4 22 mei 2024 KAPITEIN gezocht voor het schip mts Tripolis Ben JIJ aan het uitkijken naar een nieuwe uitdaging? Als schipper/kapitein of ook als koppel? Waar JIJ zelfstandig en verantwoord kan hobby ‘en, waar JIJ niet elke dag gebeld wordt door je werkgever, waar dat JIJ de planning doet, dat JIJ de afspraken met het dispo team maakt, dat JIJ de bemanning aanstuurt en begeleid, waar dat JIJ alle materialen voorziet die aan boord moeten zijn. Dan ben jij geschikt, welkom aan boord! Je vaart vanuit de bekende zeehavens naar Duitse bestemmingen. Wat wordt heel hard gewaardeerd • Rijn patent tot minimaal Mannheim, ADN, Radar • Kennis van Rijn - Moezel - Main • Tanker ervaring Als voor jou wel de rivieren bekend zijn, maar de steigers niet dan helpen wij jou daar zeker bij! Als schipper/kapitein, man/vrouw/koppel vaar je: 14/14. Jouw functie - vaarsysteem - salaris / ZZP. Bij ons zijn jouw ideeën altijd welkom! Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG DUWVAART PERSONEEL gezocht voor een nieuwe duw-sleepboot, einde 2024 vaarklaar Vaargebied in ARA. Merendeels gesloten bakken. De duwboot kan varen en manoeuvreren, kan hybride/diesel en elektrisch. 2x1620 pk Caterpillar als voortstuwing. Autokraan aanwezig. Werkzaamheden onder anderen assisteren bij werkzaamheden; ook uitvoeren van sleepdiensten. • 7/7 of 14/14 • Reiskosten en menage vrij • Doorgroei mogelijkheden • Werkkleding van het bedrijf Ervaring in de scheepvaart, alsook het koppelen van bakken en andere vaartuigen is een pré. Goede fysiek en aangename mentaliteit. Flexibel. Netjes. Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG
22 mei 2024 5 ACM: meer onderzoek nodig naar overname in bunkersector De ACM vrees dat de overname leidt tot te weinig concurrentie in de noordelijke havens, waaronder Harlingen. (foto Nataraj/ AdobeStock) Er is meer onderzoek nodig naar de overname van Oliehandel Klaas de Boer door concurrent FincoEnergies. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Die geeft nog geen goedkeuring aan de deal. CONTAINERS UIT ONDERGELOPEN SCHIP GEHAALD De brandweer heeft vrijdag 10 mei urenlang water gepompt uit het ruim van een motorschip dat op het Albertkanaal dreigde te zinken. Het was geladen met tien containers waarvan een aantal waren verschoven. Het schip lag in het Hemelvaartsweekend afgemeerd bij het logistiek centrum in Laakdal, een honderdtal meter van de sluis van Ham. Een passerende schipper zag dat het schip abnormaal schuin in het water lag en belde de hulpdiensten. Het was niet duidelijk hoe de grote hoeveelheid water in het ruim terecht was gekomen. Er was niemand aan boord. Het leegpompen van het ruim werd bemoeilijkt doordat er weinig plaats was in het ruim. De brandweer wist toch te voorkomen dat het schip nog verder slagzij zou maken. Een te hulp geroepen takeldienst haalde de containers van boord. Zo ontstond ruimte om zwaardere pompen in te zetten. Het water uit het ruim was niet verontreinigd. De Vlaamse Waterweg, beheerder van het Albertkanaal, gaf toestemming om het opgepompte water terug in het kanaal te laten lopen. De bedrijven legden de voorgenomen overname afgelopen december voor aan de toezichthouder. Toen verwachtten ze de overeenkomst in maart af te kunnen ronden. Beide bedrijven leveren onder andere scheepsbrandstoffen in meerdere zeehavens in Nederland. Door de overname zou FincoEnergies in de noordelijk gelegen havens vrijwel de enige aanbieder worden. “De overname van Oliehandel Klaas de Boer kan daardoor nadelige gevolgen hebben voor afnemers van gasolie, zoals hogere prijzen of een lagere service”, aldus de ACM. Daarom vindt die instantie dat meer onderzoek nodig is naar de gevolgen van de overname. Sterke marktpositie Naast de havens van Harlingen, Lauwersoog en Eemshaven-Delfzijl zijn FincoEnergies en Oliehandel Klaas de Boer ook in Den Helder en IJmuiden vrijwel de enige bunkerbedrijven. Ze hebben daardoor een zeer sterke marktpositie in deze gebieden, heeft ACM vastgesteld. “Zij leveren in deze havens met name gasolie aan zakelijke afnemers, zoals vissers, sleepdiensten, passagiers-/ veerdiensten en offshore-bedrijven. Een groot deel van deze zakelijke afnemers kan niet zomaar naar een andere haven om gasolie te tanken, vanwege de afstand en de relatief hoge kosten die daarmee gepaard gaan. Deze afnemers zijn voor hun gasolie ‘gebonden’ aan een haven.” De overname behelst alle bedrijfsactiviteiten en schepen van Oliehandel Klaas de Boer. Daarmee kan FincoEnergies zijn belang langs de Nederlandse kust uitbreiden. De acquisitie is een belangrijke stap voor het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Rotterdam heeft. Het heeft een uitgebreid assortiment duurzame biobrandstoffen. Die worden onder andere onder de naam GoodFuels verkocht. Zorgen Uit het marktonderzoek van de autoriteit volgt dat havengebonden afnemers van gasolie in de noordelijke havens – naast FincoEnergies en Oliehandel Klaas de Boer – weinig of geen alternatieven zien. In Den Helder en IJmuiden is de zorg met name dat er voor vissers onvoldoende leveranciers van gasolie overblijven. De overname kan daardoor negatieve gevolgen hebben voor afnemers, denkt de ACM. Bijvoorbeeld prijsverhogingen. Deze voorlopige bevindingen gaat de ACM nader onderzoeken in een tweede fase. Een overname mag niet doorgaan als het samengaan van bedrijven negatieve gevolgen heeft voor de concurrentie en daarmee voor de prijs, kwaliteit of innovatie. En daarmee uiteindelijk ook voor de consument negatief uitpakt. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Onbekend is wanneer het vervolgonderzoek gereed is. De APM-terminal op de Maasvlakte. (archieffoto Tekst & Toebehoren) MAERSK OPENT WAREHOUSE BIJ TERMINAL OP MAASVLAKTE Maersk heeft op zijn APM Maasvlakte II-terminal een crossdock warehouse in gebruik genomen. Daar kunnen importcontainers worden uitgepakt, waarna de lading wordt overgeladen in vrachtwagens. De eerste klant die daarvan gebruik maakt, is Starbucks. Het magazijn heeft een totale oppervlakte van 23.000 m², 120 docks en tussentijdse opslagruimte. Het cross dock bevindt zich direct naast de terminal op Maasvlakte II, waarmee het een directe verbinding op eigen terrein heeft. Een andere rechtstreekse weg leidt naar het vergrote STAR-depot voor lege containers. Het warehouse heeft een volledig douane-entrepot plus een speciale ruimte voor Value Added Services. Voor klanten met temperatuurgevoelige lading is op hetzelfde terrein op Maasvlakte II een groot vrieshuis in aanbouw. Dat zal naar verwachting eind dit jaar in gebruik worden genomen. TREAT YOUR STAINLESS STEEL! FOR NEW BUILDING & SHIPS IN SERVICES SURFACE TREATMENT SERVICES: GRINDING / POLISHING TANKINSPECTION / ADVICE PICKLING / PASSIVATION BOILER CLEANING
22 mei 2024 Maritime Industry 55 Aa
22 mei 2024 Maritime Industry 57 Te
Maritime Industry 22 mei 2024 59 AD
Maritime Industry 22 mei 2024 61 Br
Maritime Industry 22 mei 2024 63 Al
Maritime Industry 22 mei 2024 65 AM
Maritime Industry 22 mei 2024 67 Be
Maritime Industry 22 mei 2024 69 Ma
22 mei 2024 71 Op stap met de manne
22 mei 2024 73 Golfdag Wandelgang w
22 mei 2024 75 Gent bouwt nieuwe ri
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl