12 2 juli 2024 KAPITEIN gezocht voor het schip mts Tripolis Ben JIJ aan het uitkijken naar een nieuwe uitdaging? Als schipper/kapitein of ook als koppel? Waar JIJ zelfstandig en verantwoord kan hobby ‘en, waar JIJ niet elke dag gebeld wordt door je werkgever, waar dat JIJ de planning doet, dat JIJ de afspraken met het dispo team maakt, dat JIJ de bemanning aanstuurt en begeleid, waar dat JIJ alle materialen voorziet die aan boord moeten zijn. Dan ben jij geschikt, welkom aan boord! Je vaart vanuit de bekende zeehavens naar Duitse bestemmingen. Wat wordt heel hard gewaardeerd • Rijn patent tot minimaal Mannheim, ADN, Radar • Kennis van Rijn - Moezel - Main • Tanker ervaring Als voor jou wel de rivieren bekend zijn, maar de steigers niet dan helpen wij jou daar zeker bij! Als schipper/kapitein, man/vrouw/koppel vaar je: 14/14. Jouw functie - vaarsysteem - salaris / ZZP. Bij ons zijn jouw ideeën altijd welkom! Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG DUWVAART PERSONEEL gezocht voor een nieuwe duw-sleepboot, einde 2024 vaarklaar Vaargebied in ARA. Merendeels gesloten bakken. De duwboot kan varen en manoeuvreren, kan hybride/diesel en elektrisch. 2x1620 pk Caterpillar als voortstuwing. Autokraan aanwezig. Werkzaamheden onder anderen assisteren bij werkzaamheden; ook uitvoeren van sleepdiensten. • 7/7 of 14/14 • Reiskosten en menage vrij • Doorgroei mogelijkheden • Werkkleding van het bedrijf Ervaring in de scheepvaart, alsook het koppelen van bakken en andere vaartuigen is een pré. Goede fysiek en aangename mentaliteit. Flexibel. Netjes. Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG
2 juli 2024 13 Vaartocht is opkikker voor ziek kind Stichting One Fine Day verzorgt voor chronisch zieke kinderen en kinderen met een beperking een dag plezier door zeiltochten te organiseren. Tot tien maal per jaar varen ze uit met de charterschepen Bounty en Abel Tasman. DOOR EVERT BRUINEKOOL “Soms willen ze gewoon even kind zijn en geen patiënt”, weet Pieter Stierman, voorzitter van stichting One Fine Day. “Voor kinderen met een chronische ziekte of beperking is het leven niet gemakkelijk. Dan is een dagje genieten, samen met de ouders of verzorgers, een geweldige opkikker.” Tegen kostprijs Voor dit jaar zijn er al zeven tochten geweest danwel gepland. One Fine Day richt zich vooral op vaartochten met groepen. Die voeren zij uit in samenwerking met patiëntenorganisaties, scholen voor speciaal onderwijs, zorgorganisaties en andere (zorg)instellingen. Dat alles in een straal van 80 kilometer rond Lelystad. Grotere afstanden kunnen een beperking zijn voor de instellingen om comfortabel met patiënten te reizen. Dit geeft energie Om het betaalbaar te houden voor de sponsors vaart de stichting op niethoogtijdagen in het seizoen. De beide schippers bieden hun schepen aan tegen kostprijs voor One Fine Day. Alex van Klaveren is zoon van de oprichters en eigenaar van de Bounty. Dat schip is geschikt voor vijftig passagiers, Hij vertelt: “In 2001 richtten Jan van Klaveren en Henny van de Neut samen met mij One Fine Day op.” Van Klaveren heeft in het ziekenhuis veel ellende bij kinderen gezien. “De eerste tochten waren toen voor de Ronald McDonald Huizen.” Alex vindt het heel leuk dat hij met zijn passie, zeilen, kinderen de dag van hun leven kan geven. “Dat geeft energie.” Blije gezichten Paul Ruiter vaart al bijna twintig jaar op de Abel Tasman. Hij is sinds vijf jaar eigenaar van dat schip. Paul ziet het niet anders dan Alex. Hij levert graag een bijdrage aan de maatschappij. Ruiter: “Ik doe de vaartochten een paar keer per jaar en het geeft een goed gevoel om de kinderen blij te maken.” De Abel Tasman kan 120 passagiers meenemen. Pieter Stierman vult aan dat de vaartochten als voordeel hebben dat er niet alleen een mooie tocht en een fijne dag voor de kinderen is. “Er is ook veel wederzijds begrip onder de aanwezigen. Ouders spreken met andere kinderen en horen hoe zij omgaan met hun ziekte, of spreken andere ouders en delen zo ervaringen in een positieve setting.” Veel ouders van zieke kinderen geven na een tocht met One Fine Day aan dat zij niet alleen enorm genoten hebben van de glimlach op het gezicht van hun kind, maar dat zij ook de contacten met andere ouders en kinderen en eventuele begeleiders van de patiëntenvereniging zeer waarderen. De Bounty is een van de twee schepen die de stichting tegen kostprijs mag inzetten. Vrijwilligerswerk Vijf jaar geleden koos de 72-jarige Pieter Stierman, na zijn pensioen als directielid van het Nationaal Reumafonds, voor de vrijwilligersbaan – om niet achter de geraniums te hoeven zitten. Stichting One Fine Day moest gereorganiseerd worden en professioneler gaan werken. “Ik formeerde mijn eigen bestuur, stuk voor stuk mensen uit de goededoelenwereld, en een raad van toezicht.” De vrijwilligers nu zijn niet meer gelinkt aan de schepen, ze staan echt alleen voor One Fine Day. Ze zijn met z’n dertienen en doen van alles: van marketing tot relatiebeheer en communicatie. Er zijn ook twee walkapiteins, die gasten ontvangen en begeleiden op de schepen. Wij zijn afhankelijk van het goede hart van de schippers Er worden nu dagboeken bijgehouden van de tochten. “In de uitvoering staan de kinderen 100 procent centraal. Scheepseigenaren zorgen voor de veiligheid aan boord, reddingsvesten en aanverwante zaken, zoals certificering van de schepen. Er zijn nu nog maar twee schepen waar we zaken mee doen.” “Lelystad is onze thuishaven. We zijn een Lelystadse instelling. Een enkele keer varen we met twee schepen tegelijk.” Beperkte tijd De aandoening van kinderen bepaalt dat niet alles door elkaar kan aan boord. De begeleiding gebeurt door de instellingen en hun zorgpersoneel, met ondersteuning van ouders. “Onze vrijwilligers zijn er niet voor opgeleid”, vertelt Pieter. “Wij communiceren bij vaartochten altijd met de KNRM voor de veiligheid.” Voorzitter Pieter Stierman. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) De handicaps van de kinderen kunnen lichamelijk zijn, maar ook psychisch. De aandoeningen zijn heel divers. “De walkapitein gaat mee met de kinderen en de begeleiding.” “Wat vooral bepalend is, is dat de tijd doorgaans maar beperkt is dat patiënten zich goed en voldoende energiek voelen. De beschikbare tijd om te reizen en te varen is dus beperkt.” “Wij zijn afhankelijk van het goede hart van de schippers; zij varen op dagen dat er eigenlijk geen commerciële tochten zijn en dekken daarmee alleen hun kosten. Varen doen we van eind maart tot september. Dan zijn tien vaarten op loze dagen al moeilijk genoeg te plannen als je de schoolvakanties meerekent.” Donaties “Wij implementeren op dit moment een CRM-pakket (Customer Relations Marketing, voor het beheer van de contacten en communicatie met relaties, red.) om alles nog beter te registreren en we werken aan de naamsbekendheid van de stichting. En dan vooral voor bekendheid bij instellingen.” Om donaties binnen te krijgen heeft One Fine Day een professionele partij ingehuurd die op no-cure-no-pay-basis gelden binnenloodst voor de stichting. “Financieel zijn we meer dan gezond en we laten hen alleen werken op het moment dat er geld nodig is. Oppotten willen we niet”, zegt Pieter. “Dat kunnen we tegenover de gevers niet maken.” One Fine Day heeft de ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instellingen), wat betekent dat giften fiscaal aftrekbaar zijn. Kijk voor meer informatie op www.onefineday.nl.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl