Views
7 months ago

2024-10

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Amsterdam
  • Rotterdam
  • Onze
  • Varen
  • Samen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen

22 7 mei

22 7 mei 2024 www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Scheepsbouw zit in ons DNA Met focus op comfort en duurzaamheid TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl Vakantie in eigen land? Een verrassend uitje voor de hele familie! ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service www.miniworldrotterdam.com 30% korting Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

7 mei 2024 23 ZMS boekt Tsjechische order voor drie hybride bunkerschepen Zeeland Maritime Services (ZMS) heeft een order in de wacht gesleept voor de bouw van drie hybride bunkerschepen. Die zullen op de Moldau ingezet worden, in en om Praag. PROVINCIE LIMBURG DOET MEE MET UNIFORME WALSTROOM Voor het verder verduurzamen van de scheepvaart sluit Limburg aan bij het Europees SPIES-project. Het provinciebestuur ondertekende vorige maand een partnerovereenkomst. SPIES staat voor Shore Power in European Shipping. Dit Europese Interreg-project richt zich op het verwezenlijken van een uniform kader voor walstroomaansluitingen voor binnenschepen. In dit geval dus ook voor de Limburgse havens. Volgens gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (Infrastructuur) van Provincie Limburg markeert de deelname aan het SPIES-project een belangrijke mijlpaal voor een duurzame ontwikkeling en innovatie binnen de scheepvaartsector. Door op Europees niveau samen te werken kan de provincie de walstroominfrastructuur slimmer en effectiever aanpakken. De Limburgse binnenhavens willen vooroplopen op het gebied van klimaatneutraliteit. Binnen SPIES gaan de Limburgse havens met Europese collega’s kennis delen, best practices uitwisselen en gezamenlijk complexe vraagstukken aanpakken die ze bij walstroomvoorzieningen tegenkomen. De deelnemende partners in het project zijn De Vlaamse Waterweg, PDM Belgisch Limburg, MCA Brabant, Port of Aalborg, Hafen Hamburg en Ports de Lille. Directeur Lubomír Fojtu van het directoraat Waterwegen laat na de ondertekening van het contract een bord zien met een afbeelding van het eerste schip, de Praha. Rechts ZMS-directeur Cees Nobel. (foto ZMS) De scheepsbouwer uit Wemeldinge won de tender voor de drie dieselelektrisch aangedreven bunkertankers. Het Tsjechische ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mengde zich volgens ZMS tot op detailniveau in het ontwerp van de schepen. Met 0,0 emissie als limiet zette de opdrachtgever alle mededingers voor het blok “Want met 0,0 emissie als limiet zette de opdrachtgever alle mededingers voor het blok. ZMS laat zich in de regel niet afschrikken door extreme ontwerpeisen. Met succes is een aantal partners gevonden met wie de werf in staat is om aan de strengst mogelijke normering te voldoen.” Ondertekening Dat resulteerde erin dat op dinsdag 23 april de contracten konden worden ondertekend in Praag. Directeur Lubomír Fojtu van het directoraat Waterwegen van Tsjechië en ZMSdirecteur Cees Nobel zetten die dag hun handtekening. Onmiddellijk na de formele bevestiging van de order is het startsein gegeven voor de bouw van het eerste schip. Dat komt over anderhalf jaar in de vaart onder de naam Praha (Praag). Dit schip gaat dienstdoen als varende bunkercentrale voor rondvaartboten en motorjachten. Naast brandstoftanks voor commerciële exploitatie is aan boord ruimte voor een winkel. Het ontwerp is ‘summa cum laude’ goedgekeurd door het directoraat Waterwegen. De complexiteit van de bunkerschepen gaat verder dan de hybride uitrusting, aldus ZMS. “Elektrisch “STEVIGER TOEZICHT HISTORISCHE ZEILVLOOT WERKT” scheepsinstallateur Werkina draagt de verantwoording over de volledig emissieloze voortstuwing. Die moet het schip in staat stellen om meerdere uren in de bebouwde omgeving van de stad te varen zonder enige uitstoot te genereren.” Powermanagement De oplossing zit in de engineering van Werkina’s eigen powermanagementsysteem W-PROP. Dit komt neer op de plaatsing van een krachtig accupakket in combinatie met L-drives van Veth Propulsion die op efficiënte generatoren draaien. “Dit ingenieuze systeem maakt de aandrijving niet alleen emissievrij, maar als toegift ook fluisterstil”, stelt ZMS. En: “Veth en Werkina hebben als partners in business inmiddels ruimschoots ervaring opgedaan met hybride aandrijving voor de binnenvaart.” (foto Schippersbeurs Duisburg-Ruhrort) “DIT IS HET DECENNIUM VAN DE VAARWEGEN” Het bestuur van de Schippersbeurs Duisburg-Ruhrort heeft onlangs bijgepraat met Eric Oehlmann, sinds januari directeur van de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt. Het gesprek ging onder meer over het tekort aan personeel in de sector. “We hebben creatieve oplossingen nodig”, zei Schippersbeurs-voorzitter Frank Wittig. “Daarom werken we momenteel aan een leerpakket over de vaarwegen. Het wordt digitaal aangeboden en is toepasbaar in alle schooltypen. Het wordt gesubsidieerd door het verkeersministerie. Op die manier willen we jonge mensen al vroeg laten kennismaken met de binnenvaart.” Andere gespreksthema’s waren de begroting, het afbouwen van bureaucratie en het imago van de vaarwegen. Oehlmann beaamde dat de uitdagingen op personeelsvlak en bij de infrastructuur groot zijn. “Toch moeten we duidelijker laten zien hoe belangrijk de binnenvaart is voor onze economie. De vaarwegen zijn en blijven betrouwbare en sterke transportwegen.” Volgens Oehlmann is het ‘decennium van de vaarwegen’ aangebroken, op voorwaarde dat alle betrokken partijen er samen de schouders onder zetten. Het toezicht op de veiligheid van de historische zeilvloot is aanzienlijk verbeterd. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die heeft gekeken wat alle partijen tot nu toe hebben gedaan met de aanbevelingen uit het rapport ‘Veiligheid Historische Zeilvloot’ van september 2023. OVV-voorzitter Chris van Dam vindt dat minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat voortvarend aan de slag is gegaan, samen “met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de schippers en eigenaren van historische zeilschepen, de branchevereniging voor beroepscharter vaart, de keuringsbureaus en de Raad voor Accreditatie. Het is positief dat alle partijen zich inzetten om de veiligheidsrisico’s op de historische zeilschepen zo klein mogelijk te houden.” De ILT heeft een grootschalig aanvullend onderzoek uitgevoerd. Van de meeste van de ruim 200 schepen uit de historische zeilvloot zijn de afgelopen maanden de mast en de tuigage gecontroleerd. Schepen die niet aan de normen voldoen, mogen niet uitvaren. De Onderzoeksraad is positief over het feit dat alle schepen gecontroleerd zijn of nog worden. Van Dam: “Daarbij roepen we wel op om intelligent te blijven kijken naar de normen. Benut bij het toezicht en bij het actueel houden van de normen ook de kennis en expertise uit de sector zelf. Dat schept duidelijkheid voor schippers en toezichthouders.” ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant