EK 2024 speelschema ‣ 16-17 HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING DINSDAG 4 JUNI 2024 Binnenvaartkrant.nl | Vlootschouw.nl | +31 (0)10 4140060 | Jaargang 28 | Editie 12 “SOMETIMES IN THE WIND OF CHANGE WE FIND OUR TRUE DIRECTION.” Burgemeester uit de binnenvaart 13 Electric & Hybrid Special 23-25 Veel meer dan een vakbeurs 27 Beaufortlogistics.com T: +31 (0)78 303 3020 Dé verwarming voor aan boord! +31 (0)117-401500 Levering, onderhoud, revisie, service en reparatie van de meest voorkomende, nieuwe en gebruikte DIESELMOTOREN. Gespecialiseerd in CATERPILLAR, CUMMINS en DETROIT DIESEL. 078-6122952 / 06 25027173 www.simase.nl DCSINT.NL Bewezen Kwaliteit MOTORBEDIENINGEN TREK-/DUWKABELS WATERJETS TRIM- & STABILISATIESYSTEMEN +31 (0)78 6192003 info@dcsint.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Beeld uit vervlogen tijden (foto Marius van den Ouden) Oude tijden herleefden in Dordrecht tijdens het laatste weekend van mei. Met Dordt in Stoom ging de stad terug naar de 19e eeuw. Het evenement trok in drie dagen naar schatting ruim 200.000 bezoekers. Dat waren er minder dan in 2022. Maar toen was het prachtig weer, nu was de regen spelbreker. De liefhebbers, onder wie velen uit de scheepvaart, lieten zich niet weerhouden. Zij kwamen ogen en oren tekort op de 20e Dordt in Stoom. Op de kades, in de havens en op de rivier was van alles te zien. Varend, draaiend, stomend en fluitend. ABN AMRO: “Nieuw kabinet moet investeren in sluizen en bruggen” +31 164 212420 sales@woeurope.com Door heel Nederland zorgeloos TV-kijken. Ook op het schip. KPN Digitenne Kijk op digitenne.kpn.com of scan de QR-code KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN Stage V gecertificeerde motoren met Vermogens van 150 PK t/m 1450 PK De verschuiving van wegvervoer naar binnenvaart kan de CO 2 -uitstoot van de transportsector verlagen. Dat is volgens ABN AMRO echter alleen mogelijk als het nieuwe kabinet investeert in onderhoud en uitbreiding van de infrastructuur. Concreet noemt de bank sluizen en bruggen. Dat staat in de Subsectorprognoses Transport en Logistiek 2024-2025 die ABN AMRO 28 mei publiceerde. Volgens de bank staat de transportsector voor de grote uitdaging om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Dan is het verschuiven van vervoer over de weg naar de binnenvaart of authorized partner of man engines offi cieel geautoriseerd dealer TEL. 078 - 3039700 | INFO@DEGROOTMARINE.COM | WWW.DEGROOTMARINE.COM het spoor een interessante optie. Dat is al langer bekend – en ook onderdeel van het Nederlandse en Europese beleid. Toch vindt ABN AMRO het belangrijk om de boodschap nadrukkelijk af te geven aan coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB. Er moet fors meer geïnvesteerd worden in de infrastructuur voor de binnenvaart, aldus ABN AMRO. “Binnen het coalitieakkoord van kabinet Rutte III was besloten extra geld vrij te maken voor het onderhoud van de infrastructuur. Door stikstofproblemen is dit stopgezet en beloofd om de overige begroting in onderhoud te steken. In praktijk is hier echter nog nauwelijks iets van te merken.” Voor 2024 stelde het demissionaire kabinet 654 miljoen euro beschikbaar voor het onderhoud van de vaarwegen. “Dit bedrag zou genoeg moeten zijn om het huidige achterstallig onderhoud op te knappen. Echter is er geen budget voor het uitbreiden van de capaciteit van bijvoorbeeld sluizen”, aldus ABN AMRO. Binnenvaart verliest aandeel Het gaat niet goed met de vaak bepleite modal shift, constateert ABN AMRO. “Om bedrijven in Nederland te stimuleren meer gebruik te maken van de binnenvaart of het spoor heeft het kabinet Rutte IV per 2023 de Model Shift-subsidieregeling ingevoerd. Lees verder op pagina 2 DE Stuurhuizen STUURHUIZEN B.V. SPECIALIST 0183 - 502 184 www.stuurhuizen.com WWW.OLTHOF.EU
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl