12 7 mei 2024 Hartelijk gefeliciteerd met het mps PORTO MIRANTE! Rullens Installatiebedrijf b.v. Verzorgt de complete elektrische installatie voor schepen, van ontwerp, installatie, klasse afneme tot en met service Sterrekroos 11, 4941VZ, Raamsdonksveer +31(0)162 512 536 info@rullensinstallatie.nl +31(0)162 512 536 rullensinstallatie.nl Foto: Maritime Filming Group 2020 100 1920
7 mei 2024 13 Scylla brengt tweede schip naar Douro Vervolg van pagina 11 “Uiteraard de Stage V-motoren. Ook is dit schip uitgerust met onze nieuwe piloot.” Robert doelt op de zelfdenkende vaar-/manoeuvreerpiloot van Retina, die vorig jaar ook op de VIVA TWO is toegepast. Het idee komt van hemzelf. “In de praktijk werkt die piloot echt geweldig. Niet vreemd dat er vanuit alle kanten van de markt ook vraag naar komt. Ook de kapiteins zijn er blij mee. Het geeft een stuk rust voor de kapiteins die op de Douro varen en een ander soort aandrijving gewend zijn dan de Z-drives die wij hebben. Het manoeuvreren – dwars uit of roteren – gaat veel intuïtiever. Je hoeft niet meer na te denken over alle roerstanden en hoeveel gas je moet geven.” Anders denken Een grote verandering is dat het casco niet door Vahali werd gebouwd, maar door Shipyard Kladovo van Gebr de Jonge. “Het was hun eerste passagiersschip. Dat geeft wat leermomenten, maar dat hebben we samen opgelost.” De motoren komen deze keer van YES: de Green Power-oplossing op basis van Caterpillars. Robert: “Vanwege hun compacte inbouw: de nabehandeling neemt minder ruimte in de machinekamer in. De generatoren zijn deze keer van MAN. Een gevolg van de Stage V-normering. Zo zie je dat nieuwe regelgeving je op een gegeven moment dwingt anders te denken: wat past nog, wat is handig, kan het beter? Met de generatoren hebben we bijvoorbeeld gedaan wat je ook in de auto-industrie ziet: downscalen van vermogens en dat dan opvangen door peakshaving met het batterypack.” Als het om elektrisch varen gaat, is Robert kritisch, maar hij ziet wel positieve ontwikkelingen. “Naar mijn mening is volledig elektrisch varen nog niet gunstig. Dat komt door het energieverlies bij de conversie. Wij zijn wel bezig, maar dat is eigenlijk meer voor een volgende bouw, met hybride. De combinatie van diesel en elektrisch. Heb je het rustig kun je de nullast-uren elektrisch doen vanuit je batterijpakket en in cruise mode gebruik je de hoofdmotor. Dieseldirect varend heb je geen last van die conversieverliezen. Zo kun je een stukje efficiëntie behalen en ook al deels groener werken.” HVO Scylla is ook bezig met de geleidelijke overstap op HVO als brandstof. “In (Foto Tekst & Toebehoren) onze plannen gaan we tot 2030 steeds verder over op deze biobrandstof. Door dat gefaseerd te doen kunnen we de prijsstijging die ermee samenhangt met de inflatiecorrectie meerekenen. Dan doet het straks geen pijn voor klanten.” Dit jaar maakt HVO 15 procent deel uit van de brandstof die de Scylla-vloot verbruikt. “Dat aandeel breiden we de komende jaren uit. Met Slurink hebben we daarvoor een heel leuk partnerschap opgebouwd om het samen te gaan doen.” Het is praktisch om te beginnen met de schepen die Nederland aandoen, omdat HVO hier het best verkrijgbaar is. “Langzaamaan moet je je netwerk verder uitbreiden, zodat de schepen in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, en ja ook in Portugal de schonere brandstof kunnen bunkeren. Maar je moet ergens beginnen…” Aan mps PORTO MIRANTE leverden o.a. vlootschouw.nl/porto-mirante Shipyard Kladovo Cascobouw Gebr. de Jonge Shipbuilding Levering casco Ahoorn Grootkeukentechniek Complete galley equipment Diverse apparatuur t.b.v. restaurant Complete AFT galley Bar t.b.v. sundeck Kleinmateriaal All Pumps Holland Compleet Victor-pompenpakket Alphatron Marine Complete nautische apparatuur Het Anker Shipwindows Ramen BAM PRO Electronics Brandalarmsysteem Stil alarmsysteem Telefoonsysteem TV-systeem Entertainment Camerasysteem PA-systeem Beerens Voorsierradarmast type Emerald S Scheepstimmerbedrijf Da-Capo Compleet interieur Dijvler Materiaal Boegankerlieren, achterankerlier, ankers, ankerdraden, kaapstaanders, acera-verhaaldraden en dekrollen Dintex Het complete textielpakket Dolderman Inbouw machinekamers Ecclesia BCi Afbouw- en varen-verzekering Global Marine Decking Projects Vloeren en buitendekken Groendijk & Soetermeer Lek- en stabiliteitsberekening Kampers Shipyard Stuurhuis Skylounge Klimaatservice Holland - Verwarmingsinstallatie - Ventilatiesystemen - Airconditioning - Evac vacuümtoiletsysteem - Evac membrane sewage treatment - Sanitaire installaties - Hydrofoorinstallatie - Machinekamerventilatie - Zwembadinstallatie - Ultrafog hogedruksprinklersysteem - Techniek koel- en vriescellen PDS HVAC Holland Koeltechniek + koel- en vriescellen Pot en Vaas Potten en vazen met bloem- en groenarrangementen Qua Vac Waste waterwater management Regge Tegels & Vloeren Vloeren en wanden A. Rullens Installatiebedrijf Complete elektrische installatie en complete tankniveaumeting met alarmering Scheepvaartwinkel Marine Leveren van veiligheidspakket bestaande uit: • Brandslanghaspels • Brandblussers • Brandweer- en ademluchtuitrusting • Reddingsvesten • Jeanneau CAP360 + Suzuki DF5 buitenboordmotor Leveren technisch pakket bestaande uit: • Shell-smeermiddelen • Gereedschappen • Schoonmaak- en reinigingsmiddelen • Epifanes-verf • OrangePowerRope HMPE-touwen Sun Roestvaststaal • Rvs Hoogglans relingwerk • Aluminium gepoedercoat dekmeubelpakket • Aluminium gecertificeerd loopplankpakket • Windschermen trappenhuis leuningen • Parasolvoorzieningen, cradle lanceerbeugels • Wing-besturingskasten Tresco Engineering Tresco Navigis Van Mil Stukadoors Plafond en wanden Veth Propulsion 2 stuks Veth Z-drives, roerpropellers, Type VZ-450-CR Wehako Koudetechniek Diverse koelapparatuur t.b.v. galley, buitenkeuken en bar Sloop van 97 jaar oude sleepboot Jan gebeurt circulair Vorige maand startte Damen Shipyards Group een pilot om de sleepboot Jan circulair en volledig volgens de EUvoorschriften te demonteren. Na deze test wil de werf de methode voor ‘groene’ scheepsontmanteling en recycling commercieel aanbieden, ook voor grotere vaartuigen. De demontage van de uit 1927 stammende en 15,40 meter lange Jan gebeurt op de Botlek-locatie van Damen Shiprepair Rotterdam. Dat gaat in lijn met de voorschriften van het Ship Recycling Facility Plan. De werf in de Botlek is een van de weinige locaties in Nederland die op de EU-lijst van gecertificeerde Ship Recycling Facilities staat. Dat maakt een veilige en milieuvriendelijke sloop mogelijk. Hele levensduur “Deze pilot sluit naadloos aan bij onze ambities om de meest duurzame scheepsbouwer ter wereld te worden”, licht Arnout Damen toe. “Het gaat er dan niet alleen om hoe we onze schepen ontwerpen, bouwen, onderhouden en refitten, maar juist ook hoe we ze aan het einde van hun levensduur demonteren en vooral: recyclen”, aldus de CEO van Damen Shipyards Group. Voor de commercialisering en financiering van toekomstige circulaire scheepssloopprojecten heeft Damen Financial Services samen met Offshore Ship Recycling Rotterdam een aanpak opgesteld. De demontage- en sorteringsactiviteiten worden uitgevoerd door Bottelier Slooptechniek. Die specialist is volledig gecertificeerd op het gebied van circulaire sloop. “Alle materialen die van de Jan afkomen, worden zorgvuldig door ons geïdentificeerd en beoordeeld op hun potentie voor hergebruik”, aldus Nick van Egten. Hij is commercieel directeur en mede-eigenaar van de Bottelier Groep. “Zo kunnen de materialen het maximale milieutechnische en economische rendement realiseren in het restleven.” Tijdens de pilot wordt alles geregistreerd over de hoeveelheden gedemonteerde materialen en hoe ze hergebruikt, gerecycled dan wel afgevoerd zijn. (foto Damen Shipyards Group)
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl