20 7 mei 2024 Uw visie is ons streven naar perfectie! www.shipvision.nl Aan- en verkoop Bemiddeling Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouwbegeleiding SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN! DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART IN PRIJS VERLAAGD NIEUW Korundis Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 69.99 x 7.50 x 2.98 975 1988 Mitsubishi, 640 Pk, Bj. 2016 Julien Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 109.96 X 11.40 X 3.25 2.821,299 1992 ABC 6 MDZC 800 173A, 1502 Pk, Bj. 1992 (revisie 2007) VEEL VERNIEUWD SHIPVISION Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. Mondial Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 90 X 9.53 X 3.27 1.849 1982 Caterpillar C32, 1.200 Pk, Bj. 2013 (revisie febr. 2023) Linquenda Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 110 x 11.45 x 3.39 2.893,837 2002 Caterpillar 3512 (B) DI-TA, 1521 Pk, Bj. 2002 DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Alexandre Geeraerts Tuyttens TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS
7 mei 2024 21 Overslag Amsterdam daalt met 20 procent De overslag in het Amsterdamse havengebied is in 2023 met 20 procent gedaald naar 63 miljoen ton. Dit komt met name door een daling van de overslag in fossiele energie. In zijn jaarverslag constateert Port of Amsterdam dat de haven volop in transitie is. Tegenover de afname van de overslag staat een stijging van de opbrengsten van de havenbeheerder, die kwamen uit op 190,4 miljoen euro. De overslag daalde in het Amsterdamse havengebied veel sterker dan in Rotterdam (min 1,4 procent) en Hamburg (min 4,7 procent). Antwerpen-Zeebrugge boekte, als enige van de top 4, zelfs een toename (plus 2,4 procent). Hoeveelheid kolen is gehalveerd De overslag van steenkolen daalde met maar liefst 48 procent, naar 7,4 miljoen ton. Samen met de terminals voor steenkolen heeft Port of Amsterdam stappen gezet naar meer non-fossiele activiteiten. Zo is er eind 2022 terrein teruggenomen van een kolenterminal. Daar vinden nu andere activiteiten plaats, zoals de overslag van schroot. Ook de overslag in olieproducten laat een forse daling zien: van 16 procent tot 28,9 miljoen ton. Dit komt mede door de sancties op olieproducten uit Rusland en het verbod op export van hoogzwavelige brandstoffen vanuit Nederland naar West-Afrika. “In 2023 hielden we stevig vast aan de koers van onze strategie 2021-2025”, blikt Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam, terug. “De duurzame omslag die we jaren geleden in gang hebben gezet, neemt nu concrete vormen aan. Ondanks geopolitieke onrust, hoge inflatie en een neerwaartse economische trend is de haven volop in transitie.” “Ook in 2024 investeren we in kades voor nieuwe en bestaande klanten, plaatsen we walstroompunten en verduurzamen we onze eigen vloot. Zo werken we aan het verder verduurzamen van de scheepvaart en haven.’’ Beter financieel resultaat De contractinkomsten stegen door een hogere uitgifte van terreinen en reguliere prijsstijgingen. De zeehavengelden daalden echter met circa 10 procent (foto Port of Amsterdam / Jesse Kraal) in 2023. De binnenhavengelden daarentegen lagen met 7,8 miljoen euro iets hoger dan in 2022 (7,7 miljoen). In vergelijking met 2022 is het nettoresultaat gegroeid van 44,5 miljoen euro naar 55,1 miljoen. Dat komt voornamelijk doordat in 2022 de laatste termijnbetaling plaatsvond (37,8 miljoen) voor de Zeesluis IJmuiden.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl