Views
7 months ago

2024-11 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Staan
  • Kennis
  • Schip
  • Marine
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Maritime
  • Onze

Reintjes Keerkoppelingen

Reintjes Keerkoppelingen Maritime Industry 32 22 mei 2024 de beste keuze voor uw schip Voor onderhoud en Voor reparatie onderhoud in ons stevendok en reparatie in ons stevendok TO BE EXACT. stand B128 Bezoek ons op MARITIME INDUSTRY bij standnummer F124. TO BE EXACT. ASTO SHIPYARD BESCHIKT OVER EEN EIGEN DOK, MET EEN INWENDIGE AFMETING VAN 15 BIJ 35 METER EN EEN TOTAAL HEFVERMOGEN VAN MAAR LIEFST 450 TON. ASTO SHIPYARD BESCHIKT OVER EEN EIGEN DOK, MET EEN EEN INWENDIGE AFMETING VAN 15 15 BIJ BIJ 35 35 METER EN Boeg of achterschip worden moeiteloos drooggelegd voor reparatie en onderhoud. EEN TOTAAL EN EEN HEFVERMOGEN TOTAAL HEFVERMOGEN VAN MAAR VAN LIEFST 450 TON. 450 TON. Dagelijks worden schroeven gewisseld, roeren geplaatst en schroefasbussen vervangen. Dankzij de mogelijkheid om schepen vlot te kunnen in- en uitdokken, kan er ook direct worden gehandeld Boeg of in achterschip geval van nood. worden Het moeiteloos dok is efficiënt drooggelegd ingericht, voor zodat reparatie de werkzaamheden en onderhoud. in de uitvoering Dagelijks worden optimaal schroeven op elkaar gewisseld, aansluiten. roeren Gezien geplaatst de grote functionaliteit en schroefasbussen van het vervangen. stevendok, Dankzij de mogelijkheid om schepen wordt er vlot structureel te kunnen in in- geïnvesteerd. en uitdokken, kan er ook direct worden gehandeld in geval van nood. Het dok is efficiënt ingericht, zodat de werkzaamheden in de uitvoering optimaal op elkaar aansluiten. Gezien de grote functionaliteit van het stevendok, T 0162 - 513 650 - E info@asto-bv.nl wordt - I er www.asto-bv.nl structureel in geïnvesteerd. f in Luithagen Haven 2, Unit F, 2030 Antwerpen | T +32 3541 9233 | info@reintjes.be www.reintjes.be T 0162 - 513 650 - E info@asto-bv.nl - I www.asto-bv.nl f in L104 Bezoek ons 28-29-30 mei op Maritime Industry Graag tot ziens!

22 mei 2024 Maritime Industry 33 Ecclesia Risk & Benefits Stoppen van pensioenregeling biedt kansen STAND B-122 De pensioenregeling voor Rijn- en Binnenvaart stopt per 1 januari 2025. Dit biedt voor uw onderneming én uw werknemers een mooie kans. In Nederland geldt géén algehele pensioenplicht. Werkgevers in bepaalde branches en bedrijfstakken zijn verplicht pensioen op te bouwen bij een aangewezen pensioenfonds. Werkgevers in de Rijn- en Binnenvaart moeten de pensioenregeling van de werknemers verplicht onderbrengen bij het gelijknamige pensioenfonds. Deze verplichte regeling eindigt per 1 januari 2025, omdat sinds 2020 minder dan de helft van de mensen in de sector georganiseerd is. De pensioenregeling kan echter niet zomaar worden beëindigd, enkel omdat een pensioenfonds ermee stopt. De toezegging van de werkgever aan de werknemers blijft immers van kracht. Wat zijn de mogelijkheden hiermee om te gaan vanaf 1 januari 2025? Het is van belang dat u dit onderwerp tijdig agendeert gezien de complexiteit, om uw werknemers een passend en/of beter alternatief aan te bieden en hen op voorhand juist en volledig te informeren. We benaderen deze ontwikkeling graag vanuit een aantal invalshoeken: juridisch, pragmatisch en oplossingsgericht. Juridisch Een pensioenregeling voorziet vaak in een oplossing in het geval van ouderdom, overlijden of arbeidsongeschiktheid. Ze voorziet in een uitkering in het geval dat de werknemer met pensioen gaat. Mocht een werknemer onverhoopt overlijden, wordt er een uitkering aan de partner en kinderen verstrekt. En in geval van arbeids ongeschiktheid wordt de opbouw van pensioen voortgezet tot de pensioendatum. Pensioen is juridisch gezien een overeenkomst tussen werknemer en werkgever. De werkgever moet een pensioenovereenkomst verplicht onderbrengen bij een pensioenuitvoerder. Net als bij een arbeidsovereenkomst mag de pensioenovereenkomst niet eenzijdig worden gewijzigd. Indien het pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart stopt met de uitvoering van de pensioenregeling, blijft de pensioenovereenkomst tussen de werkgever en werknemer in stand. De pensioenregeling is echter niet meer ondergebracht bij een pensioen uitvoerder en dat is wel verplicht. Je kunt als werkgever dus niet zomaar stoppen met de pensioenregeling. Je zult de pensioenregeling elders moeten onderbrengen of de pensioenovereenkomst met instemming moeten aanpassen. Pragmatisch Eenzelfde pensioenregeling verlengen bij een andere uitvoerder is praktisch onmogelijk. Daarnaast wijzigt het Nederlandse pensioenstelsel, waardoor een vergelijkbare regeling niet meer is toegestaan per 1 januari 2027 (nieuwe Pensioenwet). Dit is het moment om de pensioenregeling om te zetten naar een nieuwe pensioenregeling die volledig voldoet aan de nieuwe wet- en regelgeving. Het voordeel is dat je nu als werkgever zelf keuzes mag maken hoe de regeling eruitziet en waar je hem onderbrengt. Het is ingewikkelde materie en de werknemer mag niet zomaar nadeel ondervinden van deze overstap. Om de kwaliteit van de regeling na te bootsen in een nieuwe pensioenregeling zijn berekeningen en een vergelijking (oude versus nieuwe regeling) nodig. Vergelijkingen tussen de regelingen maar zeker ook tussen verschillende uitvoerders. Het is belangrijk om het ‘te bereiken ouderdomspensioen’ te vergelijken. Misschien nog wel belangrijker is om te kijken hoe hoog de uitkering is voor de nabestaanden in het geval dat de werk nemer vroegtijdig komt te overlijden. Een vergelijking tussen uitvoerders laat zien dat een commerciële verzekeraar veel lagere administratiekosten kan hanteren dan een pensioenfonds. Bpf Rijn- en Binnenvaart rekent 325 euro per jaar per deelnemer (2020), een verzekeraar kan dit voor 75 euro. Dit betekent dat er zomaar 250 euro per jaar aan extra opbouw ouderdoms pensioen gerealiseerd kan worden. Vakbond Nautilus en werkgeversorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland werken momenteel ook aan een oplossing. Te zijner tijd zal informatie volgen over deze oplossing en dient deze ook vergeleken te worden met alternatieven in de markt. Oplossingsgericht Dat er voor maximaal gelijke kosten kwalitatief eenzelfde pensioenregeling kan worden ingericht, is vrijwel zeker. Dit is dan ook een goede eerste optie. In een energieke branche waar een 9-tot-5-mentaliteit niet meer voorkomt, is de balans tussen werk en privé vandaag de dag steeds belangrijker. Flexibele arbeidsvoorwaarden worden momenteel zeer gewaardeerd naast een goede, gedegen en flexibele pensioenregeling. Combineer deze opties van een gedegen (basis)pensioenregeling met individuele voorlichting voor uw werknemers en een vrij inzetbaar budget. Inzicht en overzicht geven de werknemer rust en financiële zekerheid. Beide resulteren in een productievere werknemer. Een heel goede tweede optie wat ons betreft. Een derde optie is de pensioen regeling beëindigen en de werknemer(s) financieel compenseren. Het grootste nadeel hiervan is dat het risico op vroegtijdig overlijden niet is afgedekt en pensioenopbouw in geval van arbeidsongeschiktheid komt te vervallen. Een oplossing is deze risico’s in de privésfeer te verzekeren, de kosten hiervan kunnen echteer hoog zijn en je hebt van doen met medische acceptatie. Hierbij zullen werknemers de discipline moeten hebben om geld, fiscaal voordelig, apart te zetten voor later. Wat ons betreft niet de beste optie van de drie. Ons advies Ons advies voor werkgevers is om in ieder geval zo spoedig mogelijk met een adviseur in gesprek te gaan. Het opzetten van een pensioenregeling kost veel tijd, zeker als de werknemers ook geïnformeerd moeten worden. Bedenk voor dit gesprek goed wat je belangrijk vindt en informeer ook naar de behoefte(s) van uw werknemers. Ecclesia Risk & Benefits biedt een collectieve oplossing Ecclesia heeft inmiddels een collectieve oplossing bedacht, zodat optie één, twee of drie op een juiste, voordelige en persoonlijke manier kunnen worden ingericht. Hiernaast houden wij van uitdagingen en staan we ook open voor andere opties en mogelijkheden. Nieuwsgierig wat wij voor u en uw werknemers kunnen betekenen? Scan deze QR-code met uw camera. Bezoek onze stand B122 tijdens Maritime Industry of neem contact met ons op via binnenvaart@ecclesia.nl. Wij helpen u graag! www.ecclesia.nl/bpf (foto’s Ecclesia)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant