12 18 juni 2024 www.maritimefilminggroup.com Nautische Crew gezocht! RHEIN, MAIN & MOSEL | SEINE | DONAU | RHÔNE & SAÔNE Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie: www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de www.a-rosa.de Maritime Filming Group Wij zijn een toonaangevend bedrijf in de maritieme en transportindustrie, gespecialiseerd in het maken van indrukwekkende foto’s en videoproducties onder andere met behulp van high-end drones. Solliciteer nu! Ben jij de perfecte kandidaat? Stuur dan je motivatiebrief en CV naar info@maritimefilminggroup.com en wie weet word jij binnenkort onze nieuwe collega!
18 juni 2024 13 Op open zee in het MuZEEum Als je als bezoeker door Maritiem MuZEEum Zeeland in Vlissingen loopt, loop je door een verhaal. Een stripverhaal, welhaast. PROEF MET HOOGTEDETECTIE Rijkswaterstaat is bij Sluis Gaarkeuken een proef gestart met hoogtedetectie van schepen op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Het doel is een aanvaringen tegen bruggen te voorkomen. Onderzocht wordt of een systeem dat vanaf de wal de hoogte van (binnen)schepen detecteert, kan helpen. Daarvoor is onlangs bij Sluis Gaarkeuken een testplatform gebouwd, meldt Rijkswaterstaat op haar website. Op die constructie kunnen verschillende technologieën worden geïnstalleerd en getest. De basis is een al bestaand hoogtedetectiesysteem voor vrachtwagens dat bij tunnels gebruikt wordt. Dat is geschikt gemaakt voor gebruik op een vaarweg. Op dit moment gebeuren de tests met een enkelvoudige laserstraal. Dat is volgens Rijkswaterstaat een betrouwbare technologie die in het dagelijkse leven op grote schaal gebruikt wordt. De lasersensor werkt in combinatie met een matrixbord. Als een schip ‘te hoog’ is, wordt de laserstraal onderbroken. Het systeem geeft dan een waarschuwing weer op het matrixbord. De eerste resultaten met de enkelvoudige laserstraal zijn volgens het bericht van Rijkswaterstaat positief. De proef loopt tot het einde van het jaar. (foto Manon Bruininga) Bladzijde voor bladzijde wordt kamer voor kamer de maritieme geschiedenis van Zeeland, en dus van heel Nederland, omgeslagen. Een verdwenen geschiedenis en een nog altijd zichtbare. Op handzame wijze verteld in museumruimten met een rijkdom aan informatie. Tot aan de pronkkamer toe. Een grote hoeveelheid nautische voorwerpen ligt uitgestald, met vele historische tekeningen, schilderijen en foto’s aan de wanden. Met oog ook voor de nodige donkere bladzijden: het slavernijverleden. Die slaafmakende handel waarmee de Nederlandse elite rijk is geworden. De machtige mensen van onze natie. Met een vloot van Holland tot aan de Afrikaanse kusten en zeereizen van achttien maanden. Een relaas waarvan we op alle mogelijke manieren kunnen leren. Want de roemruchte historie van ons land is natuurlijk ook vol van verhalen van moed, dadendrang en doorzettingsvermogen. Met de blik op overzee, kijkend over de horizonten heen. Zeeheld Neem admiraal De Ruyter bijvoorbeeld, geboren in Vlissingen, nationale held van de grote vaart en briljant strateeg. De grote verdediger van ons land. Als slachtoffer van kinderarbeid klom hij op, hij bracht het tot hoogste officier. Een indrukwekkend megabijbeldik boek over zijn niet minder indrukwekkende carrière en heldendaden is in de collectie opgenomen. Kijk eens in welke vaartuigen de varenslieden onstuimige oceanen overstaken. In meedogenloos huilende stormen en andere onvoorstelbaar moeilijke omstandigheden. Met ellende als scheurbuik, piraten, een gebrek aan vrouwen en dronken chirurgijns. Je moest maar hopen dat de scheepsdokter je na een doodsmak uit een ra niet het verkeerde onderbeen afzette. Dan kreeg je na de operatie als troost misschien een stukje kaas. Oorlogen brachten meer geld in het laatje dan vrede Wat?! Uit een loden kaasstolp?! Museumdirecteur Onno Bakker vertelt er bevlogen over. Hij wijst geamuseerd op de enorme geklinknagelde wrakdelen van een Belgische kuster die meer dan vernuftig aan een muur zijn bevestigd. En dan hebben we het niet over een paar luttele kilootjes. “Geladen vol naaimachines, bestemd voor de missie, ging dat schip op weg naar Congo en is gezonken. De lokale bevolking liep waarschijnlijk, even heel stereotiep, in hun blootje rond en moest worden gekleed.” Kaapvaart Het is een wonder dat dit alles aan een muur blijft hangen. Maar het zegt veel over de creativiteit hier. We zitten weer op school en zijn directeur slaat voor ons leerlingen maar wat graag een boekje open voor wat hoofdstukken geschiedenisles. “Veel toeristen die ons bezoeken zijn benieuwd naar de historie van Zeeland. Hoe zit dat in elkaar, dat maritieme Holland? Dat leggen we uit door het verleden aan het heden te koppelen.” We luisteren en stellen op z’n tijd de nodige vragen. We wandelen met Onno mee, nee: varen mee over de zeven zeeën en de oceanen. “De kaapvaart was ook een mooie manier om geld te verdienen. Oorlogen brachten meer geld in het laatje dan vrede. Die overigens uitgevochten werden met huurlingen. Het is van alle tijden. Om die verhalen te vertellen, nemen wij je mee op zeereis.” Door een fascinerende en wrede en woelige mensengeschiedenis. Die nooit anders is geweest en nooit anders zal zijn. Zo bestaat slavernij nog steeds. Al zijn de dwangarbeiders in de lage landen van hun ketting bevrijd, elders worden ze nog steeds uitgebuit in deze hebzuchtige wereld. Zullen we maar snel verder lopen en een ander licht op ons aard’ laten schijnen? Om de mens maar niet in een al te zondig kwaad daglicht te stellen. KNRM Het slavernijverleden is maar een van de vele verhalen die dit familiemuseum vertelt. Het MuZEEum in Vlissingen staat in “een stad vol verhalen. Die van hier en van heinde en ver komen”, sluit directeur Onno Bakker zijn rondleiding af. Het is een aanrader van formaat om een bezoekje af te leggen aan Vlissingen en zijn natte historie. Oordeelt u zelf en kom deze boeiende, vaste en tijdelijke, tentoonstellingen bezichtigen. Zo loopt tot 10 november een expo over de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Kijk voor meer informatie en de openingstijden op www.muzeeum.nl. Op 6 juni werden journalisten rondgeleid door architect Winy Maas. (foto Havenbedrijf Rotterdam) PORTLANTIS VOLGEND JAAR OPEN Donderdag 6 juni ontving Havenbedrijf Rotterdam in het bijzijn van ontwikkelpartner EIC Mainport Rotterdam de sleutel van het nieuwe ervaringscentrum Portlantis. Architect Winy Maas van MVRDV (onder andere bekend van de Markthal en Depot Boijmans van Beuningen) gaf die dag een rondleiding aan journalisten en fotografen. Ook twintig havenfans uit de regio mochten een kijkje nemen in het nog in te richten gebouw aan de rand van de Maasvlakte. Die sleutel was een enorme steeksleutel. Symbolisch, want met de oplevering van het pand begint nu de volgende fase in de ontwikkeling: de bouw van de expositie. Portlantis is de vervanger van FutureLand, maar veel groter en met een andere opzet. Het wordt een “interactief ervaringscentrum”. Bezoekers maken er straks een “enerverende reis door het haven- en industriegebied van Rotterdam”. Het moet geen alledaags bezoekerscentrum worden, maar “een plek vol verwondering en interactie waar jong en ouder ontdekken wat de haven is, doet, betekent voor ons dagelijks leven”. Portlantis gaat in het voorjaar van 2025 open voor het publiek. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl