Views
7 months ago

2024-10

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Amsterdam
  • Rotterdam
  • Onze
  • Varen
  • Samen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen

16 7 mei

16 7 mei 2024 Twee nieuwe hybride waterinjectievaar Van Oord heeft twee nieuwe hybride waterinjectievaartuigen aan de vloot toegevoegd: de Rijn en de Rhône. De schepen, gebouwd door Kooiman Marine Group, werden 25 april gedoopt aan de steiger bij het hoofdkantoor van Van Oord in Rotterdam. Dezelfde middag werd daar ook een onbemand surveyvaartuig in gebruik genomen: de VO:X Barentsz. De 43 meter lange Rijn en Rhône zijn zusterschepen van de Maas en de Mersey, die in 2021 in de vaart kwamen en ook door Kooiman Marine Group zijn gebouwd. De Rijn werd gedoopt door mevrouw Bartje de Boer­Veenstra. Zij is de vrouw van Hidde de Boer, Staff Manager bij Van Oord. Mevrouw Liedy Bijsterbosch­Meijer sloeg de champagne stuk op de Rhône. Zij is de echtgenote van Herman Bijsterbosch, die al vijftig jaar als kapitein werkt bij Van Oord. Patent Met de twee nieuwe blikvangers komt Van Oords vloot waterinjectievaartuigen op veertien schepen. Het bedrijf is wereldwijd marktleider in waterinjectie baggeren (WID). Hierbij wordt sediment ‘op een natuurlijke manier’ verwijderd. Het is een efficiënte manier om toegangskanalen, havens en rivieren uit te baggeren. Onder lage druk worden grote volumes water in slib of losgepakt zand gespoten. Door de verdunning ontstaat vloeibaar gedrag. De stroming van de rivier of het getijde voert het slib als los, vaak relatief fijn, zand weg. “Baggeren met de natuur” noemen ze dat bij Van Oord. Het is een baggertechniek die al meer dertig jaar oud is. Van Oord had heel lang het patent. Dat is verlopen en andere baggeraars hebben de techniek inmiddels gekopieerd. Het eerste WID­schip, de 37 jaar oude Jetsed, gaat komende maand met pensioen. De Rijn en Rhône zijn volgens Van Oord de meest duurzame water injectievaartuigen die ooit zijn gebouwd; ze hebben dan ook de ULEV­classificatie gekregen: Ultra Low Level Emission Vessel. De hybride voortstuwing wordt gecombineerd met warmteterugwinning en nabehandelingsapparatuur. Dat reduceert het energieverbruik van de schepen en de uitstoot van broeikasgassen, stikstofoxiden en fijnstof. Innovatieve technologieën als deiningscompensatie en dynamic positioning zorgen ervoor dat het baggeren ook bij flinke golfslag veilig door kan gaan. Een groot deel van de baggerwerkzaamheden wordt geautomatiseerd uitgevoerd. Dankzij de goede manoeuvreerbaarheid en de zeer beperkte diepgang zijn de nieuwe schepen uitermate geschikt voor onderhoudsbaggerwerk in ondiepe havens. Nieuwe CEO De doop markeerde het afscheid van Pieter van Oord. Hij heeft in totaal dertig jaar bij Van Oord gewerkt, waarvan de laatste vijftien jaar als CEO. Hij start op 1 juni als CEO van Schiphol. Bij zijn afscheidsreceptie een dag later in de Cruise Terminal kreeg Pieter van Oord uit handen van burgemeester Ahmed Aboutaleb de Wolfert van Borselenpenning. Daarmee eert Rotterdam mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld voor de Rotterdamse gemeenschap. Voor zijn opvolger Govert van Oord, was de drievoudige doop de eerste officiële handeling als nieuwe CEO. Hij vervult die functie sinds 11 april en is bij het meer dan 150 jaar oude familiebedrijf exponent van de vijfde generatie. Hij begon ooit in de uitvoering en later projectleiding op grote landaanwinningswerken in Dubai. Inmiddels werkt hij al 22 jaar bij Van Oord. Gezien de rol van havens en vaarwegen voor de wereldwijde maritieme handel zijn ze een cruciale factor in de levens vatbaarheid van de wereldeconomie, zei Govert van Oord. “Twee jaar geleden lag een Wij wensen RIJN en RHÔNE

7 mei 2024 17 tuigen voor Van Oord Verhoef elektrotechniek wenst beide schepen en hun bemanningen een behouden vaart! Verhoef Elektrotechniek Industrieweg 79 3361 HJ Sliedrecht +31(0)184 413 073 verhoefemc.com Aan RIJN EN RHÔNE leverden o.a. vlootschouw.nl/rijn | vlootschouw.nl/rhone De Rhône en de Rijn zijn 25 april gedoopt aan de steiger bij het hoofdkantoor van Van Oord. (foto Tekst & Toebehoren) schip een beetje klem in het Suez kanaal… Nou, je zag meteen wat voor impact dat had in de wereld. Ik denk dat havens en vaarwegen eerder nóg belangrijker worden dan minder belangrijk. Ook doordat de schepen groter en dieper worden. Dat heeft tot gevolg dat landen over de hele wereld hun havens en vaarwegen niet alleen moeten uitbreiden, maar ook goed onderhouden.” Met andere woorden: er is de komende decennia nog volop werk voor waterinjectievaartuigen. Vandaar de investering in de Rijn en de Rhône. “Dit is de R­serie, na de M­serie. De Maas en de Mersey varen inmiddels een aantal jaren en de goede ervaringen met die schepen hebben ertoe geleid deze nieuwe te bestellen. Wel met wat kleine aanpassingen, onder meer als het gaat om duurzaamheid.” Net als de vorige serie hebben de schepen een batterijpakket. Maar nu is dat zwaarder. Govert van Oord: “Deze schepen Kooiman Marine Group complete bouw Bureau Veritas Marine Nederland Tekeningkeur, inspecties en afgifte certificaten Climalogic Complete aircoditioningsinstallatie Ventilatiesysteem Machinekamerventilatiesysteem HS Equipment 1 x HS.Marine, kuckle­ and telescopic boom crane, model: AK 30 HE4, werken vaak op tij, dus niet volcontinu. Dat betekent dat ze een aantal uren per dag stil liggen en de bemanning slaapt. Vroeger moesten we dan toch de motoren laten draaien. Tegenwoordig kunnen we Incl. radio remote control system and hydraulic winch. Capacity at max. radius: SWL 1,180 kg @ 13,38 m Verhoef EMC De volledige elektrische installatie aan boord van de schepen; automatisering voor de schepen, alarmmonitorsysteem en vaartuigbeheersysteem Veth Propulsion ­ 2 x Veth L­drives, roerpropellers, Type VL­550si Inclusief permanent magneetmotoren 533kW @1000RPM Watergekoeld ­ 1 x tunnel type VT­240 Inclusief kortsluitankermotor 267kW @1500RPM luchtgekoeld die gewoon uitzetten en op het batterijpakket de stroomvoorziening handhaven.” een behouden vaart! Foto’s: Van Oord

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant