Views
9 months ago

2024-09

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Gaat
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Volharding
  • Procent
  • Nieuwe
  • Schepen
  • April
  • Jaar

8 23 april

8 23 april 2024 KAPITEIN gezocht voor het schip mts Tripolis Ben JIJ aan het uitkijken naar een nieuwe uitdaging? Als schipper/kapitein of ook als koppel? Waar JIJ zelfstandig en verantwoord kan hobby ‘en, waar JIJ niet elke dag gebeld wordt door je werkgever, waar dat JIJ de planning doet, dat JIJ de afspraken met het dispo team maakt, dat JIJ de bemanning aanstuurt en begeleid, waar dat JIJ alle materialen voorziet die aan boord moeten zijn. Dan ben jij geschikt, welkom aan boord! Je vaart vanuit de bekende zeehavens naar Duitse bestemmingen. Wat wordt heel hard gewaardeerd • Rijn patent tot minimaal Mannheim, ADN, Radar • Kennis van Rijn - Moezel - Main • Tanker ervaring Als voor jou wel de rivieren bekend zijn, maar de steigers niet dan helpen wij jou daar zeker bij! Als schipper/kapitein, man/vrouw/koppel vaar je: 14/14. Jouw functie - vaarsysteem - salaris / ZZP. Bij ons zijn jouw ideeën altijd welkom! Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG DUWVAART PERSONEEL gezocht voor een nieuwe duw-sleepboot, einde 2024 vaarklaar Vaargebied in ARA. Merendeels gesloten bakken. De duwboot kan varen en manoeuvreren, kan hybride/diesel en elektrisch. 2x1620 pk Caterpillar als voortstuwing. Autokraan aanwezig. Werkzaamheden onder anderen assisteren bij werkzaamheden; ook uitvoeren van sleepdiensten. • 7/7 of 14/14 • Reiskosten en menage vrij • Doorgroei mogelijkheden • Werkkleding van het bedrijf Ervaring in de scheepvaart, alsook het koppelen van bakken en andere vaartuigen is een pré. Goede fysiek en aangename mentaliteit. Flexibel. Netjes. Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG

23 april 2024 9 Haven Duisburg zet in op een duurzame toekomst Havenbedrijf duisport wil de huidige economische slapte benutten om de havengroep voor te bereiden op de toekomst. “Als de economische motoren weer gaan draaien, staan we goed voorbereid in de startblokken en kunnen we gas geven”, zei CEO Markus Bangen tijdens de jaarlijkse persconferentie. Duisport heeft vorig jaar minder overgeslagen, maar wel meer verdiend. Op de overslag na hebben alle onderdelen van het concern de verwachtingen waargemaakt, zo niet overtroffen. De business unit ‘infra- en suprastructuur’ boekte winst, de ‘verpakkingslogistiek’ en ‘contractlogistiek’ bleven stabiel. ‘Logistieke dienstverlening’ boekte verlies door een afname van de opdrachten en omzet op expeditiegebied. Dit als gevolg van de neergaande economie en extra sancties door de oorlog in Oekraïne. De overslagdaling kwam volgens Bangen niet als een verrassing. In totaal sloeg duisport 50,8 miljoen ton over naar het spoor, het water en de weg. De containeroverslag daalde van 4 miljoen TEU in 2022 naar 3,6 miljoen TEU in 2023. Dit jaar worden alle logistieke diensten van de duisport-groep gebundeld binnen een nieuwe unit: duisport logistics & port services. De duisport-groep heeft vorig jaar een kleine 75 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur en onderhoud van bestaande. In de loop van dit jaar worden veel belangrijke projecten voltooid. Zo gaat in de zomer in het havendeel Ruhrort de Duisburg Gateway Terminal (DGT) in bedrijf, de grootste containerterminal in het Europese achterland. Hij zal volledig klimaatneutraal zijn. Elders in de haven wordt onder meer gewerkt aan betere verbindingen via het spoor en de weg. Waterstof Naast infrastructuur zet duisport sterk in op partnerships, onder meer met thyssenkrupp Steel, Samskip en TX Logistics. Gezamenlijk met DeltaPort, de haven van Dortmund en de Kreisbahn Siegen-Wittgenstein is in de herfst van 2023 een spoor- en binnenvaartsysteem gelanceerd waarmee een aanzienlijk deel van het goederenvervoer van de snelwegen in Noordrijn- Westfalen kan verschuiven naar vaarwegen en het spoor. Ook bundelen DeltaPort en duisport hun krachten op het gebied van de energietransitie. Een ander speerpunt is digitalisering. Met de invoering van RPIS als port community-systeem worden de informatiestromen tussen de havens van Duisburg en de Zwitserse Rijnhavens gedigitaliseerd. Dit zal naar verwachting leiden tot vereenvoudiging van processen in de havens, efficiëntie in het scheepvaartverkeer en een betere samenwerking tussen alle spelers in de logistieke keten. Met het Havenbedrijf Rotterdam werkt duisport samen voor hernieuwbare energie en waterstof. Beide havens willen een leidende rol spelen in de opbouw van een transportketen voor waterstof. Samen met andere partijen gaan ze invulling geven aan de groeiende behoefte aan waterstof en waterstofderivaten. Ze willen een bemiddelende rol spelen tussen vraag en aanbod. Duisport en Lhyfe, producent van groene waterstof in Keulen, plannen de bouw van een grotere elektrolyseinstallatie langs de Rijnkaai Noord. Met het Nederlandse Koole Terminals werkt duisport aan plannen voor een nieuwe opslagterminal voor vloeibare hernieuwbare brandstoffen en grondstoffen. Kop-op-kop-aanvaring op de Waal Op de Waal heeft zaterdagmiddag 13 april net boven Nijmegen een aanvaring plaatsgevonden tussen twee schepen. Het gaat om een afvarige lege Duitse tanker en een opvarend geladen Nederlands drogeladingschip. Uit video’s die al vlot op social media circuleerden, was te zien dat de schepen elkaar vol kop op kop raakten. Gewonden Uit fragmenten van het marifoonverkeer – die ook volop werden gedeeld via Whatsapp – lijkt het alsof de schippers elkaar niet goed begrepen of niet goed verstonden over hoe ze elkaar zouden passeren. De schepen raakten zwaar beschadigd en meerden af in Weurt, waar ze door inspecteurs van de ILT zijn gecontroleerd. Twee opvarenden van de tanker raakten gewond aan hun hoofd. De gewonden konden aan wal behandeld worden en hoefden niet naar het ziekenhuis. VREEMDE EEND KOMT NAAR ZWARTSLUIS De Friesland neemt op 9, 10 en 11 mei deel aan de Nationale Sleepbootdagen Zwartsluis. De organisatie noemt het zelf een vreemde eend: het is namelijk geen sleepboot maar een stoombaggermolen. “Op onze ‘vaarweg’ gekomen dankzij een genereus gebaar van Stichting Activiteiten Kulturhus Zwartsluis (SAKZ). Een mooie publiekstrekker met een rijke historie.” De Friesland is in 1935 gebouwd op een werf in Veendam. Het vaartuig werd ruim vijftig jaar ingezet voor het uitdiepen van kanalen, zoals het Prinses Margrietkanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal. In 1989 werd de Friesland afgemeerd bij het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht, waar hij nog steeds te bezichtigen is. De molen is daarna in operationele staat gebracht. SAMEN VOOR EEN STERKE DONAU De Donau is een belangrijke schakel in het Europese transportnetwerk. Dat hebben de verkeersministers van de Donaulanden onlangs opnieuw bevestigd; ze willen met steun van de Europese Unie samenwerken aan een betere bevaarbaarheid. Dit willen ze vanzelfsprekend zonder de economische belangen uit het oog te verliezen. Sinds de lancering van het ‘Masterplan voor de rehabilitatie en instandhouding van de Donau en haar zijrivieren’ in 2014 is ruim 75 miljoen euro geïnvesteerd vanuit Europese projecten en nationale programma’s. Met een budget van 70 miljoen euro beginnen acht partners uit zes Donaulanden nu aan de vervolgfase. De verkeersministers gaan zich er voor inzetten dat er voldoende nationale middelen ter beschikking blijven om de kwaliteit van de Donau te verbeteren. De vaarwegbeheerders in de Donaulanden gaan multidisciplinaire teams opzetten die samen bouwkundige maatregelen ontwikkelen. Overwinteren in de Botlek DOOR CEES DE KEIJZER Vanwege slechtere weersomstandigheden in het winterseizoen overwinterde de Saipem 7000 in rustiger vaarwater. Het kraanschip doet dat al meerdere jaren in de Botlek bij Damen Verolme, waar dan tevens de nodige onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Doorgaans meert ze medio november af, om eind maart weer koers te zetten naar de ten westen van Noorwegen gelegen gas- en olievelden. De Saipem 7000 is halfafzinkbaar, houdt zich bezig met het installeren van platforms of werkt als pijpenlegger. Pijpen leggen gebeurt volgens het J-Lay-systeem: bijna verticaal. Met een hefvermogen van 2 x 7.000 ton is de Saipem 7000 ‘s werelds op twee na grootste kraanschip, na de Sleipnir en de Thialf. Zware lasten worden geheven met twee kranen in een zogeheten tandemlift. Niettemin blijft het een indrukwekkende verschijning, zeker als ze de Nieuwe Waterweg opvaart. Daarbij valt de RoRo Stena Transporter bijna in het niet. Het gevaarte is 198 bij 92 meter, heeft een GT van 117.812 en is uitgerust met twaalf krachtige thrusters en een geavanceerd DP-systeem (Dynamic Positioning). Het kraanschip kwam in 1987 in de vaart en opereert onder de vlag van de Bahama’s. Er is 9.000 m² dekruimte met opslagcapaciteit voor 6.000 ton pijpleidingen. Met in totaal veertig tanks bedraagt de ballastcapaciteit 81.040 m³. Vier ballastpompen draaien op volle toeren elk 6.000 m³ per uur. De accommodatie heeft 388 hutten voor maximaal 725 personen. Eigenaar is Società Anonima Italiana Perforazioni E Montaggi. Dat heeft zijn hoofdkantoor in Milaan. (foto Peet de Rouw) Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant