudedagsvoorziening op maat voor de ondernemer en/of de werknemer Deze unieke oplossingen zijn tot stand gekomen met verzekeraars door onze specifi eke kennis van de binnenvaart. U vindt ze alleen bij ons! binnenvaartkrant.nl/adverteren sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060 Suytbroeck Advies Klipperaak 14 9613 EJ Meerstad T 0598 451 708 E info@suytbroeckadvies.nl www.suytbroeckadvies.nl
Financiële zaken 2 juli 2024 19 Nog maar zes maanden tot werkgevers overgang moeten hebben geregeld Tijd begint te dringen voor nieuwe pensioenregeling De tijd begint te dringen voor werkgevers in de binnenvaart: vóór 1 januari 2025 moeten ze een nieuwe pensioenregeling hebben voor hun personeel. Veel binnenvaartondernemers hebben dat nog niet geregeld. Tot 1 januari zijn scheepvaartbedrijven met personeel verplicht aangesloten bij Stichting Bedrijfspensioenfonds Rijnen Binnenvaart. Op die datum vervalt deze verplichtstelling doordat te weinig werkgevers zijn aangesloten bij een brancheorganisatie. Voor een verplichte collectieve pensioenregeling moeten de organisatiegraad en het draagvlak in de sector op minimaal 55 procent liggen. Dat haalt de binnenvaart niet en daarom heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2021 aangekondigd de algemeen verbindenverklaring te schrappen. Pensioenuitkeringen De pensioenovereenkomst tussen de werkgever en werknemer blijft in stand. Maar anders dan sommigen denken, kunnen bedrijven de bestaande regeling niet laten doorlopen. Die moet worden ondergebracht bij een andere pensioenuitvoerder. Het is aan de circa duizend werkgevers om een verzekeraar of een ander pensioenfonds te vinden om een eigen pensioenregeling voor hun werknemers af te spreken. Het al opgebouwde pensioen verdwijnt niet. Dat blijft in beheer bij het Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart. Werknemers bouwen dus geen pensioen meer op bij het fonds, maar de pensioenuitkeringen van de circa 5.000 deelnemers worden ook in de toekomst gewoon uitbetaald. ‘Voorkeursregeling’ Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft samen met vakbond Nautilus afspraken gemaakt met Aegon Cappital over een nieuwe pensioenregeling. Die ‘voorkeursregeling’ sluit aan bij de huidige pensioenregeling, voldoet aan de nieuwe pensioenwetgeving en is gebaseerd op een individuele premieregeling. Dat laatste is onderdeel van de nieuwe pensioenregels, zoals ze landelijk zijn afgesproken in het Pensioenakkoord. De belangrijkste verandering daarin is dat iedere deelnemer straks zijn eigen persoonlijke pensioenspaarpot krijgt. Ingewikkeld traject De overstap naar een andere aanbieder en de invoering van een nieuwe pensioenregeling is een ingewikkeld traject. Dat vergt al snel vier tot zes maanden. Het is dus zaak om snel te beginnen. Ook doordat het straks te druk wordt bij aanbieders als Aegon Cappital en adviseurs, als iedereen op het laatste moment aanklopt. De regeling van Aegon Cappital is weliswaar afgestemd op de sector, toch heeft een ondernemer een adviseur nodig. Dat kan de vaste verzekeringstussenpersoon zijn. Die adviseur helpt bij de analyse van wat het bedrijf nodig heeft en welke keuzes mogelijk zijn. Hij zorgt er verder voor dat de werkgever aan de wettelijke regels voldoet – ook aan de nieuwe pensioenwet. De adviseur kan ook helpen bij de informatie aan en communicatie met BKN verstrekte al 6 miljoen euro krediet het personeel. De werkgever moet voor de nieuwe pensioenregeling het overleg aan met zijn werknemers. Die dienen namelijk in te stemmen met de veranderingen. Als het bedrijf een ondernemingsraad heeft, moet die ook (schriftelijk) akkoord gaan. Te laat KBN heeft regelmatig gewezen op de ingrijpende veranderingen en de tijd die werkgevers nodig hebben om de nieuwe pensioenregeling voor elkaar te krijgen. In april besteedde de organisatie ook een aflevering van de rubriek ‘Op Koers’ in deze krant aan het onderwerp. Daarin sprak KBN over “bezorgde signalen” en riep de ondernemersorganisatie werkgevers op om snel in actie te komen. “Het is begrijpelijk dat het niet makkelijk is, maar met de hulp van de juiste adviseur kan u op tijd een goede regeling treffen voor de werknemers. Een gewaarschuwde werkgever telt voor twee, wachten tot 1 december is te laat…” Sinds de oprichting in 2015 heeft Binnenvaart Kredietunie Nederland (BKN) meer dan dertig binnenvaartondernemers in staat gesteld hun ambities na te jagen. De afgelopen jaren heeft de partij ván en vóór de binnenvaart 6 miljoen euro aan kredieten verstrekt en 120 leden aan zich weten te binden. Een succesverhaal dat nog lang niet ten einde is. DOOR JOLANDA DIETVORST “In onze beginjaren was BKN letterlijk een laatste reddingsboei”, aldus bestuurssecretaris Wim van Schaik. “Wij hebben de coöperatie opgericht in de nasleep van de kredietcrisis van 2008, toen het voor een grote groep ondernemers in het midden- en kleinbedrijf moeilijk was om krediet te krijgen om groei, innovatie of noodzakelijke investeringen te financieren.” Ms Waterland is een van de schepen die door de kredietunie is gefinancierd. (foto BKN) Niet alleen krediet voor een nieuw schip, maar ook voor hermotorisering naar Stage V “Banken hanteerden strengere regels voor onder meer kapitaalbuffers en het beoordelen van risico’s. Vooral dit laatste maakte het nagenoeg onmogelijk om financiering via reguliere kanalen te realiseren. Via BKN lukte het in veel gevallen wel om financiering rond te krijgen.” Begrip in de binnenvaart BKN is uitgegroeid tot een begrip in de binnenvaart. Er staat een solide organisatie die niet alleen krediet verstrekt aan starters die hun eerste schip willen kopen of routiniers die de stap naar een ander of groter schip willen maken, maar ook aan ondernemers die financiering nodig hebben voor bedrijfsmiddelen of de hermotorisering naar bijvoorbeeld Stage V. De situatie ten aanzien van krediet verlening is ook veranderd ten opzichte van de beginjaren. Banken zijn flexibeler en er vindt vaker financiering plaats via crowdfunding of particuliere geldverstrekkers. “BKN is dus niet zozeer de enige reddingsboei meer, maar de meest plezierige partner om zaken mee te doen. Dat komt omdat we bewezen hebben dat we op dezelfde golflengte zitten. Onlangs loste een ondernemer zijn krediet af. In reactie op onze afhandeling daarvan gaf hij aan dat BKN de enige partij was, die echt begreep wat de binnenvaart nodig heeft. Daar word je blij van!” Maximaal krediet van 500.000 euro Naast de goodwill die BKN heeft verdiend, is het ook belangrijk om concurrerend te blijven. “Wij denken bijvoorbeeld voortdurend na over de hoogte van het maximaal te verstrekken krediet. In 2015 begonnen we met een maximum van 250.000 euro en nu is dat, via een tussenstap van 375.000, inmiddels 500.000 euro”, zegt Van Schaik. Hij wijst niet alleen het degelijke beleid van BKN, maar ook de mensen waar de kredietunie op drijft aan als succesfactor. “Alle relevante expertises zijn vertegenwoordigd in ons bestuur en bij de leden. Vanzelfsprekend bancaire ervaring op het gebied van kredietverlening, maar ook technische knowhow, kennis van de markt, netwerken en administratie.” “Die combinatie maakt dat we de urgentie van aanvragen snel op waarde weten te schatten. Zo liep de motor van een bestaande klant er onlangs uit. Heel naar, vooral vanwege de kosten die sterk oplopen vanwege verlette tijd. BKN zorgde dat de onder nemer binnen 24 uur de garantie had dat hij een nieuwe motor aan kon schaffen. Dat soort succesverhalen maakt me trots!”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl