Views
7 months ago

2024-11 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Staan
  • Kennis
  • Schip
  • Marine
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Maritime
  • Onze

10 22 mei

10 22 mei 2024 WRM is op zoek naar SCHIPPERS m/v WRM (Water Recreatie Maatschappij) is gevestigd in Amsterdam. Wij zijn gespecialiseerd in de exploitatie van motorpassagiersschepen met hotelaccommodatie. Via onze partner Cycletours Holidays worden onze 5 schepen ingezet voor fietsvaarreizen op verschillende routes waarbij op unieke wijze fi etsen en varen worden gecombineerd tot een indrukwekkende fiets-vaarvakantie. Wij zijn op zoek naar gastvrije, collegiale en organisatorisch sterke schippers voor onze fiets-vaarvakanties voor buitenlandse toeristen door Nederland, België en Duitsland. Gepensioneerde schippers zijn ook welkom. Als schipper ben je verantwoordelijk voor het gehele technische gedeelte als ook voor de navigatie en de veiligheid aan boord. Je houdt van afwisseling en zet net dat extra stapje, zodat onze deelnemers zich altijd veilig en comfortabel voelen aan boord Dit ben jij: - Een ervaren en enthousiaste schipper die samen met zijn/haar bemanning ervoor zorg draagt dat alle gasten aan boord het ultieme vakantiegevoel beleven. - Je vindt het prettig om de rol als gastheer/gastvrouw uit te stralen en je hebt dan ook regelmatig contact met de gasten aan boord. - Je bent collegiaal en je assisteert je collega’s dan ook graag. - Je vindt een goede uitstraling van het schip belangrijk en je voelt je dan ook verantwoordelijk voor klein onderhoud, schoonmaak en veiligheid. - Beschikbaar op korte termijn t/m medio oktober. Verder heb je: - Groot Vaarbewijs (GVB) - Deskundige passagiersvaart kwalifi catie (DPV) of bereid deze te halen. Wat bieden wij: - Leuke werksfeer, fl exibele werkweken, goede beloning, overzichtelijke vaaruren (niet ’s nachts), heerlijke maaltijden. Voor meer informatie over onze schepen en de fietsvaarreizen zie www.wrm-groep.nl en www.cycletours.com. Bij interesse bel of mail met: Ingrid Witmer 020-5218484 HRM@wrm-groep.nl De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

22 mei 2024 11 Duitse binnenvaart vreest voor kaalslag door bezuinigingen Er dreigt kaalslag in de Duitse binnenvaart nu de overheid de subsidies voor vlootmodernisering en onderwijs wil korten en nog steeds veel te weinig investeert in de vaarwegen. DOOR SARAH DE PRETER Binnenvaartvertegenwoordigers hebben hierover aan de bel getrokken tijdens een hoorzitting van de verkeerscommissie in het Duitse parlement. Tijdens de hoorzitting werd een motie behandeld van CDU en CSU, die in de Bondsdag één fractie vormen (Union). Ze willen dat de regerende stoplichtcoalitie (SPD, Groenen en FDP) maatregelen neemt om de binnenvaart te versterken en haar aandeel in de modal split aanzienlijk te vergroten. Er moet onder andere meer geïnvesteerd worden in binnenhavens en de verdieping van de Middenrijn moet meer prioriteit krijgen. Verouderd Belangenbehartigers uit de binnenvaart zijn het grotendeels eens met de inhoud van de motie. De binnenvaart kan een belangrijke rol spelen in de energietransitie, op voorwaarde dat er weer meer in de vaarwegen wordt geïnvesteerd. De sector loopt al jaren aan tegen zwaar verouderde infrastructuur. Sluizen zijn te klein, bruggen te laag en vaarwegen niet diep genoeg. Met het huidige budget lukt het volgens BDBdirecteur Jens Schwanen niet eens meer om verdere aftakeling van de infrastructuur tegen te houden. Het dilemma is dat de overheid er niet in slaagt om voldoende personeel voor de vaarwegbeheerder aan te trekken en voldoende middelen uit te trekken voor de snelle realisatie van enkele grote binnenvaartprojecten. Jaarlijks zou de overheid 2,5 miljard in de vaarwegen moeten investeren. Alleen al voor vervanging van bestaande infrastructuur is 900 miljoen per jaar nodig. Daarnaast moet het volgens waterbouwkundig experts eenvoudiger worden om de infrastructuur uit te breiden en te vernieuwen. Doordat de regelgeving voortdurend wordt aangepast en uitgebreid, lopen projecten vertraging op. Ook zou de vaarwegbeheerder projecten vaak veel te complex opzetten waardoor alleen al de onderzoeksfase te lang duurt. Naast de infrastructurele problemen hangen de sector nu ook bezuinigingen op subsidies boven het hoofd. De overheid liet weten minder in vlootverduurzaming te willen investeren. Hiervoor is nu nog 50 miljoen euro per jaar beschikbaar, maar in 2025 zal het nog maar 40 miljoen euro zijn. In 2026 gaat er nogmaals 10 miljoen euro af en in 2028 zal het subsidiebedrag nog maar 8 miljoen euro bedragen. De brancheorganisaties BDB, VSM en VBW hebben al schriftelijk hun ongenoegen geuit en spreken van kaalslag. “Daarmee dreigt de ingezette transitie naar meer duurzame schepen die ook bij laagwater kunnen varen tot stilstand te komen”, waarschuwde Schwanen tijdens de hoorzitting. Ook in opleidingen wil de landelijke overheid minder gaan investeren. Het subsidiebedrag wordt vanaf 2025 teruggebracht van 6,8 miljoen euro naar 4,4 miljoen per jaar. De BDB noemt ook dit contraproductief, gezien het oplopende tekort aan personeel in de binnenvaart. Dringt niet door Het lijkt niet tot de politiek te willen doordringen dat de industrie en economie afhankelijk zijn van een goed functionerende binnenvaart. De BDB staat achter de oproep van de Union om binnenvaart als een ‘nationale opgave’ te beschouwen en stelt voor een gezamenlijke imagocampagne op touw te zetten. Volgens Schwanen is het ook tijd voor een herziening van het Masterplan Binnenvaart uit 2019. In de volgende versie zouden veel eisen uit de motie van de Union kunnen staan. “Wij willen er als sector in kunnen geloven dat we door de politiek gezien worden als een belangrijke speler in de energietransitie. Om die rol te kunnen vervullen, zijn betere randvoorwaarden nodig.” NOORD-HOLLAND: 1 MILJOEN EURO VOOR WATERRECREATIE Provincie Noord-Holland stelt in 2024 ruim 1 miljoen euro subsidie beschikbaar voor allerlei soorten initiatieven rondom waterrecreatie. De projecten die in aanmerking komen, zijn divers: van schoonmaakacties op zwemplekken tot het aanleggen van een kanopassage of het verduurzamen van de pleziervaart. “Als je aan Noord-Holland denkt, denk je aan water. Met zoveel sloten en plassen is waterrecreatie onlosmakelijk verbonden met de identiteit van Noord-Holland. Als provincie koesteren we dat en ondersteunen wij initiatieven die daar een bijdrage aan leveren’, aldus gedeputeerde Esther Rommel (recreatie en toerisme). Afgelopen jaren heeft de provincie diverse initiatieven op en langs het water financieel gesteund, zoals rolstoeltoegankelijke steigers, laadpalen voor elektrische bootjes, het opleiden van vrijwilligers tot sluisbedienaren en het verbinden van vaarwegen zodat recreanten lange tochten kunnen maken. Organisaties en overheden kunnen bij de provincie subsidie aanvragen. Er zijn meerdere regelingen met hun eigen aanvraagperiode en voorwaarden. (foto ADS van Stigt) MASSON-TANDWIELKAST VOOR ELEKTRISCHE VOORTSTUWING KRAANSCHIP CHRISTIAAN-P In opdracht van Instalho Scheepsbouw heeft ADS van STIGT een nieuwe Masson W4400 NC tandwielkast geleverd en in bedrijf gesteld op de Christiaan-P. Het kraanschip is eigendom van Paans Van Oord en door Instalho omgebouwd naar volledig elektrische voortstuwing. De MM W4400 NC is specifiek ontwikkeld voor elektrische voortstuwingslijnen. Naast de reductie van het toerental zorgt het geïntegreerde stuwdruklager ervoor dat klanten voor standaard elektromotoren kunnen kiezen. Voor de Christiaan-P heeft deze tandwielkast een reductie van 3,026:1 en een maximaal vermogen van 1.110 kW bij 2.100 omw/min. Daardoor was een kleiner formaat elektromotor mogelijk. De succesvolle proefvaart is inmiddels achter de rug en de Christiaan-P is weer in bedrijf. ADS van STIGT, onderdeel van de Stokvis Group, levert naast keerkoppelingen en tandwielkasten ook planetaire tandwielkasten, pompverdeelkasten, elektronische bedieningssystemen en sensoren aan binnenvaart, zeevaart, bagger, offshore, marine en luxe jachtbouw. ADVERTENTIE Kleurrijk gekrioel in Zwartsluis (foto Simon Marrink) Tijdens het Hemelvaartsweekend zorgden de zonovergoten Nationale Sleepbootdagen voor een kleurrijk gekrioel op het water. Drie dagen lang was het druk in Zwartsluis. Met 200 historische vaartuigen, vele tienduizenden bezoekers, heerlijk weer en een opperbeste stemming beleefde het dorp een perfecte 16e editie, dertig jaar na de allereerste. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant