4 23 april 2024 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl
23 april 2024 5 Arend Hollemans stopt na 49 jaar bij Koedood Het bedrijf dat uitmondde in de Koedood Marine Group werd in 1961 opgericht door Gijs Koedood. Het familiebedrijf groeide in ruim zestig jaar uit tot een gevestigde speler als het gaat om Mitsubishi-motoren voor de binnenvaart, offshore en zeeschepen. Een niet onbelangrijk steentje aan het succes droeg de 67-jarige Ridderkerker Arend Hollemans bij. Bijna een halve eeuw geleden, op 17 september 1975 stapte hij op 17-jarige leeftijd binnen bij het bedrijf. NIEUWE ZAANBRUG IS KLAAR Op zaterdag 13 april is de Zaanbrug tussen Wormerveer en Wormer officieel geopend. De nieuwe ophaalbrug vervangt de vorige Zaanbrug. De doorvaart is verbeterd en de brug biedt ook meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De voormalige Zaanbrug was nodig aan vervanging toe. De nieuwe brug heeft een bredere en hogere doorvaart dan voorheen, waardoor schepen gemakkelijker de brug kunnen passeren. Als het goed is, hoeft de nieuwe Zaanbrug minder vaak en minder lang open, waardoor het wegverkeer minder hinder ondervindt. Het vernieuwen van de Zaanbrug is onderdeel van het provinciaal programma ‘Vaart in de Zaan!’. Met dit programma wil Provincie Noord-Holland de bevaarbaarheid van de Zaan verbeteren, zodat bedrijven het vervoer over water blijvend kunnen benutten en liefst nog uitbreiden. Naast het vernieuwen van verschillende bruggen en sluizen over de Zaan, zijn binnen dit programma ook bedieningstijden van bruggen verruimd en is centrale afstandsbediening ingevoerd. De nieuwe Zaanbrug is gebouwd in opdracht van de provincie en de gemeenten Wormerland en Zaanstad. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door de aannemerscombinatie Reimert Bouw en Infrastructuur, Gebr. Beentjes en HSM Steel Structures. DOOR JAN HOEK Zijn eerste werkzaamheden als monteur waren het reviseren en storingen verhelpen van Scania-motoren… de types 528 en 545. Vanaf begin jaren 80 werden dat voornamelijk Mitsubishi-motoren. Arend Hollemans reisde de hele wereld rond voor revisies en/of het in bedrijf stellen van motoren. Sinds vrijdag 12 april geniet hij na 49 jaar van een dik verdiend pensioen. Op zijn laatste werkdag werd op feestelijke wijze afscheid genomen van een bijzonder gewaardeerd medewerker. Als afscheidscadeau ontving Arend twee prachtige Gazelle e-bikes. Arend Hollemans: “Mede dankzij Koedood is Mitsubishi in de binnenvaart een veelgevraagd motormerk geworden.” (foto Jan Hoek) Prettige werksfeer Arend gold als een bijzonder prettige collega, die met de nodige toewijding altijd hard werkte. Ook Arie Koedood was naar het barbecuefeest gekomen. “De bijdrage van Arend aan ons bedrijf is onbetaalbaar geweest en we zullen de herinneringen en de leuke momenten die we samen hebben gedeeld, koesteren.” Aldus de voormalig eigenaar-directeur. Over het begin van zijn werkende leven vertelt Arend: “Ik begon in een kleine loods die gehuurd was van Sloperij Van Persie. Later verhuisden we naar een loods aan het Frankepad. Het werk stond bij mijn baas Gijs altijd voorop, maar hij was daarbij een man die altijd achter zijn personeel stond, ook als er moeilijkheden waren met een schipper. Hij toonde altijd betrokkenheid en vroeg vaak hoe het met mijn gezin ging.” “Al vrij snel kwam er een tweede loods en ik zag het bedrijf in de loop der tijd steeds verder groeien. In de werkplaats was er altijd een bijzonder prettige werksfeer en had ik te maken met collega’s die iets voor elkaar overhadden. Er was eigenlijk nooit iemand ziek en dat zegt eigenlijk genoeg. Met Arie Koedood, die ik al kende van de lagere s chool, heb ik veel samengewerkt en altijd een goede band gehad.” Mitsubishi Begin jaren 80 werd de eerste Mitsubishi-motor gekocht bij een dealer in Harderwijk. “Om bekend te worden met dat merk motoren ging ik in het begin met een monteur van dat bedrijf mee om een revisie of hermotorisering te doen. Op die manier leerde ik de motoren goed kennen. Ze draaiden goed, maar hadden in het begin een zeer hoog smeerolieverbruik van wel 2 liter per uur, en vaak moesten de zuigerveren vervangen worden.” “Op een gegeven moment werd Koedood zelf dealer van de toen al sterk verbeterde motoren”, gaat Arend verder. Het ging bij het familiebedrijf bijzonder crescendo en het aantal hermotoriseringen steeg enorm. Dat aantal liep nog hoger op toen Koedood Dieselservice ook binnenvaartschepen ging afbouwen. “De motoren werden steeds betrouwbaarder en ook binnen ons bedrijf hebben we er veel kinderziektes uitgehaald. Ik durf wel te stellen dat mede dankzij Koedood het in de binnenvaart veelgevraagde motoren zijn geworden. Ik schat dat ik bij de afbouw van zo’n vijftig nieuwbouwschepen betrokken ben geweest. De grootste motor waar ik aan gewerkt heb, was de S12U, een motor van 2200 pk bij 1000 toeren.” Zo snel mogelijk naar huis “Daarnaast reisde ik eerst regelmatig door heel Nederland en ging ik later ook naar België en Duitsland. Op en gegeven moment vloog ik voor revisies en motoren in bedrijf stellen ook naar landen als Amerika, Argentinië, Egypte en Panama. Ik reisde altijd alleen en als de klus geklaard was, wilde ik dan ook zo snel mogelijk naar huis. Naar mijn vrouw Elly, de kinderen Martijn en Dennie, en later de vier kleinkinderen.” Als pensionado hoeft Arend Hollemans voor zijn nu voormalige werkgever niet meer te reizen. Wel gaat hij met echtgenote Elly veel fietsen op de splinternieuwe elektrische fietsen. Volgende maand staat er een cruise op de Middellandse Zee gepland. De Prinses Marijkesluis en hoogwaterkering Ravenswaaij (foto Rijkswaterstaat) RENOVATIE PRINSES MARIJKESLUIS DUURT DRIE JAAR Rijkswaterstaat is begonnen met de renovatie van de Prinses Marijkesluis in het Amsterdam-Rijnkanaal. Naar verwachting duren de werkzaamheden aan het complex in het Gelderse Rijswijk tot halverwege 2027. In 2022 zijn Rijkswaterstaat en aannemer Mourik Infra gestart met de voorbereidingen voor de renovatie. Het karwei gebeurt volgens de nieuwe ‘2-fasen-aanpak’. Hierbij werken de opdrachtgever en de aannemer van ontwerp tot oplevering samen. “In de eerste fase wordt het gehele project in kaart gebracht zodat daarna duidelijk is wat de hoeveelheid werk is en wat de verwachte kosten daarvan zijn”, aldus Rijkswaterstaat. In de nu gestarte tweede fase worden de sluisdeuren, bedienings- en gemaalgebouwen, de brug en de keerschuif van hoogwaterkering Ravenswaaij gerenoveerd. Ook wordt het beton hersteld. Daarnaast vervangt Rijkswaterstaat de bedienings- en besturingssoftware van de sluisdeuren en keerschuif. Wanneer aan de keerschuif wordt gewerkt, wordt een deel van de vaarweg afgesloten; schepen moeten dan door de sluis varen. De renovatie gebeurt in delen, zodat de kering altijd inzetbaar is bij hoogwater. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl