Views
6 months ago

2024-12 Electric & Hybrid

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Rotterdam
  • Eerste
  • Gaat
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juni
  • Binnenvaart

6 4 juni

6 4 juni 2024 Antoon Bosman op verjaardag verrast met onderscheiding Antoon Bosman is vrijdagmiddag 31 mei benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De 61-jarige eigenaar en directeur van Bosman Shipping Group kreeg de koninklijke onderscheiding voor zijn bijzondere verdiensten voor de binnenvaart en de Zwijndrechtse samenleving. De Zwijndrechtse binnenvaartondernemer werd op zijn verjaardag verrast door burgemeester Leon Anink. Antoon Bosman startte met een containerschip. De Bosman Shipping Group is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende rederij met container- en tankschepen. Bij de rederij zijn 150 mensen in dienst. Bosman geldt als een van de grote aanjagers van innovatie in de binnenvaartsector. Als een van de eersten zag de Zwijndrechtenaar het belang van vergroening van de vloot. Daarnaast investeerde hij altijd in mensen, onder meer door hen opleidingen en doorgroeimogelijkheden te bieden. Dat deed hij mede vanuit het belang van de gehele sector. Bosman stimuleert en ondersteunt ook jonge ondernemers die een eigen binnenvaartonderneming willen beginnen, zowel binnen als buiten de eigen firma. Jonge participanten konden mede door zijn hulp meegroeien binnen het bedrijf. “Wij mogen ons in Zwijndrecht trots voelen dat onze gemeente zoveel ondernemers in de binnenvaart kent, in het bijzonder de heer Bosman. Het is zeker ook zijn verdienste dat het vervoer over water is toegenomen”, zei burgemeester Leon Anink toen hij Antoon Bosman met het lintje verraste. KSCC Naast zijn verdiensten en inzet voor de binnenvaart, is Bosman actief voor de katholieke kerk. Hij is Antoon Bosman (links) neemt de felicitaties in ontvangt van burgemeester Leon Anink. (foto gemeente Zwijndrecht) onder meer vrijwilliger en sponsor voor het KSCC (Katholiek Sociaal en Cultureel Centrum). Ook in de Zwijndrechtse gemeenschap toonde hij zijn grote maatschappelijke betrokkenheid. Zo is hij actief vrijwilliger bij tennisvereniging De Drie Heugels (DDH). Hij richtte daar de Scheepvaartvrienden van DDH op, een club van sponsors die de club financieel steunen. MARITIEME BEDRIJVEN STEUNEN STICHTING SKIMAATJES Stichting Skimaatjes krijgt veel steun uit de maritieme sector. Dankzij de bijdragen van de bedrijven kan de organisatie uit Huizen elk jaar een skireis organiseren voor mensen van achttien jaar of ouder met een verstandelijke beperking of nietaangeboren hersenbeschadiging. De skimaatjes, vrijwilligers die als een-op-eenbegeleider optreden, maken het mogelijk dat de doelgroep op wintersport kan om actief te skiën of te snowboarden. In 2025 is er weer een reis, van zaterdag 25 januari tot en met zaterdag 1 februari. Skimaatjes gaat naar skigebied Gitschberg Jochtal in Zuid-Tirol. De groep bestaat uit maximaal vijftig personen. Naast donaties en schenkingen kent de stichting een aantal activiteiten om geld in te zamelen. Een daarvan is het jaarlijkse golftoernooi ‘Pitch en Putt voor Skimaatjes’ bij Abel Restaurant in Poortugaal. Dat vindt dit jaar plaats op 29 september, van 10.15 tot 13.30 uur. De aansluitende lunch is optioneel. Deelname kost 25 euro. Niet-golfers kunnen voor 35 euro meedoen aan de clinic. Kijk voor meer informatie op www.skimaatjes.nl. Aanmelden kan per mail naar golfdagskimaatjes@gmail.com. Stremmingen door vele regen in Zuid-Duitsland De vele regenval in Midden-Europa zorgt in Zuid-Duitsland voor grote problemen. Zo zijn er afgelopen weekend meerdere dammen doorgebroken en staan grote delen van Beieren onder water. Duizenden mensen moesten worden geëvacueerd. Het Duitse deel van de Donau is grotendeels gestremd. De Neckar ligt in zijn geheel stil. Op de Bovenrijn werd het scheepvaartverkeer zondag, met Maxau ruim boven de 800, tussen Iffezheim en Karlsruhe gestremd. Mannheim gaf maandagochtend vroeg Marke II aan en dus ging de Rijn ook daar dicht. Kaub zat toen al op Marke I en was hard weg om ook naar Marke II en sluiting van de vaarweg te gaan. Op de Main en het Main-Donaukanaal was – onder andere door de grote afvoeren – vaker niet dan wel scheepvaart mogelijk. In Nederland wordt vrijdag 7 juni de piek verwacht. Campings langs de Waal worden uit voorzorg ontruimd. Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. 24/7 service De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 Allround specialist in scheepselektrotechniek info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com

4 juni 2024 7 SGP-lijstrekker wil Europees geld om schone motoren te stimuleren Op donderdag 6 juni gaat Nederland naar de stembus voor de Europese verkiezingen. Op campagne ging SGP-lijsttrekker Bert-Jan Ruissen langs bij de binnenvaart. Begin mei bezocht hij, op initiatief van KBN (en met hulp van de ledengroep CBOB), in ’s Gravendeel motorschip Confide, waar hij gastvrij onthaald werd door de eigenaren, familie Vat. De verkiezingskaravaan voerde hem ook langs diverse visserijlocaties. Niet zo vreemd want Ruissen is in het Europees Parlement lid van de commissie Visserij. Hij was vorig jaar rapporteur voor het behoud van de paling en de palingvisserij. Werkbezoek Maar ook de binnenvaart ligt hem na aan het hart, zo blijkt. “Mooi werkbezoek aan de #binnenvaart vrijdag, op Ms. Confide van familie Vat”, postte Ruissen op LinkedIn. “Duidelijk is dat EU meer moet inzetten op vervoer over water. Dat kan met betere ligplaatsvoorzieningen en financiële steun voor schonere motoren en andere verduurzaming! Volle kracht vooruit!” De 52-jarige Ruissen (“ik was wel vaker aan boord van binnenschepen; ik woon in Krimpen aan den IJssel”), is sinds 2019 Europarlementariër. De enige namens de SGP. Twee weken voor de verkiezingen gaf de peiling van Maurice de Hond aan dat de partij die zetel weleens kan verliezen. Ruissen kijkt liever naar de voorspelling van Ipsos I&O: “Daar staan we op 3,8 procent en de drempel is 3,2 procent. Bij hen in de peilingen staan we al drie maanden op één zetel. Dus dat geeft wel wat water onder de boot.” Het is spannender dan andere jaren. Toen deelde de SGP een kieslijst met de ChristenUnie. Keer op keer leverde dat beide partijen een zetel op. De Christen- Unie vond nu echter dat de standpunten van de christelijke partijen te ver uiteen liggen. Bert-Jan Ruissen (rechts) was begin mei te gast aan boord van het ms Confide van de familie Vat. (foto SGP) De SGP is sinds 1984 vertegenwoordigd in Brussel. Leen van der Waal was hun eerste Europarlementariër. Hij stond te boek als een groot pleitbezorger voor de binnenvaart. Die lijn zet Ruissen, die nog voor Van der Waal heeft gewerkt, graag voort. “De SGP staat pal voor de binnenvaart. Dat doen we al jarenlang, daar hebben we een heel goede traditie in.” “Waarom? Vooral omdat de binnenvaart een heel mooie vorm van transport is: relatief schoon en ook efficiënt. Het is vanuit meerdere invalshoeken belangrijk om ervoor te zorgen dat we onze vervoersstromen zoveel mogelijk via het water laten verlopen – en zo weinig mogelijk via de weg.” Geen accijns op gasolie Mede daarom is Ruisen tegenstander van het afschaffen van de accijnsvrijstelling op gasolie. Daarover wordt steeds serieuzer gedacht in Brussel, omdat het als subsidie op fossiele brandstoffen wordt gezien. In 2022 diende hij al een amendement in via de transportcommissie van het Europees Parlement om de vrijstelling te behouden. “Dat is nog steeds een belangrijk aandachtspunt voor ons. Wij willen die accijnsvrijstelling behouden. Voor de binnenvaart, maar ook voor de visserij.” “Omdat de duurzame alternatieven niet voor het oprapen liggen. Je zou deze sectoren enorm gaan overvragen en op kosten jagen. Terwijl het helemaal niet zo gemakkelijk is om over te stappen, op elektrisch bijvoorbeeld. Dat staat allemaal nog enorm in de kinderschoenen.” “Als SGP willen we natuurlijk de transitie bevorderen. Emissiereductie is zeker belangrijk. Alleen willen wij daar niet op sturen via kostenverhogingen, maar vooral via stimuleren. Bijvoorbeeld door geld beschikbaar te stellen voor schonere motoren. Tijdens het werkbezoek bij de familie Vat hoorde ik dat er wel een subsidie voor bestaat, maar dat die binnen de kortste keren is overtekend. Daar moet echt meer geld bij. Wij zien daar wel een rol in voor de Europese Unie, om daar voldoende middelen voor beschikbaar te stellen.” Daling vrachttarieven ARA lijkt gestopt De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. Brent Crude sloot de week af op ,62 per vat (-0,6 procent). WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af op ,99 per vat (-1,0 procent). Momenteel kijkt de markt gespannen uit naar de OPEC+ meeting. Deze kwamen op zondag 2 juni samen om een mogelijke verdere verlenging van de sterke productiebeperkingen tot 2025 te bespreken. Op het moment van schrijven was het nog onduidelijk of de OPEC+ leden akkoord zijn met dit voorstel. Door de daling van afgelopen weken waren beide benchmarks op weg om hun grootste maandelijkse daling sinds december vorig jaar te laten zien. Echter zien veel marktspelers dit niet gebeuren door het aankomende zomerseizoen. In de zomerperiode stijgt de vraag van de eindverbruiker naar product normaliter scherp. Verwachtingen over de daadwerkelijke stijging hierin verschillen doordat de huidige rentestanden nog onzeker zijn, waardoor de eindverbruiker genoodzaakt kan zijn om eventuele reizen in deze periode uit te stellen. Gepubliceerde economische data laten echter zien dat de inflatie in de Verenigde Staten in april niet verder was toegenomen. Het aantal actieve olieboorinstallaties in het land daalde afgelopen week tot 496, één minder dan de week ervoor. Het aantal actieve gasboorinstallaties steeg tot een totaal van 100. Ondanks de wisselende cijfers liet het totaal aantal actieve boorinstallaties in de VS de sterkste maandelijkse daling sinds augustus vorig jaar zien. ARA Vrachttarieven in het ARA-gebied hebben na een lange periode van daling op weekbasis weer een lichte stijging laten zien. Desalniettemin sluiten de vrachttarieven de maand mei af met een verlies. De vrachttarieven blijven onder druk staan door de gematigde vraag naar olie en transport. Momenteel lijkt de markt hierin een balans te zoeken. Ondanks de gematigde vraag zijn de meeste schepen redelijk goed ingedeeld en nemen de vrije gaten in de vaarschema’s af. Rijn De vraag naar olie en transport blijft gering in het Rijngebied. Hierdoor zijn de vrachttarieven op de Benedenrijn afgelopen week vrijwel gelijk gebleven. Vrachttarieven naar de Bovenrijn stegen daarentegen wel. Door het hoge water zijn de schepen onderhevig aan strenge vaarregels, waardoor het transport naar deze gebieden langer duurt. Hierdoor nemen de transportkosten toe, die worden doorberekend in de vrachtprijs. Naar verwachting zal het hoge water nog enige tijd aanhouden. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven range: 1.500-8.000 ton prijs: euro per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk €2,54 €2,30 €2,75 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €3,53 €3,20 €3,75 Antwerpen-Amsterdam €4,53 €4,20 €4,75 Vlissingen-Antwerpen €4,35 €4,00 €4,50 Vlissingen-Rotterdam €4,62 €4,50 €4,90 Vlissingen-Amsterdam €5,54 €5,00 €5,80 Gent-Vlissingen €4,70 €4,00 €4,70 Gent-Antwerpen €4,24 €3,95 €4,50 Gent-Rotterdam €4,78 €4,80 €5,00 Gent-Amsterdam €5,75 €5,65 €6,00 range: 0-3.000 ton prijs per euro/1.000 ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde Gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg €8,00 €7,50 €8,50 Dortmund €12,00 €12,00 - Keulen €10,00 €9,50 €10,50 Koblenz €11,00 €11,00 - Frankfurt €14,58 €14,58 - Mannheim €14,65 €14,15 €15,15 Karlsruhe €15,73 €15,23 €16,23 Straatsburg €16,45 €15,95 €16,95 Bazel EUR €17,08 €16,58 €17,58 Bazel CHF €16,84 €16,34 €17,34 In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant