30 18 juni 2024 Hartelijk gefeliciteerd met het mps AMADEUS NOVA! Foto: Maritime Filming Group
18 juni 2024 31 Binnenvaart bewijst in Gent: Prima optie voor stedelijke bouwlogistiek Ook voor stedelijke bouwlogistiek kan vervoer over water een rol spelen. Dat stelde de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters vrijdag 31 mei persoonlijk vast in Gent. Daar werden die dag bouwmaterialen voor het project De Nieuwe Dokken aan het Handelsdok aangevoerd via de binnenvaart. Een lading pallets met in totaal 960 ton gipsblokken werd per kraanschip van Knauf Isolava via de River Terminal Wielsbeke naar Gent vervoerd. De logistiek werd verzorgd door Shipit Multimodal Logistics. Shipit zette voor het vervoer van de gipsblokken een kraanschip in. (foto De Vlaamse Waterweg) Voorbeeld “De lading is het equivalent van veertig vrachtwagens. Enkel de last mile van de overslagkaai naar de werf gebeurt per vrachtwagen. Dat is niet alleen goed voor de mobiliteit, maar er wordt ook aanzienlijk minder CO 2 uitgestoten”, aldus minister Peeters. “Met deze modal shift wordt aangetoond dat ook voor stedelijke bouwlogistiek met een rechtstreekse werfbelevering, binnenvaart een valabel alternatief is. Een voorbeeld dat hopelijk nog meer aannemers kan inspireren.” De Oude Dokken is een grootschalige stadsontwikkeling in Gent. Binnen dat grotere plan wordt het project De Nieuwe Dokken gerealiseerd. Duurzaamheid is daarbij een belangrijk aspect. De keuze voor vervoer via het water was dan ook logisch, vindt De Vlaamse Waterweg. Via Palletto Samen met die vaarwegbeheerder is een analyse uitgevoerd van de verschillende logistieke opties. “Hieruit bleek dat vervoer via water vanuit Wielsbeke tot Gent in combinatie met een last mile per vrachtwagen een volwaardig en duurzaam alternatief voor wegvervoer is. We konden bovendien beroep doen op de ervaring die we opgedaan hebben met het Via Palletto pilootproject, waarbij vrachten van bouwmaterialen gecombineerd worden op palletschepen”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Daarenboven mag de bereidwilligheid van de aannemer om het watergebonden transport mogelijk te maken, ook onderstreept worden. Deze mental shift is een noodzaak om de modal shift-doelstellingen te behalen.” Voor het transport over water werkten alle betrokken partijen mee: de stad Gent, het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf sogent, De Vlaamse Waterweg, projectontwikkelaar Schipperskaai Development (CAAAP en Van Roey Vastgoed), aannemer TM De Nieuwe Dokken (Van Roey-Maes-Artes Depret), Knauf Isolava en Shipit Multimodal Logistics.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl