Views
7 months ago

2024-13 Maasbracht Special

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Maken
  • Schepen
  • Onze
  • Gaat
  • Maasbracht
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Juni

8 18 juni

8 18 juni 2024 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl Peterson zoekt BINNENVAARTONDERNEMERS met binnenvaartschepen en/of duwbakken in bezit van GMP-certificaat Vervoer of opslag van: • Diverse droogbulkladingen • Stukgoederen Waar • Nederland • Duitsland • België/Frankrijk Op basis van • Daghuur • Dagvracht Peterson Nederland is trots onderdeel van de wereldwijd opererende familie van bedrijven van Peterson en Control Union. Het is meer dan 100 jaar geleden begonnen met inspecties van landbouwproducten in de haven van Rotterdam. En is uitgegroeid tot een concern in meer dan 70 landen met meer dan 6.000 collega’s. Bent u op zoek naar een partner voor uw bevrachtingen? Laten we een kop koffie drinken om te bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Contact Afdeling Binnenvaart • 010-2823200 • biva@onepeterson.com • onepeterson.com

18 juni 2024 9 Kamervragen over fraude met vrachtbrieven om ontgasverbod Omroep Gelderland meldde onlangs dat tankers het provinciaal verbod op varend ontgassen omzeilen door fraude met ladingpapieren. Dat leidde tot Kamervragen van Bart van Kent. De SP’er vreest dat het vals opgeven van een andere lading zal toenemen als op 1 juli het Nederlands verbod ingaat voor het varend ontgassen stoffen uit fase 1 van het CDNI-verdrag. Vanaf die datum mogen benzine, benzeen, aardoliedestillaten en mengsels met meer dan 10 procent ethanol niet meer naar de open lucht worden geventileerd. Nu blijkt het voor te komen dat in vrachtbrieven een andere lading wordt vermeld, die niet tot deze stoffen behoort en dus wel zou mogen worden ontgast. Van Kent diende op 6 juni schriftelijke vragen in aan minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat: “Wat is uw reactie op het nieuws dat er wordt gefraudeerd met vrachtbrieven om geldende regionale verboden op varend ontgassen middels omnummering/omkatten te omzeilen? Deelt u de vrees dat deze fraudemogelijkheid na de ingang van het landelijke ontgassingsverbod per 1 juli 2024 alleen maar aantrekkelijker zal worden?” Boetes Volgens de SP’ers is deze fraudemogelijkheid ook schadelijk voor de wens van de binnenvaart om te stoppen Havel-Oder-kanaal: weer een deel verruimd De Havel-Oder-verbinding tussen Marienwerder en Eberswalde is verruimd en vrijgegeven voor de scheepvaart. Het kanaal is over een afstand van 7,3 kilometer op een diepte van 4 meter en een breedte van 55 meter gebracht. Aan weerszijden van dit tracé was dat al eerder gebeurd. De dammen zijn verstevigd en voorzien van filters om veilig en stabiel te blijven. Door het aanbrengen van een kleilaag kan er geen water uit het kanaal stromen. Het project heeft 74 miljoen euro met varend ontgassen. Hij vraagt of de hoogte van de boetes in verhouding staat tot de ernst van overtredingen en de hoogte van de bedragen die partijen per gecontroleerde ontgassing kunnen besparen? Uit een artikel van NRC uit 2023 citeert hij dat “het ontduiken van een gecontroleerde ontgassing tot wel 40.000 euro kan worden ‘bespaard’ bij een schip met een grote lading (…) Zijn de huidige sancties volgens u hoog genoeg om te voorkomen dat het voor partijen goedkoper is om boetes te incasseren dan om te moeten varen voor een legale ontgassing? Van Kent wil ook weten hoeveel ontgassingsinstallaties er inmiddels zijn bijgekomen, naast aan de twee installaties die Harbers noemde in zijn antwoorden op eerdere vragen van de Tweede Kamer, op 15 april dit jaar. “Kunt u daarnaast aangeven hoeveel vergunningen voor ontgassingsinstallaties zijn aangevraagd of nog in behandeling zijn? Wat gaat u ondernemen als blijkt dat de brandstofsector niet bereid is om meer te investeren in ontgassingsfaciliteiten voor schippers?” Controles Het SP-Kamerlid wil van de minister ook weten of de Inspectie Leef omgeving en Transport over voldoende mankracht, bevoegdheden en instrumenten beschikt om vanaf 1 juli te handhaven op het verbod op varend ontgassen. En als dat niet zo is, wat Harbers gaat doen om de ILT daarbij te ondersteunen? Eind 2023 heeft de ILT, op verzoek van het ministerie een handhaafbaarheids-, uitvoerbaarheids- en fraudebestendigheidstoets (HUF-toets) uitgevoerd voor het naderende verbod op varend ontgassen. Er moest nog wel het een en ander gebeuren, zo bleek. Van Kent vraagt de minister wat hij sinds publicatie van die toets heeft gedaan “om tegemoet te komen aan de zorgen die de ILT uitte ten aanzien van het ‘omkatten van stofnummers’”. gekost en is gefinancierd door de bondsregering. Die gaat het kanaal de komende jaren op nog meer locaties laten verruimen om zo de binnenvaartverbinding tussen Berlijn en de zeehaven in Stettin te verbeteren. ALTIJD ÉÉN KOLK OPEN TIJDENS RENOVATIE JULIANASLUIZEN In 2025 start de renovatie van het Julianasluizencomplex in Gouda. Provincie Zuid-Holland heeft aannemerscombinatie STROOOM (BAM Infra Nederland, Equans en Demako) voor het karwei geselecteerd. Om de hinder voor de scheepvaart zo veel mogelijk te beperken blijft er tijdens het werk steeds één kolk open. De bedrijven zijn gestart met het uitvoeringsontwerp voor de renovatie. Dat deel van de opdracht sluiten ze af in de zomer van 2025. Daarna volgt de realisatiefase, die ongeveer anderhalf jaar duurt. Daarna moet het complex de komende vijftig jaar operationeel kunnen blijven. MSG OPENT KANTOOR IN ROEMENIË (foto BAM Infra Nederland) MSG heeft samen met AVIDA Navigation een nieuw bedrijf opgericht: MSG Danube Logistics. Het kantoor is gevestigd in Galati, het centrum van de binnenvaart in Roemenië. Het Duitse MSG breidt hiermee zijn activiteiten en netwerk in Zuidoost-Europa verder uit. De bestaande samenwerking tussen het Roemeense AVIDA en de rederij uit Würzburg breidt daardoor uit. Er komt ook een servicecentrum, dat wordt opgezet in samenwerking met MSG’s werf in Dorfprozelten. MSG Danube Logistics wordt ook het aanspreekpunt voor de schepen van MSG die in deze regio onderweg zijn. “We willen een verbinding maken tussen Oost en West en de belangrijke industriële en commerciële centra in dit gebied”, zegt Martin Staats, CEO van MSG. “Wij geloven dat AVIDA en MSG goede partners zijn om samen het netwerk in Roemenië verder uit te breiden en zo de binnenvaart verder te ontwikkelen.” Met Zweedse zorg DOOR CEES DE KEIJZER De Excello zit goed in de verf en ziet eruit om door een ringetje te halen. De chemicaliën- en productentanker kwam zestien jaar geleden in de vaart en wordt kennelijk uitstekend onderhouden, want die leeftijd is het schip niet aan te zien. De eigenaar is dan ook Zweeds en Zweedse reders staan erom bekend met veel zorg voor hun schepen om te gaan. Het komt mede tot uiting door de sierlijke boegveren, die snelheid symboliseren. Donsö Tussen de boegveren staat midden op de boeg de ‘D’ van Donsö, van Rederi AB Donsötank. Ze zijn gevestigd op het gelijknamige eiland met 1.500 bewoners. Het ligt voor de kust ter hoogte van Gotenburg en staat bekend om het geavanceerde maritieme trainingscentrum dat er is gevestigd. De rederij is een familiebedrijf en werd opgericht in 1953. De huidige vloot bestaat uit vijf chemicaliën-/ productentankers. Drie van 20.000 DWT en twee van 22.500 ton. Regelmatig in Rotterdam De Excello, met een draagvermogen van 20.000 ton, meet 156 bij 24 meter. Het schip heeft veertien ladingtanks en werd gebouwd op de Shanghai Edward Shipyard. Het schip is uitgerust met een Wärtsilä-diesel van 9.720 kW en vaart onder Zweedse vlag. Donsö is de thuishaven en de Excello vaart onder klasse van DNV. Met enige regelmaat wordt Rotterdam aangedaan en deze reis kwam ze met een, voor de Botlek bestemde, volle lading chemicaliën uit Sines in Portugal. (foto Arjan Elmendorp) Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant