6 7 mei 2024 Laatste kans: aanmelden voor De Wandelgang Golfdag Er is nog een beperkt aantal plaatsen voor de golfdag van De Wandelgang. Op donderdag 16 mei neemt een deel van de leden het in een sportieve sfeer tegen elkaar op. Anderen maken spelenderwijs kennis met de uitdagende balsport. Daarna sluiten ook anderen aan voor het walking dinner en de gezellige netwerkborrel. Op de nieuwjaarsreceptie dit jaar kondigde het bestuur van De Wandelgang aan minder bijeenkomsten per jaar, maar bijzondere evenementen te organiseren. De Wandelgang Golfdag, in samenwerking met het Rotterdamse Golfcenter Seve en de Binnenvaartkrant, is het eerste uitvloeisel daarvan. “We hebben na corona gezien dat het niet gaat om de kwantiteit maar om de kwaliteit van de bijeenkomsten”, legt Martine Brussé namens het voltallige bestuur uit. “We willen graag iets meer betekenen voor het netwerk dan alleen de bijeenkomsten zoals we die al jaren kennen.” “Ook zien we graag verjonging van onze leden, want de nieuwe garde staat voor de deur. Zij hebben een andere kijk op netwerken. Dus om hen meer te betrekken bij het netwerk, willen we ze graag andere evenementen aanbieden.” Ondertussen is er ook een nieuwe website. Sinds begin van het jaar is er een nieuw creatief bestuurslid; bij Andre Sijbrands, bekend van Maritime Filming Group, is dit onderdeel in goede handen. “We zijn erg blij met zijn gedrevenheid om zeker ook de jongere garde meer uit te nodigen voor onze evenementen!” De keuze voor een golfdag werd geïnspireerd door de golflessen die de Binnenvaartkrant sinds eind 2023 organiseert. Eveneens op Golfcenter Seve. “We horen veel mensen daar enthousiast over praten. Veel leden van De Wandelgang golfen al of hebben een handicap. Het lijkt ons mooi om de Golfdag als jaarlijks evenement toe te voegen aan de agenda.” Over de verwachtingen is het bestuur duidelijk: “We hopen op mooi weer! Dat zou heel top zijn. Maar daarnaast rekenen we op een gezellige middag en avond, met veel bekenden. We beginnen sportief en sluiten feestelijk af met een walking dinner en daarna vieren we nog een klein feestje met een dj aan het eind.” Het bestuur ontving enthousiaste reacties en de aanmeldingen stromen binnen. “Ook mensen uit de binnenvaart die nog geen lid zijn van De Wandelgang, zijn van harte welkom. Op de Golfdag kunnen ze mooi kennismaken met ons netwerk!” Net als iedereen moeten zij zich wel vooraf aanmelden. Het aantal deelnemers is namelijk beperkt: er kunnen zestig mensen (in het bezit van een golfhandicap) meedoen aan de 9-holes wedstrijd. Nog eens veertig deelnemers kunnen via de speels opgezette clinics kennismaken met de sport. Na het sportieve deel is er vanaf 17.00 uur nog ruimte voor vijftig extra gasten. (foto Tekst & Toebehoren) Aanmelden kan met een e-mailbericht naar carin@binnenvaartkrant.nl. Wees snel want inschrijving gebeurt op volgorde van binnenkomst en vol is vol. WERFT AAN VOOR SLEEPHOPPERZUIGER “NICOLE” SCHIPPER werkgebied Vlaanderen - PC comité bouw Functieomschrijving • Veilig laden, vervoeren en lossen van de lading met daarbij alle voorkomende nautische handelingen • Aansturen van stuurman en/of matroos • Afhandelen van administratie en documentatie Profi el • Vaarbewijs en rijbewijs B • Certifi caat van radiotelefonist van een scheepsstation. • Min. 2 jaar ervaring (ervaring op beunschepen is een pluspunt) • Je bent stipt. • Je werkt zelfstandig en nauwgezet. Interesse Tel. 052/39 99 79 | mail: waterbouw@debrandt.be De Brandt - Sint-Ursmarusstraat 23 - 9200 Baasrode Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. DE BRANDT NV BOUW- EN WATERBOUWWERKEN KRAANVERHUUR ww w.debrandt.be • Een aantrekkelijke verloning • Een aangename werksfeer • Werken met ervaren collega’s BEKIJK ONZE ANDERE VACATURES OP WWW.DEBRANDT.BE/JOBS Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Aanbod Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: Kapiteins Stuurlieden Matrozen Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl
7 mei 2024 7 KSCC Nijmegen wordt ‘kenniscentrum’ “Ik ben iemand van de dag. Eind van deze maand word ik 83. We zijn al heel lang op zoek naar mijn opvolger. Maar helaas is deze nog niet gevonden.” Aalmoezenier Bernhard van Welzenes maakt zich een beetje zorgen om de toekomst van het KSCC in Nijmegen. Zelfs jonge priesters uit Zuid-Afrika en India werden benaderd. Maar er zaten volgens hem geen geschikte kandidaten tussen. “Een jaar geleden dacht ik: dit is niet toekomstgericht. Te veel hangt van mijn persoon af.” Opvolger ‘De Aal’ peinsde mettertijd heel wat af om een oplossing te vinden. Die bedacht hij: de Jos Vranken, het schip waarop het katholieke schipperscentrum is gehuisvest, moest omgebouwd worden tot een kenniscentrum. Onder de vleugels van het Katholiek Sociaal Cultureel Centrum. Dat zich, samen met het Rooms-katholieke Schipperspastoraat, blijvend in moet kunnen zetten voor de varende gezinnen. Ook dat is de toekomst. Met een netwerk dat zich door geheel Europa uitstrekt. Maar het probleem van een priester-opvolger blijft. “Wordt er uiteindelijk geen vervanger voor mij gevonden, dan stellen we een directeur aan. Dan gaat de boel tenminste wel door.” Niet alleen moest er een kenniscentrum komen, maar ook een museum. Dat draait inmiddels op volle toeren. Op termijn zal er ook een vaarsimulator worden geïnstalleerd. Als modern hart van een nostalgisch ogende Waalhaven. Rond de Jos Vranken ligt inmiddels menig historisch vaartuig als woonschip afgemeerd. Met de aanleg van een fietsroute moeten toeristen en dagjesmensen dit fraai stukje nautisch Nijmegen kunnen vinden. Kortom: deze natte geschiedenis is in de woorden van de aalmoezenier “uit het lage water gehaald en naar de samenleving gebracht”. En dat onder de aandacht brengen lijkt goed te gaan lukken. Hij vertelt: “Meer plannen daarvoor heb ik besproken met een leuk werkgroepje. Breed georiënteerde plannen die op drie poten staan: onderwijs, technische ontwikkelingen en de brandstoftransitie in de binnenvaart.” Wil je werken bij een timmerbedrijf, wil je aan de slag op een werf? Of een loopbaan bij Rijkswaterstaat? Alles watergebonden bedrijvigheid en beroepen. Met het kenniscentrum als kweekvijver. Die volgens de aalmoezenier van buiten gevuld moet worden; lees: voor nieuwe aanwas moet zorgen. Want het aantal jongeren dat in de binnenvaart een toekomst ziet, neemt af. Financiering Van Welzenes: “We hebben brieven gestuurd naar scholen in de omgeving. Om jongeren te prikkelen en geïnteresseerd te krijgen voor het werken op en rond het water.” Daarvoor is op de eerste verdieping van de Jos Vranken een informatie-eiland in wording. Met uiteindelijk een interactieve tafel vol documentatie en voorlichting. Inclusief bibliotheek. Want de kennis die tegenwoordig van aspirantvarensmensen gevraagd wordt, is enorm. Aalmoezenier en aanjager Bernhard van Welzenes: “Het KSCC is nu structureel in ontwikkeling. We zitten vol ideeën voor de toekomst.” (foto Manon Bruininga) Om al deze voornemens serieus en professioneel vorm te kunnen geven, is eigenlijk een goede en structurele financiering nodig. Van Welzenes: “Wij worden niet dik gesubsidieerd door de overheid. Dus ik moet het geld uit alle windrichtingen vandaan zien te halen.” Vol ideeën “Het KSCC is nu structureel in ontwikkeling. Met de broodnodige hulp van een aantal enthousiaste vrijwilligers. Het stuurgroepje dat wij hebben, is geweldig. Ik ben heel blij met deze mensen. We zitten vol ideeën voor de toekomst. Gelukkig maar. Want de binnenscheepvaart heeft weinig ambassadeurs van zichzelf.” Het kenniscentrum kan als vlaggenschip gaan fungeren om aandacht te vragen voor de aanwas van nieuwe generaties. Van Welzenes gelooft er heilig in de wereld die binnenvaart heet zo toegankelijk te kunnen maken voor de buitenwacht. “Dat informatie-eiland, dat gaat gebeuren. De weg is vooruit.” Nu die opvolger nog... Vrachttarieven in ARA-gebied dalen verder De olieprijzen hebben afgelopen week een scherpe daling ingezet. De wereldwijde daling werd voornamelijk veroorzaakt door tegenvallende economische data uit de Verenigde Staten en het besluit van de Amerikaanse bank om de huidige rentestand voorlopig te blijven handhaven. Een verminderde economische groei in de VS, een van de grootste olieproducenten en verbruikers ter wereld, heeft een aanzienlijke invloed op de wereldwijde prijzen. Dit werd vorige week duidelijk toen de wereldwijde prijzen hun grootste wekelijkse daling van de afgelopen drie maanden boekten. Brent crude liet een verlies van meer dan 7 procent op weekbasis zien en sloot de week af op ,96 per vat. WTI (West Texas Intermediate) boekte een verlies van 6,8 procent op weekbasis en sloot de week af op ,11 per vat. De geopolitieke spanningen die eerder opwaartse druk op de wereld wijde prijzen brachten, lijken te zijn verminderd nu gesprekken over een mogelijk staakt het vuren plaatsvinden. Het aantal actieve olie- en gasboorinstallaties in de Verenigde staten liet afgelopen week een scherpe daling zien. Dit daalde naar een totaal van 605 (-8). Dat is de grootste wekelijkse daling sinds september 2023. ARA De vrachttarieven in het ARAgebied hebben afgelopen week hun opwaartse daling verder doorgezet. De gelimiteerde vraag naar olie en transport heeft geleid tot een toename van vrije scheepscapaciteit in de markt. Marktspelers zijn competitievere prijzen gaan aanbieden om de vaarschema’s van hun schepen op te vullen. Steeds meer ondervinden ze moeite met het vullen van hun vaarschema’s, waardoor het aantal schepen gestaag toeneemt dat prompt stil ligt of gaten in hun vaarschema’s hebben. Maandag 6 mei is een officiële bankholiday in het Verenigd Koninkrijk, waardoor deze week een kortere werkweek zal zijn. Op vrijdag 10 mei verloopt de ICEgasolie-expiratie van deze maand. Als het volume hoog genoeg is, kan die de markt enige ondersteuning bieden. Rijn Vrachttarieven op de Rijn zijn op weekbasis vrijwel gelijk gebleven. De markt lijkt een balans te hebben gevonden tussen de beperkte vraag naar transport en olie en de vrije scheepscapaciteit in het vaargebied. De vrachttarieven hangen al enige tijd rond hetzelfde niveau door de eerder omschreven factoren. Hierdoor focussen de meeste marktspelers zich op hun contractuele verplichtingen en is het aantal schepen in het gebied dat op timecharter vaart toegenomen. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge (www.spotbarge.com), specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven range: 1.500-8.000 ton prijs: euro per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk €2,79 €2,55 €3,25 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €3,76 €3,55 €4,15 Antwerpen-Amsterdam €4,71 €4,55 €5,00 Vlissingen-Antwerpen €4,57 €4,20 €5,05 Vlissingen-Rotterdam €5,00 €4,70 €5,15 Vlissingen-Amsterdam €5,55 €5,00 €5,80 Gent-Vlissingen €4,40 €4,00 €4,60 Gent-Antwerpen €4,77 €4,50 €4,90 Gent-Rotterdam €5,26 €5,15 €5,50 Gent-Amsterdam €5,85 €5,75 €5,90 range: 0-3.000 ton prijs per euro/1.000 ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde Gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg €8,00 €7,50 €8,50 Dortmund €12,00 €12,00 - Keulen €10,00 €9,50 €10,50 Koblenz €11,00 €11,00 - Frankfurt €13,61 €13,61 - Mannheim €13,61 €13,11 €14,11 Karlsruhe €14,45 €13,95 €14,95 Straatsburg €15,20 €14,70 €15,70 Bazel EUR €15,78 €15,28 €16,28 Bazel CHF €15,43 €14,93 €15,93 In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl