Views
6 months ago

2024-12 Electric & Hybrid

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Rotterdam
  • Eerste
  • Gaat
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juni
  • Binnenvaart

4 4 juni

4 4 juni 2024 ALTIJD EEN BAAN DIE JOU PAST Kom naar de Banendag en ontdek Veth Propulsion! Kom langs op zaterdag 15 juni 2024 Bij Veth Propulsion zijn we op zoek naar nieuwe medewerkers. Er is altijd wel een functie die jou als gegoten zit. Bij ons krijg je de kans om je talenten te laten zien én te laten groeien. Samen met ons gezellige team werk je aan onze innovatieve projecten. Ben je op zoek naar een job in een toffe én professionele omgeving? Check onze vacatures op veth.net/vacatures en bezoek onze Banendag op zaterdag 15 juni tussen 10:00 en 14:00 uur. Veth.net | Nanengat 17, Papendrecht RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch

4 juni 2024 5 Koning opent baanbrekend simulatorcentrum bij MARIN Willem- Alexander kroop samen met een bemanningslid van de KNRM op de Fast Small Ship Simulator. (foto MARIN) Koning Willem-Alexander opende dinsdag 28 mei het Seven Oceans Simulator centre (SOSc) van MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland. Met het symbolisch omzetten van een telegraaf zette hij ‘de zee van de toekomst’ in beweging. SPORTIEVE OPENING VAN STUDENTENHUISVESTING MAH Op donderdagmiddag 6 juni vieren Maritieme Academie Harlingen en Nova College Scheepvaart de feestelijke opening van de nieuwe studentenhuisvesting. Met als thema ‘Grenzen verleggen’ verrichten Wolter Weulink en Nandi van Beurden de opening. Zij zijn de hoofdrolspelers van musical De Tocht. De Elfstedentocht speelt namelijk een belangrijke rol in het Harlingse openingsfeest. Dat is vanochtend (dinsdag 4 juni) al begonnen; toen was de start van een sloeproeitocht langs de elf Friese steden. De non-stop roeitocht duurt naar schatting 48 uur en de verwachte finishtijd is donderdag 6 juni om 10.00 uur. Achttien deelnemers vormen drie teams die elkaar afwisselen: eigen personeel, ervaren roeiers, mbo-studenten en vmbo-leerlingen. De bouw van de nieuwe studentenhuisvesting duurde anderhalf jaar. Het pand biedt plaats aan 150 leerlingen en studenten en is van alle gemakken voorzien. Zo is er een restaurant (voor het ontbijt, de lunch en het avondeten) met een terras aan het water. Alle slaapkamers hebben een eigen badkamer met toilet. Op iedere verdieping is een gezamenlijke woonruimte waar de jongeren elkaar na de lessen kunnen ontmoeten. Na deze openingshandeling kreeg de Koning een rondleiding in het SOSc. Daar simuleerde MARIN die zee van de toekomst in grote bolvormige en bewegende simulatoren: een emissieloos schip van de toekomst op waterstof en met windvoortstuwing, een onderhoudsschip voor offshore windturbines met kranen en onderwaterdrones en een nieuwe KNRMreddingboot. Onbemande schepen Naast de koning waren ook de Commissaris van de Koning, de burgemeester van Wageningen en vertegenwoordigers van de Nederlandse maritieme sector en de ministeries van EZK, IenW en Defensie aanwezig bij de opening. Afsluitend sprak Willem-Alexander met mensen die betrokken waren bij de ontwikkeling en realisatie van het nieuwe simulatorcentrum en met samenwerkingspartners van MARIN uit de maritieme sector. Hij prees de eeuwenlange nautische inventiviteit die in het Wageningse centrum samenkomt. Met de nieuwe onderzoeksfaciliteit – waarvan er volgens MARIN zelf geen tweede op de wereld is – wil het instituut bijdragen aan schone, slimme en veilige scheepvaart en aan duurzaam gebruik van de oceaan. Bemanningen kunnen in het simulatorcentrum worden voorbereid op maritieme operaties. Die worden steeds complexer doordat containerschepen groter worden, het scheepvaartverkeer op zee toeneemt en weerpatronen onvoorspelbaarder worden. Alle simulatoren kunnen aan elkaar worden gekoppeld om situaties na te bootsen met meerdere schepen die onder moeilijke omstandigheden op zee opereren. De nieuwe simulatoren worden ook gebruikt voor onderzoek naar de toepassing van virtual realitytechnieken en het monitoren van onbemande schepen. Ook kan MARIN in het SOSc onderzoek doen naar de menselijke factor: het functioneren van de bemanning in moeilijke omstandigheden. MARIN zet nautisch en hydrodynamisch onderzoek in om schepen, platforms, windturbines en havens te optimaliseren en werkt aan innovaties om duurzame energie-, voedsel- en grondstoffenwinning op zee te realiseren. Bemanning centraal “Het SOSc dicht de kloof tussen ontwerp en operatie”, zei Bas Buchner, algemeen directeur van MARIN. “De betrokkenheid van de toekomstige bemanning bij het ontwerp van het schip en de toepassing ervan is een voorwaarde voor veilige, effectieve en slimme schepen, offshore-constructies en operaties. Wij noemen dit crew-centered ship design and operation. Met het SOSc bieden we een digitale en virtuele werkplek om deze ontwikkeling in de maritieme sector te stimuleren.” “Geavanceerde digital twinning op simulatoren stelt ontwerpers en bemanning in staat om samen schepen in operationele omstandigheden te ervaren en te verbeteren voordat ze worden gebouwd. De SOScsimulatoren kunnen daarnaast een belangrijke rol spelen bij het oefenen en trainen van complexe operaties en het ontwerpen van complexe infrastructuur.” Sluis 11. (foto Rijkswaterstaat / Studio Retouched) SLUIS 11 IN SOMEREN DICHT WEGENS WERKZAAMHEDEN In juni wordt op de Zuid-Willemsvaart gewerkt aan Sluis 11 in Someren. Daardoor is de sluis volledig gestremd. Rijkswaterstaat heeft aannemer Istimewa Elektro aangesteld om de werkzaamheden uit te voeren. Het gaat om een inspectie en grote werkzaamheden, onder meer aan de deuren. Tijdens deze werkzaamheden is de sluis geheel gestremd voor scheepvaartverkeer. Istimewa Elektro werkt van 10 juni tot en met 21 juni aan de sluis. “Binnen deze periode treft de aannemer voorbereidingen om de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de stremming voor de scheepvaart zo kort mogelijk te laten duren”, aldus Rijkswaterstaat. De aannemer hijst de deuren uit de sluis om vervolgens de inspectie uit te voeren. Daarvoor plaatst hij een grote kraan. De werkplaats op het sluisterrein wordt de gehele periode afgezet met een omheining.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant