Views
8 months ago

2024-09

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Gaat
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Volharding
  • Procent
  • Nieuwe
  • Schepen
  • April
  • Jaar

26 23 april

26 23 april 2024 28, 29 & 30 MEI 2024 EVENEMENTENHAL GORINCHEM Het jaarlijkse evenement voor professionals uit de binnenvaart sector BESTEL NU UW GRATIS TICKET MET CODE: MP1201 Maritime Industry Maritime Industry Gorinchem Maritimeindustry1 WWW.MARITIME-INDUSTRY.NL ALUMINIUM EN RVS BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service ALS HET MOET DRAAIEN….! Allround specialist in scheepselektrotechniek Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: 24/7 service De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl

23 april 2024 27 Ervaring Tinnemans Floating Solutions komt prima van pas bij bouw duwboot Mara Van alle markten thuis. Dat spreekwoord is zeker van toepassing op Tinnemans Floating Solutions. De Maasbrachtse scheepswerf bouwt voor de Belgische binnenvaartondernemers Benjamin Hoeykens en Sarah Pius een duwboot. Eind van het jaar wordt deze Mara opgeleverd. DOOR NOUD VAN DER ZEE Tinnemans Floating Solutions kent het klappen van de zweep als het gaat om het bouwen van duwboten. In de afgelopen jaren bouwden de Limburgers in de productiehal op hun werf er maar liefst zes. In combinatie met onderaannemers uit Maasbracht werden de Liance, Thejos, Bryan, Libra, Yannick en Teunis geheel in eigen beheer gebouwd. “We zijn als bedrijf reuzeblij met deze opdracht”, zegt Jan Tinnemans, die samen met zijn neef Geert de directie voert over het inmiddels 85 jaar bestaande familiebedrijf. “We hebben drie maanden geleden de kiel gelegd van deze duwboot. Ons vakmanschap, onze betrokkenheid en persoonlijke aandacht voor schip en schipper zijn condities die onontbeerlijk zijn om ondernemers in de binnenvaart van dienst te kunnen zijn. Dat speelde dit keer zeker mee bij het binnenhalen van de opdracht”, legt Tinnemans uit. Positieve geluiden Opdrachtgever Hoeykens zegt: “Wij kwamen in contact met scheepswerf Tinnemans via onze kennissenkring, voor wie Tinnemans in het recente verleden werkzaamheden heeft verricht. Ook via mijn schoonouders bereikten ons positieve geluiden. We zijn een serviceverlenend bedrijf in de vracht-, tank- en containervaart. We willen de service voor onze klanten uitbreiden met een afdeling duwvaart.” “Dan is het bouwen van een nieuwe duwboot voor ons een logische keuze”, vervolgt de binnenvaartondernemer. “Een duwboot die ook kan fungeren als sleepboot. Dat kan ons in Rotterdam en omgeving nog weleens goed van pas komen. Er is best al flink wat interesse.” “Op de website van Tinnemans zagen we de Teunis, die het bedrijf eind 2021 afleverde. Wat we daarop zagen, beviel ons wel. Dus zijn we met Jan Tinnemans om de tafel gegaan. Na uitvoerige gesprekken hebben we er vertrouwen in gekregen, dat we een goede combinatie met scheepswerf Tinnemans Floating Solutions gaan vormen.” “De werf heeft de kennis en ervaring in huis om duwboten te bouwen. Dat heeft het verleden wel bewezen. Jan en zijn team weten ook van aanpakken.” Breder Jan Tinnemans brengt naar voren: “Naast het bouwen van duwboten ontwerpen en fabriceren we ook passagiersschepen, pontons en duwbakken. Van concept tot constructie. Alles in eigen beheer. Zo ook de Tinnemans Floating Services bouwt zelf het casco. (foto Noud van der Zee) duwboot Mara. Die wordt breder dan de eerder door ons gebouwde vaartuigen. Na overleg met de opdrachtgever wordt de duwboot geen 10 maar 11,20 meter breed. Dit is nodig omdat er in de machinekamer grotere motoren komen. Die leveren straks twee keer 1.620 pk. Daar komt nog 800 pk elektrisch vermogen bij. Verder zijn een grotere boegschroef en straalbuizen nodig.” “De Mara wordt 19 meter lang, 11,20 meter breed en krijgt een diepgang van circa 2 meter. De duwboot wordt voorzien van de nieuwste technische hoogstandjes. Later meer hierover.” “Naarmate de bouw van de duwboot vordert, zetten we ook onze combinatie van onderaannemers, van binnen en buiten Maasbracht, meer in de kijker”, zegt Tinnemans. “Ons bedrijf bouwt het casco, draagt zorg voor de betimmering en het schilderwerk. Wij verwachten de Mara in december op te kunnen leveren.” Wilhelminakanaal: Sluis II is tot 1 juni dicht Op 15 april is aannemer Istimewa Elektro begonnen met de vervanging van de deuren van Sluis II in het Wilhelminakanaal. De klus is onderdeel van de onderhoudswerkzaamheden die tot eind oktober 2024 aan en bij de Tilburgse sluis worden uitgevoerd. De sluis is daardoor lange tijd buiten gebruik. Het vervangen van de sluisdeuren is een van de grote ingrepen. De deuren zijn in slechte staat en dringend aan vervanging toe. Dat kan niet wachten tot Sluis II over een aantal jaar volledig herbouwd wordt om hem voor grotere schepen geschikt te maken. Het werk aan de deuren duurt tot en met 31 mei. Tot dan is Sluis II volledig gestremd. Als de nieuwe sluisdeuren hangen, gaat aannemerscombinatie Hakkers- Beens de damwanden rondom Sluis II vervangen. Dit gebeurt in de periode juni-september. De scheepvaart krijgt dan te maken met tijdelijke stremming en zal moeten omvaren. De huidige betonnen damwanden zijn aan vervanging toe, omdat ze verouderd zijn. Hierdoor zouden taluds en bermen kunnen verschuiven. “Onveilige situaties als deze willen we voorkomen en daarom plaatst de aannemer nieuwe stalen constructies”, legt Rijkswaterstaat uit. “Zo blijft het Wilhelminakanaal nog lange tijd veilig voor de scheepvaart en voor de gebruikers van omliggende wegen en paden.” Als de sluisdeuren en damwanden zijn vervangen, zijn de bruggen Lijnsheike en Heikantsebaan aan de beurt. Rijkswaterstaat laat de hoofddraagconstructies opknappen en de slijtlagen en het beton herstellen. Hier zal de scheepvaart maar beperkt hinder van ondervinden. Wel zijn de bruggen afgesloten voor wegverkeer. Ze worden namelijk uitgehesen en elders hersteld. Sluis II. (foto Rijkswaterstaat) De RV 29 vaart meerdere keren per jaar naar evenementen in het land. (foto Geniemuseum) GENIEMUSEUM ZOEKT SCHIPPERS De RV 29 is de grote trots van het Geniemuseum in Vught. Dat zoekt nieuwe vrijwilligers die over een groot vaarbewijs beschikken. Rijksvaartuig 29 is 25 meter lang en 5,85 meter breed. Het historische schip is in 1954 in opdracht van de Koninklijke Landmacht gebouwd op de werf van J.H. van Eijk in Sliedrecht. Vijftig jaar deed de RV 29 bij de Genie dienst als sleepboot, bergings-, duikerinstructie- en vaarinstructievaartuig. Daarna is het schip in de originele staat teruggebracht. Het wordt onderhouden en gevaren door vrijwilligers van de nautische tak van het Geniemuseum. Die zoekt nu naar nieuwe schippers om naar evenementen te varen door heel in Nederland. Belangstellenden kunnen zich melden via info@geniemuseum.nl.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant