Views
6 months ago

2024-12 Electric & Hybrid

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Rotterdam
  • Eerste
  • Gaat
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juni
  • Binnenvaart

Electric & Hybrid 24 4 juni 2024 MG Energy Systems: RS 230 LFP-batterij zet nieuwe standaard in de wereld van batterijsystemen “De toekomst van energieopslag” STAND 6000 Dit jaar start MG Energy Systems met de productie van de geheel nieuwe RS 230 LFP-batterij. Door de unieke kenmerken van de vorige RS Series en de populaire LFP-chemie te combineren, zet de RS 230 de nieuwe standaard, aldus het Nederlandse bedrijf. “Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) technologie wordt al lang erkend vanwege zijn veiligheid, lange levensduur en duurzaamheid in vergelijking met andere lithium-ion chemieën. De RS 230 bouwt voort op deze basis om prestaties te leveren voor verschillende toepassingen en tegelijkertijd veilig en betrouwbaar te zijn.” De belangrijkste kenmerken van de RS 230 LFP-batterij zijn: Modulaire systeemopbouw Dankzij de modulaire systeemopbouw leverbaar voor systemen tot 900 Vdc, met capaciteiten van 11 kWh tot 5 MWh. Thermisch management Het vloeistof-gebaseerde thermisch management verhoogt de prestatie, levensduur en de betrouwbaarheid op lange termijn – en daarmee de kosteneffectiviteit. Dit maakt de RS 230 LFPbatterij een ideale keuze voor commerciële en industriële energieopslag. Propagation Protection System De batterijbehuizing is voorzien van een PPS-aansluiting. Dit Propagation Protection System vult de batterij met een vloeistof in geval van een thermal runaway. Dit mechanisme voorkomt dat andere cellen oververhit raken. Uitlaatsysteem In elke RS-accu is een gepatenteerde drukklep in het uitlaatsysteem gemonteerd. In geval van een thermische runaway leidt het uitlaatsysteem de vrijkomende gassen automatisch naar een veilige ruimte. Tegelijkertijd wordt bij het openen van de drukklep het PPSsysteem geactiveerd. Batterijcertificeringen De RS 230 zal binnenkort beschikken over Lloyds-typegoedkeuring. Op dit moment is de RS 230 al ES-Trin gecertificeerd (IEC-EN 62619 en 62620). Bovendien worden de batterijmodules getest volgens de UN38.3-transporttests voor lithiumion batterijen. Deze normen omvatten veiligheids- en prestatietests op zowel cel- als moduleniveau, inclusief het batterijmanagementsysteem. De RS 230 LFP-batterij. (foto MG Energy Systems) De RS 230 LFP-batterij is nu te koop en zal beschikbaar zijn voor levering eind 2024. Lees alles over MG Energy Systems en de geheel nieuwe RS 230 op www.mgenergysystems.nl. Specificaties RS 230 Technologie: lithium-ion LiFePO4 (3e generatie) Nominale Spanning: 51,2 Vdc Spanningsrange: 51,2 - 900 Vdc Nominale Capaciteit (Ah): 230 Ah Nominale Capaciteit (kWh): 11,8 kWh Gewicht: 95 kilo sales@mgenergysystems.eu RS 230 51.2 Vdc 11.8 kWh mgenergysystems.eu

Electric & Hybrid 4 juni 2024 25 ZES gaat versnellen: meer laadstations, schepen en batterijcontainers Zero Emission Service is bezig met de bouw van vier nieuwe laadstations voor wisselbare batterijcontainers voor elektrisch varende schepen. Dat vertelde ZESdirecteur Koen van Eig op Maritime Industry, tijdens het congres van IN-CITE/EICB over de koers naar een duurzame binnenvaart. ZES begon in 2021. Toen opende het laadstation op de Alpherium Terminal in Aphen aan den Rijn, waar de Alphenaar naast gewone containers ook de ZESpacks met volle batterijen laadt. Daarna was het stil – maar dat gaat nu veranderen. Er staat veel te gebeuren. Van Eig had zijn presentatie dan ook als titel ‘Storm na de stilte?’ gegeven. Zo wordt gebouwd aan uitbreiding van het netwerk. Er komen docking stations in Rotterdam (stad en Maasvlakte), Den Bosch en Amsterdam. “We willen tot 2025 veertien laadstations realiseren en we hopen dat er dan dertig schepen varen, met in totaal vijftig batterijcontainers.” Dat zijn ook de plannen waarvoor vanuit het Groeifonds subsidie is toegezegd. Tot nu toe waren er maar drie ZES-packs in bedrijf, voor de Alphenaar. Daar zijn er zes bijgekomen. Bedoeld voor elektrisch varende binnenschepen, maar aangezien die er nog niet zijn, worden ze nu tijdelijk benut voor flexibele walstroom bij de Steinweg-terminal aan de Waaslhaven in Rotterdam. De batterijen voor nog eens elf ZES-packs zijn op dit moment naar Nederland onderweg vanuit China. Eenvoudig is het niet, erkende Van Eig. Om te kunnen investeren zijn meer gebruikers nodig. Er is subsidie, via ZES, voor de nieuwbouw en ombouw van schepen naar elektrische voortstuwing. In de eerste tranche zijn daarvoor vier schepen aangemeld. De Den Bosch Max Groen is een van de schepen waarvoor subsidie is toegekend, werd eind vorige week bekend. “De tweede tranche staat ook open. Schrijf je in. loop alsjeblieft storm op die regeling. En als het niet Een ZES-pack wordt aan boord gehesen. (foto ZES) aantrekkelijk genoeg is, kom dan naar ons en zeg dat. Dan gaan we proberen daar iets aan te doen.” Netcongestie (een vol elektriciteitsnet) vertraagt in een aantal gevallen de bouw van laadstations, vertelde Van Eig. “Terwijl we ook een oplossing van dat probleem zijn: we kunnen stroom opslaan.” Een ander nadeel is dat op elektriciteit energiebelasting zit. “Waarom moeten wij dat wel betalen en geldt dat voor fossiele brandstof niet?” LFP BATTERY SYSTEM Safe & Compact • Superior energy density • Compact & lightweight • Flexible & easy installation • Innovative air-cooling • Inherently safe LFP battery • Cobalt- & nickel-free • Scalable & modular design LEHMANN-MARINE.COM

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant