Views
7 months ago

2024-11 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Staan
  • Kennis
  • Schip
  • Marine
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Maritime
  • Onze

16 22 mei

16 22 mei 2024 RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch VERKIEZINGEN 6 JUNI D.V. STEM CHRISTELIJK REM EUROPA Koersvast De SGP staat bekend om haar vaste koers. De partij die woord houdt. Ook als het gaat om de binnenvaart. Beter één schip op het water dan honderd vrachtwagens op de weg. Dat is duurzaam en veilig. Afstemming op Europees niveau is hierbij essentieel. Een van de prioriteiten van de SGP is de Brusselse bureaucratie af te remmen en ruimte te geven aan ondernemerschap.De EU moet wat de SGP betreft meer inzetten op vervoer over water en spoor. De binnenvaart kan duurzamer zonder de sector op kosten te jagen. Bert-Jan in actie zien? Ga naar sgp.nl/verkiezingen voor video’s over het optreden van Bert-Jan en maak kennis met ons verkiezingsprogramma. Bert-Jan Ruissen staat ervoor. Vrijmoedig en beslist. "Concreet: Er moet meer geïnvesteerd worden in betere ligplaatsvoorzieningen en meer steun voor schonere motoren. Behoud van kleine binnenvaartschepen. Eerlijke verdeling van kosten van verduurzaming tussen binnenvaartvervoerders en verladers. Beschikbaarheid van voldoende ontgassingsinstallaties. Kies koersvast en betrouwbaar. Stem op 6 juni SGP. sgp.nl/verkiezingen

22 mei 2024 17 Jan van Seumeren zoekt liefhebber voor overname botterjacht Fides Liefde voor klassieke schepen als rode draad Jan van Seumeren praat bevlogen als hij het heeft over het redden van oude, mooie schepen. Veel maritiem erfgoed is dankzij hem behouden gebleven. Maar door zijn leeftijd moet hij nu afscheid nemen van zijn botterjacht Fides. DOOR EVERT BRUINEKOOL Hij ziet de Fides het liefst in Zeeland terechtkomen, de geboorteprovincie van het schip. “Het is het statenjacht van Zeeland”, stelt hij. Van Seumeren werd wereldberoemd door samen met zijn broer Frans De Russische kernonderzeeër Koersk te bergen. “De renovatie van de Fides is dommigheid en veel liefde. Het is eigenlijk gewoon een museumstuk.” Klippers Jan van Seumeren heeft heel wat schepen gered. Een Piipster skûtsje, de Jonge Jasper, gevonden bij een baggeraar als een werkscheepje voor de boten, werd eerst een grote plantenbak. Klippers, zoals de Oostvogel en niet te vergeten de Silver Spray, een oude loodsschoener die volledig gerestaureerd is. 30 ton kwartiers gezaagd Duits eiken in met een teakhouten dek. Gerestaureerd door Rinse Wiegersma, onder regie van Ivor Klink. Kosten noch moeite zijn gespaard om alles tot in perfectie uit te voeren. Historie De Fides werd in 1939 als botterjacht gebouwd door Melis Duivendijk op Tholen voor Willem Hoek van het bedrijf Hoek Loos, de Schiedamse leverancier van gas en zuurstof. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het schip bij de bouwer Duivendijk verstopt om het te beschermen tegen invordering door de Duitsers. Na de oorlog, vanaf 1946, heeft de familie Hoek jarenlang met het schip over de Zeeuwse wateren gevaren. Het klapstuk is het botterjacht Fides, in 1939 gebouwd bij scheepswerf Duivendijk in Tholen. De rode draad in zijn leven is de liefde voor klassieke schepen. De Fides werd door Van Seumeren met zijn bedrijf Mammoet uit Frankrijk weggehaald als wrak. Enkel krommers en de kielbalk konden nog gebruikt worden voor het herstel van het in zeer slechte staat verkerende schip. Er ging Jan van Seumeren: “De renovatie van de Fides is dommigheid en veel liefde. Het is eigenlijk gewoon een museumstuk.” (foto E.J. Bruinekool fotografie) Het lichaam werkt tegen om de fok vast te zetten op het voorschip In 1953 kocht een Frans echtpaar het schip en verdween het naar Bordeaux. Uiteindelijk is de Fides gestald in het toenmalige watersportmuseum in Bordeaux. Na sluiting van het museum raakte het vaartuig ernstig in verval. In 2009 werd Jan van Seumeren eigenaar. Hij was verliefd op de lijnen, ook al was het schip op dat moment niet om aan te zien. Authentieke uitstraling Inmiddels merkt hij, hoewel het schip volledig met lieren en zelfs met een automatisch strijkbare mast te bedienen is, dat het zwaar valt met zo’n schip op latere leeftijd te zeilen. Hij is inmiddels 73 jaar. “Het lichaam werkt gewoon tegen om bijvoorbeeld de fok vast te zetten op het voorschip.” De mast is bovendeks draaiend en zeer snel en moeiteloos strijkbaar met een elektrische lier op de mastvoet. Met de lier wordt tevens het grootzeil gehesen. De Fides is een snelle en gemakkelijke zeiler, voorzien van selftailing lieren voor de schoten. De kuip is zelflozend en de banken zijn comfortabel. Op de motor varend kan overal gemakkelijk worden aangelegd, mede dankzij de boegschroef. Al met al is het dus een klassiek schip met alle moderne gemakken in het schip weggewerkt en dan toch de volledige authentieke uitstraling behoudend. De Fides is een snelle en gemakkelijke zeiler. (foto Ries Plevier) Luxe In de kajuit met stahoogte is de kombuis met doorgeefluik naar de kuip, een toilet, douche en een comfortabele hoekbank met tv die weggeklapt kan worden in een kast. Je moet even bukken onder het zwaar uitgevoerde zeilwerk naar het vooronder, dat heel ruim is gehouden. Centraal staat daar een ruim tweepersoonsbed, met uitzicht op nog een tv-scherm. Met rondom zicht op de zware blank met gelakte spanten. Luxe en comfort in een 12,75 meter lang en 4 meter breed schip. Met een traan zoekt Van Seumeren nu een koper. Het moet iemand zijn met liefde voor het schip. De Fides is bij de SSRP in het stamboek ingeschreven. Het bijzondere erfgoed is te koop voor circa 295.000 euro. Van Seumeren bezit nog de Jan Julius, waarmee hij regelmatig varend op de omliggende plassen te zien is. Het boothuis in Heeg zal – als het niet wordt meeverkocht met de Fides – onderdak gaan bieden aan een eenvoudiger te varen schip. Want afscheid nemen van het water doet Jan niet.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant