Views
7 months ago

2024-12 Electric & Hybrid

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Rotterdam
  • Eerste
  • Gaat
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juni
  • Binnenvaart

18 4 juni

18 4 juni 2024 MVS HELIOS Hét adres voor elke schipper Wij verzorgden de complete afbouw van het MVS HELIOS en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart. U vindt ons aan de Waal bij kilometerpaal 903 Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com WIJ WENSEN MVS HELIOS EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART NOORDEINDE 7, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL: 078-6821214 FAX: 078-6821217 INFO@ALUBOUWDEMOOY.NL WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding BV heeft de bouw en levering casco mogen verzorgen voor HGK Dry Bulk Shipping Lux S.A.R.L. Wij wensen ms Helios en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Aan ms HELIOS leverden o.a. De Gerlien van Tiem Scheepsreparatie Nieuwbouw Complete afbouw Rensen-Driessen Shipbuilding Bouw en levering casco Alubouw de Mooy Overzakbaar stuurhuis met kolom en dakmast. Blommaert Aluminium Constructions - Voormast type Improval - Heklichtbeugel type Arizona - Set standaard boordlichtbakken - Een bootsdavit met elektrische lier en een hand noodlier - 28 aluminium scheepsluiken in Friesche kap - 27 luiken uitgevoerd met Solar - 1 hydraulische luikenwagen, type HLW 10/6000 Dijvler Materiaal Boegankerlier, Achterankerlier, Ankers, Ankerdamkettingen en Ankerdraad Foresta Trading - F.T. VICTOR dekwas Fi-Fi pompen - F.T. VICTOR lens-/ballastpompen - F.T. VICTOT zwart water pomp - F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar - F.T. VICTOR koelwaterpomp - F.T. Giudici ballast / stripping ejectors - F.T. Smeerolie haspelsets - F.T. Gasolie trimpomp - F.T. DP koelwater circulatiepompen Hoogendoorn 1961 Complete betimmering achterwoning & stuurhuis Toebast Las- en Montagetechniek Aluminium vloeren in de machinekamers Van Tiem Elektro Complete elektrische installatie Databesturingssysteem Nautische installatie vlootschouw.nl/helios Camerasysteem Veth Propulsion 3 st. Veth L-drives, roerpropellers, Type VL-550 Inclusief met permanent magneet motoren 500kW @1500RPM Watergekoeld IP54 4 st. Scania generatorsets DC16 320A 544 kVA (435 ekW) @1500RPM Wattlab Solarluiken Willems Piping & Equipment Leidingwerken in machinekamer en boegschroefruimte WindeX Engineering - Airconditioning - Ventilatie systeem - RVS Klaproosters - Ventilatoren

4 juni 2024 19 HGK gaat met ms Helios vol voor zonnepanelen De Helios heeft 312 zonnepanelen, die zijn geïntegreerd in de Blommaert-luiken. (foto Wattlab) Nooit eerder werd een schip uitgerust met zoveel zonnepanelen… het ms Helios heeft er 312, die zijn geïntegreerd in de 26 luiken van Blommaert. Het 135 meter lange drogeladingschip van HGK Dry Bulk Shipping is afgebouwd bij De Gerlien van Tiem in Druten. De Helios is tunkey geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding. De succesvolle proefvaart van de Helios was half mei. Op 20 juni zal het schip in Düsseldorf worden gedoopt. Blommaert HGK had al luiken van Blommaert op het oog voor de Helios. “Ze zijn druk bezig met verduurzaming”, weet Bo Salet, medeoprichter en CEO van Wattlab. “Blommaert heeft samen met ons de Solarluiken ontwikkeld, zodoende wilden zij deze oplossing graag ook meenemen op dit schip. De 312 zonnepanelen hebben samen een geïnstalleerd vermogen van 117 kWp, ze kunnen jaarlijks zo’n 94.000 kWh opwekken. “Dat is ruim voldoende voor zo’n beetje alles aan boord, behalve de voortstuwing”, zegt Salet. Naast de zonnepanelen op de luiken heeft HGK ook geïnvesteerd in een hybride aandrijving. Maar de opgewekte elektriciteit wordt niet gebruikt voor de voortstuwing, vertelt Salet. “Nog niet…” Dankzij de zonnepanelen hoeft het schip bijna niet meer aan de walstroom. Wanneer er geen walstroom beschikbaar is, hoeft het schip geen generatoren te laten draaien om zelf stroom op te wekken. Grote sprong De Helios zal vast gaan varen tussen Rotterdam en Spyck. Een trotse Salet: “Het schip komt om de dag in Rotterdam. Dat vinden wij natuurlijk prachtig, want de zonnepanelen zijn zeer goed zichtbaar.” Wattlab is gevestigd in Rotterdam, op de hoek van de Nieuwe Maas en de Schiehaven. Het bedrijf is opgericht door voormalige studenten van de TU Delft, die deel uitmaakten van het Nuon Solar Team en in 2016 wereldkampioen werden met hun zonneauto. Zij zagen voor hun dunne zonnepanelen mogelijkheden in de binnenvaart en ontwikkelden samen met Blommaert de Solarluiken. Daarmee varen inmiddels ruim 25 schepen rond. “Het grootste aantal tot nu toe was 48 panelen. Dus de Helios is met 312 zonnepanelen wel een grote sprong voorwaarts.” Een andere grote sprong voor Wattlab is die naar Zuid-Amerika. “Daar zijn we druk in gesprek om Solarluiken te gaan leveren voor schepen op de Amazone.” Dat gebeurt in de slipstream van Blommaert. De Belgische luikenfabrikant is daar al jaren actief. Vervolg Voor HGK komt er een vervolg. De rederij heeft intussen een tweede nieuwbouwschip met Solarluiken gepland. Dat gaat varen voor het Duitse Salzgitter Flachstahl. Dat schip zal, zo is de bedoeling, ook voor de voortstuwing een deel van de opgewekte elektriciteit benutten, vertelt Salet. Hoeveel dat aan brandstof gaat schelen, hangt mede van het seizoen en de hoeveelheid zon af, laat hij er eerlijk op volgen. “In de zomer zul je er delen op kunnen varen. In de winter niet, op koude, donkere dagen. Gemiddeld genomen lijkt het erop dat zo’n 10 procent van het totale brandstofverbruik bespaard kan worden met zo’n systeem.” (foto Maritime Filming Group)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant