6 18 juni 2024 Het Erasmus MC- Sophia Kinderziekenhuis heeft uw steun hard nodig Doneer nu via onderstaande QR-Code! Laat Alpheus uw personeel problemen oplossen. Email: alpheuscrewing@outlook.com 2482 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: Kapiteins Schippers Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. vlootschouw.nl 010-4140060 Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. In het bezit van: • ADN (pré) Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl
18 juni 2024 7 Pompen van de buitencategorie Op het sluizencomplex van Genk is de bouw van een gecombineerde pomp- en waterkrachtcentrale volop aan de gang. Over een jaar is de installatie klaar. Vanaf dan kan De Vlaamse Waterweg de centrale inzetten om voor voldoende diepgang te zorgen op het Albertkanaal. De wisselende periodes van intensieve neerslag en droogte maken het watersysteem in Vlaanderen steeds kwetsbaarder. De pompen bij Genk zorgen ervoor dat het water in het Albertkanaal ook in periodes van droogte op peil blijft. Als er wel voldoende water is, wekt de centrale energie op. De bouw van de gecombineerde pomp- en waterkrachtcentrale vordert rap. Komend najaar worden drie enorme Archimedesschroeven geplaatst in vijzelgoten. Deze vijzels vormen het ‘hart’ van de centrale en behoren met een diameter van 4,30 meter en een lengte van 28 meter tot de grootste schroeven ter wereld. Elke combinatie van vijzel en vijzelgoot weegt 95 ton. De vijzels kunnen per stuk 5 kuub water per seconde oppompen over een hoogte van meer dan 10 meter. Minister Lydia Peeters bezocht samen met de top van De Vlaamse Waterweg de bouwplaats bij Sluis Genk. (foto De Vlaamse Waterweg) Topprioriteit “Ik heb van waterbescherming- en beheersing een topprioriteit gemaakt deze legislatuur en verdubbelde de budgetten voor waterbeheersing voor de bevaarbare waterwegen”, aldus Lydia Peeters. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken bezocht op 5 juni de bouwplaats in Genk. Dat is inmiddels de vijfde sluis op het Albertkanaal waar zo’n gecombineerde pompinstallatie-/ waterkrachtcentrale wordt gebouwd. De kostprijs bedraagt 7,5 miljoen euro. De werkzaamheden duren tot de zomer van 2025. “Zo kunnen we ons samen beter wapenen tegen de uitdagingen van de klimaatverandering en ons nog beter beschermen tegen de gevolgen van extreme weersomstandigheden”, aldus Peeters. Het beheersen van onze waterhoeveelheden is een belangrijke opdracht. Vlaanderen besteedt dan ook aanzienlijke middelen om de veiligheid tegen wateroverlast te vergroten, hoge waterstanden zoveel mogelijk te voorkomen of om de gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken.” “Relatief onbekend is het feit dat sommige van onze waterwegen worden geconfronteerd met een tekort aan water en we daar vanuit Vlaanderen ook in moeten investeren. De bouw van deze pompinstallatieswaterkrachtcentrales is van cruciaal belang om de bedrijfszekerheid van onze belangrijkste economische waterweg te garanderen.” Hergebruik van water Het Albertkanaal en de Kempense kanalen worden gevoed met water uit de Maas en het waterdebiet van deze rivier daalt sterk bij langdurige droge periodes. De toename van de scheepvaart op het Albertkanaal brengt juist een groeiende waterbehoefte met zich mee. Zonder de pompinstallaties zou De Vlaamse Waterweg de waterpeilen in het Albertkanaal bij langdurige droogte niet altijd meer kunnen garanderen. De gecombineerde pompinstallaties-waterkrachtcentrales op sluizencomplexen in Wijnegem, Olen, Ham, Hasselt, Diepenbeek en Genk maken het mogelijk om water dat gebruikt wordt voor het schutten terug te pompen naar het bovenpand. Zo blijft het schutverlies beperkt. “De klimaatverandering stelt onze waterwegen en de binnenvaart alsmaar meer en vaker op de proef. De Vlaamse Waterweg ijvert voor een duurzame binnenvaart en voor een robuust watersysteem dat de uitdagingen van waterschaarste en wateroverlast aankan”, zegt Koen Anciaux, bestuursvoorzitter van De Vlaamse Waterweg. “Met de bouw van deze installaties zorgen we ervoor dat de watersnelweg op elk moment bevaarbaar blijft. We garanderen zo de continuïteit en de bedrijfszekerheid van het Albertkanaal en de binnenvaart.” Vrachttarieven op Rijn zetten stijging door Wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun grootste wekelijkse stijging sinds april laten zien. Beide benchmarks stegen op weekbasis met meer dan 4 procent. Brent crude sloot de week af op ,62 per vat en WTI (West Texas Intermediate) op ,54 per vat. Ondanks de grote wekelijkse stijging ondervonden beide benchmarks neerwaartse druk door het verminderde vertrouwen van de consument in een groeiende economie van de Verenigde Staten. Verdere neerwaartse druk kwam voort uit de door OPEC aangekondigde afbouw van productiebeperkingen vanaf begin augustus. Deze neerwaartse druk op de prijzen werd echter tenietgedaan door de voorspellingen van de US EIA (Energy Information Administration), de OPEC en het IEA (International Energy Agency). Alle organisaties voorspellen een voorraadtekort tot tenminste het begin van de winter. Deze voorspellingen, samen met een ongewijzigde rentestand in de Verenigde Staten leidde per saldo alsnog tot een stijging. Op het moment van schrijven kijkt de markt naar een mogelijke staakt-het-vuren in Gaza. Dat kan productie- en transportproblemen verlichten of zelfs doen oplossen. Afgelopen week daalde het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde Staten verder, om uit te komen op het laagste niveau sinds afgelopen januari. Vier werden stilgelegd, zodat het totaal op 488 uitkomt. ARA De vrachttarieven in het ARAgebied zijn voor de derde week op rij vrijwel onveranderd gebleven. De vrije scheepscapaciteit in de zeehavens is door oplopende vertragingen bij de grotere losen laadplaatsen snel afgenomen. Hierdoor kon de markt moeilijk aan de prompte vraag naar transport voldoen. Door de lange wachttijden gebruiken de meeste marktspelers hun beschikbare vloot om aan hun contractuele verplichtingen te voldoen. Wachttijden lopen bij enkele terminals snel op, waardoor het inplannen van toekomstige reizen moeilijk is. Enkele marktpartijen maakten hier slim gebruik van door hogere vrachttarieven te vragen voor hun schepen en reizen. Op weekbasis leidde dit echter niet tot heel grote schommelingen. Rijn Op de Rijn hebben de vrachten hun stijgende trend voor een tweede week op rij doorgezet. Vrachttarieven op de Bovenrijn lieten de grootste stijgingen zien. Door de hoge waterstanden van afgelopen tijd focussen de meeste marktspelers ook hier op hun contractuele verplichtingen. Inmiddels kunnen schepen de meeste bestemmingen weer bereiken, maar de vrije scheepscapaciteit is sterk afgenomen door alle vertragingen van afgelopen tijd – en die in het ARA-gebied. Doordat veel reizen noodzakelijk zijn om voorraden op te bouwen, gebruiken marktspelers deze kans om hogere vrachttarieven te onderhandelen. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk €2,57 €2,30 €3,00 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €3,60 €3,20 €4,00 Antwerpen-Amsterdam €4,58 €4,20 €4,80 Vlissingen-Antwerpen €4,22 €4,00 €4,50 Vlissingen-Rotterdam €4,60 €4,20 €4,90 Vlissingen-Amsterdam €5,45 €5,20 €5,80 Gent-Vlissingen €4,50 €4,25 €4,70 Gent-Antwerpen €4,50 €4,50 €4,50 Gent-Rotterdam €5,05 €4,80 €5,15 Gent-Amsterdam €5,70 €5,50 €6,00 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde Gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg €8,75 €8,25 €9,25 Dortmund €12,00 €12,00 - Keulen €11,20 €10,70 €11,70 Koblenz €13,53 €13,53 - Frankfurt €16,43 €16,43 - Mannheim €16,68 €16,18 €17,18 Karlsruhe €17,50 €17,00 €18,00 Straatsburg €19,45 €18,95 €19,95 Bazel EUR €22,93 €22,43 €23,43 Bazel CHF €22,05 €21,55 €22,55 In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl