Views
8 months ago

2024-12 Electric & Hybrid

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Rotterdam
  • Eerste
  • Gaat
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juni
  • Binnenvaart

14 4 juni

14 4 juni 2024 DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Scheepsbouw zit in ons DNA TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl DE SPECIALIST IN SCHEEPSVERWARMING! POST MARINE HEATING STAAT VOOR KORTE LEVERTIJDEN, GOEDE SERVICE DOOR GEMOTIVEERDE VAKMENSEN EN BOVENAL EEN SCHERPE PRIJS! Post Marine Heating: nuchter en innovatief Post Marine Heating is een nuchter en innovatief familiebedrijf dat kan bouwen op meer dan veertig jaar ervaring in het ontwerpen en fabriceren van olie gestookte verwarmingssystemen voor de plezier- en beroepsvaart. We staan echter niet stil en blijven zoeken naar manieren om onze scheepsverwarming nog verder te verbeteren. Rentabiliteit met een plus Blue-Line Met de ontwikkeling en implementatie van de Blue-Line-ketels heeft Post Marine Heating een uiterst doelmatig en betrouwbaar C.V. systeem op de markt gebracht. Jarenlange ervaring en gemotiveerde vakmensen hebben, met behulp van moderne apparatuur en hulpmiddelen de C.V. ketels gemaakt tot betrouwbare marine C.V. systemen met een capaciteit van 7 -120 kW. Dankzij het uitgekiende ontwerp, de duurzaamheid, eenvoudige bediening en de materiaalkeuze, staan deze ketels borg voor jarenlang probleemloos functioneren. De ketels doorstaan alle door de overheid opgelegde eisen ten aanzien van veiligheid (CE), rendement en uitstoot van schadelijke stoffen. Boezem 20a, 4206 CB Gorinchem +31 (0)183 - 610 211 info@postmarineheating.com www.postmarineheating.com Productie in eigen fabriek Alle modellen uit ons assortiment worden geproduceerd in onze eigen moderne fabriek in Gorinchem. Hierbij werken we nauw samen met Post Metaalbewerking, waar u ook terecht kunt voor andere bootonderdelen van aluminium of (roestvast) staal zoals tanks voor vuil- en/of drinkwater.

4 juni 2024 15 De wetenschappers, ontwikkelaars en beleidsmakers van NOVIMOVE kwamen voor de slotbijeenkomst bijeen op Maritime Industry. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Een à-la-carte-menu aan innovaties Het NOVIMOVE-team presenteerde op het afsluitende Stakeholder Event wat vier jaar onderzoek naar slimme en duurzame binnenvaartoplossingen op de Rijn-Alpen-corridor heeft opgeleverd. DOOR EVERT BRUINEKOOL Dat gebeurde op 28 mei tijdens Maritime Industry. Professor dr. Rudy Negenborn van de TU Delft deed de aftrap. Hij was vier jaar lang hij de coördinator van NOVIMOVE. Vervolgens werd tijdens een informatieve lunch met video’s en korte toelichtingen een overzicht gegeven van de werkzaamheden. Na de lunch presenteerde TNO’s projectmanager Ali Mohamoud de bevindingen over dynamische sluisplanning en slimme navigatie. Door de ontwikkelde ideeën kunnen wachttijden tot wel 15 procent korter. Daarna was er tijd om de nieuwe scheepsontwerpen te verkennen die bij laagwater varen op de Rijn alsnog mogelijk moeten maken. NOVIMOVE-partner DST uit Duisburg stelde hiervoor een geel modelschip ten toon op de beurs. Het schip is op schaal nagebouwd van een 110x11,40 meter schip romp uitgerust met extra drijvers. De eeuwen geleden door de VOC gebruikte scheepskameel om de ondiepte voor Pampus te overwinnen, was een inspiratiebron voor deze proeven met verschillende soorten drijf-/heflichamen. Na uitleg door Benjamin Friedhoff van DST was er mogelijkheid om onder begeleiding van de Universiteit van Antwerpen met een serious game alle NOVIMOVEinnovaties ideeën digitaal te testen. Ander scheepsontwerp De 21 NOVIMOVE-partners uit de EU vulden elkaar aan wat betreft de vereiste expertise, onder andere op het gebied van technologie en binnenvaartlogistiek, om de technologie te ontwikkelen en demonstreren, belanghebbenden te betrekken en een doorbraak in slimmer vervoer over water in gang te zetten. Overall projectleider Negenborn, als hoogleraar werkzaam bij de afdeling Maritime & Transport Techniek van de TU Delft vertelde dat de universiteit heeft gewerkt aan het verduurzamen en efficiënter maken van het transport over water. “Er is vooral gekeken vanuit het technisch perspectief (hoe kan je schepen beter ontwerpen en aansturen om met fluctuerende waterstanden om te gaan?) alsook het logistiek perspectief (hoe kunnen we de belading van containers en schepen verhogen door betere informatiedeling?).” Bij het begin van het project waren er extreem hoge waterstanden afgewisseld door grote droogte. “Het is een terugkerend fenomeen. Voor droogte zijn vooral nieuwe scheepsontwerpen belangrijk”, stelde Negenborn. “Hoe kan je bij droogte meer lading meenemen en doorvaren.” Corridorplanning Ook is gekeken hoe je door middel van aansturing van schepen over een hele corridor beter kan plannen. Dan is afstemming en beter gebruik maken van informatiebronnen – die er al zijn of nog gaan komen – belangrijk. “Op dit moment vaar je zo snel mogelijk naar een volgende sluis om dan daar in de file terecht te komen. Als je van tevoren weet wanneer je aan de beurt bent, kun je je snelheid daar op aanpassen.” Dat kan ook CO 2 -reductie opleveren. AIS-gegevens en nog nauwkeuriger uitwisselen van gegevens over de geplande reis is dan een must. Deze informatie beschikbaar maken voor zowel schippers als operators is waardevol. Uiteindelijk zal dat de wachttijden verkorten, zo is de gedachte. Alle partijen nodig “Het mooie aan NOVIMOVE is dat de uitkomst bestaat uit een à-la-cartemenu van innovaties waaruit gekozen kan worden voor verbetering van binnenvaarttransport”, stelt Negenborn. “Er zijn nieuwe schepen en een verplaatsbare overslag ontwikkeld, besturings- en planningsalgoritmes en logistieke concepten. Tezamen vormen die het eindresultaat.” Met wisselend transport is ook de oplossing elke keer anders. “Er is niet één oplossing. De goederenstromen veranderen doorlopend, over de tijd en over de geografie.” Er is combinatie van scheepsbouw en dienstverlening op technisch en logistiek niveau nodig. En alle partijen (havens, overheden, vervoerders) moeten aan tafel zitten om de oplossingen in de toekomst af te stemmen. Negenborn: “Naar de toekomst toe is het belangrijk om de gaten in tijd en ruimte beter benutten. NOVIMOVE heeft in totaal 75 mensjaren aan research en innovatie bijeengebracht in vier jaar. Ik vind het hartstikke mooi om te zien hoe al die wetenschappers, ontwikkelaars en beleidsmakers bij elkaar zijn gekomen om gezamenlijk te werken aan het verbeteren van het binnenvaarttransport.” Deelonderzoeken Deelonderzoeken van NOVIMOVE zijn: reconstructie van de lading, mobiele terminals, slimme riviernavigatie, planningssysteem voor beter corridorbeheer, innovatieve scheepsconcepten die zich aanpassen aan laagwateromstandigheden, nauwe samenwerking met logistieke stakeholders, havens en waterwegautoriteiten. WEL NIEUWE LOCATIE VOOR HIJSKRAAN WEERT, MAAR (NOG) GEEN GELD Het college van B en W van Weert heeft alsnog een locatie gevonden voor de historische Richier-Weitz-kraan die weg moet op de plek van de voormalige Weerter Scheepbouw Maatschappij. Er zit wel een prijskaartje aan: 75.000 euro. Het gemeentebestuur laat het aan de gemeenteraad om te besluiten of Weert dat gaat betalen. De huidige eigenaar van de kraan is hem liever kwijt dan rijk, omdat het terrein van de vroegere scheepswerf aan de Zuid-Willemsvaart een parkeerplaats voor vrachtauto’s wordt. Er was al een sloopvergunning afgegeven door de gemeente. B en W wilde de kraan in eerste instantie helemaal niet redden. Tot de gemeenteraad via een motie aandrong om wél een andere locatie te vinden voor het gevaarte, dat als industrieel erfgoed wordt beschouwd. Volgens de Nederlandse Stichting Erfgoed Kranen is de kraan uit 1965 bijzonder en een van de laatste in zijn soort. Het gemeentebestuur is een onderzoek gestart of de beoogde locatie geschikt is. Daarbij worden eventuele risico’s in kaart gebracht. Het college meldt dat er momenteel geen geld is om de kraan te verhuizen. Wellicht besluit de gemeenteraad om een beroep te doen op de reserves. EEN SLUIS VOL REDDERS Op zaterdag 25 mei was het Nationale Reddingbootdag: de 45 reddingstations van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij hielden open dag. In aanloop daarnaartoe voeren twee dagen eerder dertig reddingboten met meer dan honderd vrijwilligers aan boord van IJmuiden naar Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Zodoende lag de sluis in IJmuiden vol met reddingboten. De intocht was een eerbetoon aan ‘200 jaar vrijwillige redders op het water’. De KNRM viert dit jaar namelijk haar 200-jarig bestaan. Naast reddingboten van de KNRM zelf voeren ook reddingboten van zusterorganisaties uit het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Duitsland mee naar Amsterdam. Alle reddingboten waren 25 mei toegankelijk voor het publiek via Het Scheepvaartmuseum. (foto KNRM / Coen de Jong) OPENLUCHTSPEKTAKEL LINNE KAN NIET BIJ STUW Stuw Linne bestaat in 2025 honderd jaar. Het bij de stuw geplande feest moet uitwijken wegens geplande werkzaamheden van Rijkswaterstaat. Er worden meerdere stuwen, waaronder die van Linne, onder handen genomen. Het gaat van schilderwerk tot het vervangen van aandrijvingen. De organisatie van Stuw Linne 100 jaar heeft een nieuwe locatie gevonden bij de Sint Martinuskerk in Linne. Daar zullen tien voorstellingen van het openluchttoneelspektakel ‘De Vlook van Osen’ worden opgevoerd. Op een terrein van 5 hectare aan de Maasoever, tussen de scheepswerf van Ben van Vlodrop en de Vlootbeek. Op dit terrein komen een expositie over waterbeheersing en een educatief programma. In de Maas worden rampenoefeningen gehouden.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant