Views
7 months ago

2024-10

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Amsterdam
  • Rotterdam
  • Onze
  • Varen
  • Samen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen

28 7 mei

28 7 mei 2024 Wij wensen het mps THE GENTLEMAN een behouden vaart! Foto: Maritime Filming Group

7 mei 2024 29 Van Loon Cruises is geen droom meer, maar werkelijkheid Vervolg van pagina 27 de tankvaart, maar die compleet onbekend is met de riviercruisebranche. Het powermanagement aan boord van een cruiseschip is heel anders dan aan boord van een tanker en ook technisch gezien is er een wereld van verschil.” “Het was voor ons dan ook een bijzondere uitdaging”, blikt Wout terug. “De familie Van Loon was echter continu betrokken, waardoor de lijnen erg kort waren. Complimenten hoe deze familie dit met elkaar heeft aangepakt. Tijdens het traject werden nieuwe ideeën geopperd en getekend; het leverde veel extra werk op, maar alle aanpassingen maakten The Gentleman alleen maar fraaier. Het is echt een prachtig en stil schip geworden. Innovatief aan boord is onder meer de Retina vaar- en manoeuvreerpiloot, waarin de Blackbox Pro en de trackpilot van Shipping Technology zijn geïntegreerd.” Degene die geen dag van de afbouw heeft gemist en echt de ‘kar heeft getrokken’, is voorman Ron van Wezel, al achttien jaar actief op de werf van TeamCo. “Ik ben betrokken geweest bij de afbouw van zo’n twintig binnenvaartschepen. The Gentleman is absoluut een van de mooiste cruiseschepen waaraan ik heb mogen meewerken. De sfeer op onze werf is altijd al zeer prettig en de betrokkenheid van de familie Van Loon maakte het afbouwproject van dit gestroomlijnde schip alleen maar mooier”, aldus een trotse Ron. The Gentleman beschikt voor de 172 passagiers over 86 hutten, bestaande uit acht suites van 21,50 m 2 , 39 kamers van 16,50 m 2 , 21 van 14,50 m 2 en 18 van 13 m 2 . In de panoramasalon en het stijlvolle restaurant is enorm veel ruimte gecreëerd en in het restaurant heb je het gevoel bijna ín het water te zitten. Verder vallen het ruime zonnedek, de kamerhoge ramen op het midden- en boven dek op, die geopend kunnen worden, de elegante (hotel)receptie en de tourmanagerbalie op. Alles voorzien van alle luxe die de gasten zich maar kunnen wensen. Fraaie afwerking Schippersdochter Liane van Leeuwen zorgde met haar Studio L in Vianen, én in nauw overleg met Willeke Sturris en Jasmijn van Loon, voor het interieurontwerp. Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmering uit Huissen stond met hoogwaardige materialen garant voor de fraaie afwerking. Tijdens de open dag op 20 april waren over de inrichting woorden als pure luxe, warm, modern en chique te horen. Dochter Jasmijn van Loon (30) is hoofd Sales & Marketing bij Van Loon Cruises, terwijl de zoons Niels (32) en Bart (28) betrokken zijn bij het management van de tankervloot. Arjan van Loon: “Aan boord van The Gentleman leveren wij zelf het technisch en nautisch personeel. Afhankelijk van de wensen Leeghwaterstraat 11 4251LM Werkendam 0183 663 159 info@dikdenhollander.nl van de touroperators kunnen we ook het hotelmanagement verzorgen. We beschikken over een grote kennis van de Europese rivieren. De Rijn, Moezel en Donau, rivieren waar ons cruiseschip vooral gaat varen, zijn voor ons dan ook bekende vaargebieden. We werken met ons team al zo’n dertig jaar samen, waardoor we een stabiele en gekwalificeerde dienstverlening kunnen garanderen.” “Bij TeamCo hebben we tot volle tevredenheid meerdere tankers af laten bouwen. Zij hebben daarnaast een uitstekende naam opgebouwd met de afbouw van spraakmakende riviercruiseschepen. Ook met de afbouw van The Gentleman hebben ze hun naam weer volledig waargemaakt. Daarom beschikken wij met Van Loon Cruises nu over een ultramodern riviercruiseschip met een jachtachtige uitstraling, dat gasten wel moet uitnodigen met ons op avontuur te gaan.” Wij feliciteren Van Loon Cruises met het mps “The Gentleman” en wensen het schip en haar bemanning heel veel succes! dikdenhollander.nl Aan mps THE GENTLEMAN leverden o.a. vlootschouw.nl/the-gentleman TeamCo Shipyard Afbouwwerf Rensen-Driessen Shipbuilding Ontwerp, bouw en levering casco Beerens - Voorsierradarmast type Emerald - Heklichtbeugel type Manta XL - Davit WLL 500kg incl. CE-keur - Stuurhuistrappen Dik den Hollander Maritiem • Al het tapijt, pvc vloeren en sundeck tapijt • Alle overgordijnen, vitrage en zonwering • Bedlopers en sierkussens, gestoffeerde hoofdborden en bedrokken Rhigo scheepsramen Elektrische zakramen in de passagiershutten Foresta Trading - F.T. VICTOR dekwas-Fi-Fi-pompen - F.T. VICTOR lens-/ballastpompen - F.T. VICTOR koelwaterpomp - F.T. Giudici ballast-/strippingejectors - F.T. Smeeroliehaspelsets - F.T. Gasolietrimpompen Kampers Shipyard Stuurhuis Pabst & Hagedoorn De gedekte tafel en buffetmateriaal Rafa Ship Windows & Marine Glass Scheepsramen Klimaatservice Holland - Verwarmingsinstallatie - Ventilatiesystemen - Airconditioning - Regeltechnische installatie - Evac-vacuümtoiletten - PureBlue waterzuivering - Sanitaire installaties. - Hydrofoorinstallatie - Machinekamerventilatie - Ultrafog hogedruksprinklersysteem - Koel- en vriescellen Dijvler Materiaal Boegankerlieren, achterankerlier, zijlieren, kaapstaanders, ankers, ankerdraden en kluisrollen SUN Roestvaststaal • Rvs hoogglans relingwerk • Zonnetenten • Tuuci Parasols • Windschermen • Gecertificeerd loopplankenpakket met verlichting • Diverse interieur leuningwerk • Keukenbekleding • RVS Mirror sierbeplating buitenzijde • Wingbesturing-units • Sierpijp beplating en RVS hoogglans uitlaten • Diverse afvoer beplating, kikkers enz. Tresco Engineering Tresco Navigis River Van Tiem Elektro Complete elektrische installatie Databesturingssysteem Nautische installatie Camerasysteem Veth Propulsion 1 stuk Veth-Jet type 4-K-1300 Inclusief met opgebouwde kortsluitankermotor 320kW @1800RPM Luchtgekoeld IP23 Wehako Koudetechniek Diverse koel- en vriescellen en airconditioning stuurhut. Diverse koelapparatuur en tapinstallaties voor het galley, restaurant, lounge en bar Willemsen Interieurbouw & scheepsbetimmering Interieur en betimmering van gastenhutten, openbare ruimtes, stuurhut, bemanningsverblijven en technische ruimtes Tweede subsidieronde voor elektrische ombouw of nieuwbouw Op 1 mei is de tweede ronde van de subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen geopend. Scheepseigenaren kunnen tot en met 30 juni 2024 een aanvraag indienen. De subiside kan oplopen tot 400.000 euro. Vorig jaar stelde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 15,1 miljoen euro beschikbaar voor de (om-) bouw van binnenvaartschepen die op basis van het ZES-concept volledig elektrisch was gaan varen. De eerste fase liep van 7 december 2023 tot en met 28 februari 2024. Elektrisch Het project ‘Zero-Emissie Binnenvaart, batterij-elektrisch’ wordt mogelijk gemaakt met geld uit het Nationaal Groeifonds. Het doel is binnenschepen zonder uitstoot te laten varen door gebruik te maken van modulaire energiecontainers. Die containers zijn gevuld met batterijen. Ze worden opgeladen aan boord gezet en eenmaal leeg vervangen door andere volle versies. Zero Emission Services (ZES) introduceerde dit businessmodel gebaseerd op het pay per use-principe in 2021. Schippers hoeven niet zelf te investeren in de batterijen. Verwisselbare batterijcontainers Via de Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen financiert het ministerie de elektrificatie van binnenvaartschepen die gebruik zullen maken van de ZES-containers. Eigenaren kunnen financiële steun krijgen voor het aanpassen of bouwen van een binnenschip met elektrische aandrijving, zodat het gaat varen met het ZES-concept. Het gaat specifiek om de installatie van elektrische voortstuwingssystemen. Schepen moeten volledig elektrisch varen met het ZES-model met verwisselbare batterijcontainers. Er zijn enkele componenten die afwijken van conventionele (diesel-)aandrijfsystemen en binnen deze regeling voor subsidie in aanmerking komen. Dat zijn niet de uitwisselbare batterijcontainers. 400.000 euro Een eigenaar kan voor zijn of haar vaartuig tot 40 procent subsidie krijgen van de totale investeringskosten. Het maximumbedrag is 400.000 euro. Daarnaast is een subsidie mogelijk van hoogstens 75.000 euro per aanvraag voor industriële onderzoeksprojecten. Na het sluiten van deze ronde, op 30 juni 2024, kunnen binnenvaartondernemers nog één keer inschrijven op de subsidieregeling. De laatste ronde start op 1 september 2024 en eindigt zes weken later, op 15 oktober. De subsidiegelden worden verdeeld op De Alphenaar was het eerste schip dat met de uitwisselbare containers ging varen. (foto ZES) basis van een rangschikking gebaseerd op de mate waarin ze bijdragen aan de criteria: emissievrij, schoon, realisatietermijn, plan en onderbouwing. Een aanvraag indienen kan online: www.eicb.nl/projecten/seb. Voor meer informatie over de regeling kunnen belangstellenden bellen met Niels Kreukniet van IN-CITE: (088) 202 26 20 of mailen naar info@in-cite.nl.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant