Views
6 months ago

2024-13 Maasbracht Special

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Maken
  • Schepen
  • Onze
  • Gaat
  • Maasbracht
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Juni

26

26 Maasbracht 18 juni 2024 ‘Jan Kanaal’ eert Julianakanaal met boek Op verzoek van de sectie heemkunde van de jubilerende Stichting Erfgoed Stein schreef Jan Smeets een boek over de geschiedenis van het Julianakanaal. Het Julianakanaal in de gemeente Stein is een imposant naslagwerk, een eerbetoon aan het voor Limburg zo belangrijke kanaal. DOOR NOUD VAN DER ZEE Vanaf 2014, toen de verruiming startte, maakte de nu 77-jarige Jan Smeets vrijwel dagelijks foto’s van het Julianakanaal. Smeets werkte voor de lokale omroep in Stein en hield inwoners via de kabelkrant dagelijks op de hoogte van de vorderingen. “Ik heb in die tijd bijna 3.000 foto’s gemaakt. Als mijn kleinkinderen aan mijn vrouw vroegen waar opa zich ophield, was het antwoord steevast: ‘Bij het kanaal natuurlijk.’ Ik kreeg van het kleine grut de bijnaam ‘Jan Kanaal’. Dorpelingen in Stein noemen me nog steeds zo.” Schippers Smeets woont al zijn hele leven dicht bij het Julianakanaal. In de loop der jaren werd zijn fascinatie voor de vaarweg steeds groter. Hij heeft het boek verdeeld in twintig hoofdstukken. Voor ‘Als ik aan het Julianakanaal denk…’, vroeg hij een aantal personen om een artikel te schrijven over dit onderwerp. “Een van die personen was een schipper die met zijn vader en broer op schepen van rederij Maas uit Stein had gevaren. Hun sleepboot werd onder andere gebruikt om Sinterklaas mee in te halen in Stein. Smeets verdiepte zich in de vraag waarom het Juliana kanaal gegraven is. “Aanvankelijk wilde men de Maas bevaarbaar maken van Maasbracht tot Maastricht. Het water in de Maas moest dan wel met acht stuwen op peil worden gehouden. Omdat de Maas hier de grens vormt met onze zuiderburen, moest het project samen met de Belgen opgepakt worden. Dit plan ging niet door wegens de Eerste Wereldoorlog. Nederland heeft toen bekeken of er een lateraalkanaal langs de Maas gerealiseerd kon worden. Dat was misschien goedkoper en we hoefden dan geen rekening te houden met de Belgen.” “We hebben het Julianakanaal gegraven, zeggen we. Dat klopt slechts gedeeltelijk. Het grootste deel van het kanaal, tot Maasbracht, is opgehoogd met materiaal dat afkomstig was van de Scharberg en de Kattekop in Urmond. Het doorgraven van de Scharberg tussen Elsloo en Stein was de grootste en moeilijkste klus van het project.” Jan Smeets, alias ‘Jan Kanaal’, bij zijn favoriete vaarweg. (foto Noud van der Zee) Kindertijd De schrijver vertelt in zijn boek ook over zijn kindertijd langs het Julianakanaal: “’s Zomers sprongen we in het Julianakanaal, klampten ons vast aan een voorbijvarend vrachtschip en lieten niet los voordat het de Beatrixhaven in Maastricht bereikte. En dan wachtten we op een ander schip om mee terug te kunnen. Ik heb verschillende keren naar Stein moeten lopen als er geen schip meer kwam.” Het boek is voor 25 euro te bestellen op www.stichtingerfgoedstein.nl. De verzendkosten zijn 10 euro. Een uitgebreide versie van het interview is te lezen op www.binnenvaartkrant.nl. 0651 420 142 OMRU SCHEEPSRAMEN Ongeëvenaard Maatwerk Robuust Uitgevoerd • Hogedrukreinigen en conserveren • Uitspuiten en verven van scheepsruimen • Leveren van verf- en schoonmaakproducten • Nieuwbouw en conservering • Reinigen van ballast- en watertanks Minutieuze weergave van de werkelijkheid • Onderhoud baggermateriaal • Reconditionering van brandschades • Gevelreiniging • Reinigen en conserveren zwaar materieel verbuntbv.nl OMRU SCHEEPSRAMEN LEVERT: • Kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen • Standaard profielen én geïsoleerde profielen • Vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap • Enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE Bij deze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg en informeren u van begin tot eind over de voortgang. Elk detail klopt MODELBOUWGROEP DEVEL www.modelbouwgroepdevel.nl OFFERTE AANVRAGEN? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Kelvinweg 12a, 6101 WT Echt (Afstand vanaf Maasbracht 2 km) Telefoon: +31(0) 475 58 04 88 E-mail: info@omruscheepsramen.com Of kijk op www.omruscheepsramen.com

Maasbracht 18 juni 2024 27 Vissers & van Dijk bestaat dertig jaar Honderd procent betrokken Scheeps Elektro Techniek Vissers & van Dijk bestaat dertig jaar. Het bedrijf uit Maasbracht is voor duizenden scheepseigenaren de steun en toeverlaat als het om elektrotechniek gaat, van boordstroom tot nautische apparatuur. DOOR MARTIN DEKKER Marcel van Dijk en Dion Vissers richtten het bedrijf in 1994 op. De twee, nog steeds eigenaar, zijn al sinds hun jeugd vrienden. “Onze ouders voeren, we zaten beiden op het internaat hier in Maasbracht – maar niet op hetzelfde. We leerden elkaar op de lts kennen. Toen we zestien waren, waren we al samen aan het klussen in de stuurhut van mijn ouders.” Marco BV Het bedrijf is gestaag gegroeid. Bij Vissers & van Dijk werken inmiddels vijftien mensen. Bij het vijf jaar geleden overgenomen Marco BV, even verderop aan de Bunkerhaven, zijn nog eens zeven mensen werkzaam. Marco is onder meer gespecialiseerd in het inbouwen van motoren, leveren en plaatsen van spudpalen, ijzerwerkzaamheden en schadeherstel (boven de waterlijn). “We deden al veel samen en vullen elkaar goed aan. Toen de vorige eigenaar van Marco, Martin Houben, met pensioen ging en er geen opvolger was, hebben wij ons opgeworpen om het bedrijf voort te zetten. We wilden Marco niet kwijt.” De synergie werkt nog steeds. “Alles wat draait en beweegt, dat maken we met Marco. En met Vissers & Van Dijk doen we alles wat met elektra te maken heeft: elektrische installaties, verlichting, PLC’s, acculaders, omvormers, camerasystemen, frequentieregelaars en nautische apparatuur. We hebben alles in eigen huis. De touchscreens maken we bijvoorbeeld ook zelf.” Gevraagd naar de basis van het succes van Vissers & van Dijk, antwoordt Marcel: “Dat Dion en ik er persoonlijk nog steeds honderd procent bij betrokken zijn bij wat we maken… en bij onze klanten. Dat wordt gewaardeerd.” De twee eigenaren werken zelf net zo hard mee. Vlak voor het interview was Marcel nog bezig in de machinekamer van de Dudaro, een nieuwbouwschip dat bij Marco ligt voor de afbouw. “Ik heb even nog alles nagelopen, nagekeken en de motor stofvrij gemaakt.” Dat afbouwproject, met als hoofdaannemer het ook in Maasbracht gevestigde Maas Building Projects, laat zien hoe Marco en Vissers & van Dijk op elkaar zijn ingespeeld. “Marco doet de motoreninbouw, de boegschroef, de generatoren en maakt onder meer de uitlaten. Vissers & van Dijk is verantwoordelijk voor het complete elektrische pakket en de inbouw van de Marcel van Dijk, in de machinekamer van de Dudaro, het nieuwbouwschip dat bij Marco BV wordt afgebouwd. (foto Tekst & Toebehoren) nautische apparatuur.” Maar ook tal van andere bedrijven uit het ondernemende dorp aan de Maas zijn erbij betrokken. “We werken hier allemaal goed samen. Dat is al vanaf de eerste dag toen we dertig jaar geleden begonnen met Vissers & van Dijk. Als elektricien zijn we overal kind aan huis bij de andere bedrijven hier.” Investeringsplannen Die samenwerking brengt mooie dingen tot stand. Zoals de Maasbrachter Havendagen, die vanuit het bedrijfsleven zijn ontstaan en nog steeds door de bedrijven worden ondersteund en gesponsord. Marcel was bovendien jaren als bestuurslid actief in de organisatie. De bedrijven aan de Bunkerhaven werken ook samen aan plannen voor uitbreiding van de voorzieningen en activiteiten. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor Oliehandel Tullemans dat een Clean Energy Hub wil ontwikkelen. “De energietransitie en nieuwe technieken en brandstoffen spelen voor ons net zo hard. Denk aan waterstofmotoren, we zijn al naar fabrieken geweest die ze gaan maken. We bereiden ons voor op wat we kunnen betekenen voor de energietransitie.” Marcel en Dion hebben uitbreidingsplannen, willen ook een aantal loodsen vervangen. “Voor het zo ver is, moeten er wel wat hobbels worden genomen. We praten met de gemeente, met Rijkswaterstaat en met Domeinen. Over vergunningen onder andere, en over contracten. We pachten hier, dus is het prettig als we voor een langere periode zekerheid krijgen als we gaan investeren.” De energietransitie is al een poos aan de gang, maakt Marcel duidelijk. “In ons geval niet in de vorm van het aanbieden van nieuwe brandstoffen, maar op het vlak van de motoren die die brandstoffen gaan verbruiken. Dat wij die kunnen inbouwen. Zoals we de overgang naar Stage V-motoren hebben gehad. Wij zijn niet merkgebonden, aan het eind van dit jaar hebben we bijna alle merken Stage V-motoren al een keer ingebouwd. Dat geeft ons een heel brede kennis.” Vissers & van Dijk en Marco hebben diverse dealerschappen, maar geen enkele exclusief. “We zijn op geen enkel vlak merkgebonden. We kunnen Radio Holland én Alphatron leveren, Mastervolt én Victron.” Het is een principiële keuze, vertelt Marcel: “Al dertig jaar lang hebben wij niet willen kiezen. Dat is vanuit de overtuiging dat de klant vrij moet kiezen én dat ik de klant het beste moet kunnen bieden. Ongeacht welk merk het is.” Sinds enige tijd werken Vissers & van Dijk, Tinnemans Floating Solutions en Linssen Yachts samen aan de promotie van de maritieme maakindustrie in de regio. Onder de vlag van Maasgouw Maritiem laten ze zien hoe aantrekkelijk en veelzijdig het werk is. De ondernemers zetten zich ervoor in dat meer jongeren voor een technische opleiding kiezen. Die inspanningen zorgen nog niet direct voor sollicitaties. Dat is ook niet de opzet, legt Marcel uit. “We laten bijvoorbeeld leerlingen uit groep 8 zien dat een maakberoep ook echt iets is wat voldoening kan geven en waar we nog steeds trots op zijn. Ik nodig regelmatig een klas uit om hier te komen kijken: wat we doen, wat een binnenvaartschip is. In de hoop dat ze kiezen voor een opleiding en carrière in de maritieme maakindustrie. Dat merken we dan pas jaren later, als ze van school komen. Dat is een kwestie van lange adem. Daar moet je gewoon in investeren, vinden wij.” Ondertussen lukt het Marcel en Dion aardig om nieuwe medewerkers te vinden. “Ik heb goed contact met Waterscouting en een goede technische school in Maaseik. Daar heb ik vorig jaar iemand van aangenomen. En dit jaar weer eentje. Met hun basiskennis zit het wel goed. Het enige wat ze missen is de praktijk. Dat leren we hen zelf.” Meer informatie: www.vissersenvandijk.nl www.marcobv.com www.maasgouwmaritiem.nl OMRU: Ongeëvenaard maatwerk in scheepsramen én deuren, robuust uitgevoerd voor de beroepsvaart OMRU Scheepsramen (Ongeëvenaard Maatwerk Robuust Uitgevoerd) is al bijna twintig jaar een gevestigde naam in de binnenvaart. Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie, levering en montage van aluminium scheepsramen en scheepsdeuren. Die productie vindt volledig in eigen huis plaats in het Limburgse Echt, waar OMRU beschikt over moderne faciliteiten. En natuurlijk over een team van ervaren vakmensen. Niet alleen binnenvaartschippers vertrouwen op ons vakmanschap, aldus directeur-eigenaar Peggy de Ruijter. “Ook met een groot aantal (af)bouwers van motorschepen, tankers en werkboten hebben we in de afgelopen jaren een fijne relatie opgebouwd. Datzelfde geldt voor rederijen in de passagiersvaart. Zij vinden bij ons alle denkbare scheepsramen en deuren voor hun refit- of nieuwbouwproject.” Kwaliteitseisen “Gerespecteerde bedrijven in de binnenvaart weten ons te vinden. Dat komt met name ook doordat onze ramen voldoen aan de strenge kwaliteitseisen vanuit de ISO 3903-norm. Regelmatig worden onze producten onderworpen aan tests van keuringsinstanties zoals Bureau Veritas en het IMCI. Onze profielen zijn ook goedgekeurd voor schepen tot 24 meter die in het kustgebied varen (coastal area).” Passagiersvaart Door de eigen productielijn voor deuren, kan OMRU ook de passagiersvaart een compleet productpakket leveren. Denk aan nieuwe ramen, (schuif)deuren, puien en Franse balkons. Het vervangen van isolatieglas in bestaande profielen is een service die het bedrijf eveneens aanbiedt. Meer weten? Neem contact op via +31 (0)475 580 488. Kijk voor productinformatie en projecten op www.omruscheepsramen.com.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant