74 22 mei 2024 ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl Uw schroef weer als nieUw! optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendement groene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctie TREFFERS BV SCHIFFS RECYCLING Für die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, Offshore Konstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial. +31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17 Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960
22 mei 2024 75 Gent bouwt nieuwe riviercruisesteiger maar laat minder schepen toe Op de kop van het Grootdok in Gent komt een steiger voor riviercruiseschepen. Riviercruisers zijn vanaf dan verplicht om daar af te meren en aan te sluiten op de walstroom die daar beschikbaar komt. De werkzaamheden zijn op maandag 6 mei gestart en duren tot november. Eerst worden drie van de vier bestaande steigers op de kop van het dok afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe steiger. Heien De bouw start met het heien van de funderingspalen van de steiger. Daarna volgt de bouw van de 85 meter lange en 6 meter brede steiger. Er komen ook vier meerpalen waaraan de schepen kunnen worden vastgelegd. Het werk gebeurt voornamelijk in het water, aan de kop van het Grootdok. CEO Daan Schalck van North Sea Port: “Om de hinder voor de omgeving te beperken zal het grootste deel van de werkzaamheden en transporten op en over het water worden uitgevoerd.” De werkzaamheden worden uitgevoerd door Van der Straaten Aannemingsbedrijf. Maximaal nog maar vier schepen tegelijk Momenteel meren de cruiseschepen in het Grootdok nog af aan de Rigakaai. Soms liggen er bijna tien schepen. Straks zijn de schepen verplicht om aan de nieuwe steiger op de kop van het Grootdok ligplaats te kiezen. Er mogen dan nog maar maximaal vier riviercruiseschepen tegelijk in Gent liggen: twee naast elkaar aan elke kant van de steiger. Bram Van Braeckevelt, schepen van Toerisme in Gent licht dat toe: “Met een maximum van vier cruiseschepen per dag willen we gastvrij blijven, maar de pieken tot een tiental cruises per dag vermijden. Zo stimuleren we verder de spreiding van het toerisme over het hele jaar.” Walstroom De steiger wordt voorzien van walstroomkasten waaraan de riviercruiseschepen verplicht op moeten aansluiten. Het generatorverbod is nieuw in Gent. Havenschepen Sofie Bracke: “North Sea Port is op weg om een van de meest duurzame havens van Europa te worden. De nieuwe steiger voor riviercruises is dan ook een logische stap. Hiermee worden lawaaihinder en uitstoot van onder meer fijn stof, stikstof, zwavel en CO 2 vermeden.” Havenschepen Sofie Bracke. (foto Stad Gent) Door de walstroom wordt volgens berekeningen van de gemeente Gent straks per riviercruisechip dat aanmeert, een uitstoot van 1,2 ton CO 2 bespaard. Op een heel cruiseseizoen is dat ongeveer 500 ton minder CO 2 uitstoot. De winnaar van editie 10 - de krant van 7 mei is: Kees Ottevanger uit Werkendam De oplossing was: Nautisch Stuur de oplossing van de puzzel op naar de Binnenvaartkrant en maak kans op een leuke verrassing. Mail de oplossing naar: klantenservice@binnenvaartkrant.nl of stuur hem per post naar: Binnenvaartkrant ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel Uw inzending moet uiterlijk vrijdag 31 mei bij ons binnen zijn. De winnaar maken we in de krant van 4 juni bekend. 22 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Breng letters uit de puzzel 15 16 17 over naar de hokjes met het corresponderende nummer. 18 19 20 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 21 14 40 21 54 15 38 8 1 Horizontaal: 2 omzetbelasting 4 één en ander 6 bevel 7 zwaardwalvis 9 computertoets 10 laatstgenoemde 12 wal 15 hulpwagentje 18 holle koker 19 einde v.e. gebed 21 beroep 22 British Airways 23 er goed uitziend 27 zijkant van de rijbaan 31 pluspunt 34 kinderslaapplaats 37 schuur 39 getal 40 vol aandacht 43 alcoholische drank 44 landbewerker 46 dringen 47 hoofdstad van Japan 49 regelmatig verschijnend blad 51 hoofdofficier 53 een zeker iemand 54 grondslag. Verticaal: 1 puree 3 harde bouwstof 5 brandstof 8 Spaans landvoogd 9 deugdzaam 11 nummer 13 pl. in Gelderland 14 hoofdstad van Italië 16 Open Universiteit 17 mannelijke hond 20 nummer 22 timide 24 NoordBrabant 25 deel v.e. korenhalm 26 vieze brij 27 wereldkampioenschap 28 religie 29 pratende vogel 30 bout 31 pluralis 32 uit gevaar halen 33 omslag 34 zacht en slap 35 riv. in Oostenrijk 36 editie 38 blinde woede 41 puntig werktuig 42 telwoord 44 geneesmiddel 45 betaalmiddel 48 kilte 50 Engels telwoord 52 momenteel.
HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREI
22 mei 2024 3 ECHTERNACHAKKOORD gek
22 mei 2024 5 ACM: meer onderzoek n
22 mei 2024 7 Methatug is ’s were
22 mei 2024 9 Op welke brandstof va
22 mei 2024 11 Duitse binnenvaart v
22 mei 2024 13 PC Kamp en opdrachtg
22 mei 2024 15 De drijvende kracht
22 mei 2024 17 Jan van Seumeren zoe
Maritime Industry 22 mei 2024 19 SP
Maritime Industry 22 mei 2024 21 Be
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl