Views
6 months ago

2024-12 Electric & Hybrid

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Rotterdam
  • Eerste
  • Gaat
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Juni
  • Binnenvaart

10 4 juni

10 4 juni 2024 Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Kapiteins Stuurlieden Matrozen Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl

4 juni 2024 11 Maas Binnenvaartmuseum blaast ‘Soos Maasbracht’ nieuw leven in In de verlichte reclamebak voor het raam van het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht staat te lezen: “Dinsdag 18 juni van 15.30 tot 18 uur: De vernieuwde soos is voor iedereen geopend in de Maaslandzaal. U bent van harte welkom.” VERRUIMING STICHKANAL SALZGITTER OFFICIEEL GESTART In Wedtlenstedt nabij Braunschweig is de verruiming van het Stichkanal Salzgitter officieel van start gegaan. Dit circa 15 kilometer lange kanaal verbindt het Mittellandkanaal met de haven van Salzgitter. Het wordt verdiept zodat er in de toekomst schepen met een aflaaddiepte tot 2,80 meter kunnen varen. Ook worden de sluizen in Wedtlenstedt en Üfingen vernieuwd. De Duitse overheid investeert 210 miljoen euro in het project, de deelstaten Nedersaksen en Hamburg 110 miljoen euro. Op dit moment wordt jaarlijks zo’n 2,8 miljoen ton over het kanaal vervoerd. BDB-voorzitter Martin Staats was bij de officiële start aanwezig. Hij benadrukte het belang van de binnenvaart voor de Duitse industrie en verzocht de eveneens aanwezige verkeersminister Volker Wissing de voorgenomen verlaging van de subsidie voor vlootmodernisering nog eens te overdenken. “Als sector voelen we de noodzaak om te vergroenen en daar zijn we ook al mee bezig. Maar zonder financiële ondersteuning van de overheid wordt dit zwaar voor de vele kleine en middelgrote binnenvaartbedrijven.” Beheerder Machiel Jansen. (foto Noud van der Zee) DOOR NOUD VAN DER ZEE De ‘soos’ is twee maanden geleden niuew leven ingeblazen. Elke derde dinsdag van de maand kunnen mensen elkaar ontmoeten in de ruimte boven het museum. Daar hebben ze altijd een hoop te bespreken. “Ik ben hier vol goede moed gestart”, zegt de nieuwe beheerder, Machiel Jansen uit Roermond. “Ik heb hier de beschikking over een mooie accommo datie met uitzicht over de hele haven.” Machiel is de opvolger van Jan van de Elshout. Hij wil een cursus gaan volgen om alle horecapapieren te 0behalen. Machiel heeft ruime ervaring in de horeca. Hij was ook dertien jaar instellingskok in een bejaardenhuis. Derde dinsdag Een schippersechtpaar vertelt enthousiast over hun eerste bezoek, op de derde dinsdag van mei. Ver hoefden ze niet te lopen, hoogstens een paar honderd meter. Toen ze via de ingang van het museum naar binnen gingen, maakten ze een praatje met de vrijwilligers uit het Maas Binnenvaartmuseum. Daarna ging het via de lift naar de Maaslandzaal. Er waren al wat stoelen en statafels bezet. De oud-schipper en zijn vrouw liepen naar de bar en bestelden koffie en thee. Machiel Jansen en Marianne de Koning stonden achter de bar. Marianne assisteert de beheerder op de soosmiddagen. Het tweetal serveert de bestelde koffie en thee. Straks wordt dit wellicht uitgebreid met een biertje, een wijntje of een borreltje. De schippersvrouw nam de kop thee van de bar en liep naar een paar vrouwen die ze meteen herkend had. Ze wonen een straat verderop in het centrum van Maasbracht. De man raakte op zijn beurt in gesprek met een paar collega’s uit de tijd dat hij nog voer. Hoewel hij en zijn vrouw al jaren aan de wal wonen, blijft het water toch trekken. Foto’s kijken In de Maaslandzaal was ook Paul op het Veld, bestuurslid van het museum. Hij toonde die middag foto’s met als onderwerp ‘de haven van Maasbracht’. Hij gaf een diapresentatie met diverse afbeeldingen uit de uitgebreide fotocollectie van het museum. “Het museum heeft geweldige apparatuur om de bezoekers te laten genieten van de goeie oude tijd”, aldus Paul. “De bezoekers vertelden wat ze zien op de foto of wat ze zich herinneren van vroeger. Ze reageerden enthousiast.” Na de presentatie wisselden enkele dames van gedachten over nieuwe activiteiten op de derde dinsdag. “Ik heb een haringparty meegemaakt bij het KSCC in Nijmegen”, zei de één tegen de ander. “Het was er erg gezellig.” “Kaartmiddagen lijken me ook wat”, opperde haar gesprekspartner. “Of anders een modeshow voor ouderen, Heb ik gezien in Brachterbeek… zomaar een modezaak uit het dorp organiseerde dat.” Elkaar ontmoeten Paul op het Veld: “je moet deze soos, zien als een voortzetting van de oude schipperssoos. De leiding van het Maas Binnenvaartmuseum wil weer een ontmoetingsmogelijkheid creëren. Niet alleen voor (oud-)schippers en -schippersvrouwen, maar voor iedereen uit Maasbracht.” Machiel, vanachter de bar: “Als het weer lekker loopt, ga ik ook warme hapjes, stukjes worst en kaas serveren. Een bittergarnituur is ook mogelijk.” Vivianne Heijnen. (foto Valerie Kuypers) ZWANGERSCHAPSVERLOF VOOR STAATSSECRETARIS HEIJNEN Op zaterdag 25 mei is demisisonaire staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat met zwangerschapsverlof gegaan. Omdat het nieuwe kabinet snel verwacht wordt, komt er geen tijdelijke bewindspersoon. Minister Mark Harbers neemt Heijnens taken over. “Ik kijk met veel plezier terug op een mooie periode als staatssecretaris van IenW”, aldus de 41-jarige Vivianne Heijnen. “Met een ontzettend brede portefeuille, die bijna altijd raakt aan de dagelijkse praktijk van heel veel mensen. Ik ben blij met wat we voor elkaar hebben gekregen: of het nu gaat om een gezonde leefomgeving of de stappen naar een circulaire economie, de aanpak van vervoersarmoede, het begin van de Lelylijn en natuurlijk de daadwerkelijke start van de Drielandentrein.” “Ik draag nu al deze mooie en belangrijke onderwerpen vol vertrouwen over aan Mark Harbers, in afwachting van een nieuw kabinet.” Heijnen was sinds 10 januari 2022 staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat namens het CDA in het kabinet-Rutte IV. In haar portefeuille zaten onder andere milieu, bodem, openbaar vervoer en spoor en duurzaam vervoer. ADVERTENTIE “TNO-rapport over binnenvaart slaat plank mis” Anton van Megen, van de gelijknamige oliehandel in Amsterdam en bekend als initiator van het samenwerkingsverband EUBO, heeft een open brief geschreven aan Topsector Logistiek, waarin hij de conclusie van het TNO-rapport ‘Meten op Schepen’ bekritiseert. Volgens Van Megen slaat TNO met de conclusie dat ‘de binnenvaart’ tweetot driemaal meer vervuilend is, de plank volledig mis. Het onderzoek is gebaseerd op de meetgegevens op negentien schepen. Niet alleen een te klein aantal (“0,5 procent van het totaal”), volgens Van Megen, maar ook schepen die verre van representatief zijn voor de sector binnenvaart. Meer dan de helft zijn van de deelnemende schepen vaart vast met containers, de rest verricht voornamelijk dedicated vervoer, waardoor er veel leegvaart is. In zijn uitvoerige herberekening van de cijfers komt Van Megen tot de conclusie dat de binnenvaart juist schoner is per tonkilometer dan werd aangenomen. Lees de volledige brief op www.binnenvaartkrant.nl. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant