Views
8 months ago

2024-09

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Gaat
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Volharding
  • Procent
  • Nieuwe
  • Schepen
  • April
  • Jaar

22 23 april

22 23 april 2024 OMRU SCHEEPSRAMEN Ongeëvenaard Maatwerk Robuust Uitgevoerd Hartelijk gefeliciteerd met het mbs MORGENSTER! Driveline specialist in conventional and hybrid solutions Foto: Media-Creators

23 april 2024 23 Een meter breder, maar onmiskenbaar een echte Morgenster Het zand ligt dankzij de perfecte beun als een biljartlaken in het schip. (foto Tekst & Toebehoren) Nog één keer besloot Pieter de Waardt om een nieuw beunschip te bouwen. Het schip is groter en heeft een aangepast ontwerp, maar toch is het onmiskenbaar een echte Morgenster. “Er zijn er al vele geweest, de eerste bouwde ik samen met mijn vader in 1995”, vertelt Pieter. Hij is aan boord, de Morgenster ligt nog een weekje bij Olthof Marine Group, voor de laatste boutjes en klusjes. Eind april gaat hij het zand lossen dat voor de proefvaart geladen is. “Een doop doen we niet, we gaan gewoon varen.” Bij de Capelse werf vond de afbouw plaats, dicht bij de thuishaven en woonplaats van de ondernemer: Krimpen aan den IJssel. Het casco liet Pieter zelf bouwen, door Scheepswerf Peter Tinnemans in Maasbracht. “Die heeft grote snijtafels, ik hoorde goede berichten over het bedrijf en ze maken vaak snijpakketten voor andere werven. Ik bedacht dat het financieel zou schelen als ik rechtstreeks bij Peter bestelde.” De beslissing om een nieuwe Morgenster – de naam komt al 130 jaar in de familie voor – te bouwen kwam nadat een aannemer De Waardts vorige beunschip wilde kopen. Dat was in 2009 gebouwd. In januari 2022 ging Pieter van boord. Sindsdien voer hij nog wel af en toe op schepen van anderen, als invaller, maar dat waren dagdiensten. Echt de hele week weer varen en aan boord leven wordt wel weer wennen, denkt hij. Eigen tekeningen Het nieuwe schip is groter: 2.700 ton tegenover 2.350 ton. Het is 86 bij 11,45 meter. “Een meter breder dan het vorige schip. We hebben de tekeningen aangepast. Die waren van mezelf. Ooit begonnen we met 9,50 meter breed, toen werd het 10,50 meter en nu dus 11,45 meter. Maar wel weer met dat eigen smoeltje… Je herkent het schip zo.” Lees verder op pagina 24 Aan mbs MORGENSTER leverden o.a. Olthof Marine Group Afbouw ADS van Stigt 2x Masson Marine-keerkoppeling type MM W3100 reductie 6,000:1 inclusief: - Centa elastische koppeling - Elektrische bediening - PTO type 0 t.b.v. stuurwerk - Sleepsmeerpomp - ADS van STIGT-bedieningssysteem gebaseerd op de ZF CruiseCommand incl. brugpaneel met 4200 controlhead Allround Ship Repair Complete nautische pakket inclusief camerasysteem B&T Electrotechnisch Installatiebedrijf complete elektrische installatie met tweedraadsysteem en touchscreen Bestevaer Expertise Certificering Blokland Non Ferro Beunkoelers Climalogic Airconditioninginstallatie De Waal Machinefabriek - Schroefasinstallatie met schroefasrem - Schroefasseals - Stuurwerkinstallatie Groenenboom Scheepsreparatie Rvs hoogglans uitlaten, Rvs hoogglans relingen Rvs hoogglans boordlichtvleugels, Rvs hoogglans heklichtvleugel Rvs hoogglans vlaggenstok, Rvs hoogglans touwgeleider Rvs woningdeur, Rvs machinekamerdeur Rvs achterpiekluiken, Rvs bolders achterschip Rvs halfronden, traptreden en luchtschacht, Diverse rvs werkzaamheden vlootschouw.nl/morgenster Omru Scheepsramen Scheepsramen Tresco Engineering • Tresco Navigis • Tresco TrackPilot met SmartTracktechnologie Veth Propulsion 1. Stuurrooster type VSG-1200 inclusief kortsluitankermotor 368kW @1800RPM Luchtgekoeld IP23 Tischlerei und Alubau Wessels Komplettes Steuerhaus inkl. Innenausbau, Fenster und Türen für die Wohnung und den kompletten Innenausbau der Hinter- sowie Vorderwohnung Wir bedanken uns für die gute Zusammenarbeit beim kompletten Innenausbau und Steuerhaus Allzeit gute Fahrt MS Morgenster! TISCHLEREI & ALUBAU SCHIFFSAUSBAUTEN Wij wensen het mbs Morgenster en de bemanning een behouden vaart. “Maritieme metaalbewerking in volle vaart...” Oosteinde 11-S, 2991 LG Barendrecht • T. 06-13892455 • E: info@groenenboom-scheepsreparatie.nl www.groenenboom-scheepsreparatie.nl Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Industriestraße 10 49733 Haren +49 5932 99770 info@wessels.com www.wessels.com

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant