Views
8 months ago

2024-09

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Gaat
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Volharding
  • Procent
  • Nieuwe
  • Schepen
  • April
  • Jaar

20 23 april

20 23 april 2024 Wil jij in de grootste haven van Europa de scheepvaart vlot en veilig door de haven begeleiden? In ons werkgebied, de drukke Rotterdamse haven, moeten zeevaart, binnenvaart en pleziervaart hun weg vinden. Wij zijn de oren en ogen van schepen die elkaar nog niet zien, maar waarschijnlijk elkaar wel gaan treffen. Je begeleidt dagelijks honderden scheepsbewegingen vanaf de Van Brienenoordbrug tot 70 km op zee; soms zijn er wel tachtig gesprekken in een uur via de marifoon tussen verschillende schepen en de Verkeerscentrale. Het werkgebied is verdeeld in verschillende sectoren, als Nautisch Verkeersleider begeleid je elk uur een ander deel van het havengebied. Je belangrijkste missie: Vaarweggebruikers op tijd van belangrijke verkeersinformatie voorzien! Een vlotte en veilige doorvaart staat voorop en Nautisch Verkeersleiders spelen hierin een belangrijke rol. Om de juiste kennis te verkrijgen voor deze baan moet je een Vessel Traffic Service (VTS)-opleiding volgen. Die opleiding krijg je van ons. Wij werken samen met het opleidingsinstituut NNVO. Daarnaast krijg je on the job begeleiding van ervaren en enthousiaste collega’s. Je leert bij ons te werken onder druk in een complexe en steeds meer gedigitaliseerde omgeving. Als Nautisch Verkeersleider ga jij het verschil maken in een omgeving die er écht toe doet. Werk met karakter, trots en impact. Ben jij onze nieuwe collega en wil jij: • een dynamische baan in een volcontinu omgeving, je werk is afhankelijk van veel factoren. Het weer, de drukte op het water, verschillende scheepstypes, het maakt iedere dag weer anders. • een werkgever om trots op te zijn en werken op een toplocatie, de Verkeerscentrale Botlek of de Verkeercentrale Hoek van Holland. • je opgedane nautische kennis inzetten door een bijdrage te leveren aan een veilige, vlotte en schone scheepvaart in de Rotterdamse haven. Bij de afdeling Verkeersafhandeling werken zo’n 85 gedreven professionals met trots en passie. Een groot deel van onze collega’s komt uit de scheepvaart en de marine dus we spreken allemaal dezelfde taal. De afdeling is onderverdeeld in verschillende hechte teams, er is een informele sfeer en vooral veel werkplezier! Kan jij overtuigend communiceren en snel handelen? Ben je stressbestendig en besluitvaardig? Meld je dan nu aan voor één van onze selectiedagen! portofrotterdam.com/vacatures Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: Kapiteins Stuurlieden Matrozen Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL

23 april 2024 21 Groene energie uit getijden en waterkracht De hele transportsector moet mee in de energietransitie. Hoe behoudt de binnenvaart haar voorsprong als schoonste vorm van vervoer? Bij elk initiatief speelt tot nu toe elektriciteit de hoofdrol, mits duurzaam opgewekt. Is waterkracht dan een optie, naast energie uit zon en wind? DOOR CHRIS VAN LOON De energietransitie is niet alleen van groot belang voor schone lucht en het tegengaan van de opwarming van de aarde. De huidige geopolitieke spanningen in Europa, Azië en het Midden- Oosten laten nadrukkelijk zien dat onafhankelijkheid van grondstoffen uit minder stabiele delen van de wereld wenselijk is. Het lokaal opwekken en opslaan van energie is hiervoor noodzakelijk. Elektriciteit speelt hierin een sleutelrol. Niet alleen voor direct gebruik door huishoudens en industrie maar ook indirect voor bijvoorbeeld het maken van waterstof en methanol. Het opwekken van elektriciteit kan op veel manieren zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen: met zonne-, wind- of kernenergie. Er zijn meer methodes om dit te realiseren. Elke vorm heeft specifieke voor- en nadelen. Voor alles geldt: is het haalbaar, schaalbaar en betaalbaar? Stromend water ‘Witte steenkool’, ofwel waterkracht wordt veel toegepast in gebieden met flinke hoogteverschillen en stromend water. Landen als Noorwegen en Zwitserland maken al decennialang gebruik van waterkracht voor het opwekken van elektriciteit. Ook in Nederland wordt op kleine schaal gebruikgemaakt van stromend water: in de Neder-Rijn en Lek bij de stuwen van Amerongen en Hagestein bijvoorbeeld en met de waterkrachtcentrale Alpen aan de Maas, bij Sluis Lith. Op de Bovenrijn beneden Basel zijn in het Grand Canal d’Alsace bij vier stuwen sluizencomplexen waterkrachtcentrales gebouwd, de oudste stamt uit 1932. Verder stroomafwaarts bevinden zich nog zes soortgelijke complexen. De centrale bij Iffezheim is de grootste van de tien met een capaciteit van 148 MW. Er wordt met vistrappen, bypasses en periodieke sluiting rekening gehouden met vismigratie. Krachtig Door het bouwen van stuwdammen kunnen ook een groot hoogteverschil en een constante doorstroom worden gecreëerd. De zo ontstane stuwmeren vormen belangrijke watervoorraden in droge gebieden voor irrigatie en drinkwatervoorziening. Elektriciteitscentrales in stuwdammen behoren tot de grootste ter wereld. Zelfs de nucleaire energiecentrale van Kashiwazaki-Kariwa in Japan – in zijn soort de krachtigste ter wereld – moet het qua capaciteit afleggen tegen minstens zes waterkrachtcentrales in Zuid-Amerika en China. Absolute kampioen is de Drieklovendam in de Yangtze in Centraal-China, die met 22.500 In de Oosterscheldekering bevinden zich vijf turbines voor het opwekken van elektriciteit. In de middenpijler van de stuw bij Hagestein bevindt zich een waterkrachtcentrale van 1,8 MW. (foto’s Chris van Loon) megawatt bijna driemaal zoveel vermogen levert. Nadelen Juist deze laatste gigant toont de schaduwkant van dit soort projecten door de grote ingrepen die in het landschap worden gedaan. De bouw van de 2 kilometer lange en 185 meter hoge dam nam twaalf jaar in beslag, er werd ruim 11 miljoen kubieke meter grond verzet en bijna 6 miljoen ton beton gestort. Boven de dam is een meer ontstaan van 600 kilometer lengte en het duurde zeven jaar voordat de huidige waterstand werd bereikt. Naast de dam is een scheepslift gebouwd voor schepen tot 3.000 ton en een getrapt sluizencomplex met twee maal vijf kolken voor schepen van 10.000 ton. Het spreekt voor zich dat de impact op het gebied enorm is: 24.000 hectare land, dertien steden, fabrieken, landbouwgrond en natuur gingen verloren. 1,5 miljoen mensen moesten verhuizen en de waterkwaliteit is sterk verminderd. Het is dus twijfelachtig of alle centrales in stuwdammen daadwerkelijk groene stroom leveren. Volgens het Wereld Natuur Fonds groeit in Europa de beweging om stuwdammen te verwijderen voor een betere balans tussen natuur, economie en bodemgebruik. Zelfs in landen als Spanje, waar in het binnenland weinig neerslag valt en wateropslag belangrijk is om verwoestijning tegen te gaan, worden dammen gesloopt. Eb en vloed Zon en maan oefenen door hun zwaartekracht invloed uit op de aarde. Diverse factoren bepalen hoe groot het verschil is tussen hoog- en laagwater. Getijdenenergie maakt hier gebruik van; in gebieden waar dit verschil relatief groot is kan het interessant zijn een getijdencentrale te bouwen. De oudste in zijn soort is de waterkrachtcentrale in de monding van de Rance bij Saint-Malo in Bretagne, gebouwd in 1966. De grootste is de getijdencentrale van Sihwa in Zuid- Korea, met een vermogen van 254 MW iets groter dan de centrale in Frankrijk. Getijdenenergie speelt een zeer beschei den rol in de globale energievoorziening en brengt ook de nodige problemen met zich mee; veranderende stroming en vissterfte leidden ertoe dat in 2019 een getijdenenergiecentrale in Canada werd stilgelegd. In Nederland bevindt zich in de Oosterscheldekering een energiecentrale met vijf turbines die voldoende stroom leveren voor 1.000 huishoudens. Omdat de dam primair als stormvloedkering is gebouwd, levert de in 2015 in gebruik genomen centrale niet of nauwelijks nadeel op voor natuur en milieu. De bouw en exploitatie ervan gingen overigens gepaard met de nodige strubbelingen en zijn zelfs enige tijd stilgelegd. Plan Lievense Een bijzonder idee voor het winnen van energie uit waterkracht kwam van ingenieur L.W. Lievense. Hij presenteerde in 1981 een alternatief plan voor de Markerwaard: een groot waterbassin met windmolens op de ringdijk die water 10 meter zouden oppompen. Door het water geleidelijk weg te laten lopen kon constant elektriciteit worden opgewekt en konden stroompieken worden opgevangen. Dit plan stuitte echter op grote bezwaren; de veiligheid en het landschap kwamen in het geding. Toch leeft het idee nog steeds, met een variant op zee bijvoorbeeld, en een veiliger bassin met een lager waterpeil. Met andere vormen van energie uit water wordt volop geëxperimenteerd, zoals zeestroming, golfslag, verschillen in watertemperatuur en zoutgehalte. Voor alles geldt: is het haalbaar, schaalbaar en betaalbaar? De omschakeling naar emissieloos varen zal veel stappen vergen. Duidelijk is dat elektriciteit hoe dan ook een belangrijke rol speelt, direct of indirect. Dat die energie dan opgewekt moet worden zonder fossiele brandstoffen spreekt voor zich.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant