Views
7 months ago

2024-12 Electric & Hybrid

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Rotterdam
  • Eerste
  • Gaat
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juni
  • Binnenvaart

8 4 juni

8 4 juni 2024 KAPITEIN gezocht voor het schip mts Tripolis Ben JIJ aan het uitkijken naar een nieuwe uitdaging? Als schipper/kapitein of ook als koppel? Waar JIJ zelfstandig en verantwoord kan hobby ‘en, waar JIJ niet elke dag gebeld wordt door je werkgever, waar dat JIJ de planning doet, dat JIJ de afspraken met het dispo team maakt, dat JIJ de bemanning aanstuurt en begeleid, waar dat JIJ alle materialen voorziet die aan boord moeten zijn. Dan ben jij geschikt, welkom aan boord! Je vaart vanuit de bekende zeehavens naar Duitse bestemmingen. Wat wordt heel hard gewaardeerd • Rijn patent tot minimaal Mannheim, ADN, Radar • Kennis van Rijn - Moezel - Main • Tanker ervaring Als voor jou wel de rivieren bekend zijn, maar de steigers niet dan helpen wij jou daar zeker bij! Als schipper/kapitein, man/vrouw/koppel vaar je: 14/14. Jouw functie - vaarsysteem - salaris / ZZP. Bij ons zijn jouw ideeën altijd welkom! Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG DUWVAART PERSONEEL gezocht voor een nieuwe duw-sleepboot, einde 2024 vaarklaar Vaargebied in ARA. Merendeels gesloten bakken. De duwboot kan varen en manoeuvreren, kan hybride/diesel en elektrisch. 2x1620 pk Caterpillar als voortstuwing. Autokraan aanwezig. Werkzaamheden onder anderen assisteren bij werkzaamheden; ook uitvoeren van sleepdiensten. • 7/7 of 14/14 • Reiskosten en menage vrij • Doorgroei mogelijkheden • Werkkleding van het bedrijf Ervaring in de scheepvaart, alsook het koppelen van bakken en andere vaartuigen is een pré. Goede fysiek en aangename mentaliteit. Flexibel. Netjes. Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG

4 juni 2024 9 Krammersluizen schutten vanaf 2028 kwartier sneller Volgend jaar start de renovatie van het Krammersluizencomplex. Het werk moet in 2028 klaar zijn en is aanbesteed voor 417 miljoen euro. Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de renovatie van het sluizencomplex verstrekt aan de combinatie ZEEKR. Dit is een samenwerkingsverband van hoofdaannemer BESIX en BESIX Unitec, Croonwolter&dros, Demako, Iemants en Bosch Rexroth. De renovatie van het sluiscomplex is bedoeld om de Krammersluizen toekomstbestendig te maken, maar ook “moderner, sneller, duurzamer en visvriendelijker”, aldus Rijkswaterstaat. In het project worden onder andere aandrijfmotoren, sluisdeuren, bewegingswerken en elektrotechnische installaties gerenoveerd, en de sluis wordt op afstand bedienbaar gemaakt. Luchtbellen Er komt verder een nieuwe zoet-/ zoutwaterscheiding met luchtbellen in de duwvaartsluizen. Voor dit systeem worden in de kolken aan beide zijden bij de ingang buizen op de bodem geplaatst. Deze buizen blazen lucht in het water. Daardoor vormt zich een bellenscherm in het water, dat de uitwisseling van zoet en zout water afremt. Zogeheten rinketten in de sluisdeuren aan de kant van het Volkerak- Zoommeer vervangen de schuiven in de kolkwand. Door deze rinketten wordt zoet water door de kolken van de duwvaarstluizen gespoeld. Uit een pilotproject in 2014 in de jachtensluizen bleek dat het bellenscherm goed functioneert en geen negatieve effecten heeft op de waterkwaliteit. Het nieuwe scheidingssysteem zorgt er volgens Rijkswaterstaat voor dat het schutproces ongeveer een kwartier sneller kan. Daarnaast is een jaarlijkse energiebesparing van minimaal 35 procent mogelijk. Ook wordt een doorlaat toegevoegd. Dat zorgt ervoor dat overtollig water gespuid kan worden vanaf het Volkerak-Zoommeer. Daarnaast kunnen vissen via het doorlaatmiddel migreren tussen de Oosterschelde en de rivieren. Betonsegmenten over de Elbe De Deutsche Binnenreederei (DBR) heeft onlangs met duwkonvooien zware betonsegmenten voor windturbines van Emden naar Lovosice in Tsjechië gebracht. De lading woog in totaal 1.400 ton en werd in Maagdenburg overgeslagen in kleinere duwbakken wegens het dalende waterpeil op de Elbe. Daardoor kon de rederij de transportcapaciteit maximaliseren en zich aan het tijdsplan houden. Tussen Hrensko en Usti nad Labem in Tsjechië werd het transport ondersteund door de Beskydy, een gerenoveerde sleepboot uit 1956 die op de lijst van varend erfgoed staat. De stroming op dit deel van de Elbe is Gigantische klus “Rijkswaterstaat heeft te maken met een verouderd areaal en dus een grote onderhoudsopgave”, aldus directeurgeneraal Martin Wijnen van Rijkswaterstaat. “De succesvol aanbestede renovatie van de Krammersluizen is dan ook een mooie stap in de goede richting om al dat werk gedaan te krijgen. Daar zijn we, ook vanwege het grote belang van de Krammersluizen, erg blij mee.” Projectdirecteur Dieter Behaeghel van BESIX zegt: “We zijn zeer verheugd dat we samen met Rijkswaterstaat kunnen starten aan deze gigantische klus. De renovatie van dit indrukwekkende complex is een integrale opgave waarbij veiligheid, beschikbaarheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid voorop staan. De kracht van ZEEKR zit in de mensen; samen met onze partners hebben we de juiste mensen aan boord om dit veelzijdige project tot een succes te maken.” Projectmanager Henk van den Bosch van Rijkswaterstaat heeft het bij de aanbieding van ZEEKR over een gedegen aanpak en “een slimme en robuuste planning. Daarnaast is er ook goed gekeken naar hinderbeperking en de afstemming daarover met de gebruikers van de Krammersluizen. Met het voorstel heeft de combinatie van BESIX en haar partners laten zien dat zij de ervaring, kennis en kunde hebben om de renovatie en modernisering van het Krammer sluizencomplex te kunnen uitvoeren.” zeer sterk en bij lage waterstanden kan er niet veel kracht worden gezet. Met de hulp van de Beskydy kon ook deze horde worden genomen. Door het vervoer van de betonsegmenten via het water konden in totaal 43 vergunningsplichtige vrachtwagenritten uitgespaard worden. NÓG EEN ‘90-TONNER’ VOOR MULLER Nadat Muller Dordrecht vorig jaar de sleper En Avant 25 liet bouwen, doopt het in sleep- en zwaar transport gespecialiseerde familiebedrijf op 28 juni zusterschip En Avant 26. De 32,70 meter lange ASD 3212 is eveneens gebouwd door Damen Shipyards Vietnam en heeft ook een trekkracht van 90 ton. Muller zal de nieuwe aanwinst vooral inzetten voor offshore- en energieprojecten in Europa. De En Avant 26 kan, dankzij de azimuth-aandrijving en optimale manoeuvreereigenschappen, echter ook in havens goed uit de voeten. De sleper kan zowel over de kop als over de kont assisteren en is uitgerust met blusmonitoren. (foto Muller Dordrecht) EENS OVER VERVANGING VAN PATER SANGERSBRUG De vervanging van de Pater Sangersbrug over de Grensmaas bij Maaseik is een stap dichterbij. Donderdag 23 mei hebben vertegenwoordigers van de provincie Limburg, Rijkswaterstaat, Waterschap Limburg, De Vlaamse Waterweg, Waterleiding Maatschappij Limburg en de gemeenten Maaseik en Echt een intentieovereenkomst ondertekend. De Pater Sangersbrug verbindt sinds 1952 Belgisch en Nederlands Limburg. De brug is aan vervanging toe, door veroudering en beschadiging na de hevige regenval en hoge waterstanden in 2021. Als alles volgens planning verloopt, kunnen de werkzaamheden in het voorjaar van 2025 starten. De nieuwe brug wordt 185 meter lang en 21 meter breed. Hij komt stroomopwaarts naast de bestaande brug te liggen. Tot hij klaar is, kan de huidige brug gewoon worden gebruikt. CSRD: een stap vooruit voor duurzaamheid in de binnenvaart De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zet een grote stap richting meer transparantie en duurzaamheid binnen de Europese Unie. Voor de binnenvaart biedt deze richtlijn zowel nieuwe kansen als uitdagingen. Vanaf 2024 moeten grote bedrijven onder de CSRD uitgebreid rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties, zoals milieu-impact, sociale verantwoordelijkheid en governance (goed bestuur). Dit is een uitgelezen kans voor de binnenvaart om te laten zien hoe duurzaam de sector al is. De binnenvaart helpt immers verkeersopstoppingen en CO 2 - uitstoot te verminderen. Bij Koninklijke Binnenvaart Nederland zien we de CSRD als een unieke kans om de binnenvaart te promoten als hét milieuvriendelijke alternatief voor wegtransport. Door transparant te zijn over duurzame praktijken Grote bedrijven moeten onder de CSRD rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Nike maakt sinds vorig jaar gebruik van een schip op waterstof, de H2 Barge 1 van Future Proof Shipping. (archieffoto Tekst & Toebehoren) kunnen we de binnenvaart op de kaart zetten en bijdragen aan de gewenste modal shift in de vervoersmarkt. Natuurlijk brengt de CSRD ook uitdagingen met zich mee, vooral voor kleinere binnenvaartbedrijven. Het verzamelen en rapporteren van uitgebreide gegevens kan extra administratieve druk met zich meebrengen. Daarom is het essentieel dat we als sector de handen ineenslaan. Door samenwerking en kennisdeling kunnen we elkaar versterken. Het delen van best practices en innovatieve oplossingen helpt ons om gezamenlijk de verduurzaming te versnellen. Het creëren van een netwerk waarin bedrijven van elkaar leren en samen aan oplossingen werken, zal cruciaal zijn voor het succes van de CSRD-invoering. Een proactieve en ondersteunende houding van KBN is cruciaal. Samen kunnen we ervoor zorgen dat de sector niet alleen aan de nieuwe richtlijnen voldoet, maar ook een voorloper wordt in duurzaamheid en innovatie. Dat is onze ambitie voor de komende jaren: niet alleen voldoen, maar uitblinken. Samen stuwen we de binnenvaart naar een duurzame toekomst! Op koers Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant