30 23 april 2024 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Alexandre Geeraerts Tuyttens TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 E info@gerlienvantiem.com HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS TREFFERS BV SCHIFFS RECYCLING Für die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, Offshore Konstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial. +31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17 Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be
23 april 2024 31 Port of Antwerp-Bruges klimt uit het dal Containeroverslag trekt weer aan DAAN SCHALCK MAG DOOR Daan Schalck blijft nog zes jaar CEO van North Sea Port. Dat heeft het bestuur van de Nederlands- Vlaamse fusiehaven unaniem beslist. De totale goederenoverslag in de havens van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 70,4 miljoen ton. Dat is 2,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De toename is vooral te danken aan de stijgende containeroverslag. (illustratie Port of Antwerp-Bruges) Over heel 2023 daalde de overslag in Antwerpen en Zeebrugge met 5,5 procent. Dat kwam door economische onzekerheid en inflatie. Ook het containervervoer had daaronder te lijden. Maar sinds februari trekt de containeroverslag weer aan, meldt Port of Antwerp- Bruges. Maart noteerde zelfs de beste maandoverslag sinds maart 2021. Dit vertaalt zich in een stijging van de totale containeroverslag met 8,6 procent in gewicht en 6 procent in TEU, vergeleken met het eerste kwartaal van 2023. De overslag kwam uit op 3.287.000 TEU. Dat was maar een fractie minder dan in Rotterdam. De stijging in de kwartaalcijfers bewijst dat onze haven een weerbare wereldhaven is Ook de volumes van conventioneel stukgoed lijken het dal achter zich te laten. Hoewel de overslag in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde (met 7,8 procent), is er ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023 sprake van een stijging: 6,9 procent. Er zijn in de eerste drie maanden weer meer containers overgeslagen. Op de achtergrond het Havenhuis Antwerpen, waar Port of Antwerp-Bruges is gevestigd. (archieffoto Tekst & Toebehoren) De overslag van ijzer en staal blijft op niveau. De aanvoer groeide zelfs met 1,4 procent maar de afvoer daalde met 3,8 procent. Bij de meeste andere goederen is er een daling in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023. Zoals het droge bulksegment (min 12.1 procent) en rollon/roll-off (min 8,7 procent). De daling bij vloeibare bulk viel met 0,9 procent mee. Dat was mede te danken aan plussen bij stookolie (25,2 procent), benzine (12,1 procent) en LNG (10 procent), chemicaliën (5,2 procent) en nafta (12 procent). Die konden het verlies bij diesel (40 procent), LPG (11,5 procent) en vloeibare brandstoffen (11,4 procent) echter net niet compenseren. Toekomstbestendig Dat de kwartaalcijfers een stijging tonen terwijl het economisch klimaat zwak blijft, ziet Port of Antwerp-Bruges als een bevestiging van de weerbaarheid. Ze blijven “ook in uitdagende tijden blijft pionieren en investeren om de haven toekomstbestendig te maken”. Daarin past de schaalvergroting bij de containervaart. Om te kunnen groeien moet Antwerpen de allergrootste containerschepen kunnen ontvangen. De diepgang van 16 meter die daarvoor nodig is, werd onlangs voor het eerst ook daadwerkelijk benut. In maart werd bovendien een nieuw record gevestigd: het grootste containervolume behandeld op één schip, de MSC China, was 26.201 TEU. De eerste methanolbunkering van een diepzeeschip was een andere mijlpaal. Die past in de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om een multifuel-haven te worden, waar meerdere (schonere) brandstoffen voorhanden zijn. Op die manier wil jet havenbedrijf de energietransitie in de maritieme sector versnellen. “Ook walstroom speelt daarin een essentiële rol en met de walstroominstallatie voor cruiseschepen in Zeebrugge vanaf 2026 loopt de haven vooruit op de Europese regelgeving.” Het ‘nieuwe normaal’ Jacques Vandermeiren zegt in een toelichting op de kwartaalcijfers: “Dat we als wereldhaven in het middelpunt staan van aanhoudende uitdagingen, werd afgelopen kwartaal opnieuw duidelijk. De perikelen in de Rode Zee dwongen containerrederijen om veiligheidsredenen om op de Oost-Westroutes om te varen via Kaap de Goede Hoop met verstoringen in de logistieke ketens en pieken en dalen in aankomsten van containerschepen tot gevolg.” “Dat vergde aanpassing van alle betrokken partijen, maar omvaren werd al snel het ‘nieuwe normaal’. Dat we desondanks opnieuw groei kunnen neerzetten, bewijst onze weerbaarheid in onvoorspelbare tijden.” Aldus de CEO van Port of Antwerp-Bruges. Ambitieus Daar sluit Annick De Ridder, bestuursvoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, zich bij aan: “De stijging in de kwartaalcijfers – met in maart zelfs de beste containeroverslag in drie jaar – bewijst dat onze haven een weerbare wereldhaven is. Eén die ondanks uitdagende tijden bovendien blijft innoveren en investeren.” “Port of Antwerp-Bruges is dan ook een ambitieuze pioniershaven. Als economische motor van Vlaanderen zetten we samen met onze bedrijven vol in op duurzame groei. Afgelopen kwartaal uitte zich dat onder andere in de eerste methanolbunkering van een diepzeeschip, in een nieuw record met het grootste containervolume behandeld op één schip en de aankondiging van nieuwe initiatieven op onze innovatiehub NextGenDemo.” Blij met fusie “Deze cijfers en het nog steeds groeiende marktaandeel van het containersegment ten opzichte van de andere havens in de Hamburg-Le Havre range zijn het beste bewijs van de toegevoegde waarde van de fusie en de twee complementaire havenplatformen”, vindt Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges. “Als fusiehaven blijven we samen met de industrie ook essentiële stappen in de energietransitie zetten, op weg naar een klimaatneutrale haven in 2050. De walstroominstallatie die tegen 2026 operationeel zal zijn op onze cruiseterminal in Zeebrugge is daar een mooi voorbeeld van.” Schalck werd na het samengaan Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en Havenbedrijf Gent in 2018 samen met Jan Lagasse aangesteld als CEO van North Sea Port. Na Lagasses vertrek in 2020 ging Schalck als enige CEO verder. Nu wordt zijn mandaat met nog eens zes jaar verlengd, tot 2030. “Deze verlenging zal niemand echt verwonderen”, zegt Sofie Bracke, voorzitter van het toezichthoudend orgaan en havenschepen in Gent. “Daan Schalck is een uitstekende CEO die North Sea Port stuurt richting een duurzame haven die inzet op circulariteit en energietransitie. Op die manier garanderen we ook in de toekomst toegevoegde waarde, zowel voor de vele bedrijven als voor de omwonenden van ons grote havengebied.” “Het is mijn ambitie om ook de komende zes jaar mijn schouders onder dit unieke Europese project te zetten”, aldus de bijna 61-jarige Daan Schalck. HULP GEZOCHT BIJ EEUWFEEST STUW LINNE Voor de festiviteiten rond het 100-jarig bestaan van de stuw bij Linne in september 2025 zijn in totaal 700 vrijwilligers nodig: 200 voor openluchtspektakel ‘De vloek van Osen’ en 500 voor de andere activiteiten. Voorzitter Hans Suntjens: “Het duurt nog zeventien maanden. Je moet toch ergens een keer beginnen. De komende maanden gaan we gericht actie voeren om vrijwilligers te werven in onze gemeente Maasgouw en in Roermond. Wij zijn ervan overtuigd dat er over anderhalf jaar voldoende vrijwilligers bij de jubilerende stuw actief zijn.” Hulp is nodig op de EHBOposten, voor het vervoer (onder andere over de Maas), de terreininrichting bij de stuw, de op- en afbouw, voor de horeca, bediening en garderobe. Voor het openluchtspektakel zijn musici, figuranten, technici en grimeurs nodig. Ook zoekt de organisatie nog naar opruimploegen en verkeersregelaars. Behalve het spektakelstuk komt er een expo over waterbeheersing. Veertig scholen hebben aangegeven dat ze interesse hebben om die te bezoeken. Er zijn ook vrijwilligers nodig om de deelnemende scholen te bezoeken en begeleiden bij het nabouwen van een werkende stuw.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl