6 22 mei 2024 Wij zijn al sinds 1955 een vertrouwd leverancier van brandstof en scheepsbenodigdheden voor de binnenvaart bij het drukst bevaren rivierenknooppunt van Europa aan de Hooikade ter hoogte van km 977. Heb je affiniteit met de binnenvaart en ben je bereid om alle voortkomende werkzaamheden op het bunkerwinkelschip en de bunkerboten aan te pakken? Als je ook nog eens een collegiale instelling hebt en goed in het team wil passen, dan ben je wellicht onze “man”. Delta is een energiek, groeiend bedrijf waar je je niet zult vervelen! Geen dag is hetzelfde! Wij zijn op zoek naar een ENTHOUSIASTE SCHIPPER-VERKOPER MET KLANTVRIENDELIJKE EN SERVICEGERICHTE INSTELLING Ben jij de collega die we zoeken? Dit is wat we van je verwachten: • In het bezit van groot vaarbewijs • Radarpatent • Marifoon-certificaat • ADN-certificaat (of de bereidheid om deze te halen) Wat je van ons mag verwachten: • Salaris volgens arbeidsvoorwaarden “brandstoffenbedrijf’ waarbij opleiding en ervaring meetellen • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden • Een prettige werksfeer binnen een collegiaal team VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE Voor inlichtingen vraag je naar Joop Blom of Leendert Romijn. Je sollicitatie met motivatie kun je sturen naar l.romijn@bunkerstationdelta.nl. BUNKERSTATION DELTA WIJ HOUDEN DE VAART ERIN Bunkerstation Delta B.V. . Hooikade 3 . 3311 CD Dordrecht . Telefoon: 078-6135544 WERFT AAN VOOR SLEEPHOPPERZUIGER “NICOLE” SCHIPPER werkgebied Vlaanderen - PC comité bouw Functieomschrijving • Veilig laden, vervoeren en lossen van de lading met daarbij alle voorkomende nautische handelingen • Aansturen van stuurman en/of matroos • Afhandelen van administratie en documentatie Profi el • Vaarbewijs en rijbewijs B • Certifi caat van radiotelefonist van een scheepsstation. • Min. 2 jaar ervaring (ervaring op beunschepen is een pluspunt) • Je bent stipt. • Je werkt zelfstandig en nauwgezet. Interesse Tel. 052/39 99 79 | mail: waterbouw@debrandt.be De Brandt - Sint-Ursmarusstraat 23 - 9200 Baasrode DE BRANDT NV BOUW- EN WATERBOUWWERKEN KRAANVERHUUR ww w.debrandt.be Aanbod • Een aantrekkelijke verloning • Een aangename werksfeer • Werken met ervaren collega’s BEKIJK ONZE ANDERE VACATURES OP WWW.DEBRANDT.BE/JOBS BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL Laat Alpheus uw personeel problemen oplossen. Email: alpheuscrewing@outlook.com 2480 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 vlootschouw.nl 010-4140060 Electric & Hybrid Marine Expo Europe Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. EDITIE 12 VAN 4 JUNI In editie 12 van 4 juni besteden wij uitgebreid aandacht aan de Electric & Hybrid Marine Expo Europe in Amsterdam. Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special mail ons: sales@binnenvaartkrant.nl binnenvaartkrant.nl/specials
22 mei 2024 7 Methatug is ’s werelds eerste sleepboot op methanol Port of Antwerp-Bruges heeft een wereldprimeur: de op methanol varende Methatug. Eind vorig jaar werd in Antwerpen ook al de Hydrotug 1 in gebruik genomen, de eerste sleepboot op waterstof. De sleepboot maakt deel uit van het vergroeningsprogramma voor de eigen vloot. Voor Port of Antwerp-Bruges is het een belangrijke stap in de overgang naar de klimaatneutrale haven die het in 2050 wil zijn. De sleper is mede gefinancierd door het Europese onderzoeksprogramma Horizon 2020 en is onderdeel van het FASTWATER-project, dat de haalbaarheid van methanol als duurzame brandstof voor de scheepvaart wil aantonen. Dual fuel-motor Methanol wordt gezien als een van de brandstoffen van de toekomst. Het zorgt voor een lagere uitstoot. Op 14 mei werd de Methatug in de Antwerpse haven ingehuldigd. “Methanol kan worden geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, is een schone brandstof en is toepasbaar op zowel nieuwbouwschepen als retrofits omdat het vloeibaar is onder omgevingsomstandigheden”, aldus Port of Antwerp-Bruges. Voor de Methatug werden de motoren van een bestaande sleepboot omgebouwd tot een dual fuel-motor, wat betekent dat deze draait op een mengsel van methanol en traditionele brandstof. De bijna 30 meter lange sleepboot heeft een trekkracht van 50 ton en kan 12.000 liter methanol opslaan, voldoende voor twee weken sleepwerk. FASTWATER-project In het FASTWATER-project wordt ombouwen naar methanolaandrijving uitgevoerd van een loodsenboot in Zweden, een riviercruiseschip in Duitsland en een kustwachtschip in Griekenland. Bij de Methatug zijn naast Port of Antwerp-Bruges diverse andere partners uit het FASTWATER-consortium betrokken: het Zweedse scheepsontwerpbureau ScandiNAOS, de Belgische motorenfabrikant Anglo Belgian Corporation, het Duitse bedrijf Heinzmann (verantwoordelijk voor de methanolinjectoren), de Universiteit Gent (emissiemonitoringsprogramma) en het Canadese Methanex (dat de methanol voor de testvaarten leverde). De Wit Bunkering zal de Methatug voortaan van methanol voorzien. Bunkeren gebeurt via truck-toship-bunkering bij het Nautisch Operationele Cluster (NOC) van Port of Antwerp-Bruges. Haalbaarheid aantonen “Samen met onze partners pionieren we met innovatieve technologieën voor de transitie naar alternatieve en hernieuwbare energiebronnen”, aldus Jacques Vandermeiren, de CEO van Port of Antwerp-Bruges. “De Methatug is een volgende en cruciale stap in onze inspanningen om onze eigen vloot groener te maken en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Dankzij projecten als deze effenen we het pad en hopen we een voorbeeld en inspiratiebron te zijn voor andere havens.” Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en bestuursvoorzitter van Port of (foto Port of Antwerp-Bruges / Kelly Cuyvers) Antwerp-Bruges, zegt: “Onze haven is dé economische motor van Vlaanderen en als wereldhaven scoort zij menig wereldprimeur. Net zoals met de Hydrotug, ‘s werelds eerste sleepboot op waterstof, bevestigen we met deze Methatug, ’s werelds eerste sleepboot op methanol, onze pioniersrol op het gebied van de energietransitie.” “Methanol heeft alles om de brandstof van de toekomst te worden en een baanbrekende rol te spelen in de vergroening van de scheepvaart”, vindt prof. Sebastian Verhelst. Hij is projectcoördinator voor FASTWATER. “Dankzij de expertise en de inspanningen van de verschillende partners uit het consortium, kunnen we nu met de Methatug belangrijke stappen zetten om de haalbaarheid hiervan aan te tonen.” Specificaties Methatug Afmetingen: 29,50 meter lang en 11 meter breed Gewicht: 584 ton Voortstuwing: twee ABC 8DZC dual fuel medium speed-motoren Trekkracht: 50 ton Bunkercapaciteit: 12.000 liter vloeibare methanol Olieprijzen stijgen licht, ARA-tarieven dalen De wereldwijde olieprijzen zijn afgelopen week licht gestegen. Brent Crude sloot de week af op ,89 per vat, een stijging van 1 procent. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af met een winst van 2 procent en eindigde hiermee op ,06 per vat. Optimistische economische cijfers uit China en Amerika zorgden voor positieve verwachtingen in de vorm van een globale toename van de vraag naar olie. In Amerika stegen de prijzen voor consumentengoederen minder hard dan eerder werd verwacht. Dat wakkerde de hoop op een renteverlaging in de VS aan. Een lagere rente kan de dollar verzwakken, hetgeen het handelen in olie in een andere valuta aantrekkelijker maakt. In China, een van s ‘werelds grootste olieverbruikers, lieten positieve economische cijfers zien dat de industriële sector met 6,7 procent is gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Verdere prijsondersteuning kwam voort uit wereldwijd dalende voorraden. Het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde Staten steeg voor het eerst in vier weken naar een totaal van 497. Ondanks het toegenomen positieve sentiment in de markt, is het doel van de OPEC+ nog niet behaald. Deze heeft afgelopen jaar een prijs van minimaal ,00 per vat vastgesteld. Door het missen van deze doelstelling verwachten veel marktspelers dat de huidige productiebeperkingen verder verlengd zullen worden in het derde kwartaal van dit jaar. De OPEC+ komt in juni samen om eventuele verdere productiebeperkingen te bespreken. ARA Vrachttarieven in het ARA-gebied zijn afgelopen week verder gedaald. De vraag naar product en transport bleef ook deze week sterk beperkt. De vrije scheepscapaciteit nam hierdoor weer licht toe, wat extra neerwaartse druk op de vrachttarieven uit oefende. Door het lange weekend (maandag 20 mei, Pinksteren), probeerden de meeste marktspelers hun schepen al aan het begin van de week in te delen. In tegenstelling tot eerder dit jaar zijn het nu voornamelijk de grotere schepen (meeer dan 5.000 ton) die meer moeite hebben met het vinden van geschikte reizen. Rijn Op de Rijn zijn de vrachttarieven de afgelopen week vrijwel gelijk gebleven. De meeste marktspelers doen weinig op de spot, waardoor de markt een balans heeft gevonden tussen vraag en aanbod. Door onderhoud aan de Zwitserse Cressier-raffinaderij was er een verhoogde vraag in de markt naar het importeren van olie richting Bazel. Desondanks bleef de vrachtprijs voor deze route op weekbasis vrijwel gelijk. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge (www.spotbarge.com) specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven range: 1.500-8.000 ton prijs: euro per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven range: 0-3.000 ton prijs per euro/1.000 ton Oliepeil Weekgemiddelde Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Weekgemiddelde Gasolie Hoogste prijs van de week Vletwerk €2,59 €2,30 €3,00 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €3,58 €3,30 €4,00 Antwerpen-Amsterdam €4,52 €4,30 €5,00 Vlissingen-Antwerpen €4,20 €4,00 €4,50 Vlissingen-Rotterdam €4,64 €4,60 €5,15 Vlissingen-Amsterdam €5,40 €5,00 €5,80 Gent-Vlissingen €4,50 €4,00 €4,75 Gent-Antwerpen €4,41 €4,00 €4,90 Gent-Rotterdam €5,30 €5,00 €5,50 Gent-Amsterdam €5,86 €5,65 €6,00 Weekgemiddelde benzine Duisburg €8,00 €7,50 €8,50 Dortmund €12,00 €12,00 - Keulen €10,00 €9,50 €10,50 Koblenz €11,00 €11,00 - Frankfurt €14,50 €14,50 - Mannheim €14,50 €14,00 €15,00 Karlsruhe €14,95 €14,45 €15,45 Straatsburg €15,00 €14,50 €15,50 Bazel EUR €15,77 €15,27 €16,27 Bazel CHF €15,49 €14,99 €15,99 In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart
22 mei 2024 Maritime Industry 57 Te
Maritime Industry 22 mei 2024 59 AD
Maritime Industry 22 mei 2024 61 Br
Maritime Industry 22 mei 2024 63 Al
Maritime Industry 22 mei 2024 65 AM
Maritime Industry 22 mei 2024 67 Be
Maritime Industry 22 mei 2024 69 Ma
22 mei 2024 71 Op stap met de manne
22 mei 2024 73 Golfdag Wandelgang w
22 mei 2024 75 Gent bouwt nieuwe ri
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl