Views
5 months ago

2024-14 Financiële zaken

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Staat
  • Alleen
  • Gaat
  • Onze
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juli
  • Binnenvaart

14 2

14 2 juli 2024 Alarm om online verkoop van onveilige reddingsvesten Een reddingsvest kan levens redden. Maar dan moet het wel in orde zijn. Waar moet je op letten bij de aanschaf? Consumentenprogramma Radar van AVROTROS zocht het uit en sloeg alarm wegens de slechte kwaliteit van veel vesten die via internet worden verkocht. DOOR EVERT BRUINEKOOL Het blijkt dat er bij online verkoopplatforms niet gelet wordt of aan de juiste Europese regelgeving wordt voldaan. Zo beschikken ze lang niet allemaal over een CE-keurmerk. Elk product in Europa, voor consument en scheepvaart, moet CE-gekeurd zijn. Daarnaast zijn er voor beroepsgebruikers nog andere verplichtingen en regels, zoals periodieke keuring van het vest. In de Radar-uitzending van eind mei kwam onder meer het Nederlandse bedrijf Bol ter sprake. Derde partijen verkopen via de website hun producten. Ook via Amazon en AliExpres werden ondeugdelijke automatische reddingsvesten verkocht. Bijvoorbeeld zonder het verplichte CO 2 -gaspatroon. Dat zorgt er namelijk voor dat een automatisch vest opblaast zodra het in aanraking komt met water. Gaspatroon Zonder gaspatroon is het onmogelijk om een certificaat te verkrijgen. Maar overal op de websites wordt verwezen naar CE en soms zelfs Solas (voor gebruik op zee). De certificaten zelf komen weinig voor, net als de vereiste conformiteitsverklaring in de bijlagen. Even juridisch-technisch: de inhoud van de CEconformiteitsverklaring moet gebaseerd zijn op de modelverklaring in bijlage III bij Besluit nr. 768/2008/EG. Of op een rechtstreeks aan de harmonisatiewetgeving van de Unie gehechte modelverklaring. De instructies moeten in een taal van een EU-land zijn. Het mag zeker niet alleen in het Chinees. Koop je op een verkoopplatform van buiten de Europese Unie, vraag je dan af: klopt alles dan wel, wat kun je verwachten? Voor de beroepsvaart moet elk reddingsvest jaarlijks of tweejaarlijks worden gekeurd. “Enkele vesten mogen door hun degelijkheid tweejaarlijks gekeurd worden”, legt Suzanne Rozendaal uit. De directeur van Secumar Benelux geldt als expert in reddingsvesten en werkte mee aan de Radar-uitzending. “Een vest dat jaren niet door de fabrikant of een door hem aangewezen keuringsbureau is herkeurd, is onbetrouwbaar en niet goed.” Een waarschuwing van haar zijde: er zijn keurende bedrijven die niet door de fabrikant aangewezen zijn, en dat is niet conform de EU-regels. Ofwel: een zinloze keuring. Rozendaals advies: de beste, veilige weg is altijd de fabrikant te bellen. Die hoort op de CE-verklaring vermeld te staan. Tweedehands Als je zuinig bent op je dierbaren, koop je een reddingsvest bij een gespecialiseerd bedrijf, bijvoorbeeld een watersportwinkel of een dealer. Voor bedrijven is het vaak mogelijk om rechtstreeks bij de importeur en fabrikant te kopen. Een veelgehoorde reden om via Marktplaats een tweedehands vest te kopen is de lage prijs. Maar weet je wat je koopt, met welke historie? Als een verkeerd ingevouwen reddingsvest al werkt, kan het zomaar een wurgkoord worden. Daar gaan op sociale media diverse filmpjes van rond. Dat is dan niet de fout van de fabrikant, maar van slecht onderhoud. Vesten voor volwassenen moeten eigenlijk minimaal een kracht van 275 newton hebben om een persoon met kleding aan op te kunnen richten – met het gezicht omhoog, ook als je bewusteloos bent! Minder kracht kan, bijvoorbeeld 150 newton, maar dan moet je eigenlijk geen kleding of alleen badkleding dragen. Kleding kan lucht vasthouden en het oprichten van het lichaam stagneren. Kun je nagaan wat er gebeurt met een verkeerd gevouwen of nietwerkend vest. Dat daardoor slachtoffers zijn gevallen, staat als een paal boven water. Drijfhulpmiddel Reddingsvesten of drijfhulpmiddelen van vaste stof, zijn weer een ander verhaal. Ze halen 50 of 100 newton en dat heeft een beperking volgens de CEconformiteitsverklaring. Met 50 newton is geen sprake van een reddingsvest maar van een drijfhulpmiddel. De vesten in de uitzending van Radar toonden naast een onduidelijke verwijzing naar keuringen ook een zeer slechte afwerking, met rafels in de stiksels. Het is verstandig te kiezen voor een drijflichaam met een kraag om het hoofd boven water te houden. “De maximale levensduur van opblaasbare reddingsvesten van Secumar is gesteld op vijftien jaar. Of deze termijn gehaald wordt, hangt mede af van het gebruik en het onderhoud van het reddingsvest”, zegt Rozendaal. “Om deze door de fabrikant aangegeven levensduur te behalen dient het reddingsvest de eer- Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

2 juli 2024 15 TMLG OPENT EIGEN ACADEMY Op 27 juni is TMLG Academy officieel geopend. TMLG’s eigen opleidingscentrum voor matrozen en kapiteins heeft vestigingen in Hlohovec (Slowakije) en in Decin (Tsjechië) . TMLG Academy biedt een breed scala aan cursussen, van basistrainingen veiligheid tot ADN-cursussen en Rijnpatenten, trainingen op een gecertificeerde simulator van VSTEP. “Deze cursussen zijn ontworpen om zowel lichtmatrozen als ervaren of beginnende kapiteins te ondersteunen in hun carrière op de binnenwateren”, licht het detacheringsbureau toe. “Met als uiteindelijk doel om de volgende generatie gekwalificeerde en ervaren matrozen en kapiteins op te leiden, die bereid zullen zijn om hard te werken en alle uitdagingen aan zullen gaan.” Suzanne Rozendaal werkte als expert op het gebied van reddingsvesten mee aan de uitzending van tv-programma Radar. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Simulator TMLG Academy focust zich op een combinatie van theoretische kennis met uitgebreide praktijkervaring. De state-of-the-art simulator en realistische trainingsscenario’s helpen de cursisten voor te bereiden “op de uitdagingen van de moderne binnenvaartindustrie. Het opleidingscentrum benadrukt ook het belang van veiligheid, waardoor de cursisten getraind worden in alle noodzakelijke veiligheidsprotocollen en procedures. Daarnaast geldt bij ons de regel: kwaliteit boven kwantiteit. Zodat we uiteindelijk alleen maar de beste matrozen en kapiteins hebben.” De docenten van de TMLG Academy zijn ervaren professionals uit de binnenvaart. “Ze brengen een schat aan expertise mee, waardoor studenten niet alleen leren uit boeken, maar ook van de praktijkverhalen en ervaringen van hun docenten. Zij zorgen er juist voor, dat de theorie in praktijk verwerkt wordt. Daarnaast werken wij nauw samen met (middelbare) binnenvaartscholen en zijn wij de enige uit Oost-Europa die deze uitdaging zijn aangegaan.” TMLG Academy staat open voor samenwerking met eigenaren van binnenvaartschepen om stageplekken te bieden aan lichtmatrozen. “Deze samenwerking is essentieel om de lichtmatrozen de nodige praktijkervaring te geven, wat hen zal helpen hun vaardigheden verder te ontwikkelen en zich te onderscheiden in de binnenvaartsector.” Kijk voor meer informatie op www.tmlgacademy.eu. ste tien jaar om het jaar gekeurd te worden door een door Secumar geautoriseerd keurings station.” Na tien jaar dient het reddingsvest elk jaar gekeurd te worden, tot de maximale leeftijd van vijftien jaar. Voor andere merken kan een ander interval gelden. Een keuring bij Secumar Benelux kost 35 euro (inclusief btw). Passen “In Duitsland adviseert men reddingsvesten te kopen zonder kruisband, omdat het nogal eens gebeurt dat iemand blijft hangen aan zo’n kruisband”, vertelt Rozendaal. “Afknippen mag niet. Bij onze vesten is de kruisband niet nodig.” (Te) los zittende banden kunnen ervoor zorgen dat de drager uit het reddingsvest schuift. Comfort is belangrijk bij het dragen, vroeger moest je de riemen aanhalen tot vuistdikte, nu zeggen ze dat twee vingers ertussen mogen passen. Na activeren is het vest oncomfortabel, maar wel levensreddend. Een belangrijke tip van Rozendaal is een reddingsvest te passen bij de aankoop. Een lekker zittend reddingsvest is het veiligst, want dan draag je het ook. Reactie van Bol Op de website van Radar staat een reactie van Bol. Het bedrijf stelt dat het “als platform niet aansprakelijk is voor het aanbod van verkooppartners”, maar er wel veel waarde aan hecht “dat de kwaliteit van de miljoenen artikelen op haar platform goed is. Daarom nemen we maatregelen en verscherpen en verbeteren we onze processen en handhaving voortdurend. Bovendien stellen we eisen aan de artikelen die op ons platform worden aangeboden. De artikelen moeten voldoen aan geldende wet- en regelgeving.” Bol heeft verder “een uitgebreide check gedaan op de artikelen die nu online staan in de categorie reddingsvesten. Wat blijkt is dat een deel van de artikelen door verkooppartners in de verkeerde categorie geplaatst is. Deze artikelen zijn vandaag verplaatst naar de juiste categorie en de betreffende verkooppartners moeten extra informatie zoals CE-markering aanleveren alvorens de artikelen weer verkocht kunnen worden.” De officiële opening was op 27 juni. (foto TMLG) ALS HET MOET DRAAIEN….! UW PARTNER VOOR: BOEGSCHROEVEN, THRUSTERS, BALLASTPOMPEN EN REPARATIE www.boegschroeven.nl T +31 180 51 46 44 Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant