8 7 mei 2024 Heb je ook interesse in een professionele, veilige en gezellige werkomgeving? Neem dan contact op met: Robert van Ee via: Email: R.vanee@stolt.com Telefoon: +41 79 949 75 88 Heb je ook interesse in een professionele, veilige en gezellige werkomgeving? Neem Neem dan dan contact contact op op met: met: Robert Robert van van Ee Ee via: via: Email: Email: R.vanee@stolt.com R.vanee@stolt.com Telefoon: Telefoon: +41 +41 79 79 949 949 75 75 88 88 QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL
7 mei 2024 9 Havens Mittellandkanaal bundelen krachten De firma Stork liet onlangs een reachstacker vanuit Oldenburg over water naar de haven van Hille brengen. (foto Stork) De havens en gemeenten aan het Mittellandkanaal bundelen hun krachten. Dat werd duidelijk op hun eerste gezamenlijke bijeenkomst, die ze onder de naam Hafenband am Mittellandkanaal organiseerden, samen met het WSA Mittel landkanal/ElbeSeitenkanal. Aan het evenement namen vertegenwoordigers van havenbedrijven, rederijen en overslagbedrijven deel. In een dip De overslagcijfers van de haven Minden laten zien dat het containervervoer over de Duitse vaarwegen nog steeds in een dip zit. De containeroverslag in de RegioPort Minden en de spooroverslag op de containertermi nal in de Industriehaven II in Minden lag vorig jaar zo’n 30 procent onder het resultaat van 2022. Sinds de herziening van de Duitse richtlijn voor gecombineerd vervoer kan op de terminals in Minden ook lading worden overgeslagen die niet multimodaal wordt vervoerd. Dat heeft potentie. Er is bijvoorbeeld al projectlading overgeslagen. Het havenbedrijf Minden en Regio Port OWL werken samen aan strategieën om de overslag weer te laten groeien. Die zijn onder meer gericht op marketing. De containerafhandeling in de regio kwakkelt als gevolg van de wereldwijde crises van de laatste jaren en is sterk afhankelijk van de containeroverslag in de Noord-Duitse zeehavens. Het vervoer van goederen over zee en door de lucht is geraakt door de huidige geopolitieke onzekerheden en de conjuncturele neergang. Mede door de lage prijzen in het wegvervoer vindt momenteel zelfs een omgekeerde modal shift plaats: containers gaan weer via de weg in plaats van via de vaarwegen en het spoor. Draaischijf Binnen Hafenband am Mittellandkanal werken de havens van Minden, Wittlager Land, Bückeburg-Berenbusch samen met de stad Espelkamp, Wirtschafts-Betriebs-Gesellschaft Hille en de Raiffeisen Ostwestfalen-Lippe AG (ROWL AG). Ze brengen bedrijven met elkaar in contact en ondersteunen die bij het opzetten van efficiënte vervoersketens. Naast containeroverslag is ook graanoverslag belangrijk in de regio. De haven Lübbecke is vorig jaar geïntegreerd in ROWL AG en zal voor deze organisatie in de toekomst een belangrijke draaischijf worden in de handel in agrarische producten. Dat betekent dat er op termijn meer mest, graan en andere bulkgoederen in en uit binnenschepen geladen zullen worden. Er zijn ook plannen om de opslagcapaciteit voor deze goederen in Lübbecke verder uit te breiden. In de haven Espelkamp, vlakbij Lübbecke, heeft de agrarische handelsonderneming BAT Agrag vorig jaar 63.044 ton agrarische producten overgeslagen. Dat was 13,5 procent meer dan in 2022. In Berenbusch (Bückeburg) worden via de binnenvaart vooral graan, meststoffen, grind, houtsnippers en stookolie aan- en afgevoerd. In september 2023 zijn er echter ook drie zware onderdelen voor een windturbine overgeslagen. Die gingen van een schip over op een dieplader. THERESA KLEIN VERSTERKT BÖB EN VBW Theresa Klein is op 1 mei op het gezamenlijke kantoor van BÖB en VBW begonnen als beleidsmedewerker voor economie, technologie en innovatie. Ze vertegenwoordigt de BÖB ook in het internationale RAIN-project. Klein is afkomstig van RheinCargo, waar ze bij de commercie betrokken was en als intern contactpersoon. Daarvóór werkte ze als projectmanager voor het ShortSeaShipping Inland Waterway Promotion Centre (SPC). Klein was in vrijwillige functies al actief voor de BÖB. Zo ondersteunde ze de belangenvereniging voor Duitse binnenhavens bij de ontwikkeling van de Nationale Havenstrategie. De benoeming past in de versterking van de gezamenlijke kantoororganisatie van BÖB en VBW. Begin 2024 kreeg Magnus Bünning extra verantwoordelijkheid als teamleider en beleidscoördinator. Sinds december 2023 is Hans-Martin Müller, voorheen afdelingshoofd voor de havensector bij het verkeersministerie van Noordrijn-Westfalen, parttime actief als juridisch adviseur. Baran Canli begon half april als projectassistent voor het RAIN-project. Theresa Klein. (foto BÖB) AANVARING BIJ OBERWESEL Op woensdag 24 april heeft rond 22.00 uur op de Rijn een aanvaring plaatsgevonden bij Oberwesel. Dat meldt de politie van Rijnland-Palts. Ter hoogte van Tauber Werth kwamen een met 2.100 ton diesel geladen en stroomopwaarts varende tanker en een lees afvarende tanker met elkaar in aanvaring. Vervolgens voer het te dal varende schip met zijn boeg tegen de linkeroever. Beide schepen liepen louter materiële schade op. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor en er is geen lading in het water terechtgekomen Na overleg met de riviermeester van het WSA mochten beide schepen na inspectie en het nodige papierwerk hun reis voortzetten. De toedracht van het ongeluk wordt nog nader onderzocht. Niet handig om toeristen te weren die hun eigen bed meenemen Amsterdam worstelt met een vervelend probleem: de stad trekt te veel toeristen aan en daarmee overlast. De gemeente wil voortaan maximaal 20 miljoen bezoekers per jaar toelaten. Bij het bereiken van meer dan 18 miljoen bezoekers in de hoofdstad heeft het stadsbestuur aangekondigd in te grijpen om verdere groei te voorkomen. Onderdeel daarvan is het voorstel om het aantal toegestane riviercruises terug te brengen naar 1.150 per jaar in 2028, Dat zou een halvering betekenen. Koninklijke Binnenvaart Nederland begrijpt dat het toerisme beteugeld moet worden, vindt het heel jammer dat de sector niet betrokken is en zet vraagtekens bij de effectiviteit van de mogelijke maatregelen. Over het algemeen is de riviercruisevaart namelijk een weinig overlast veroorzakende vorm van toerisme. De maatregel zal amper helpen om het aantal overnachtingen in te krimpen. Het aandeel van de sector is namelijk maar 2 procent van het totaal aantal overnachtingen in Amsterdam. Door de helft van de schepen te weigeren, zou dit met 1 procent worden teruggedrongen, waar het effect op de sector heel groot is, namelijk 50 procent. Als toeristen geweerd zouden moeten worden, is het niet handig om te beginnen bij de toeristen die hun eigen bed meenemen. Daarnaast is er een grote kans dat de riviercruiseschepen gaan aanleggen in omringende havens en de gasten alsnog met bussen naar de hoofdstad gaan. Amsterdam hoort nu eenmaal bij een bezoek aan Nederland en zelfs bij een Europees bezoek. Het effect op het overtoerisme zal dus minimaal zijn. Daarvoor moet toch gekeken worden naar de wortel van het probleem en daar zal men niet deze cruisetoeristen vinden. Het voorstel wordt nog besproken en het is zeker nog geen gedane zaak… KBN zal alles op alles zetten zodat de sector niet disproportioneel wordt geraakt. Afgemeerde riviercruiseschepen in Amsterdam. (foto Tekst & Toebehoren) Op koers Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl