16 2 juli 2024 Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Kapiteins Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris In het bezit van: • ADN (pré) Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl
Financiële zaken 2 juli 2024 17 SPECIAL Financiële zaken 4 juli opent uitgestelde en aangepaste Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen D-day voor subsidie op schone motor of katalysator De Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen is na twee keer uitstellen aangepast. Op 4 juli opent de inschrijving. Vrijwel zeker maken alleen scheepseigenaren die zich die dag aanmelden kans op subsidie voor een schone motor of katalysator. Het uitstel en de aanpassingen hebben te maken met een herziening van de Europese regelgeving voor subsidies. Zo mogen EU-lidstaten alleen nog maar geld verstrekken aan schone oplossingen. Voor de binnenvaart wordt daarom de term ‘Schoon Schip’ gehanteerd. Ook de subsidiepercentages zijn aangepast; voor grote bedrijven zijn ze verlaagd. Dat maakte het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart half juni bekend. Op eerste dag aanvragen Begin 2021 besloot het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat subsidie in het leven te roepen voor de verduurzaming van de binnenvaart. Voor deze Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen kwamen miljoenen beschikbaar. Na de eerdere rondes zou die van dit jaar op 15 januari worden opengesteld. Maar door aangescherpte subsidieregels binnen de Europese Unie, werd die datum uitgesteld naar 1 mei. Ook dat werd niet gehaald. Het is 4 juli geworden. Dat is D-day voor alle scheepseigenaren die voor hun nieuwe Stage V- of elektrische motor subsidie hopen te ontvangen. Vanaf 09.00 uur kunnen ze inschrijven. In voorgaande jaren was het beschikbare geld al op de eerste dag op. De kans is groot dat dat nu weer gebeurt. Daarom is het volgens het EICB “raadzaam een aanvraag op de openingsdag in te dienen. Mocht er inderdaad sprake zijn van overvraging, dan volgt namelijk een loting met alle aanvragen die op de dag van uitputting van het budget zijn ontvangen.” Met de subisideregeling wil de Nederlandse overheid de overgang naar schone motoren in de binnenvaart versnellen. (foto Ton / AdobeStock) De aanpassingen hangen samen met de herziening van de Algemene GroepsVrijstellingsVerordening. Deze nieuwe AGVV stelt strengere eisen aan overheden bij het verlenen van subsidies, ook bij bestaande regelingen. De SRVB is daarom op een aantal punten gewijzigd. Een belangrijk criterium om in aanmerking te komen is dat van het ‘Schone Schip’: volgens de nieuwe AGVV mag de overheid alleen subsidie verstrekken aan schone oplossingen. Voor binnenvaart geldt dat de aanvrager moet verklaren (en kunnen bewijzen) dat zijn schip hieraan voldoet. In de praktijk betekent het dat een binnenvaartschip voor vrachtvervoer schoon is als het 50 procent minder gram CO 2 uitstoot per tonkilometer dan een vrachtwagen. De grens voor de binnenvaart in het goederenvervoer is 28,3 gram CO 2 per tonkilometer. Na afloop van het subsidieproject kan (steekproefsgewijs) gevraagd worden om de CO 2 -uitstoot in grammen per tonkilometer inzichtelijk te maken, via de zogeheten EEOI-berekening. Voor passagiersvervoer moeten binnenvaartschepen, om een ‘Schoon Schip’ te zijn, een hybride of een dual fuel-motor hebben die voor het normale functio neren minimaal 50 procent van zijn energie haalt uit brandstof zonder directe CO 2 -emissies, of uit plug-in power. Na afloop van het subsidietraject kan dat worden aangetoond door informatie te geven over de geïnstalleerde motoren en de energieboekhouding (bewijs van afname verschillende energiebronnen) te laten zien. De subsidiepercentages zijn eveneens veranderd. In beginsel wordt nu 20 procent subsidie verleend. Een middelgrote onderneming kan nog eens 20 procent daarbovenop krijgen, een kleine onderneming zelfs 30 procent. Wie na uitvoering van de maatregelen helemaal emissievrij, is mag nog eens 10 procent extra optellen. Het plafond per aanvraag van 400.000 euro blijft ongewijzigd. De regeling bestond in voorgaande jaren uit twee aparte subsidiepotten (voor motoren en katalysatoren). In 2024 en 2025 zijn deze twee samengevoegd. Zowel dit als volgend jaar is er 12,9 miljoen euro beschikbaar. Aanvragen Aanvragen kunnen online worden ingediend via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: www.rvo.nl. Op de website van het EICB (www.eicb.nl) staan een uitgebreide beschrijving en de tekst van de regeling, plus een document met vragen en antwoorden. Binnenvaartondernemers en andere geïnteresseerden kunnen met hun vragen ook terecht bij EICB-projectmanager Niels Kreukniet: (010) 798 98 30, info@eicb.nl. Particuliere klant krijgt provisie te zien bij schadeverzekeringen Sinds 1 juli zijn adviseurs en bemiddelaars verplicht om consumenten te informeren over hun verdiensten bij particuliere schadeverzekeringen. Op 1 juli is het Wijzigingsbesluit financiële markten 2023 in werking getreden. Dat gaat over “actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen” die na die datum zijn afgesloten. Het gaat onder meer om auto-, aansprakelijkheids-, reis-, opstal- en inboedelverzekeringen. De Consumentenbond is blij met de verplichte duidelijkheid. De bond heeft zich ook lang voor de provisietransparantie ingezet. Vergelijken De overheid wil met de wetsaanpassing consumenten bewuster maken van het feit dat hun verzekeringstussenpersonen provisie ontvangen van verzekeraars en welke diensten hun klanten daarvoor krijgen. Voorheen waren tussenpersonen al wel verplicht het bedrag van de provisie te vertellen als de consument daarom verzocht. In de praktijk vragen consumenten daar bijna nooit om. Nu moeten de adviseur en bemiddelaars bij nieuw afgesloten verzekeringen uit zichzelf aangeven om hoeveel geld het gaat. “Dit stelt consumenten ook in staat om kosten te vergelijken in verhouding tot de prijs en dienstverlening. Op die manier kunnen consumenten ook verschillende kanalen en adviseurs/bemiddelaars met elkaar vergelijken.” Aldus de Autoriteit Financiële Markten (AFM) die toezicht gaat houden op de nieuwe regels. “Is het voor de consument duidelijk welke dienstverlening hij kan verwachten en tegen welke prijs? En vindt hierover het goede gesprek plaats?” Er komen ook aanvullende verplichtingen voor directe aanbieders (ook uit het buitenland). Daarbij sluit de klant rechtstreeks, dus zonder tussenpersoon, een contract af met de verzekeringsmaatschappij. Meestal gebeurt dat telefonisch of online. Deze direct writers, zoals ze in de branche heten, moeten cliënten voortaan actief voorlichten over de vergoeding die zij aan derden (anderen dan adviseurs en bemiddelaars) betalen voor het aanbrengen van een nieuwe klant. Vaak gaat dat via websites. Deze transparantieverplichting heeft niet alleen betrekking op consumenten, maar ook op zakelijke klanten. Dat geldt alleen voor directe aanbieders. Bij zakelijke verzekeringen via tussenpersonen en adviseurs is de actieve transparantie niet verplicht.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl