Views
7 months ago

2024-10

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Amsterdam
  • Rotterdam
  • Onze
  • Varen
  • Samen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen

10 7

10 7 mei 2024 Aan boord van mps Porto Mirante leverden wij: • Verwarmingsinstallatie • Ventilatiesystemen • Airconditioning • Evac vacuüm toiletsysteem • Evac membrane sewage treatment • Sanitaire installaties • Hydrofoor installatie • Machinekamer ventilatie • Zwembad installatie • Ultrafog hogedruk sprinklersysteem • Techniek koel- en vriescellen Wij wensen mps PORTO MIRANTE, haar bemanning en passagiers een behouden vaart. www.klimaatservice.nl HET WERELDWIJD LEVEREN EN AANBRENGEN VAN GECERTIFICEERDE VLOERSYSTEMEN IN DE MARITIEME SECTOR WIJ FELICITEREN SCYLLA MET MPS PORTO MIRANTE GLOBAL MARINE DECKING PROJECTS BV | Langekamp 13 F, 5306 GV Brakel info@globalmarinedecking.com | Tel. +31 (0) 418 700 540 WWW.GLOBALMARINEDECKING.COM pds-hvac.com pds - hvac holland b.v. hee de koel- en vriescellen geleverd, geinstalleerd en alle techniek mogen verzorgen aan boord van mps Porto Mirante. WIJ WENSEN MPS PORTO MIRANTE EN DE BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART ADRES Louis Pasteurstraat 7 3261LZ, Oud-Beijerland TELEFOON +31(0)10 307 05 86 E-MAIL info@pds-hvac.com OPENINGSTIJDEN Maandag - Vrijdag : 08.00 - 18.00 pds-hvac.com

7 mei 2024 11 Opvallende Porto Mirante is verrijking voor de Douro De Sky Louge op het achterdek ontwikkelde Scylla samen met Kampers Shipyard. Hij kan helemaal zakken. (foto Maritime Filming Group) De naam van Scylla’s nieuwste aanwinst verraadt al waar het schip gaat varen: de Porto Mirante zal vanaf volgende maand te bewonderen zijn op de Douro, de rivier die Noord- Portugal en Spanje verbindt. Het vaargebied is inmiddels bekend terrein voor Scylla. Sinds begin 2020 gooit de rederij daar hoge ogen met de Andorinha. DOOR MARTIN DEKKER Steeds meer cruisegasten ontdekken de charmes van de ‘gouden rivier’. Maar de Douro legt beperkingen op aan de afmetingen van riviercruisers. Ook de Porto Mirante is daar, met 80 meter lengte en 11,40 meter breed, op afgestemd. Dat is een stuk korter dan het gemiddelde riviercruiseschip van tegenwoordig. “Aan de andere kant heb je wel een beetje meer hoogte op het dek”, vertelt directielid Robert Reitsma, binnen Scylla onder meer verantwoordelijk voor de nieuwbouw. “Daar heb je uiteindelijk 1,10 meter extra. Daardoor hebben we een heel leuke dekbeleving kunnen creëren.” Blikvanger Centraal daarin staat de Sky Lounge. De glazen bistro op het achterdek is de grote blikvanger van de Porto Mirante. Een nieuwe vinding, passend in de innovatieve traditie van Scylla. “Daarmee hebben we een extra lounge boven op het dek, met rondom uitzicht. Hij kan helemaal zakken. Echt een stukje engineering, die we samen met Kampers hebben ontwikkeld.” “Die Sky Lounge maakt echt het verschil”, constateert Robert nu de vondst vanaf de tekentafel tastbaar is geworden. “Dat geeft extra vierkante meters en een extra bistro. Die koppelt gelijk heel mooi met het dek ervoor. Waar je dan je leuke loungestoelen kunt zetten. Op dat zonnedek kunnen gasten ook eten. Binnen is plek voor veertig mensen en buiten op dek ook nog wel voor een stuk of zestig.” De capaciteit van de Porto Mirante is 120 gasten, verdeeld over 60 lounges. Dat zijn er meer dan de Andorinha, die maximaal 84 cruisepassagiers meeneemt. Robert legt uit: “Dat schip was gemaakt voor de Amerikaanse markt (voor Tauck, red.). De Porto Mirante is voor de Europese markt bedoeld.” De Europese maatvoering (en prijsstelling) vertaalt zich in compactere kamers en publieke ruimtes. “Omdat de mensen zich goed verdelen over het schip, mede dankzij de extra ruimte van de Sky Lounge, is dat geen enkel probleem.” operators bouwden. Op de Douro kan dat niet in alle gevallen.” Toch staat er, dankzij de groeiende vraag, al wel een zusterschip op de planning, dedicated voor de Engelse markt. “En onze Amerikaanse klant heeft aangegeven nog een extra schip op de Douro te willen. Dat vaargebied is echt in trek.” De Douro is maar over 210 kilometer bevaarbaar. Maar uitermate geschikt voor cruise vakanties van zeven dagen, aldus Robert. Er is veel te zien en te genieten. “Porto is natuurlijk een van de highlights. Daar verblijven ze meestal wel een dag of twee. Bovendien mag er ‘s nachts niet gevaren worden. Dus na zonsondergang liggen de schepen stil.” Meerdere touroperators De Porto Mirante wordt op 16 mei gedoopt in Düsseldorf. Daarna gaat het met een halfafzinkbaar schip van Rolldock over zee naar Portugal. De tweede helft van dit seizoen vaart de Porto Mirante met Engelse gasten. “Volgend jaar gaat hij dan uiteindelijk met Duitsers, Zwitsers en Scandinaviërs varen”, Zelfdenkende piloot blikt Robert vooruit. “Dit schip is doelbewust Niet alleen qua ontwerp is de Porto voor meerdere touroperators gebouwd. Mirante een doorontwikkeling van de Eigenlijk heel ouderwets… Vroeger begon je Andorinha…. Ook op technisch vlak zijn er ook met een schip en dat probeerde je vol te aanpassingen. krijgen. Daarna kwam de ontwikkeling dat we schepen dedicated voor specifieke tour­ Lees verder op pagina 13 Voor het MPS PORTO MIRANTE leverden wij de complete elektrische installatie. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor & Werkplaats Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon: (0162) 51 25 36 info@rullensinstallatie.nl Wij wensen Scylla Shipping AG veel succes en een behouden vaart met mps Porto Mirante. Samen bewust en gerust vooruit Samen bewust en gerust vooruit Al ruim 100 jaar helpen wij onze Al ruim maritieme 100 jaar relaties helpen Lichtenauerlaan wij onze maritieme 202 - relaties 220, 3062 ME | bewuste keuzes te maken op bewuste het gebied keuzes vante maken P.O. box op 23403, het gebied 3001 van KK | ROTTERDAM risicomanagement, arbeidsvoorwaarden risicomanagement, T en verzekeren, arbeidsvoorwaarden +31 10 440 26 00 | info@bcinsurance.nl en verzekeren, waarmee zij met een gerust waarmee hart vooruit zij met kunnen. een gerust www.bcinsurance.nl hart vooruit kunnen. www.ecclesia.nl Bezoek onze website Mail ons www.ecclesia.nl Bezoek onze website casco@ecclesia.nl Mail ons www.ecclesia.nl casco@ecclesia.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant