Views
7 months ago

2024-11 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Staan
  • Kennis
  • Schip
  • Marine
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Maritime
  • Onze

Maritime Industry 42 22 mei 2024 Het is meer dan werk alleen. Opleiding: kapitein binnenvaart Altijd stroom mee Bezoek ons op de Maritime Industry in Gorinchem op 28, 29 en 30 mei! Stand J134 www.dolpower.nl www.msgeg.de +31(0)78 - 629 10 90 www.dolderman.nl Vaart u groen? Laat het zien! Vraag uw emissielabel aan via de website en ontvang op de beurs ‘Maritime Industry’ 28 t/m 30 mei 2024 een leuk presentje STANDNR. E110

22 mei 2024 Maritime Industry 43 NOVIMOVE sluit vier jaar onderzoek af NOVIMOVE houdt een afsluitend ‘Stakeholder Event’ op de openingsdag van Maritime Industry, dinsdag 28 mei. Deze bijeenkomst rondt vier jaar onderzoek af naar slimme en duurzame binnenvaartoplossingen op de Rijn-Alpen-corridor. Het onderzoek werd gefinancierd door het Horizon 2020-programma van de Europese Unie. De naam van het project is een acroniem van Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively. In het project werkten 21 partners uit zes landen samen om door diverse innovaties de prestaties en kansen van de binnenvaart te verbeteren tussen Rotterdam/Antwerpen en Bazel. Op logistiek, technisch en organisatorisch vlak. Het evenement vindt plaats in het Van der Valk Hotel Gorinchem en start om 12.00 uur met een welkomstwoord door prof. dr. Rudy Negenborn van de TU Delft. Daarna volgt een informatieve lunch waarbij deelnemers de kans krijgen om te netwerken en meer te weten te komen van de onderzoekers, instituten en bedrijven die hebben meegedaan aan NOVIMOVE. Vanaf 13.30 uur brengt het gezelschap gezamenlijk een bezoek aan Maritime Industry (de Evenementenhal ligt op slechts 300 meter afstand). In het Kennistheater presenteert TNO, een van de partners binnen NOVIMOVE, de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van slimme navigatie en dynamische sluisplanning. De uitgedachte systemen kunnen de wachttijden bij sluizen voor schepen tot 15 procent verminderen. Omstreeks 14.30 uur is er aandacht voor een ander deelproject uit NOVIMOVE: nieuwe scheepsontwerpen en oplossingen die de bevaarbaarheid van de Rijn verbeteren, vooral bij lage waterstanden. NOVIMOVE-partner DST zal hiervoor een van hun beroemde gele modelschepen tentoonstellen. Het programma eindigt rond 15.30 uur na een interactieve sessie met een ‘serious game’ die alle NOVIMOVE-innovaties bevat. Deze simulaties worden uitgevoerd Onderzoeksinstituut DST toont een van de modelschepen die zijn gebruikt voor NOVIMOVE. (foto DST) onder begeleiding van experts van de Universiteit van Antwerpen. Kijk voor meer informatie op www.novimove.eu/final. MARITIEME INDUSTRIE BEURS STANDNUMMER K134 ELECTRIC PROPULSION ELECTRIC PROPULSION 200 - 850 kW (270 - 1150 PK) ® Official dealer Atlas Copco marine compressors Official dealer for Atlas Copco marine compressors ‘OP KOERS NAAR DUUR- ZAME BINNENVAART’ Op donderdag 30 mei vindt tijdens Maritime Industry de workshop ‘Op koers naar een duurzame binnenvaart’ plaats. Daarin komen de belangrijkste vergroenings technieken en beleidsmaatregelen voor de binnenvaart(ondernemer) aan bod. De bijeenkomst wordt georganiseerd door IN-CITE/EICB. Het gaat die ochtend onder meer over de kansen rondom batterijvaren, het gebruik van waterstof en hernieuwbare diesel. Ook de laatste informatie over subsidieregelingen en beleid komt aan bod, inclusief de visie vanuit verladers. MANOEUVRING EQUIPMENT KANALEN BOEGSCHROEVEN 2, 3 OF 4 KANALEN UITVOERING 220 - 955 kW (300 - 1300 PK) STUUR ROOSTERS 103 - 662 kW (140 - 900 PK) MARINE AIR SYSTEMS PERSLUCHT SYSTEMEN STARTLUCHT- EN WERKLUCHTCOMPRESSOREN N 2 STIKSTOF SYSTEMEN VERHAAR OMEGA | T: +31 (0)252 745 300 • info@verhaar.com • www.verhaar.com PROGRAMMA 09.30 uur - Inloop met koffie 10.00 uur - Opening, dagvoorzitter Daisy Rycquart Overzicht transitiepaden binnenvaart, IN-CITE/EICB, Khalid Tachi en Martin Quispel ‘‘Beleid van ministerie IenW voor energietransitie en vergroening binnenvaart en de subsidies’, IenW, Jeroen Meijerink 10.30 uur - De drive vanuit verladers, TATA, Daan Sabbe 11.00 uur - Batterijvaren, de praktijk en plannen ‘De ervaringen met de E-pusher en de uitrol van het concept, Kotug, Almar van Herk ‘Storm na de stilte: ZES komt met batterijcontainers, laadstations en schepen’, Zero Emission Services, Koen van Eig Vragen en discussie 11.35 - Inzet van hernieuwbare diesel ‘Wat zijn de mogelijkheden voor grootschalige verduurzaming op korte termijn?’, BOVAG, Michel Voorwinde ‘FAME in de binnenvaart: de feiten en fabels’, Finco Energy, Bas Goedegebuure Vragen en discussie 12.15 uur - Waterstof als brandstof voor Binnenvaart, de praktijk en plannen ‘Ervaringen met de H2Barge 1 & 2’, Future Proof Shipping, Milinko Godjevac ‘Nieuwbouw van 2 schepen van HTS met brandstofcellen en wisselbare tanktainers’, Heuvelman Transport Systems, Ard de Vries Nieuwe technieken en concepten ‘Pitstop retrofit naar Zero Emission binnenschip’, Nexus Energy BV, Lars Lamet ‘De Euro VI waterstof verbrandingsmotor komt eraan, NPS Driven, Peter van der Heijden 12.50 - Samenvatting en conclusies 13.00 uur Netwerklunch

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant