Views
8 months ago

2024-09

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Gaat
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Volharding
  • Procent
  • Nieuwe
  • Schepen
  • April
  • Jaar

6 23 april

6 23 april 2024 QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Nautische Crew gezocht! RHEIN, MAIN & MOSEL | SEINE | DONAU | RHÔNE & SAÔNE Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Meer informatie: www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de www.a-rosa.de Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl Laat Alpheus uw personeel problemen oplossen. Email: alpheuscrewing@outlook.com www.edukans.nl/doneren Colofon Vonk BV is een rederij met meerdere eigen schepen. Voor het mvs Vreeland (85x9,50) zijn wij op zoek naar een: Schippers(echt)paar om samen het schip te exploiteren, op basis van huur of huur/koop. Als rederij ondersteunen wij u bij: bevrachting, onderhoud, administratie en financiering. Nadere info: VONK BV • Arnhem • +31(0) 6 51337537 • Dhr P. Moorlag • info@moorlagbv.nl Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. EDITIE 11 Verschijningsdatum 22 mei 2024 Maritime Industry In editie 11 van 22 mei besteden wij uitgebreid aandacht aan de Maritime Industry beurs van 28 t/m 30 mei in Gorinchem. Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special mail ons: sales@binnenvaartkrant.nl binnenvaartkrant.nl/specials sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060 Reserveer nu uw advertentie

23 april 2024 7 Amsterdam legt riviercruise aan banden Amsterdam wil het aantal riviercruiseschepen dat de stad aandoet, gefaseerd halveren. Dat is een van de maatregelen om het ‘overtoerisme’ tegen te gaan. Het stadsbestuur wil de uitstoot en de overlast van toeristen terugdringen. DOOR EVERT BRUINEKOOL De halvering betekent dat het aantal riviercruiseschepen van 2.125 in 2023 naar maximaal 1.150 in 2028 gaat. Alleen de duurzaamste schepen mogen dan nog afmeren in de hoofdstad. Er komen dan 271.000 bezoekers per jaar minder vanaf de riviercruisers de stad in. Het college van B en W doet dit voorstel om de leefbaarheid voor bewoners te verbeteren. Toeristenstop De verwachting is dat zonder maatregelen het aantal bezoekers blijft groeien. Wethouder Hester van Buren (Haven): “De balans in de stad moet beter: voor de leefbaarheid van bewoners en voor het klimaat.” Riviercruise draagt bij aan de drukte en uitstoot in de stad; met toeristen, overnachtingen, busbewegingen en bevoorradingsverkeer. “Ik ben dan ook tevreden dat het gelukt is om in overleg met het Havenbedrijf en Cruise Port Amsterdam (CPA) te komen tot een voorstel voor gefaseerde halvering van het aantal riviercruises.” Uit onderzoek is gebleken dat een halvering van het aantal riviercruiseschepen bijdraagt aan een leefbare, schone en gezonde stad. De reactie van Dick de Graaff, directeur van CPA, is voorspelbaar: “We zijn natuurlijk niet blij met een reductie van 50 procent van de riviercruise business van CPA. De keuze voor een vijftig procent reductie is een beslissing van het college.” Het onderzoek, uitgevoerd door Decisio, was vanuit een gezamenlijk opdrachtgeverschap van Port of Amsterdam en de gemeente Amsterdam; CPA sloot daarbij aan. Het college werkt ook aan de uitvoering van een motie over zeecruises. De uitkomsten van een onderzoek naar de zeecruisevaart worden rond de zomer verwacht. Pijnlijk “We hebben kennisgenomen van het advies aan de gemeenteraad. Dit is voor Cruise Port Amsterdam natuurlijk een buitengewoon rigoureuze ingreep”, aldus De Graaff. “Op het totale aantal hotel overnachtingen is het aandeel van riviercruisepassagiers relatief beperkt. Deze groep bezoekers is kapitaalkrachtig, gemiddeld 65 jaar oud en slaapt veelal in het luxe segment hotels. We gaan ons beraden op een implementatieplan om de gewenste reductie vorm te geven. Financiële consequenties van dit besluit zullen de komende tijd worden uitgewerkt.” Port of Amsterdam snapt de opgave van de stad om de toeristendrukte tegen te gaan. De riviercruisegasten maken nog geen 2 procent van het totale aantal bezoekers in Amsterdam uit. “Port of Amsterdam en CPA hebben samen met de stad gekeken hoe we de wens van de stad kunnen vormgeven,” vertelt Anja de Kiewit woordvoerder Cruiseschepen in Amsterdam. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) van Havenbedrijf Amsterdam. “Deze gefaseerde halvering van de riviercruise is pijnlijk, maar haalbaar en uitvoerbaar. De rederijen zijn over deze opdracht geïnformeerd. Natuurlijk hadden we het graag anders gezien. Amsterdam blijft onverminderd populair en staat op menig bucketlijstje; dus de verwachting is dat toeristen blijven komen, maar dan op een andere manier.” “Riviercruiseschepen gaan hier aan de walstroom; de uitstoot is daarmee gering”, zegt De Kiewit. Ook gaat het om kapitaalkrachtige bezoekers die nagenoeg geen overlast veroorzaken. “Maar we hopen dat we met deze rigoureuze keuze een bijdrage leveren om het overtoerisme in de stad aan te pakken.” Amsterdam blijft voor veel passagiers een gewilde bestemming tijdens een riviercruise. De verwachting is dat zij voortaan vaker met touringcars zullen worden afgezet in de binnenstad. Vullen vaarschema’s is een uitdaging range: 1.500-8.000 ton prijs: euro per ton Na een volatiele week hebben de wereldwijde olieprijzen een lichte daling op weekbasis laten zien. Prijzen begonnen de week sterk na de oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Die spanningen bieden al langere tijd ondersteuning aan de prijzen en zorgen voor een volatiele wereldwijde markt. Beide benchmarks stegen met meer dan ,00 per vat na de Israëlische aanval op Iran. Echter daalde weer net zo snel nadat Iran aangaf niet van plan te zijn om weer opnieuw aan te vallen. Brent Crude eindigde de week op ,29 per vat en WTI (West Texas Intermediate) daalde naar ,14 per vat. Echter blijft het conflict, met Iran als een van de grootste olieproducerende landen ter wereld, invloed uitoefenen op de markt. Enige neerwaartse druk kwam voort uit geruchten dat de OPEC+ hun vrijwillige productiebeperkingen vanaf juli dit jaar zullen opheffen. De vrijwillige productiebeperkingen van de OPEC+ leden bedraagt 2,2 miljoen vaten per dag en staat momenteel vast tot het einde van het tweede kwartaal. Of deze afpsraak nogmaals wordt verlengd, is nog niet zeker. ARA en Rijn Vrachttarieven in de ARA-havens zijn op weekbasis vrijwel gelijk gebleven. De vraag naar product en transport nam aan het begin van de week toe en nam gedurende de week ook weer langzaam af. Oplopende vertragingen in het gebied ondersteunen de prijzen doordat deze de beschikbare scheepscapaciteit limiteren. Ondanks het feit dat de meeste marktspelers alles aan het varen hebben, blijft het vullen van de vaarschema’s een uitdaging. Niet elk schip heeft een vervolgreis gepland staan, waardoor prijsconcurrentie tussen marktspelers nog steeds van toepassing is. De vrachttarieven op de Rijn zijn al enkele weken erg stabiel. De grootste oorzaak hiervoor was de lage importvraag van de Duitse en Zwitserse marktspelers. Dit lijkt echter te veranderen nu de marktstructuur van een backwardation naar een contango is gedraaid. Dit houdt in dat marktspelers de olieprijzen in de toekomst verder zien stijgen, wat het inkopen van product aantrekkelijker maakt. Door deze verandering, samen met het onderhoudsseizoen bij enkele raffinaderijen en de hoge waterstanden, is het importeren van product uit de ARA-regio aantrekkelijker en noodzakelijker geworden. Geschreven door Emiel de Barbanson van Spotbarge (Spotbarge.com), specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk €2,84 €2,52 €3,00 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €3,87 €3,50 €4,50 Antwerpen-Amsterdam €4,80 €4,60 €5,00 Vlissingen-Antwerpen €4,77 €4,63 €5,50 Vlissingen-Rotterdam €5,13 €4,90 €5,75 Vlissingen-Amsterdam €5,74 €5,45 €6,10 Gent-Vlissingen €4,00 €4,00 €4,00 Gent-Antwerpen €4,98 €4,98 €5,00 Gent-Rotterdam €5,48 €5,30 €5,80 Gent-Amsterdam €6,12 €6,10 €6,20 Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven range: 0-3.000 ton prijs per euro/1.000 ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde Gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 7,60 € 7,10 € 8,10 Dortmund € 12,00 € 12,00 - Keulen € 10,00 € 9,50 € 10,50 Koblenz € 11,00 € 11,00 - Frankfurt € 14,04 € 14,04 - Mannheim € 14,04 € 13,54 € 14,54 Karlsruhe € 15,25 € 14,75 € 15,75 Straatsburg € 15,50 € 15,00 € 16,00 Bazel EUR € 16,04 € 15,54 € 16,54 Bazel CHF 15,58 CHF 15,08 CHF 16,08 CHF In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant