Views
7 months ago

2024-13 Maasbracht Special

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Maken
  • Schepen
  • Onze
  • Gaat
  • Maasbracht
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Juni

Maasbracht 24 18 juni 2024 NIEUWBOUW EN OMBOUW NIEUWBOUW EN OMBOUW EN OMBOUW DOKKEN, DOKKEN, NIEUWBOUW ONDERHOUD DOKKEN, ONDERHOUD EN EN OMBOUW EN REPARATIE EN REPARATIE DOKKEN, ONDERHOUD SCHEEPSINTERIEURBOUW EN REPARATIE SCHEEPSINTERIEURBOUW OP MAAT GEMAAKTE LIEREN OP MAAT OP MAAT GEMAAKTE GEMAAKTE LIEREN LIEREN JACHTBOUW OP JACHTBOUW MAAT EN GEMAAKTE EN JACHTREFITS EN JACHTREFITS LIEREN TINN-SILVER TINN-SILVER JACHTBOUW ALUMINIUM ALUMINIUM (BIJ)BOTEN JACHTREFITS (BIJ)BOTEN (BIJ)BOTEN TINN-SILVER ALUMINIUM (BIJ)BOTEN JAN JAN & GEERT & GEERT TINNEMANS UW EN OMBOUW JAN JAN & & GEERT TINNEMANS ERHOUD EN REPARATIE INTERIEURBOUW NIEUWBOUW EN OMBOUW Industrieweg 16, 6051 16, 6051 AE AE Maasbracht NL NL +31 475 +31 46 4751946 5919 59 info@tinnemansfs.com NIEUWBOUW EN OMBOUW DOKKEN, ONDERHOUD EN REPARATIE OP M www.tinnemansfs.com NIEUWBOUW DOKKEN, ONDERHOUD EN REPARATIE SCHEEPSINTERIEURBOUW JACH DOKKEN, ONDERH SCHEEPSINTERIEURBOUW OP MAAT GEMAAKTE LIEREN TINN-SILV 16, 46 19 59 SCHEEPSINTE Industrieweg 16, 6051 AE Maasbracht NL +31 475 46 19 59 info@tinnemansfs.com JACHTBOUW EN JACHTREFITS www.tinnemansfs.com TINN-SILVER ALUMINIUM (BIJ)BOTEN RT S JAN & GEERT TINNEMANS JAN & GEERT TINNEMANS Industrieweg 16, 6051 AE Maasbracht NL +31 475 46 19 59 info@tinnemansfs.com www.tinnemansfs.com www.tinnemansfs.com Industrieweg 16, 6051 AE Maasbracht N www.tinn www.tinnemansf Industrieweg 16, 6051 AE Maasbracht NL +31 475 46 19 59 JAN & GEERT TINNEMANS

18 juni 2024 Maasbracht 25 Tinnemans Floating Solutions: veelzijdig en innovatief De nieuwe hal van Tinnemans Floating Solutions is nog niet helemaal klaar, maar er wordt al volop in gewerkt. De uitbreiding van het Maasbrachtse bedrijf is exclusief bestemd voor de afdeling interieurbouw. DOOR MARTIN DEKKER De elegante hal staat aan de Veerweg 1, bijna aan het begin van de havenboulevard en direct langs het Julianakanaal. Het is op een steenworp afstand van de scheepswerf, die aan de Industrieweg gevestigd is. Enkele jaren geleden kreeg Tinnemans Floating Solutions de kans om het terrein, waarop nog een oude loods stond, te kopen. Het is historische grond voor de eigenaren. “Het is de locatie waar de opa van Jan en Geert in 1937 begonnen is”, vertelt Mirjam Tinnemans. De neven Jan en Geert Timmermans hebben tegenwoordig de leiding, samen met hun echtgenotes Debby en Mirjam. De vier zijn uitstekend op elkaar ingespeeld. Waar de mannen zich vooral met de operationele en commerciële zaken bezighouden, zijn de vrouwen verantwoordelijk voor de organisatorische zaken (van de administratie tot personeel). Debby, lachend: “Omschrijf ons maar als ‘mva’: manusje van alles.” Eigen haven en dokken Tinnemans Floating Solutions is een veelzijdig en innovatief bedrijf waar de activiteiten over vier onderdelen zijn verdeeld. Er werken in totaal ruim dertig mensen. Met scheepsbouw- en reparatie is het allemaal begonnen. De werf beschikt over een groot terrein in havengebied Koeweide aan de noordkant van Maasbracht – met een eigen haven en drie dokken. Interieurbouw verzorgt allerlei timmerwerk; voor schipperswoningen en stuurhutten, maar ook voor huizen, winkels en bedrijven aan de wal. Onder de naam Tinnemans Custom Built Yachts bouwt de werf stalen en aluminium motorjachten op maat. Met Tinn Silver Aluminium Boats tenslotte heeft Tinnemans Floating Solutions een succesvolle lijn robuuste en veelzijdig inzetbare aluminium boten opgebouwd. Ze worden in binnen- en buitenland verkocht aan hulpdiensten (brandweer, waterpolitie en reddingsbrigades) maar zijn ook geliefd als vis-, plezier- en bijboot. Uitzicht op passerende schepen De nieuwe interieurbouwhal is 1.600 vierkante meter groot. Er komt veel licht binnen en vanuit de productiehal hebben de tien medewerkers dankzij de vele ramen zicht op de passerende schepen. De hoek bij de ingang heeft een sierlijk uitstekende punt met veel glas. Het doet denken aan de boeg van een schip. Voorheen zat de timmerafdeling in een loods aan de andere kant van Koeweide. “Die was verouderd en net te ver weg van het werfterrein en Het casco van de duwboot Mara is grotendeels klaar. (foto’s Tekst & Toebehoren) De nieuwe hal heeft dankzij de sierlijk uitstekende punt veel weg van de boeg van een schip. hoofdkantoor. Het was in 2007 een tijdelijke oplossing, omdat we groeiden maar hier niet konden uitbreiden”, vertelt Mirjam. “Het is fijn dat alles nu nieuw is en we volop ruimte hebben. De productieafdeling is inmiddels helemaal over. Het draait helemaal naar wens. We maken daar de meubels en doen er ook de voormontage. Dan zetten we alles prefab klaar om naar een schip te brengen, of naar een woning of bedrijf natuurlijk.” De Maasbrachter Havendagen in het laatste weekend van juni komen te vroeg voor een open huis. “Er moet nog het een en ander worden gedaan”, vertelt Mirjam. “De inrichting van de kantoren, de showroom en de personeelskantine. Dat doen we zelf, maar opdrachten van klanten gaan uiteraard voor. Het wordt heel erg mooi. We denken dat we eind van dit jaar helemaal klaar zijn.” Duwboot in aanbouw De collega’s op de werf zijn ondertussen druk in de weer met diverse projecten. Het grootste is de bouw van een nieuwe duwboot. Deze Mara is bestemd voor Benjamin Hoeykens en Sarah Pius. Het 19 meter lange casco, prominent aanwezig in de hal, is inmiddels grotendeels klaar. Op verzoek van de opdrachtgevers paste Tinnemans Floating Solutions het ontwerp aan, om het vaartuig breder te maken dan eerder op de werf gebouwde duwboten. De breedte ging van 10 meter naar 11,20 meter. Dat geeft onder meer extra ruimte in de machinekamer, waar grotere motoren in komen. Buiten ligt een tanker. Die heeft schade die door Tinnemans Floating Solutions wordt gerepareerd. Dat even verderop wordt gewerkt aan een 11 meter lange reddingboot voor de Bodensee, bewijst de veelzijdigheid van Tinnenmans Floating Solutions. Debby: “Een opdracht die we via een internationale aanbesteding hebben gescoord.” Druk is het ook bij de activiteiten voor de recreatievaart. Die markt groeit. “We zijn vrij actief op het gebied van jachtjes”, beaamt Debby. “We hebben geïnvesteerd in een nieuwe jachtenkraan, waarmee we ook grotere jachten uit het water kunnen halen, die daarvoor niet bij een normale jachthaven terechtkunnen. Dat is eigenlijk een nieuwe activiteit. De kraan is sinds kort in gebruik.” Denken in mogelijkheden Een streep door de rekening is dat het Julianakanaal wordt gestremd. Rijkswaterstaat heeft besloten om het kanaal tussen Brug Berg en Sluis Born volledig droog te zetten. Het gaat om de laatste 4 kilometer die verbreed en verdiept moet worden. Dat gaat ongetwijfeld schelen in het aantal klanten. “We hebben inmiddels vernomen dat het kanaal vanaf 12 augustus dicht gaat”, zegt Debby. “Minstens voor een half jaar. Daar zien we best wel tegenop. Ik denk dat we het zeker gaan merken. Er komt in die maanden geen beroepsvaart voorbij en ook jachten kunnen hier straks niet meer komen vanuit België en Frankrijk. Of ze zouden helemaal moeten omvaren…” Maar bij Tinnemans Floating Solutions zijn ze niet voor één gat te vangen. Er is zicht op interessante, nieuwe opdrachten. Zoals een lounge- /discotheekschip. “Het is nog niet zeker”, zegt Debby eerlijk, maar we zijn ervoor benaderd. Waarschijnlijk doordat we in het verleden vaker bijzondere projecten hebben gedaan: een eerder discotheekschip, maar ook een schoolschip en de ombouw van een tanker tot brandweeroefenschip.” “Wij denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden”, verwoordt Mirjam de insteek van het familiebedrijf. “Het moet natuurlijk wel realistisch zijn, maar we kunnen hier veel.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant