12 4 juni 2024 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl Uw visie is ons streven naar perfectie! www.shipvision.nl Aan- en verkoop Bemiddeling Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouwbegeleiding VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN! ms Burya Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor NIEUW 105 x 10.48 x 3.17 2.305 1995 Caterpillar 3512C, 1835 Pk, CCRII, Bj. 2019 ms Red Fox Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 79.88 X 8.20 X 2.52 1.093 1956 Deutz, 865 Pk, Bj. 1992 NIEUW Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE SHIPVISION SHIPVISION ms Wijkerzand Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 103 X 9.50 X 3.17 2.151 1988 Caterpillar 3512 CCR2, 1.300 Pk, Bj. 2018 ms Linquenda Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 110 x 11.45 x 3.39 2.893,837 2002 Caterpillar 3512 (B) DI-TA, 1521 Pk, Bj. 2002 BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL
4 juni 2024 13 Hoe een schipperszoon zijn droom waarmaakt en burgemeester wordt “Dat ik nou eerst burgemeester moet worden om in de Binnenvaartkrant te komen.” Hij zegt het lachend, gespeeld verontwaardigd. Leon Anink, sinds 23 april burgemeester van Zwijndrecht, laat met de opmerking zien dat hij de krant én de sector kent. Voor de schipperszoon is zijn benoeming een droom die uitkomt. Toch komt de familie van Leon Anink (43) niet uit de binnenvaart. Zijn vader, Leo, was de enige. Hij ging in 1953 op zijn 15e varen. “En had op zijn 21e al een eigen schip. Een klipper, waarmee hij vooral hout vervoerde. Daarna heeft hij nog achtereenvolgens andere schepen gehad. Waaronder een kleine Franse Motor, die volgens mij De Watergeus heette. Zijn laatste schip was de Vita Nova. Dat was ook een Franse Motor, maar een verlengde. Die heeft hij in 1994 aan een Belg verkocht toen hij aan de wal ging wonen. Dat schip is inmiddels gesloopt.” Rozenburg Aninks ouders hebben de eerste zeven jaar van hun huwelijk samen gevaren. “Mijn moeder kon niet zo goed tegen het varen. Daar kreeg ze veel stress van. Toen mijn oudste zus zes werd, is zij aan de wal gaan wonen in Rozenburg. M’n vader voer in die tijd voor Rijkswaterstaat: hij bracht vanuit Duitsland grondstoffen voor de Rozenburgsesluis.” Mijn vader heeft altijd gedacht dat ik zou gaan varen Leon was graag aan boord. “Als m’n vader in het weekend thuis was, lag het schip op de palen bij de GEM of aan de steigers in de Botlek. Als hij naar boord ging – hij hield er niet van om de hele dag thuis te hangen – ging ik altijd mee.” Als het even kon, voer de jonge Leon mee. “Mijn moeder bracht mij op vrijdag naar Antwerpen of Emmerich. Dan voer ik mee terug naar Rotterdam. En als ik wat langer vrij had, dan ging ik gewoon een paar reisjes mee. M’n vader voer met het laatste schip voor Rhenania, voornamelijk op de Neckar. Dat was echt wel zijn sloot.” Brandweer Burgemeester worden was een jongensdroom. “Op de basisschool in Rozenburg had ik al weleens tegen de juf gezegd dat ik burgemeester wilde worden. Niet wetende wat dat inhield, natuurlijk.” Voor puber Anink leek die droom ver weg. Net als zijn vader ging hij voortijdig van school. Na wat omzwervingen werd hij loodgieter. Zijn hart lag echter bij de brandweer. Via de jeugden de vrijwillige brandweer kon hij daar beroepsmatig aan de slag. Bij de Gezamenlijke Brandweer in het Rotterdamse havengebied. Hij sloeg, alsnog, aan het leren. Zo deed hij een studie bestuurs- en staatsrecht. “Dat interesseerde me. Ik was politiek actief geworden als burgerraadslid voor de VVD in Rozenburg. Bij de brandweer deed ik de Academie. Ik werd officier, later commandant en ging me binnen de Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond (de voorloper van de Veiligheidsregio, red.) bezighouden met risicobeheersing.” In 2020 werd hij directeur Bedrijfsvoering bij gemeente Molenlanden, en een half jaar later volgde hij de vertrekkende gemeentesecretaris op. Hij was sinds 2018 ook al raadslid in zijn nieuwe woonplaats, Capelle aan den IJssel. De eerste vier jaar was hij fractievoorzitter van de VVD. Leon Anink: “De binnenvaart leeft hier meer dan in andere gemeenten. Als je hier over de kade loopt, zie en ruik je het ook.” (foto Tekst & Toebehoren) Thuishaven van de binnenvaart Het vuur om burgemeester te worden doofde nooit, werd zelfs een serieus doel. Zwijndrecht was naar zijn idee dé ideale gemeente. “Het profiel sprak me aan. Het is dorps, maar toch stedelijk. Je hebt hier alle voorzieningen. De samenwerking met de omliggende gemeenten maakt het voor een bestuurder heel interessant. Net als de complexiteit van de infrastructuur: we hebben hier waterwegen, spoor en rijkswegen. Dan komt die oude liefde voor risicobeheersing weer terug. Dat vind ik extra mooi aan het burgemeesterschap: de portefeuille veiligheid.” Wij hebben zowat altijd bijstand nodig gehad om het hoofd boven water te houden De sterke band met de binnenvaart telt ook mee, logisch voor een schipperszoon. Zwijndrecht profileert zich al jaren als de ‘thuishaven van de binnenvaart’. Circa 800 binnenvaartschepen staan er ingeschreven en dan zijn er ook nog flink wat bevrachters, rederijen, scheepsbouwers, dienstverleners, het Julia Internaat. Ook de brancheorganisaties KBN en ASV zijn niet voor niets in Zwijndrecht gevestigd. En onder de inwoners zijn heel wat (oud-) schippers. Kennismaking Anink weet: “We hebben natuurlijk ook de Binnenvaartdagen. De binnenvaart leeft hier meer dan in andere gemeenten. Als je hier over de kade loopt, zie en ruik je het ook… de binnenvaartschepen die er liggen en de gasolielucht.” “De komende weken staan meerdere kennismakingsgesprekken met mensen uit de binnenvaart gepland. Met Koninklijke Binnenvaart Nederland onder andere. Dan zal ik wat meer de beleidsmatige kant gaan horen, want ik heb dan wel een achtergrond in de binnenvaart, maar daar zit ook alweer ongeveer twintig jaar tussen. Er is een hoop veranderd.” Toch is hij nog aardig op de hoogte. Zo weet Anink dat er bij het Binnenvaartmuseum in Dordrecht ook een verlengde Franse Motor ligt. Dat laat hem niet onberoerd. “Als ze ooit willen uitbreiden of als ze daar weg moeten, dan wil ik wel kijken of we het museum naar Zwijndrecht kunnen halen. Als we ons toch presenteren als thuishaven van de binnenvaart…” Varen Anink bezit samen met zijn partner een motorkruiser, een Etap 1100. “Een varende caravan, haha. Maar wel met alles erop en eraan. We liggen bij De Kreek, achter het Eiland van Brienenoord. Ik vaar, als het even kan, elke week, zomer en winter.” “Mijn vader heeft altijd gedacht dat ik zou gaan varen. Omdat ik vaak meeging en het geweldig vond als ik, toen ik een jaar of tien, elf was, met die schuit mocht varen als hij een potje aan het koken was. Ook die oude, imposante Enterprise-motor boeide me. Die werkte op lucht en het was altijd een heel ritueel in de machinekamer om hem ’s ochtends op te starten.” Maar ook de keerzijde van het varen was hem duidelijk. “Wij hebben zowat altijd bijstand nodig gehad om het hoofd boven water te houden. De kerk spijkerde ook heel wat bij. Mijn moeder heeft er altijd bij me op gehamerd: ‘Zorg dat je een vak leert, anders leef en werk je voor de bank.’ En daar kwam nog bij: ik ben best een sociaal mens en het contact met anderen miste ik wel aan boord.” Ook op dat vlak had hij het niet beter kunnen treffen dan als burgemeester.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl