8 22 mei 2024 Nautische Crew gezocht! RHEIN, MAIN & MOSEL | SEINE | DONAU | RHÔNE & SAÔNE Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Help jij de Rotterdamse haven op en rond het water veilig, schoon en efficiënt te houden? Ga aan de slag als Basis Scheepvaartmeester V/M/X Als nautisch toezichthouder kom je aan boord bij de afdeling Scheeps- en Milieuveiligheid. Samen met de collega’s uit de verschillende ploegen houd je toezicht vanaf onze patrouillevaartuigen en -voertuigen op de naleving van de nautische regelgeving. In de Rotterdamse haven en de Drechtsteden. Als onze nieuwe collega krijg je: • salaris met onregelmatigheidstoeslag • meerdere door ons betaalde nautische opleidingen en de mogelijkheid om je manschap bedrijfsbrandweer te behalen • begeleiding van een mentor aan boord die je helpt theorie om te zetten in praktijk Meer weten? Bekijk de complete vacaturetekst op onze site. Meer informatie: www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Beratung und Buchung in Ihrem Reisebüro oder im A-ROSA Service-Center unter Tel. 0381-202 6001. www.a-rosa.de www.a-rosa.de portofrotterdam.com/vacatures a-ROSA_Katalog_A4_Teil4_S150-180_30052024.indd 180 16.06.23 13:16 Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Kapiteins Stuurlieden Matrozen Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl
22 mei 2024 9 Op welke brandstof vaart de binnenvaart straks? HVO, GTL, methanol of toch waterstof: welke alternatieve brandstof zal zich doorzetten in de binnenvaart? Daarover ging de Oostenrijkse vaarwegbeheerder viadonau in gesprek met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Uit de discussie bleek dat er behoefte is aan een (per sector) gecoördineerde aanpak. DOOR SARAH DE PRETER Op dit moment wordt HVO, Hydrotreated Vegetable Oil, als een veelbelovende alternatieve brandstof gezien. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval en kan de CO 2 -uitstoot met 90 procent verminderen. Scheepsmotoren hoeven niet te worden aangepast om op HVO te varen. De laatste tien jaar is de productie van HVO in Europa verdubbeld, maar in Oostenrijk wordt het nog niet gemaakt. OMV, de voormalige Österreichische Mineralölverwaltung, is momenteel wel zijn raffinaderijen aan het klaarmaken voor de productie van HVO. Met als doel om in 2030 alleen nog scheepdiesel te leveren die voor 20 procent uit HVO bestaat. Synthetisch Shell Austria ziet ook andere opties, zoals GTL (Gas to Liquid). Deze vloeibare synthetische brandstof wordt uit gas gemaakt. Voor het gebruik ervan zijn net als bij HVO geen aanpassingen aan de motor nodig. GTL is biologisch afbreekbaar en kan ook worden gebruikt bij zeer lage temperaturen. Het veroorzaakt minder uitstoot dan diesel. Cruiserederij DDSG Blue Danube ziet een spanningsveld tussen verduur zaming en economisch rendement in de cruisevaart. Door de lange levensduur vande schepen kan HVO slechts een tussenoplossing zijn op weg naar de volgende generatie aandrijvingstechnologieën. Er worden inmiddels ook pilots gedaan met zonnepanelen aan boord van de schepen. Als alternatief voor de lange termijn gelooft de cruisevaart in groene waterstof. Daartoe moet echter wel de nodige productie- en tankinfrastructuur worden opgebouwd. Gecoördineerd Gezien de diversiteit van de Europese vloot moet de brandstoftransitie volgens de deelnemers aan het debat goed gecoördineerd worden. Belangenvertegenwoordiger IG RiverCruise noemt dit vooral een Europese taak. Het gaat immers niet om verduurzaming van individuele schepen, maar van de hele sector. Daarom zou rivier per rivier in kaart moeten worden gebracht wat de specifieke behoeften, randvoorwaarden en mogelijkheden zijn. Welke brandstof is op welke locatie rendabel inzetbaar en welke infrastructuur is hiervoor nodig? Beschikbaarheid Precies daarop focust recent onderzoek in het kader van het Europese Innovatiefonds. Hierin wordt ook de schaalbaarheid van brandstofoplossingen meegenomen als een belangrijk aandachtspunt. De deelnemers aan het debat waren het erover eens dat er voor de brandstoftransitie in de binnenvaart per sector oplossingen moeten worden bedacht. Diverse alternatieve brandstoffen moeten op breed vlak beschikbaar worden gesteld via bunkers chepen en tankinstallaties aan wal. Elektriciteitsnet deel Vlissingen-Oost is vol Het regionale elektriciteitsnet in Vlissingen-Oost zit aan zijn max in een deel van het havengebied. Het gaat om Havens 9350-9990, dicht bij het verdeelstation Vlissingen-Oost. Netbeheerder Stedin heeft de congestiestatus aangemeld bij de Autoriteit Consument en Markt en doet onderzoek naar oplossingen (in de vorm van congestiemanagement). Grote bedrijven kunnen voorlopig geen aanvragen doen voor het afnemen van elektriciteit of uitbreiding van een bestaande aansluiting. Aanvragen voor het terugleveren van elektriciteit zijn nog wel mogelijk. In het onderzoek naar congestiemanagement gaat Stedin na of het regionale net beter benut kan worden door het flexibel omgaan met energieverbruik door de bedrijven in dit deel van de haven. Als ze bijvoorbeeld tijdelijk een windpark of zonnepanelen afschakelen op momenten dat er én veel wind- en zonne-energie wordt opgewekt, kunnen ze daar een vergoeding voor krijgen. Ook het op verzoek tijdelijk meer of minder elektriciteit gebruiken kan helpen. NIET DUBBEL, MAAR TRIPLE Leuk om het artikel ‘Dubbel Rotterdams’ te lezen, op de frontpagina van de krant van 7 mei. Echter, in realiteit had dit artikel moeten zijn ‘Triple Rotterdam’. Te weten de oudste nog aanwezige Rotterdam 5 (foto) ligt afgemeerd in Katendrecht en de Borealis, de voormalige Rotterdam 6, en de nieuwe Rotterdam 7, lagen beide afgemeerd aan de Wilhelminakade. Een unicum dat de drie ‘Rotterdammen’ op 4 mei 2024, samen in de Rotterdamse haven lagen. J.G. Keiser, shiphost ss Rotterdam De ss Rotterdam. (foto J.G. Keiser) Geen blad voor de mond Deze rubriek wordt verzorgd door de lezer van Binnenvaartkrant VAARWEGENBAAS PRIJST WERK VOOR VERDIEPING MIDDENRIJN De binnenvaart klaagt dat de Middenrijn-verdieping zo moeizaam verloopt. Erich Oehlmann, hoofd binnen de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt, is juist lovend over de doelgerichte aanpak van het project. Tijdens een vaartocht op de Rijn drukte hij zijn volste vertrouwen uit in de projectleider en diens team. Hij gaf aan dat de snelle realisatie van de Rijnverdieping tot grote voordelen voor de binnenvaart zal leiden, vooral in periodes van laagwater. Het wegwerken van ondieptes op de Middenrijn en tussen Budenheim (Mainz) en St. Goar wordt opgedeeld in drie stappen. Voor de werkzaamheden tussen Oestrich en Kemptener Fahrwasser begint dit jaar de inspraak fase. Verder worden dit jaar de plannen voor de verdieping tussen Lorcher Werth en Bacharacher Werth afgerond. Volgens Oehlmann wordt er ook hard aan gewerkt om de plannen voor de werkzaamheden tussen Jungferngrund en Geisenrücken goedgekeurd te krijgen. Drie keer dik 200.000 ton aan de Ertskade DOOR CEES DE KEIJZER De boulevard in Hoek van Holland is een geliefde plek om vanuit de auto schepen te spotten. Je hebt er ook goed zicht op de Ertskade, waar bij EECV (Ertsoverslagbedrijf Europoort CV) grote hoeveelheden erts en kolen worden overgeslagen. Er staan vier immense kranen en met drie bulkcarriers van elk 300 meter ligt het vol. Het bedrijf is van de Duitse staalgiganten ThyssenKrupp Steel en Hüttenwerke Krupp Mannesmann en draagt zorg voor de logistieke doorvoer naar Duitsland. Aan de westzijde ligt de Linda Oldendorff, met de karakteristieke letters EO van oprichter Egon Oldendorff in de schoorsteen. Ze kwam uit Seven Islands in Canada, is honderd procent eigendom en wordt technisch gemanaged vanuit Lübeck. Het schip staat geregistreerd in Madeira. Aan de oostzijde zien we de Hera Oldendorff… geen eigen schip, maar van de China Merchants Bank in Shenzhen. Papieren eigenaar is Sea 234 Leasing Company Hong Kong, met registratie in Monrovia. Het technisch management wordt uitgevoerd door de Laskaridis Shipping/Lavinia Corporation in Athene. Ze kwam met een lading Australische kolen van de Queensland Terminal in Abbot Point. Tussen Linda en Hera ligt de Minoas en frappant genoeg is dit schip eigendom van de Laskaridis Shipping/ Lavinia Corporation, de technisch manager van de Hera. Ze vaart onder de vlag van Panama en kwam met een volle lading Zuid-Afrikaanse erts uit Saldanha Bay. Alle drie de schepen hebben een deadweight van ruim 200.000 ton en zijn daarmee zogeheten ‘Newcastlemaxen’, waarvan de maatvoering het maximum is voor de Australische haven met die naam. Wereldschepen (foto Piet van Dijk) Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl
Maritime Industry 22 mei 2024 59 AD
Maritime Industry 22 mei 2024 61 Br
Maritime Industry 22 mei 2024 63 Al
Maritime Industry 22 mei 2024 65 AM
Maritime Industry 22 mei 2024 67 Be
Maritime Industry 22 mei 2024 69 Ma
22 mei 2024 71 Op stap met de manne
22 mei 2024 73 Golfdag Wandelgang w
22 mei 2024 75 Gent bouwt nieuwe ri
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl