Views
9 months ago

2024-09

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Gaat
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Volharding
  • Procent
  • Nieuwe
  • Schepen
  • April
  • Jaar

14 23 april

14 23 april 2024 Wij verzorgden de complete afbouw van mts Poros en wensen het schip en haar bemanning een behouden vaart! Foto: Maritime Filming Group Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. Refit Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl mts Poros Van harte gefeliciteerd! Behouden Vaart! Namens Team Binnenvaartkrant Een behouden vaart Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Wij feliciteren Roald Verstraeten van harte met mts Poros Rensen-Driessen Shipbuilding BV heeft het ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor V-Trans. Wij wensen mts Poros en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

23 april 2024 15 V-Trans verwelkomt mts Poros (foto Maritime Filming Group) Aan mts POROS leverden o.a. vlootschouw.nl/poros Rensen-Driessen Shipbuilding Bouw en levering complete schip Den Breejen Shipyard Complete afbouw All Pumps Holland Compleet Victor-pompenpakket Beka Constructiebedrijf Aluminium vloer voor- en achtermachinekamer Berg Maritieme Meetsystemen - Gasdetectiesysteem - Inhoudsmeting brandstoftanks Blokland Non Ferro Beunkoelers Blommaert Aluminium Constructions - Voormast type Improval XL - Heklichtbeugel - Boordlichtvleugels - Aluminium davit - Dubbele achtermast type Progress - Aluminium stuurhuttrap Damen Marine Components Besturingssysteem: type HP7000 Stuurmachine: type 4DWKK Roeren: 4 x type XR++ Straalbuis: 2 x type Optima Dijvler Materiaal Boegankerlieren, achterankerlier, ankers en ankerdraden Havenschilders Conservering van alle dekken incl. antislip en machinekamers aflakken Heatmaster - Heatmaster themisch oliesysteem van 1.750 kW (primair) Hoveko Tankmeet- en alarminstallatie Kampers Shipyard Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem OMRU Scheepsramen Scheepsramen ProMarin Propeller und Marinetechnik 2 main propellers, diameter 1750mm, 5 blades, skew design Reintjes Benelux 2 x WAF 665 L met reductie van 5,043:1 RuGoTech Pijpleidingen Complete dekleiding systeem Scheepvaartwinkel Marine Scheepsinventaris, echnische uitrusting, HMPE-touwen, bijboot Tresco Engineering Tresco Navigis TrackPilot met SmartTrack-technologie Verhaar Omega - 2 Verhaar Omega Boegschroefinstallaties type VBS1400sr-N (schroefdiam 1400 mm), verticale opstelling. 470 kW bij 1800 omw/min. - Bediening wegafhankelijk incl omschakeling pomp-/ boegschroefbedrijf - 1 Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA18 FF op 500L Lloyds gekeurde ketel Werkina Werkendam Elektrische installaties WindeX Engineering - Airconditioning - Overdrukinstallatie Wel meer containers behandeld Overslag Rotterdam daalt verder De totale overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van 2024 verder gedaald: ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar werd 1,4 procent minder lading afgehandeld. In de eerste drie maanden van dit jaar kwam de overslag uit op 110,1 miljoen ton. In 2023 was dat 111,7 miljoen ton. De daling komt voornamelijk door de kolen, ruwe olie en olieproducten. De overslag van ijzererts en schroot en LNG nam toe. Het grote pluspunt is de overslag van containers. Die groeit voor het eerst in drie jaar weer, met 3,3 procent in tonnen en 2 procent in TEU’s. Antwerpen Daarmee is de stijging minder groot dan bij concurrent Antwerpen-Zeebrugge; daar pluste de containeroverslag met 8,6 procent in tonnen en 6 procent in TEU’s. De totale overslag groeide daar wél, met 2,4 procent. De stijging bij containers is in Rotterdam – voor het eerst in drie jaar – in elk geval een lichtpuntje. De situatie in de Rode Zee heeft geleid tot fors minder schepen (24,5 procent) en door vertragingen en gemiste afvaarten was er minder volume uit Azië (-13,7 procent) in de maanden januari en februari. Inmiddels is de situatie onder controle en in maart kwamen er aanzienlijk meer schepen binnen (11,5 procent) en herstelden de volumes uit Azië zich. “Uit de groei van de containeroverslag kunnen we de eerste signalen afleiden van het aantrekken van de wereldhandel. Deze voorzichtige tekenen blijven door de oplopende spanningen in de wereld echter uiterst onzeker”, aldus CEO Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam. “De overslagcijfers laten een beperkte invoer van grondstoffen en uitvoer van eindproducten zien. Dit vertelt ons dat de Europese industriële productie nog steeds te lijden heeft onder de hoge energieprijzen en de lage vraag uit de grootste afnemende sectoren zoals de bouwsector en de proces- en auto-industrie.” Veel dalers De overslag van droog massagoed is met 4,5 procent gedaald in vergelijking met de eerste drie maanden van 2023. Er werd 2 miljoen ton minder kolen behandeld dan vorig jaar; dat komt door de lagere vraag naar energiekolen (foto Martens Multimedia) voor kolencentrales. Ook agribulk laat een daling zien (10,9 procent). Breakbulk (roll-on/roll-off en overig stukgoed) daalde met 1,9 procent. De overslag van natte bulk nam af met 3,1 procent tot 52,6 miljoen ton. De daling van 1,6 miljoen ton werd veroorzaakt door minder overslag van ruwe olie, minerale olieproducten en overig nat massagoed. De overslag van LNG (3,6 procent) steeg wel.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant