Views
7 months ago

2024-12 Electric & Hybrid

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Rotterdam
  • Eerste
  • Gaat
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juni
  • Binnenvaart

26 4 juni

26 4 juni 2024 Duitsland gaat mobiele dekking op hoofdvaarwegen meten Zonder een betere mobiele ontvangst geen verdere digitalisering van de binnenvaart. Om te kijken waar de dekking nog onvoldoende is, gaat Duitsland de ontvangst van mobiel internet op de hoofdvaarwegen in kaart brengen. Dit is een van de maatregelen uit het Masterplan Binnenvaart. De meetcampagne is afgesproken tijdens een bijeenkomst over 5G op en langs de vaarwegen in het Duitse verkeersministerie. Hieraan namen naast binnenvaartorganisaties ook telecomnetwerkbedrijven en vaarwegbeheerder WSV deel. De sector vertegenwoordigers maakten duidelijk dat een goed uitgebouwd mobiel netwerk cruciaal is om de digitalisering van de binnenvaart in een stroomversnelling te brengen.“We hebben dit nodig om de binnenvaart beter te kunnen integreren in digitale supply chains en digitale services mogelijk te maken. Denk aan updates voor softwareprogramma’s en onderhoud van kunstwerken op afstand. En natuurlijk ook voor de ontwikkeling van digitale, geautomatiseerde schepen die vanaf de wal bediend kunnen worden. Verder maakt een goede mobiele ontvangst een carrière in de binnenvaart aantrekkelijk voor jongeren, die ook aan boord willen kunnen streamen en contact willen kunnen houden met vrienden en familie.” Marcel Lohbeck, namens de Vereniging Europese Binnenvaart en Vaarwegen (VBW) aanwezig als Een schip op de Neckar, een van de vaarwegen waar de dekking zal worden gemeten. (foto Richirik / AdobeStock) voorzitter van de werkgroep digitalisering voor het Masterplan Binnenvaart, spreekt van een oplossingsgerichte discussie. “Dat is bemoedigend. De uitbreiding van het mobiele netwerk gaat onmiskenbaar vooruit, maar langs de vaarwegen zijn er nog steeds diverse ‘gaten’.” “Om in de toekomst geen problemen meer te hebben bij proeven in de digitale testzones en in de reguliere scheepvaart hebben we simpelweg meer zend- en ontvangstmasten nodig. De sector is dan ook blij met de constructieve rol van de vaarwegbeheerder in het ter beschikking stellen van terreinen voor masten. Dit voorstel hebben we in het Masterplan samen met de overheid ontwikkeld.” Lastig is dat juist terreinen langs de vaarwegen vaak onderworpen zijn aan strenge milieueisen. Daarom schaart de sector zich achter het voorstel voor een zogenaamde Netzausbaubeschleunigungsgesetz. Via deze nieuwe wet moet het verstrekken van vergunningen voor het plaatsen van telecommunicatiemasten vereenvoudigd en versneld worden. Dank aan alle bezoekers! De oranje loper was niet te missen - velen wisten onze maritieme bedrijven in de Werkendam-straat te vinden. WMI kijkt terug op een geslaagde beursdeelname aan Maritime Industry. Hartelijk dank aan alle bezoekers, waaronder burgemeester Egbert Lichtenberg, wethouder Wendy Van Ooijen - van Breugel en wethouder Hans Tanis van Gemeente Altena. Jullie betrokkenheid bij het maritieme cluster van Werkendam wordt gewaardeerd! Speciale politie-eenheid traint in haven Werkendam De haven van Werkendam was onlangs het decor van een intensieve politietraining. In de torenkraan bij Machinefabriek De Waal en op een coaster bij Instalho van Holland Shipyards Group oefenden de mannen klimvaardigheden die van pas komen bij bijvoorbeeld de verwijdering van activisten. Ook op die manier draagt de politie bij aan de handhaving van openbare orde en veiligheid. Mooi dat we een dergelijke training in Werkendam mochten faciliteren! Basistraining Hydrauliek succesvol afgerond We kunnen weer een succesvolle afronding melden van een training op onze maritieme campus. 13 enthousiaste maritieme professionals uit het maritieme cluster van Werkendam en ons ‘zustercluster’ Geertruidenberg hebben hun kennis uitgebreid op het vlak van hydrauliek. Onder leiding van expert-docent Wim Roeterdink hebben de mannen veel nieuwe kennis opgedaan. Hierdoor zijn zij wendbaarder en van nóg meer waarde voor hun werkgevers en klanten. • 51 bedrijven •7 scheepswerven • 24 maritieme toeleveranciers • 13 maritieme dienstverleners • 7 constructie- en waterbouwbedrijven • 2.000 directe arbeidsplaatsen • 34 landen • op 1 na grootste binnenvaartthuishaven van Nederland Kracht door samenwerking Alles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl

4 juni 2024 27 Méér dan een vakbeurs Maritime Industry is méér dan een vakbeurs, veel meer! Ja, je ziet er allerlei producten en de exposanten ontvangen hun (nieuwe) klanten op hun stand.... Maar het driedaagse evenement op 28, 29 en 30 mei in Evenementenhal Gorinchem had toch ook veel weg van een warm en gezellig dorpsfeest. En dat is uitstekend, want het draait om de mensen, om de contacten en de, zo vaak besproken maar uiterst ongrijpbare, gunfactor. De beurs bewees hoe hecht de binnenvaart is. En ook hoe snel de technologische ontwikkelingen gaan. Maar de liefde voor het ambacht (van de varensmensen én de scheepsbouwers) en de maritieme historie worden eveneens gekoesterd. Onder meer bij de – ook niet meer weg te denken en goed bezochte – demonstraties van Modelbouw Groep Devel. (foto’s Tekst & Toebehoren) (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Slimme combinatie van boordradar en AI helpt aanvaringen voorkomen Door radartechnologie te combineren met kunstmatige intelligentie (AI) kan de veiligheid in de binnenvaart omhoog. Periskal en Captain AI hebben een waarschuwingssysteem ontwikkeld dat aanvaringen helpt voorkomen. De bedrijven presenteerden hun ervaringen met collision warning op basis van radar en AI woensdag 29 mei tijdens Maritime Industry. De Periskal Collision Warning is een ondersteunend systeem voor de schipper. Die blijft volledig de controle behouden. Het systeem is te vergelijken met de waarschuwingssystemen in moderne auto’s. Rivierradar Periskal is partner in het Europese project Autobarge, waarin een groep onderzoekers zich toelegt op semi-autonoom varen. De Vlaamse specialist op het gebied van River Information Services en navigatiesoftware heeft de handen ineengeslagen met het Rotterdamse Captain AI. Dat ontwikkelt softwareoplossingen voor autonome scheepvaart. Door gebruik te maken van de rivierradar die toch al aan boord is, is installatie van sensoren niet nodig. De AI gestuurde radartracker van Captain AI wordt gebruikt om het radarbeeld om te zetten naar een synthetische variant waarbij kunstmatige intelligentie voor de vertaling zorgt naar herkenbare objecten: schepen mét hun koers. Captain AI heeft met succes ingezet op het benutten van normale boordradars. Naast schepen wordt nu volop gewerkt aan automatische detectie van bruggen en sluizen. Periskal heeft zijn Inland ECDIS-viewer zodanig aangepast dat deze digitaal radarbeeld kan inlezen en synthetische radartargets kan tonen op het scherm. Zo zijn niet alleen de AIS-targets zichtbaar; ook schepen zonder AIS of GPS-kompas worden getoond, en op ware grootte. Doordat alle schepen (targets) bekend zijn met hun snelheid en richting is een nauwkeurige voorspelling van een dreigende aanvaring mogelijk. Automatisering Voor Periskal-directeur Marc Persoons zijn de voordelen van deze technologie klip en klaar: “De integratie van de AIgedreven radartracker in onze bestaande navigatiesystemen stelt ons in staat systemen aan te bieden die een verdere vorm van automatisering in de scheepvaart mogelijk maken – inclusief het voorstellen van koerswijzigingen aan een Trackpilot.” “In de eerste fase zal het om aanbevelingen gaan die in de toekomst kunnen leiden tot autonome vaart”, kijkt Persoons vooruit. “Al dan niet onder controle van een scheepvaartbegeleider aan de wal.” Cummins introduceert Stage V-versie van QSK38 Cummins heeft er met de QSK38 een Stage V-motor bij. De nieuwe motor werd dinsdag 28 mei gepresenteerd op Maritime Industry. In de stand van Marine Power Drechtsteden was de Europese lancering. Bij deze – en de andere Cummins-dealers – zijn ze maar wat blij met de motor, waarvan ze hoge verwachtingen hebben voor de binnenvaart. De Stage V gecertificeerde QSK38 voortstuwingsmotor levert 1.400 pk (1044 kW) bij 1800 toeren. De oorspronkelijke commonrail dieselmotor is sinds die op de markt is (2006) veel verkocht in de scheepvaart. Compact Cédric Merveillaud, directeur Marine Europe van Cummins, was voor de lancering speciaal naar Evenementenhal Gorinchem gekomen. Hij legt uit: “De QSK38 Stage V is onze nieuwste aanwinst voor de volgende generatie motoren in de binnenvaartmarkt, speciaal ontworpen als aanvulling op onze B4.5 en X15, die al gecertificeerd zijn voor Stage V-emissies.” “De QSK38 is een beproefde Cumminsmotor, die zich bewezen heeft voor vele veeleisende toepassingen en nu volledig EU-gecertificeerd is. Deze intern ontwikkelde oplossing wordt geleverd met een nabehandelingspakket dat compact en eenvoudig te integreren is.” Cummins kan de QSK38 Stage V voor de binnenvaart leveren in meerdere Cummins-topman Cédric Merveillaud was naar Maritime Industry gekomen waar de motor in de stand van Marine Power Drechtsteden werd gelanceerd. (foto Tekst & Toebehoren) nabehandelingsconfiguraties, waardoor de motor zowel voor nieuwe installaties als hermotorisering toepasbaar is. Dennis van Wijlen, directeur van Marine Power Drechtsteden, is blij met de compactheid van het nabehandelingssysteem. Dat makt het eenvoudiger om het complete pakket in de machinekamer in te passen. Ook voor onderhoud zijn alle onderdelen goed toegankelijk. Die karakteristieken zijn mede te danken aan de inbreng van de dealers in de binnenvaart. Zij zijn door Cummins betrokken bij het marktonderzoek en de ontwikkeling. Van Wijlen: “De QSK38 heeft zich in de markt bewezen. Door zijn betrouwbaarheid en het weinige onderhoud dat nodig is. Die eigenschappen gelden ook voor de Stage V-versie.” De QSK38 Stage V is vanaf het vierde kwartaal van dit jaar leverbaar. De motor kan, sinds Maritime Industry, al wel besteld worden.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant